Bild
Nästa artikel
Efter dödsolyckorna: Toyotas nya gaspedal ska rädda liv

Efter dödsolyckorna: Toyotas nya gaspedal ska rädda liv

Nyheter

Smart teknik ska gissa sig till om föraren gasar istället för att bromsa.

Bilolyckor där föraren av misstag kommit åt gaspedalen istället för att bromsa är vanligare än många tror. Framför allt drabbar det äldre bilförare och misstaget kan i värsta fall få dödlig utgång.

Nu lanserar Toyota en nyhet som ska minska risken för den här typen av olyckor. Det handlar om en "smart" gaspedal där bilens mjukvara försöker gissa sig till om föraren kommit åt gaspedalen när han eller hon i själva verket avsåg att bromsa. I så fall saktar bilen in istället för att gasa iväg. Systemet ska vara aktivt från stillastående och upp till 30 km/h.

Det nya systemet ska erbjudas som tillval i bilar på den japanska marknaden från och med i sommar, men systemet kommer dyka upp på fler marknader senare.

Enligt Toyota fördubblades antalet dödsolyckor där bilförare som är äldre än 75 år var inblandade mellan 2007 och 2019, och att gasa istället för att bromsa är en av de vanligaste orsakerna.

– Vi tyckte något måste göras. Vi tror det här kommer ha stor påverkan, säger Seigo Kuzumaki på Toyotas avdelning för avancerad forskning och utveckling.

Systemet ska kunna avgöra om föraren gasar istället för att bromsa på flera sätt. Dels använder Toyota data från uppkopplade bilar, och dels hämtas data in från bilens olika sensorer som har koll på omgivningarna omkring bilen. På så sätt kan bilen bromsa även om inget hinder finns framför bilen, eftersom systemet kan avgöra på vilket sätt och hur snabbt föraren lägger foten på gaspedalen.

Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2020-02-03 14:14

Hoppas det funkar som tänkt då, så att den faktiskt sticker iväg när man trampar på gasen och inte bara står kvar.
Kanske finns en OFF-knapp också. Annars måste man ju lämna in bilen för åtgärd om den beter sig felaktigt.

#2
2020-02-03 14:25

Upplagt för skämt om Toyota och svårfunnen gaspedal. Jag sätter mig på händerna.

#3
2020-02-03 14:46

Det blir "kul" när det smarta systemet "antar" att föraren vill gasa i stället för att bromsa! Fast jag antar ett den funktionen inte finns inbyggd...

#4
2020-02-03 15:01

Bra att de tänker på sin viktigaste målgrupp!

#5
2020-02-03 15:13

Nu är detta ett erkänt problem, så det är väl bra att någon försöker att tänka till om det. Eller? För övrigt tycker jag att Toyota får ta oförtjänt mycket skit här i trådarna. Sagt av en som kör europeiskt.

#6
2020-02-03 15:16

I USA har bl.a Audi och Tesla fått dåligt rykte och även stämningar (America!) för skenande bilar. I förmodligen de flesta fall är det tramp på gas i stället för broms som skett. Toyota försöker nu hejda detta fatala misstag på teknisk väg. Om detta kan undvika skador och även dödsfall, så är det lovvärt. Andra bilmärken kommer säkert att ta efter, åtminstone för USA-marknaden.

#7
2020-02-03 15:29

Låter vanskligt att bilen ska gissa om man vill gasa eller bromsa, t ex om någon hamnat mellan järnvägsbommar och i paniken avser att gasa genom bommarna. Men det har man förhoppningsvis tänkt på.

Att systemet ska vara tillval låter lite märkligt. Vill målgruppen betala för en sådan funktion? Gissar att den äldre generationen har mer tilltro till sin egen förmåga (även om det beror på bristande självinsikt) än ett tekniskt tillvalssystem.

#8
2020-02-03 15:36

Nästa steg är att bilen gissar om man bromsar av misstag.

#9
2020-02-03 15:46

Ja nog finns det väl nåt vettigt i detta då våra 70-80 åringar är ute och försiktigt kör.
Frågan är väl hur bra funktionen kommer att fungera.
Toyota ligger i dag bra framme med vissa delar men stenålder med vissa.
Farthållare som inte klarar stadskörning på en nykonstruerad bil 2020 är närmast skandalöst dåligt.

#10
2020-02-03 15:48

Ehm, min första tanke är att någon lämplig myndighet bör ju rycka körkortet ifall inte vederbörande vet eller kan köra en bil. Vad blir nästa steg? Tekniskt hjälpmedel för dom som inte kan skilja mellan höger och vänster?

#11
2020-02-03 16:05

Och dagen bilar sedan några år har väl automatisk panikbroms både bakåt och framåt så fort man närmar sig nåt föremål. .
Är inte toyotas inovation lite onödig då.

#12
2020-02-03 18:28

Roligt uttryck mso1000
"Ja nog finns det väl nåt vettigt i detta då våra 70-80 åringar är ute och försiktigt kör."
70-80 ingen ålder idag med moderna högteknologiska bilar om man är vital ser och hör bra Du kan jämföra med 50-60 åringar för 30-40 år sen

Många äldre kör betydligt bättre och säkrare än de flesta på vägen mer erfarenhet och framförhållning och framförallt avsevärt bättre omdöme om hälsan är med
Kör själv med modernaste teknik i nyare bilar sen många år tillbaka och håller enkelt farten för ytterfilen under långkörningar.

Bengt39 född 39

#13
2020-02-03 18:38

Jag vill ge folket på ViBilägare en stor eloge för de verkar ha slopat den stående frågan efter varje artikel. Jag förstod aldrig poängen med frågorna, eftersom de många gånger var irrelevanta och eller omöjliga att svara på utan att gå utanför artikelns innehåll. Då de flesta artiklarna om bilar och bilägande nästan alltid är direkt kopplade till politik och politiska beslut, var det många gånger stört omöjligt att föra en diskussion utan att någon moderator (företrädesvis Hackenbush) dök upp och började mästra oss att bara svara på just frågan. Den nu inslagna vägen fungerar mycket bättre. Tack!

#14
2020-02-03 19:08

Har inte den bästa erfarenhet av moderna `sensorspäckade´ bilar. Hoppas det tänkta systemet fixar en en helt utflippad bilist som står på tågspåret och fipplar med ett motorstopp, plötsligt hostar motorn igång och bilisten ger full gas. Då vill i alla fall jag
slippa någon AI som lägger sig i.

#15
2020-02-03 19:49

Är det inte bättre att autobromsen tar hand om sin uppgift än att pedalen tolkar förarens avsikt?

#18
2020-02-04 00:12

Hoppas dom uppfinner en pedal som bromsar när det går för fort också. Fast då kanske det är 3 tyska märken som är viktigast.......

#19
2020-02-04 10:01

Smart!

#20
2020-02-04 11:35

smart toyota. takker..

#21
2020-02-04 16:37

Detta för att skydda icke Toyota ägare....jag menar, Toyota ägaren är gammal och kanske redan död? Därför skenar bilen....

Håller extra koll numera på RAV4 modellen, den har tydligen stödhjul för att inte ramla omkull....

#22
2020-02-04 20:20

Styggavargen, för att lugna dig, finns andra modeller som det är bättre du håller koll på........

https://www.dinside.no/motor/ingen-grunn-til-panikk/71638339

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.