Kraven för att få toppbetyget fem stjärnor för krocksäkerheten hos Euro NCAP har skärpts rejält de senaste åren.
Nästa år görs ytterligare en uppdatering. Reglerna ska återigen skärpas och framför allt gäller det kravet på fysiska knappar som vi skrivit om tidigare.
Men den europeiska organisationen som krocktestar bilar gör även om andra delar av regelboken. Totalt sett är förändringarna de största som skett sedan 2009.
”Assistanssystem ska inte bara testas på bana utan också – för första gången – i verklig trafik”
Euro NCAP erkänner att flera stora ändringar görs som svar på bilköparnas kritik. Det gäller framför allt assistanssystem som numera inte bara ska testas på en avlyst bana utan också – för första gången – i verklig trafik.
Systemen i nya bilar fungerar inte alltid som tänkt och i vissa fall kan de larma helt i onödan. Det kan exempelvis gälla hastighetsvarningen, skyltavläsningen eller filhållningsassistansen.
Om systemen stängs av för att de inte fungerar gör de ingen nytta alls. ”Målet är att förbättra kundernas acceptans”, uppger Euro NCAP i ett pressmeddelande.
Testprotokollet görs dessutom om och delas in i fyra olika delmoment med upp till 100 poäng per kategori. Dessa är säker körning (assistanssystem), undvikande av olyckor (till exempel autobroms), krockskydd (som deformationszoner och krockkuddar) samt skydd efter en olycka.
Biltillverkarna får även pluspoäng om de kan stoppa en bil från att accelerera kraftigt om föraren råkar trycka på gasen i stället för bromsen av misstag.
Utöver det ska infällda dörrhandtag, som är vanliga på elbilar men som kan vara trafikfarliga, alltid fungera även om bilen blir strömlös efter en olycka och en elbil behöver meddela föraren i god tid om batteriet riskerar att börja brinna.
De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2026 men påverkar inte testresultaten för befintliga bilar.