Bild
Nästa artikel
E-Evolution lär dig att köra bättre
E-Evolution lär dig att köra bättre
E-Evolution lär dig att köra bättre
E-Evolution lär dig att köra bättre
E-Evolution lär dig att köra bättre
E-Evolution lär dig att köra bättre
E-Evolution lär dig att köra bättre

E-Evolution lär dig att köra bättre

Nyheter

Mitsubishis senaste prototyp bedömer hur bra (eller dålig) du är på att köra – och tränar dig sedan till att bli en bättre förare.

Mitsubishi e-Evolution Concept är en elektrisk crossover-idé. Batteriet sitter centrerat under bilens golv och ger den därmed en låg tyngdpunkt.  Batteriet skickar ström till tre elmotorer – en på framaxeln och två som driver varsitt bakhjul. Mitsubishi avslöjar inte hur kraftfullt batteriet är eller bilens motoreffekt, men säger att det rör sig om en högpresterande el-suv. Bilen är super-allhjulsdriven, som på Mitsubishispråk heter Super All-Wheel Control S-AWC.

Hjärnan i bilen är ett system med artificiell intelligens som smälter samman med och förbättrar den mänskliga förarens körning. 
Med hjälp av sensorer läser bilen ständigt av omgivningen och tolkar förarens intentioner och hjälper till att kontrollera fordonet där det behövs. Direkt när du börjar köra i E-Evolution läser den av hur bra du är och avgör på vilken nivå du befinner dig körmässigt. Sedan ger den dig subtila tips och information genom röstmeddelanden och en en stor display på instrumentbrädan.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi e-Evolution Concept?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-10-26 14:46

Ser ut som en fotriktig sko...liten fot mäktig sko up yours!

#2
2017-10-26 14:49

Om bilen lär en att köra så kanske man kunde lära bilen att se ut som en riktig bil?

#3
2017-10-26 15:59

Men vem fan vill ha en baksätesåkare hela tiden???

#4
2017-10-26 17:47

Mindre och mindre rutor, ska allt observeras på en skärm?
Ratten är ju förskräcklig, men den behövs kanske inte så mycket framöver!
Men det är ju intressant att ännu ett concept spolat B-stolpen.

#5
2017-10-26 17:58

Vllket skräp. Röst som talar om och förmodligen på engelska.
Tänker bara på dagens system med line accist på vissa japanare och andra där det plingar med skrikand rymdljud och elende så fort man närmar sig en linje.
Inte konstigt att alla stänger av dom bristfälliga lågbudget systemen.
Men det ser ju bra ut i broschyren.

#6
2017-10-26 18:13

Och var ska träningen ske? På allmän väg?

#7
2017-10-26 20:12

Känns omodern. Framtidsversion från 90-talet.

#8
2017-10-26 23:27

Jag har hela tiden önskat att någon app eller program skulle kunna tas fram som ger poäng hur bra man kör. Få kanske människor börjar tävla om att köra säkert och bra istället för att nosa baken eller svänga in framför en på motorvägen med bara någon meters marginal. Mycket mindre olyckor skulle ske om folk körde mer förnuftigt och säkert genom att följa trafikregler och hålla hastigheten samt avstånd.

#9
2017-10-26 23:41

Vargen. Sådan forskning har faktiskt genomförts. Man lät då ett antal personer köra bil och satte en riskpremie baserad på ett par olika beteenden. Kostanden för föraren uppstod direkt, så förarna kunde sjävla se hur deras körbeteende påverkade deras marginalkostnad.

Resultatet blev att det gick att påverka förarens realbeteende med hjälp av plånboken.

MVH AL

#10
2017-10-27 11:58

Så vad väntar vi på :-)

#11
2017-10-27 18:09

Gärna glad och skämtsam, men …
Är det här en bil?

#12
2017-10-27 18:14

Minns hur Nisse med fru inte alls brydde sig om att de små barnen där i baksätet var bältade eller inte. På den här tiden var det (av någon anledning) inte lag på att använda bälte i baksätet. Själv mådde jag nästan fysiskt illa över denna nonchalans.
Men så helt plötsligt en dag var det väldigt noga med att barnen var bältade ordentligt innan färden påbörjades. Vad hade hänt? Hade de plötsligt drabbats av någon insikt om vår krassa hållbarhet? Jag var faktiskt ganska brydd.
Senare visade det sig att de fick en lägre försäkringspremie om alla i bilen var bältade. Skälet var alltså endast ekonomiskt. (Vilket var ett annat skäl till illamående.)
Så visst har A.L rätt.

#13
2017-10-29 13:05

Och vi som redan kan köra.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.