Bild
Nästa artikel
DS 7 Crossback.
DS 7 Crossback.
DS 7 Crossback.
DS 7 Crossback.

DS utökar efter dystra år

Nyheter

Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.

Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Kommentarer

#1
2019-03-14 14:57

KW Bruun är en populär generalagent just nu bland återförsäljare.....;o) Lycka till!

#2
2019-03-14 15:10

Man får ju hoppas att de har fler märken i de nya hallarna så säljarna åtminstone får sälja varsin bil under året.

#3
2019-03-14 15:14

Det var 2014 som Carlos Tavares meddelade planerna på DS som ett eget märke och separationen från Citroën. Men det var i början av 2015 som ändringen kom ut på marknaden, DS modellerna stylades om, blev av med Citroën märket och den nya front-design - som redan hade visats upp på mässor, gick i produktion.

Det är klart att när man tar bort modeller från marknaden så sjunker försäljningen. DS har idag bara en produkt på den svenska marknaden - DS7 - och har bara haft en återförsäljare, i Stockholm. DS7 kom dessutom sent till Sverige, andra länder fick hit bilen tidigare.

KW Bruun är ny importör av DS, och de jobbar nu med att bygga upp en ny ÅF organisation för att stå redo att lansera DS 3 Crossback i Sverige efter sommaren.

Nästa DS på tur blir DS 9 som visas i slutet av året, och om den kommer till Sverige bör det kunna ske under våren 2020. Sen har DS en ny DS 5 på gång.

Jag tror att DS kan nå framgång hos lyxköpare som tycker att de vanloga Audis och Minis är för vanliga och tråkiga. Men Svenskar är fegare än sydeuropéer designmässigt, vågar inte sticka ut från grannen för mycket så jag tror inte DS blir en stotsäljare i Sverige. Den har bättre chans på andra marknader.

Jag tror att DS E-Tense kommer sälja bra i Norge, och i Danmark kommer man gilla DS 3 Crossback. Danskarna kör gärna franskt.

Norge och Danmark är mer öppna för spännande design, än mellanmjölkens Sverige.

#4
2019-03-14 15:16

Så med de fyra nya så får de 5 återförsäljare. Det är inte särskilt mycket alls. Ängelholm??? Var finns Göreborg, Karlstad, Örebro?

#5
2019-03-14 15:42

Tobias Pettersson, vd på KW Bruun: "– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS." Det håller jag helt med om. Sälj 76 bilar i år, så har ni fördubblat försäljningen. Det är ca 6 bilar i månaden fördelat på 5 återförsäljare....

Om man däremot tror att vägen till framgång ligger i att sälja en DS7 Crossback med 2-liters diesel och framhjulsdrift för ca 450.000:-, ja då önskar ja KW Bruun lycka till! Hittills har man kommit en liten bit på vägen med 1 bil såld på 2 månader....

#6
2019-03-14 16:15

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?

Dömt att misslyckas. Höja priserna in absurdum och kalla det för "premium" Tokstollar.

#7
2019-03-14 16:17

"– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS"

Produkterna då? Glömdes de av?

#8
2019-03-14 16:20

Försöka duger alla troll, men verkligheten är att DS höjt ribban så dom klassiska "premium" märkena får jobba hårdare i fortsättningen!

#9
2019-03-14 16:21

Peugo: DS har ribban på marknivå än ;-)

#10
2019-03-14 16:45

Puego

Ja, de övriga premiumärkena får jobba arslet av sig för att få tillbaka DS:s marknadsandel på 38 bilar..

Håller med Audi. 450k för en DS7 med en medioker motor utan att ens erbjuda fyrhjulsdrift är dömt att misslyckas.

#11
2019-03-14 17:19

En bil såld när det bara finns en återförsäljare och en modell, det är inte så dåligt. Audi missar att det står i artikeln att de fyra nya ÅF:arna startar ”idag”. Det betyder att de inte har funnits som ÅF av DS innan. Och 2017 sålde man 38 bilar av ett utbud på en enda modell och man hade bara en ÅF över hela landet. Audi tycker om att raljera, men siffrorna är faktiskt bra för att vara på en ÅF och ett utbud bestående av en enda modell.

#12
2019-03-14 17:23

Apex, fast det där stämmer ju inte! DS7 finns som 4-hjulsdriven laddhybrid och den kommer att lanseras i Sverige. Jag förstår inte vart du har fått det ifrån att KW Bruun bara kommer att importera dieselmodellen.

Och efter sommaren så lanseras nya DS 3 Crossback i Sverige, den kommer även som batteribil. Det finns ett sug efter batteribilar i Sverige.

#13
2019-03-14 17:32

Apex, det märks att du uttalar dig utan att kollat prislistan. Prislistan från februari, som är sedan KW Bruun övertog importen, börjar på 269 900 kr och inte 450 000 kr. Laddhybriden DS 7 E-Tense med 4-hjulsdrift finns inte med i prislistan än för den lanseras i Sverige till hösten, precis som DS 3 Crossback. KW Bruun hinner trimma in organisationen tills de nya bilarna kommer. Och självfallet är det de nya versionerna och modellerna som KW Bruun hoppas på framgång för i Sverige.

#14
2019-03-14 17:39

Apex, lite fakta till fig om bilen som du tror inte går att sälja i Sverige:

DS 7 E-Tense:
0-100 km går på 6,5 sekunder, 80-120 km/h på 4,4 sekunder och flygande kilometern på 27 sekunder. Topphastigheten är 220 km/h.

Det är väl ändå hyffsade siffror för en stor crossover? Den har en bensinturbo och dubbla elmotorer, en på vardera drivaxel. Det gör att bilen är fyrhjulsdtiven. Motorerna utvecklar tillsammans 300 hästkrafter och 450 newtonmeter.

De svenska priserna är inte klara än. Lansering i Sverige till hösten.

#15
2019-03-14 17:51

DS 3 Crossback vänder sig till Internet-generationen. Det är en ungdomlig bil för entreprenörer, artister och individualister i den nya ekonomin som vill köra bil utan att snutsa ner miljön. Även om jag tror svenskar i regel är för konservativa och för mycket mellanmjölk, så tror jag till skillnad från Audi och Apex inte på att den är helt omöjlig att sälja i Sverige. 50 kWh batteri, 132 hästar, 32 mil, 100 kW ladfning, 80 procent fullt på en halvtimme och autonom körning i köer och självparkering. En bil för Stureplans ungdomar som inte vill förknippa sig med gamla pengar, gammal industri och gamla gubbar.

#16
2019-03-14 17:55

465000 för den dyraste...har prissättarna/prissättaren på DS tittat för djupt i vinflaskan?

#17
2019-03-14 17:57

Men för att man ska kunna sälja något så behövs det någon som säljer så att man kan provköra. Jag tror fortfarande att det är viktigt att klämma och känna på bilen innan. Tror inte internet kommer ta över än, Tesla har ju backat nu från sin idé att bara sälja över internet. Åven de har fått inse att köparna vill se och känna på bilen live.

Så fyra återförsäljare i Sverige är givetvis bättre än bara en enda som DS hade 2018, men det behövs fler. I Göteborg, Lund, Karlstad, Örebro, Uppsala, Umeå. Alla städer med ett universitet och en ung teknik och miljöintresserad målgrupp och entreprenörer, kreatörer och innehållsskapare i den nya ekonomin.
Men de har ju några månader kvar på sig att utöka antalet ÅF innan de lanserar de nya modellerna.

#18
2019-03-14 17:59

En kul länk om man läser kommentarer i länken nedan, som skrevs då jämfört vad som skrivs här nu, vad har egentligen hänt med premium ambitionerna under dessa 4-5år?

http://www.vibilagare.se/nyheter/citron-vill-gora-ds-till-statusmarke

#19
2019-03-14 18:00

Med tanke på det förmodade andrahandsvärdet för en dekaltrimmad cittra som kostar närmare halvmiljonen så kommer nog bilen efter ett år i trafik närma sig ca 200000 kr vid eventuellt inbyte.

#20
2019-03-14 18:03

Shogun: Det var kul läsning...speciellt inläggen från...ja du vet :-)

#21
2019-03-14 18:09

Shogun, det som har hänt är att DS nu har DS 7, som var den första egna modellen som eget märke. Och nu lanseras DS 3 Crossback i maj större delen av Europa utom Sverige. Sverige får vänta till efter sommaren. Man förbereder även en USA introduktion.

Till hösten visas den europeiska versionen av nya DS 9 och den jan komma till Sverige tidigast under våren 2020. Det kommer även en ny DS 5 och en sportcoupé.

Alla dessa modeller kommer som laddhybrider eller batteribilar.

#22
2019-03-14 18:11

Så vad DS har ägnat sig åt under 4-5 år är utveckling av nya egna modeller, det går inte från en dag till sen andra. Och nu börjar dessa modeller äntligen bli klara.

#23
2019-03-14 18:12

Här är en liten video som visar hur fyrhjulsdriften i DS 7 E-Tense finslipas uppe i nordens vinterlandskap.
https://youtu.be/e_lNNd_CNOI

#24
2019-03-14 18:15

Här har du en provkörning av den 4-hjulsdrivna laddhybriden DS 7 E-Tense med dubbla elmotorer.
https://youtu.be/1cQ0i5lP6cw

#25
2019-03-14 18:20

6 st av de sålda 38 st DS år 2018 var till privatpersoner.

#26
2019-03-14 18:22

Ingen av de sålda bilarna hittade någon köpare under 35 år.

#27
2019-03-14 18:24

PSA har även ägnat tiden åt att få ordning på logistiken för batterileveranserna från Kina (det är kinesiska batterier) och på att bygga om sina motorfabriker för att tillverka elektriska motorer. PSA köper alltså inte in elmotorerna från andra, utan de tillverkar dem själva i en helt ny avdelning i fabriken. Och PSA har inte bara utvecklat nya växellådor för hybriderna utan även investerat i att bygga upp en ny avdelning för tillverkning av dem. Andra automatlådor köper PSA in, men de för hybriderna är en helt annan låda.
Och nu kommer frukterna av dessa investeringar, nu kommer bilarna ut på marknaden. Laddhybrider och batteribilar.

DS är framgångsrika i Formel-E som är en racingserie för elektriska bilar. Här hittar du alla nyheter om DS Sports E-racing team:
https://www.dstecheetah.com

#28
2019-03-14 18:25

Och den teknik som man testar i elektrisk racing, är teknik som återfinns i produktionsbilarna. Mjukvaran för kraftdistribution etc är testad och utvecklad med racingbilarna.

#29
2019-03-14 18:29

Haha. Om 5 år när det sålts 52 st DS totalt kommer Raphael påstå att DS behöver tid på att utveckla och framför allt finslipa sina modeller...

Men jag gissar att folk över 55 sitter som på nålar och väntar på nästa modell...

#30
2019-03-14 18:30

#31
2019-03-14 18:30

här

#32
2019-03-14 18:30

kan

#33
2019-03-14 18:31

man få många inlägg :-)

#34
2019-03-14 18:39

Undrar om Raphael för nån form av statistik över hur många inlägg artiklar om olika bilar genererar hos ViB och sen redovisar för KW Bruun... Antagligen därför han står för typ 50 % av alla inlägg när det gäller PSA-produkter (möjligen exkl Opel).

#35
2019-03-14 18:49

Rappa Jobbar på Citroën organisationen.
Annars kan man inte vara så fanatisk att man även höjer vansinnes lösningar till skyarna om det är Citroën.

#36
2019-03-14 18:57

Pi, det var en bra idé du kom med jag lovar dig att jag ska skriva mängder med kommentarer i alla trådar i fortsättningen, oavsett bilmärke. Jag börjar med det redan ikväll.

#37
2019-03-14 19:01

Pi, jag tackar ja till din utmanong och jag ska stå för minst 50 procent av kommentarerna oavsett märke. Från och med ikväll.

#38
2019-03-14 19:35

Shoguns länk var lite rolig att läsa, att DS skulle bli statusmärke... varför starta upp ett statusmärke när man inte ens ligger på topp 50 listan av världens mest sålda bilar med en enda modell? Är det inte bättre att lägga resurser på att ta fram vanliga modeller som kan sälja lite volym?

#39
2019-03-14 19:42

PSAs försäljningsiffror har ju växt 5 år i rad och sett på vinst per bil är mer än bilar i "premium-klassen"(!!!) och DS7 har börjat sälja väldigt bra, trots det höga priset. Man skall inte vara så enkel så man ser endast på hur det är här i Sverige, eller nog kan man det men vad får man egentligen ut av det? Tji fick dom som förutspådde att det vore bättre att PSA skulle gå i konkurs! Se även på VW, dom borde ju också ha låtits gå i konkurs med sina lögner men det går ju undan fastän dom har mycket sämre produkter och vinst per bil är allt för dåligt? Det börjar vara allt för länge sedan tyska produkter var förknippade med verklig kvalitet, nu har dom länge levererat skit i nästan likadan förpackning (endast märket skiljer) och inga innovationer. Det tar allt för länge för människor att glömma och vakna upp till hur det ser ut i dagens läge...
PS. Ganska många av er är här endast och trollar eller retas men kanske efter 20 år så är ni också mera vuxna?

#40
2019-03-14 19:45

Peugo. Glöm inte pillren.

#41
2019-03-14 19:45

Pi, ni har jag varit inne och kommenterat i andra trådar också. Jag tycker det är väldigt trevligt att du vill att jag skriver mer om andra märken. Så det kommr jag att göra i fortsättningen, tack för din support.

#44
2019-03-14 19:54

Styggavargen, DS handlar inte om stor volym utan om exklusivitet. Och på exklusivitet tjänar man pengar. PSA gör bilar för att tjäna pengar, vinsten går före volym och marknadsandelar. Man vill sälja tillräckligt bra och till ett pris som man tjänar pengar på. PSA har faktiskt vänt skutan och går med vinst idag. DS är en satsning på framtiden där DS tar ledartröjan i den elektriska utvecklingen hos PSA. De första elbilarna från PSA är DS, sen kommer de andra efter. DS är ingen bil för folket.

#45
2019-03-14 20:00

"Citroën DS är faktiskt premiumbilar.
Istället för att göra som Volkswagen och kalla sina premiumvarianter av Skoda för Audi, så fortsatte Citroën med sitt eget varumärke men lade till kombinationen DS för att markera premium."

2011 och skrivet av ni vet vem. Men det där var ju redan då en klassisk kommentar;-)

F.ö. undrade jag redan då hur mycket av "rappakalja" ViB tål innan man gör något åt det. Men eftersom det nu gått 8 år, så förstår alla andra att jag resignerat och avhåller mig till stor del från att deltaga här.

#46
2019-03-14 20:00

Raphael - hur är det med läsförståelsen ? Jag talade om trådar avseende PSA-produkter där du formligen gödslar med kommentarer - kanske för att kunna påvisa att intresset för dessa produkter är ovanligt stort bland ViBs läsare och kommentatorer och mycket större än för artiklar om konkurrenternas bilar... Nån koppling till PSA har du helt klart.

#47
2019-03-14 20:05

Audi.: Det är nog så att R är en av Vibilägares anställda. Eftersom det bara maler på år efter år.

#48
2019-03-14 20:08

Fast, eftersom Raphael har en tendens till att blocka för honom misshagliga personer(mig bla) så kan vi kanske tex anmäla alla hans inlägg. Det lär ju bli en del.
Men nu åker väl jag ut härifrån pga just detta :-)

#49
2019-03-14 20:14

Raphael

Enligt artikeln på ViB så låg priset på ca 450k för en framhjulsdriven DS7 med 180hk dieselmotor som gör 0-100 på +9s. Man måste alltså punga ut 550-600 för att få fyrhjulsdrift i en SUV som påstås vara premium.

#50
2019-03-14 20:20

Nja, som jag sagt redan då i den gamla länken så är mitt intresse för Citroen eller DS väldigt svalt och att de har mycket att bevisa innan intresset växer. Det gäller fortfarande, jag litar helt enkelt inte på kvalite, driftsäkerhet,pålitlighet ännu när man ser hur folk runt om en sliter med bilar som har otaliga problem som aldrig verkar ta slut. Så skulle jag aldrig orka ha det som bilägare, jag har för höga krav. En lansering i USA kommer man aldrig klara. Man kommer återigen dra sig ur den marknaden återigen efter kort tid.

#51
2019-03-14 20:21

Var det ingen som såg den där kul ironin i det jag citerade i #45? Raphael ondgör sig över VAG:s eländiga uppsminkande av Skoda till Audi - vilket inte Citron inte gjorde. Då.

Det är humor i högre skolan.

#52
2019-03-14 20:35

Audi

Haha, jag såg.

#53
2019-03-14 20:47

Premium är subjektivt och inget man kan skaffa sig själv. Det är tyckande. Att sälja ett tiotal bilar per år är inget en masstillverkare kan kosta på sig, annat än superbilar som kostar miljoner euro. Om ett par år ger de upp. Aston Martin är ju premium fast alla testare klagar på deras risiga inredning.

#54
2019-03-14 21:19

Förutom R:s oförmåga att ta till sig det man skriver kring detta (#51), så är det ju extra kul med det där och Citrons - förlåt DS 3 Crossbacks s.k. diamantgrill (se annan tråd på denna sida). Mercedes har nu haft en s.k. diamantgrill så länge att det finns både plagiat och original att köpa på nätet. https://www.kunzmann.de/shop/en/exterior-a-class-w176-diamond-radiator-g...

Vilken var först eller vilken som är snyggast låter jag andra bedöma. Jag bryr mig inte - konstaterar bara att jag tycker min kommande bils grill är snygg.

Och hur var det nu med "Istället för att göra som Volkswagen och kalla sina premiumvarianter av Skoda för Audi, så fortsatte Citroën med sitt eget varumärke men lade till kombinationen DS för att markera premium"?

#55
2019-03-14 21:20

Fast DS sålde nästan 60 000 bilar förra året trots att de hade ett tillfälligt reducerat modellprogram där de behövde lågga ner modeller för att bygga om fabriker inför de nya som kommer och bygga om för batteribilar som kräver en annan logistik i tillverkningen.

#56
2019-03-14 21:20

Fast DS sålde nästan 60 000 bilar förra året trots att de hade ett tillfälligt reducerat modellprogram där de behövde lågga ner modeller för att bygga om fabriker inför de nya som kommer och bygga om för batteribilar som kräver en annan logistik i tillverkningen.

#57
2019-03-14 21:25

Pi, jag tar till mig av din kritik och jag ska bara skriva om Volkswagen nu,

#58
2019-03-14 21:28

Jag sålde min DS och köpte en Audi istället så nu är jag och Audi bröder. Köp en Audi istället vi bör förbjuda franska bilar på vägarna. Köp Audi, alla ska ha en Audi.

#59
2019-03-14 21:28

Jag sålde min DS och köpte en Audi istället så nu är jag och Audi bröder. Köp en Audi istället vi bör förbjuda franska bilar på vägarna. Köp Audi, alla ska ha en Audi.

#60
2019-03-14 21:31

Jag älskar verkligen Volkswagen och Audi, jag har en Audi istället för en flickvän för en Audi kan man lita på de förändrar sig inte i utaeendet utan ser likadan ut hela tiden. Tyska bilar är bäst! fransmännen kan inte bygga bilar.

#61
2019-03-14 21:31

Jag älskar verkligen Volkswagen och Audi, jag har en Audi istället för en flickvän för en Audi kan man lita på de förändrar sig inte i utaeendet utan ser likadan ut hela tiden. Tyska bilar är bäst! fransmännen kan inte bygga bilar.

#62
2019-03-14 21:31

Raphael - ditt inlägg (#59) är ju bara så korkat. Jag kör Audi och MB idag. Om 3 månader bara MB.

Mattias Rabe på TV kallade dig för fanatiker och jag får nog hålla med honom.

#63
2019-03-14 21:32

Raphael = femåringen igen.

#64
2019-03-14 21:33

Nu har det spårat ur helt...... Deeds? saabnisse?

#65
2019-03-14 21:34

Volkswagen är Guds gåva till världen, jag föddea i en Audi, jag bor i en Audi, jag vill bli begraven i en Audi. Audi handlar om en gemenskap, för om alla har en Audi så behöver ingen känna sig utanför. Vi måste allaha Audi. Jag är mycket nöjd med min Audi. Bästa bil som jag ägt. Det är en bil att vara kär i.

#66
2019-03-14 21:34

Raphael har uppenbarligen glömt pillren...eller så har övervakaren somnat.

#67
2019-03-14 21:37

Audi, du har haft rätt hela tiden och därför går jag lver till din sida. När du köper en MB så kommee jag följa efter och köpa mig en också. Jag har haft fel hela tiden, tyska bilar är bäst.

#68
2019-03-14 21:40

Audi, jag tycker det som du vill att jag ska tycka. Säg mig vad jag ska tycka så tycker jag det. Det finns inget sämre än franska bilar, tyska bilar är bäst. Det har du ju alltid velat att jag ska tycka, så nu tycker jag det. Tyskt är bäst. Du har helt rätt Audi, jag håller med dig om allt.

#69
2019-03-14 21:40

Aningen udda att DS och Citroën har olika generalagenter här i landet. KW Bruun har agenturen för DS ,men ej för Citroën.

Jag tror dock att Citroënhandlarna är ganska tacksamma för det... ;)

#70
2019-03-14 21:41

Raphael

Haha varför tar du så illa upp? Det är bara bilar

#71
2019-03-14 21:42

Tobo, men det beror ju på att de feanska bilarna är för dåliga för att PSA ska orka med att ha sina egna agenturer. Nej, man ska göra som tyskarna istället för tyska bilar är bäst.

#72
2019-03-14 21:45

Apex, jag tar inte illa åt mig av någonting. Tyska bilar är bäst. Det är bara så det är, det vet ju alla att bara tyskarna kan byggs bilar och im värkden vore perfekt så skulle alla köra tyskt. En Audi eller Volkswagen i varje mans hem gör världen lyckligare.

#73
2019-03-14 21:47

Psykiatrireformen 1995 sätter sina spår här... :-)

#74
2019-03-14 21:47

Apex, den som tror att en bil bara är en bil har aldrig haft glädjen att köra en tysk bil. En tysk bil är inte ”bara en bil”, att köra tyskt är att ha en alldelrs speciell livsstil. Det är synd om alla de som inte kör tyskt.

#75
2019-03-14 22:02

Deeds, saabnisse?

#76
2019-03-14 22:23

Det finns givetvis ingen som helst poäng i att göra på något annat sätt än tyskarna gör. Det räcker ju med att tyskarna gör premiumbilar, varför ska någon göra något annat? Varför ska det finnas en fransk premium? Det räcker ju med tysk premium eller hur? Valmöjligheter är bara förvirrande för konsumenterna. Nej, låt oss bara ha tysk premium på marknaden. Ta bort franska bilar, vi ska inte ha nägra som vill vara annorlunda och göra på sitt eget sätt. Gör man på ett annat sätt än tyskarna, så glr man automatiskt fel. Det vet ju alla.

#77
2019-03-14 22:31

DS 7 kostar från 269 900 kr enligt prislistan från februari. För 450 000 kr får man toppmodellen med all utrustning som standard. Jag vet inte varifrån Audi har fått det att det bara fimns den versionen. Och vad den fyrhjulsdrivna laddhybriden kostar, det får vi väl se till hösten. Det finns inga priser än. Jag tänker inte spekulera i det. Men Audi är redan säker på att den floppar. Varför? För att den inte är tysk. Det räcker ju. Vi vet att tyska bilar är bäst. Men alla vill inte ha en tysk bil. Alla vill inte vara som alla andra. Alla vill inte ha likriktning.

DS erbjuder något annorlunda. Och det är givetvis fel att vara annorlunda, men om man vill vara fel då så kan man väl få vara fel då? Måste allt vara så tyskt jämnt?

#78
2019-03-14 22:35

Tobo, varje märke i PSA har sin egen distribution och tecknar egna avtal med agenturer och återförsäljare. DS är ett eget märke, de får teckna avtal med vilka de vill. Det gäller för alla i PSA gruppen. Nu var tydligen KW Bruun intresserade.

Och DS har många spånnande produkter på gång. För de är annorlunda.

Och sen att tyska bilar är bäst, alltid är bäst och alltid kommer att vara bäst. Vad spelar det för roll?

#79
2019-03-14 22:37

Raphael

Instegsmodellen med den lilla bensinmotorn ska kosta från 350000. Vad är det som är tyskt med att erbjuda awd i en suv för över 400000? Det är bara dumt att inte göra det

#80
2019-03-14 22:39

Audi, vad är ditt problem? Får man inte tycka att tyska bilar är bäst i det här forumet? Du tycker ju det, du uttrycker ju inget annat. Varför får inte jag också uttrycka det? Tar du illa upp att jag säger att tyska bilar är bäst? Det är ju fantastiskt underbart att du ska byta till Mercedes. Helt rätt. En bil med stjärna. Mercedes är bäst. I en perfekt värld så har alla en Mercedes. Visst är det så. Jag gratulerar dig till ditt goda omdöme och snillriga smak.

#81
2019-03-14 22:44

DS är inte annorlunda för att de inte kan erbjuda awd som inte kostar över en halv miljon som dessutom är en typ som hitills inte har fungerat lika bra som traditionell awd. De är bara sämre än konkurrenterna

#82
2019-03-14 22:48

Apex, den kostar från 269 900 kr i prislistan från februari. Det är priset längst till höger som gäller. Detta behöver vi inte argumentera om. Den kostar från 269 900 kr. Det står i prislistan. Det priset gäller.

Jag håller helt med dig att det är dumt, jättedumt och superdumt att inte ha 4wd. Du har helt rätt, alla bilar ska ha 4wd som standard. Jättedumt att inte ha det. Men DS har lyssnat på dig och de kommer med den fyrhjulsrivna till hösten. Med dubbla elmototorer. De har inte etbjudit det tidigare för den versionen var inte klar tidigare. Kineserna var inte färdiga med batteriet.

Varför ska man lansera något innan det är klart? Vore inte det dumt? Eller menar du att man måste vänta med att lansera en bil inban laddhybriden med 4x4 är klar? Varför skulle det vara bättre att vänta än att få ut det man kan medan man jobbar klar laddhybriden?

Laddhybriden har krävt ombyggnader av fabriker etc på ett helt annat sätt än andra drivlinor. Det har tagit tid att göra om fabrikerna och trimma im dem. Och kineserna behövde tid för att säkerställa produktion av batteriet.

#83
2019-03-14 22:50

Raphael: "Audi, vad är ditt problem? Får man inte tycka att tyska bilar är bäst i det här forumet? Du tycker ju det, du uttrycker ju inget annat."

Det där åker du på backning på - precis som leifer och Vidstige gjorde. Du får gärna visa var jag tycker tyska bilar är bäst - I dare you. Skillnaden mellan dig och mig är att du är fanatisk och det är inte jag. Och de förra har jag synnerligen svårt för. Inga historiska referenser i detta.

#84
2019-03-14 22:51

.

#85
2019-03-14 22:53
#86
2019-03-14 22:54

Apex, du har givetvis helt rätt och jag håller helt med dig. Men jag skrev inte att DS är annorlunda för att laddhybriden kommer till hösten. Det var inte det jag menar med att vara annorlunda. Många tillverkare kommer med en laddhybrid. Det är inte där annorlundaheten ligger. Och den laddhybriden har elmotorer på 110 hk även bak. Plus en förbränningsmotor. Total effekt alla samtidigt 300 hk. Tidigare så hade man för svaga elmotorer bak, det har man inte längre så det problemet är löst. Du dömer ut en bil och hävdar att den är sämre än konkurrenterna. Okej, enligt vilket test är DS 7 E-Tense sämre än konkurrenterna?

#87
2019-03-14 22:57

Jag lägger ner detta här och nu. Hela tråden har blivit en parodi på en 5-årings trots. Hoppas PSA:s distributörer läser här och nickar gillande till vad de läser.

#88
2019-03-14 22:59

Audi, okej. Du har tyska bilar men du tycker inte de är bäst. Men jag tycker att Mercedes är bäst. Får jag tycka det för dig eller har du problem med det?

Och jag hör att du tycker att jag är fanatiker. Det vet jag redan att du tycker. Audi tycker att jag år fanatiker. Jag har skrivit upp det i min bok. Du får gärna skriva det en gång till. Så stt vi inte glömmer bort det. Jag är en fanatiker, det tycker Audi.

När du har en Mercedes ska jag kalla dig Audi då eller räcker det med Mercedes?

#89
2019-03-14 23:01

Audi, men nu glömde du att skriva att du tycker att jag är en fanatiker jag trodde du skulle skriva det i varje inlägg att du tycker att jag är det?!

#90
2019-03-14 23:05

Raphael

Om man inte kan erbjuda något som alla andra mycket mer etablerade konkurrenter kan för ungefär samma pengar så är man sämre. Man behöver inte betala 500k för att få Awd hos Volvo, Audi, BMW och MB. Och man är inte annorlunda för att man inte kan utan man är sämre.

Spelar ingen roll om priset inte har kommit ut, en suv laddhybrid med 300hk kommer knappast kosta under en halv miljon.

#91
2019-03-14 23:12

Apex, men låt mig förklara vad som gör DS annorlunda. Det är inte att de kommer med en laddhybrid, för det gör andra också. Och det är inte att de har elektrisk 4x4 för det har Tesla med och DS systemet är modellerat efter Teslas system. Nej, det annorlunda är:

Upplevelsen. Helhetsupplevelsen. Alla detaljer i en DS bidrar till den upplevelsen. Du har ljusspelet när du låser upp bilen, de vridande lyktorna som är inspirerade av kristaller. Ingen annan bil gör så.

Du har kristallerna i bakljusen. Du har interiören och stolarnas diamantmönster. Du har den lätta styrningen som sätter komfort framför känsla, en lätthet på foten. Ljudisoleringen. Den kameraövervakande fjädringen. Stolarnas stoppning.
Den löstagbara klockan. Instrumenten. Reglagen till elhissarna som ser ut som facetter från kristaller - kristalltemat.
Färgsättningen och stoppade paneler.

Allt sammantaget ger känslan av att vara annorlunda, att gå mot strömmen.

Och det kan vara värt mer än konkurrenterna. Det handlar om emotioner.

Fransk kultur är emotionell, tysk kultur är intellektuell.

Tyskt vitt vin eller franskt rött?
Det är vad det handlar om.

#92
2019-03-14 23:16

Apex, du har rätt och jag håller helt med dig. Man är automatiskt sämre för att man inte gör precis samma bil som konkurrenterna. För om man gjorde samma bil som konkurrenterna så skulle alla köpa den bil som imiterar konkurrenterna. Jag håller helt med dig.

#93
2019-03-14 23:17

DS7an är en snygg bil med en välbyggd interiör och en komfort som förmodligen få i klassen kan konkurrera med. Men jag tycker att man måste kunna erbjuda både bensin och diesel med awd i en Suv. En del i att vara premium är att ge kunden valmöjligheter. Jag tror helt enkelt att det är en missräkning att inte investera pengar i fler drivlinor med awd. Den hade kunnat användas i andra bilar som tex 3008. Eftersom det är en såpass dyr bil så borde det ha funnits utrymme att göra det.

#94
2019-03-14 23:24

Apex, vi vet inte vad laddhybriden kommer att kosta. Jag vet inte och du vet inte. Så dina utsägelser om priset kan du lägga ner. Du vet inte, du gissar. Att gissa ett pris är inte samma som att veta det. Kan vi vara överens om skillnaden mellan att veta och att gissa? Gissa = spekulation.

Framtiden är elektrisk. Mekanisk 4x4 tillhör dåtiden. Batterierna behöver ha plats, det går inte med mekanisk överföring mellan fram och bakhjul. Utrymmet behövs till batterier.

Elektrisk fyrhjuksdrift kan du styra bättre, du har elentronisk kontroll av den bakre drivmotorn och kan styra den snabbare och mer exakt än en viskokopplad mekanisk-länkage grej.

Elmotor direkt på drivhjulen har färre transmissionsförluster, är mer effektiv.

Detta är framtiden, vare sig du vill det eller inte.

#95
2019-03-14 23:29

Apex, från 2025 så kommer DS att bara ha hybrider och batteribilar. Det sa de på Genevesalongen, de har en diskussion om den elektriska framtiden på Youtube. Och att utveckla en mekanisk 4x4 för icke hybrider som bara kommef vara i produktion några år, det finns det ingen ekonomi i. Så de utvecklar för framtiden. Utrymmet under bilen behövs för batterierna. Ett mekaniskt länkage får därför inte plats.

#96
2019-03-14 23:31

Apex, 3008 och C5 Aircross får hybridlinan med fyrhjulsdrift och även hybrid med enbart framhjulsdrift. De blir billigare än DS. Jag har inga prisuppgifter, men det är sagt att de blir billigare. Priserna får vi vänta med tills de släpper dem.

#97
2019-03-14 23:55

Apex, jag håller inte med dig om att det är en missräkning att satsa på laddhybrider med 4x4. Jag tror att det är en missräkning att inte göra det. Och jag har aldrig upplevt behov av 4x4. Min bror har 4x4, jag har klrt hans. Jag känner inte det behovet. Peugeot säljer mängder av 3008 utsn 4x4. Renault och Nissan har skurit ner på 4x4 versioner för köparna väljer de framhjuksdrivna istället. När mwn får välja mellan 2 och 4x4 så väljer de flesta 2. Kanske dumt, fel, ovettigt, skamdal, idiotiskt och korkat, men så ser det ut. Och det kan du inte göra något åt.

Därför tror jag att det är bättre att satsa på framtiden och gå i bräschen för innovation och nya lösningar. Laddhybrid med 4x4 är framtiden nu.

#98
2019-03-14 23:58

Apex, vi får vänta och se om du får rätt. DS 7 med laddhybrid kanske blir en flopp som ingen köper, ingen vill ha och alla vill ha en diesel med 4x4 istället. Det återstår att se. Men vi ser idag att bilar med eldrift i någon form har hög efterfrågan, ökar på marknaden medan diesel sjunker. Man kan tycka vad mam vill om den utvecklingen, men det är så marknaden ser ut. Detta är trenden.

#99
2019-03-15 00:42

Men oavsett bad man tycker om DS 7 så är kanske DS 3 E-Tense mer spännande då det är en ren elbil. Den kommer dock knappast finnas i mer än enstaka provkörningsex i Sverige då norrmännen är hekt galna i bilen. Bokningslistan är fulltecknad och stängde 6 mars, meddelade agenturen i norska medier. Leveranserna börjar nu till hösten och det kommer ta till sommaren 2020 för listan att betas av. Först hösten 2020 kan den levereras till de som inte finns med på den norska listan nu.
De första 100 som produceras går direkt till Norge, därefter går det mesta dit och några enstaka till andra marknader. Den norska marknaden prioriteras. De är helt galna i bilen fast de inte sett eller provkört den. Norska priset är 312 000 NOK. Hyundai Koma kostar 335 000 NOK. Så DS 3 är lägre prissatt.

#101
2019-03-15 06:51

människan är trygghetsnarkoman... vi följer strömmen å köper dom märken dom flesta köper..

#102
2019-03-15 09:01

Varför måste en elbil ha 4WD, för att man kan? Fler delar, mer som kan gå sönder och den där 4WD kommer du antagligen nästan aldrig att utnyttja. Kör du fast varje vinter, ja då skulle jag rekommendera 4WD, annars funkar det precis lika bra med en vanlig 2WD.

#103
2019-03-15 09:13

Mp600, om du vill åka i en stötig VW iställer för en DS 7 med fjädring som ställer om sig efter underlaget med hjälp av en kamera i fronten som skannar av vägen, så är det givetvis ditt val.

#104
2019-03-15 09:18

Vargen: Har du elhissar i din bil? Centrallås? Måste du ha det? Såklart du inte behöver, men det är bekvämt...eller hur? Samma med awd, nej man klarar sig utan det, men det är många som tycker det gör körningen mer bekväm i osäkert väglag. Låt dem tycka det, låt dem välja det om de vill ha det.......tror ingen gnäller på dig när du väljer till saker i din bil som gör din färd bekvämare enligt dig, men innebär fler delar som kan gå sönder......
Sen i en elbil så innebär 2 mindre motorer att du inte behöver ta lika mycket plats i anspråk på ena stället och du kan laborera med viktfördelningen bättre med.

#105
2019-03-15 09:21

Styggavargen, en elbil med 4wd innebär bara en till elmotor, en elmotor på varje drivaxel. Det är mycket ovanligt att elmotorer går sönder, de är driftsäkrare än förbränningsmotorer.

Varför 4wd? El elbil med 4wd är roligare att köra på en upplogad isbana än rn elbil med 2wd. Men det främsta främsta skälet till att DS satsar på 4wd är Ryssland. Har du sett de dåliga vägarna i Ryssland och dåliga snöröjningen? För Ryssland så behöver man 4wd. Landet som gav oss Lada Niva som fortfarande är i produktion. DS 7 E-Tense 4x4 är framtagen för rika ryssar. Men även rika norrmän som kör till hytten i den norska fjällvärlden för att åka skidor.
Där har du målgruppen.

#106
2019-03-15 09:28

En bil framtagen för rika ryssar och rika norrmän? Lät som en smal målgrupp! ;) Sen tror jag väl i mitt stilla sinne att de som är "rika" kanske oftast väljer något mer etablerat och statusfyllt....särskilt i Ryssland där det är väldigt viktigt i deras mentalitet att visa utåt att det går bra och vad man har för resurser.....

#107
2019-03-15 09:34

Jag tror både branschen och många kommer att inse att 4WD mest minskar räckvidden, gör bilen dyrare osv... dvs mest nackdelar. Jag säger inte att man skall förbjuda det, men jag tror att 99% klarar sig bättre utan 4WD. Dessutom kör man lugnare på vintern om man inte har 4WD, vilket tenderar att få föraren att tro att plötsligt blir bilen minst 100% bättre vid halt väglag, vilket inte är fallet. Själv kommer jag satsa på en enklare 2WD bil, med bara den utrustning jag behöver (mest säkerhetsrelaterad). Helst så enkelt och okomplicerat som möjligt.

#108
2019-03-15 09:39

Vargen: Hur förklarar du att vissa elbilar har/fick bättre räckvidd med AWD än RWD med samma batterikapacietet om det nu är som du skriver att AWD minskar räckvidden?!

#109
2019-03-15 09:51

Helt sjukt med över 100 kommentarer på en bil som inte kommer sälja.
Helt sjukt att en person står för mer än hälften av kommentarerna.

#110
2019-03-15 09:57

Styggavargen, självfallet kommer DS 7 E-Tense också med 2wd för den som önskar men det är 4x4 versionen som släpps först. Kunderna får välja, och på vissa marknader - som Ryssland och Norge - så är 4x4 ett starkt önskemål. Teslas elbilar är redan idag 4x4 med dubbla elmotorer.

#111
2019-03-15 09:59

Vargen, om du vill ha en enkel och okomplicerad bil så är DS fel märke för dig. DS är en lyxbil, en premiumprodukt. Vill man ha något enkelt utan avancerad teknik så finns det andra märken att titta på.

#112
2019-03-15 10:00

Adzam, visst har du rätt. Människan söker trygghet i att göra som andra. Men alla är inte konservativa och följer strömmen, det finns de som vågar gå mot den.

#113
2019-03-15 10:08

Raphael, du har kastat bort en massa energi i onödan och vänt dig till fel forum om du vill sälja in DS i Sverige.

#114
2019-03-15 10:25

107, jag har givetvis ingen önskan eller agenda om att sälja in DS i Sverige. Jag jobbar inte för DS. Jag är bara en vanlig bilentusiast som på min egna tid går in här för att diskutera bilar för att jag tycker det är roligt och underhållande. Och så länge som jag tycker det är underhållande så ser jag det inte som slöseri med min tid, men du slösar din tid när du försöker tala om för mig hur jag ska använda min tid.

#115
2019-03-15 12:26

Om jag tycker om DS så har jag givetvis rätt att uttrycka det i detta forum, att det finns de som tycker att man inte ska ha rätt att såga något positivt - ja då har uppenbarligen människor problem med sig själva som de låter gå ut över mig istället för att de tar ansvar för sina egna känslor.

#116
2019-03-15 12:57

107Carlsson, om du inte gillar mina inlägg är det bara att blockera mig så slipper du ta del av min optivism och glada humör. Jag funderar på att ta fram och sälja ett pessimist-mode tillägg till webbläsare, det kommer att blockera positiva och glada människor som jag och bara visa negativa och pessimistiska kommentarer. Jag tror det finns en stor marknad för det i Sverige. :)

#117
2019-03-15 16:31

Vad jag tror om satsningen på DS? Den kommer att gå käpprätt åt skogen och kommer att bli en dagslända med den kvalitet man har med sig i bagaget sedan många år bakåt, premiumköpare kräver betydligt mer än detta, speciellt de som kört Lexus.

#118
2019-03-15 16:51

Enda franska premiummärke som finns heter Bugatti.
Som ägs av... ;-)

#119
2019-03-15 16:57

Nu har ju kvalitet inte ett dyft med premium att göra, det är helheten man betalar för, alltså en upplevd kvalitetskänsla, något utöver det vanliga.

Jag menar, ingen förnekar väl att t.ex. Jaguar, Audi eller Maserati inte skulle vara premium och de har ju inte direkt de bästa kvalitetsanorna om man säger så...

Premium är att ta mycket bra betalt för en produkt och sen få folk att betala det priset, oavsett om produkten är bra eller inte.

Lyckas DS med det är DS också att räkna som ett premiummärke.

#120
2019-03-15 17:37

Shogun, vi får väl se om du får rätt eller fel. Det är onekligen en ambitiös satsning och nu börjar spännade produkter komma. Jag är faktiskt imponerande av den lilla DS 3 för design, materialval och den visar att DS har förstått att premium handlar om känsla. Att en bil ska kännas fin och exklusiv även i sitt minst utrustade utförande. Det handlar om en upplevd känsla. Jag tror absolut att de är på väg att lyckas.

#121
2019-03-15 18:22

Vad konstigt, nu har jag blockat Raphael...och faktiskt blev denna tråd mer läsvärd...och ofantligt mycket kortare :-)

#122
2019-03-15 22:46

för att lyckas i Sverige måste det finnas en renodlad kombi å nu helst med någon typ av eldrift

#123
2019-03-16 08:48

Adzam, fast i premiumdegmentet säljs det ju många SUV i Sverige. Audi, Mercedes, Lexus, BMW, Jaguar - alla har SUVar som är populära i Sverige. Jag ser fler Jaguar SUV i Sverige än Jaguar kombis. Så jag tycker inte att det du säger stämmer. Och DS 7 finns som laddhybrid och den mindre DS 3 Crossback som elbil.

#124
2019-03-16 10:18

En viktig skillnad mellan VAG märkena och PSA, det är att Audi bara är en Skoda med ett annat namn. Audi, Skoda, Seat, VW ser alla ut som att de är formgivna av samma person. De har samma designstuk i det yttre och det inre. Det är samma raka strama linjer, samma designtema. Interiörena ser utbytbara ut. En Skoda intedning passar i Audi. Formmässigt.

Även om PSA har samma plattformar så gör de väldigt olika bilar av det. En DS 3 Crossback ser ju helt annorlunda ut utanpå och inuti än en C3 Aircross, t ex. Det är olika stilar. Man ser tydligt att det är olika team som tagit fram bilarna. Eller jämför en Peugeot 508 interiör med en DS 7, ser ut som de är från olika planeter.

Men en Audi ser ut som en Skoda med en annan front. Det är skillnaden.

#125
2019-03-16 11:25

Åhh, jädra vilken tur man köpte Skoda, eftersom Audi utgår ifrån min bils snygga design. Glöm Audi, köp Skoda!

#126
2019-03-16 14:07

Shogun, både DS7 och DS3 Crossback Blue HDI som körs på HVO släpper ut lägre utsläpp än din Toyota RAV4 Hybrid. Därför att HVO är ett klimatneutralt biodrivmedel. Om du håvdar att en RAV4 Hybrid släpper ut lägre CO2 än HVO 100 som släpper ut noll för det är klimatneutralt, måste du köra på biobränsle. Då är min fråga till dig: Vilket biodrivmedel är din RAV4 certifierad för,

#127
2019-03-16 17:45

DS verkar inte riktigt ha rosat europeiska marknaden heller.
Är just nu i Spanien och med anledning av allt snack om DS håller jag utkik efter märket.
Inte en enda har jag siktat. Däremot en hel del Citroën och vad gäller premiumbilar så är det tyskt som dominerar. I övrigt bra många Seat samt VW Polo.
Antar att DS är ytterst udda, nästan som en enhörning.

#128
2019-03-16 18:14

Nog är och förblir DS udda. Med 38 sålda förra året (och 1 hittills i år), så lär det bli ett väldigt "exklusivt" inslag i Sverige. Jag kan bara påminna mig om att ha sett 2 äkta (alltså inte Citroen DS) DS i Sverige under all min körning i Sverige.

Så, men tanke på 127 inlägg för ett märke som knappast finns, är det väl "Much Ado About Nothing" (mycket väsen för ingenting).

#129
2019-03-16 19:09

Audi, ja man kan nästan tro att vi avhandlar märket Skoda !!

#130
2019-03-16 20:10

Det gäller att trycka på de rätta knapparna....om en totalt ointressant modell/märke för att få se vad man diskuterar med. Det är avslöjat här och i andra trådar....det var liksom syftet.

#131
2019-03-16 20:39

Shogun, grejjen är att om man kör en DS 7 Crossback med HVO så får du lägre utsläpp av CO2 än med en bensinhybrid som RAV4. Det gäller även i fallet DS7 diesel vs DS7 laddhybrid. Fördelen med en laddhybrid i CO2 synvinkel försvinner när strömmen är slut och du kör den på bensin. Jag tycker det hade varit mycket bättre om man hade gjort laddhybrider på diesel, men på grund av mediakampanjer så finns inte efterfrågan. Det beklagar jag.

#132
2019-03-16 20:55

Shogun, jag vill att du ber om ursäkt för dina falska påståenden om att jag skulle jobba för KW Bruun. Den enda relation som jag och min familj har till KW Bruun är att vi är nöjda kunder. Jag deltar i forumet på min privata egna tid för mitt nöjes skull, och jag tycker om att nörda in mig i mina favoritmärken. Vi är på ett bilforum, vi nördar oss här. Dina återkommande påståenden om att jag skulle få betalt av KW Bruun är falska och lögnaktiga, det är förtal och jag vill att du tar tillbaka dem.

#133
2019-03-16 21:16

Lite intressant att försöka få någon att be om ursäkt och ta tillbaks exakt samma påhopp/påstående som han själv gjorde i tråden under DS3.......

#134
2019-03-16 21:31

"Lite intressant att försöka få någon att be om ursäkt och ta tillbaks exakt samma påhopp/påstående som han själv gjorde i tråden under DS3......."

Japp, men inte otippat.

#135
2019-03-16 21:40

Tycker det är intressant med att många tycker det är intressant att säga att DS är helt oitressant, men tydligen var det tillräckligt intressant för att säga att det var ointressant. Vi får väl se hur de nya produkterna tas emot av marknaden det är ju iaf mycket på gång.

#136
2019-03-17 06:54

Hahaa! Bra Raphael, sätt dit dom där märkesfanatikerna! Livet är allt för kort för att köras med dåligt byggda "tyska" bilar men vissa är så fast i sin tro så det blir komiskt!
Jag har själv kört DS7 och gillar komforten skarpt! Interiören är ju också ett par snäpp över "premium". Det jag inte gillar med DS7 är att det är ett högbygge, tron på SUV och "man ser så bra ut därifrån" är idiotiskt och hoppas det tar slut fort för högbyggena drar så mycket mer energi än dom lägre. Ifall man inte kommer in i lägre bilar så är det ett gott tecken på att ge tillbaka sitt körkort. PS. Körde även ett annat högbygge, nämligen C5 Aircross on även den bilen bevisade varför PSA, har varit, och just nu är bäst i världen på chassin.

#137
2019-03-17 09:11

Vargen, ja men visst. Och det är ju ett medvetet val inom VAG att märkena är utbytbara med varandra, att det finns en gemensam VAG design som kunderna ska känna in sig i exteriört och interiört.

Det har inte alltid varit så, om du tittar på Seat för några år sedan då Da Silva höll i Seat prnnan, så hade Seat en egen design som särskiljde dem från övriga VAG. En rundare, mjukare design. Både utanpå och inuti. Ett helt eget designstuk. Men det var då, efterföljarna har VAG anpassat till samma koncerndesign som de övriga.

Designchefen hos VAG - Mikael Maurer - håller sina underchefer i stramare tyglar än sin kollega hos PSA - Jean-Pierre Ploué.

För den som inte känner till Michael Maurer så gjorde han Mercedes A-klass, första generationen. Bara en sån sak... Sen jobbade han på SAAB under GM-eran.

Jean-Pierre Ploué däremot var designchef på Citroën och gjorde C6 och den första DS3. Båda kan vi räkna som individualistiska och unika exempel på design.

Medan Maurers jobb är att se till så märkena har en gemensam VAG stil, så är Ploués jobb att se till att ”hans” märken skiljer sig så mycket det går från varandra. Det är en uttalad strategi som PSA chefen Carlos Tavares även har tryckt på som viktigt för gruppens kommersiella växande.

Designchefen för DS är Thierry Metroz och han säger om sitt uppdrag så här: ”The fledgling DS brand will launch cars with strong visual differences, rather than chasing the "Russian doll" design favoured by German car brands, according to the firm’s design boss, Thierry Metroz.”
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/ds-wont-employ-copycat-model...

Det ska synas att det är en DS, från 300-400 meters avstånd man ska kunna säga ”Det är en DS!” Jag tycker man kan det om DS framförallt nya DS 3 som har en väldigt speciell design. Åven tidigare produkter som DS5.

Jag personligen håller Metroz högt som en av världens ledande bildesigners idag.

#138
2019-03-17 09:19

Peugeo, jag har problem med knäna vilket tar sig uttryck i att om jag sitter lågt under en längre tid så får jag värk i dem. Jag behöver en förarstol med avstånd till golvet. Enligt dig ska jag lämna in körkortet? Jag kör bra, jag är i fin form i övrigt så det tänker jag inte göra. :)

Men det kommer lägre bilar från DS. Nya DS9 är lågbyggd, DS har visat flera lågbyggda koncept som förstudier till den. Leverans våren 2020, trolig premiär hösten 2019.

Nästa modell mellan DS 3 och DS 7, trolig premiär hösten 2020, leverans våren 2021, lär också bli lågbyggd.

Men nu satsar DS på crossovers/SUV för marknaden önskar det. Det kan man ha olika uppfattningar om, jag har inget emot crossovers.

#139
2019-03-17 09:50

Jag har lagt märke till att Shogun gärna återkommer ofta och bestämt till sin idé om att DS kommer floppa och försvinna från marknaden inom kort, men högste chefen har återkommande sagt ”This is a 30 year project”. De ger inte upp i första taget. Det är sant att försäljningen föll 2017 och sedan återhämtade sig svagt 2018, vilket har mycket att göra med utfasning av äldre modeller och en premium prispolitik istället för rabatter.
Här en intervju från ett år sen.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/carlos-tavares-ds-sales-drop...

#140
2019-03-17 15:03

Peugo, du och jag är inne på samma spår. Fast lämna in körkortet vet jag inte. Men köra runt i högbyggd fordon drar så mycket mer energi, och det är trist att branschen inte fattat detta.

#141
2019-03-17 15:14

Vargen, men jag får ont i knäna om jag sitter i en låg bil, jag behöver viss vinkel. Varför ska jag inte ha rätt att ha en högbyggd bil som jag sitter bra i?

#142
2019-03-17 15:15

Vargen, jag snittar på under 0,5 l/mil i blandad körning och 0,38-0,42 l/mil på landsväg. Det finns många värre att ge sig på än mig och min högbyggda bil.

#143
2019-03-17 15:51

Trist att vissa inte fattar, att 4000 liter bensin, är lika mkt som 4000 liter bensin. Detta oavsett om fordonet drar 1. 2l eller 0.5l per mil......

#144
2019-03-17 18:31

Ja, med den kvalitet de har idag så tar det tid. Men 30år så länge finns inte märket.....här i Sverige.

#145
2019-03-17 19:16

Shogun, jag misstänker att du inte har provat någon DS och därmed inte har en aning om kvaliteten.

#146
2019-03-17 19:39

Inte du heller....men ser man historiskt så rosar inte PSA marknaden med kvalitetsbilar samma med Renault, inget man har förroende för när man läser olika listor där man mäter kvalitet, driftsäkerhet, pålitlighet. Aldrig någonsin tillhör de toppskicktet av märken. Vill du ha några listor att studera?

#147
2019-03-17 20:39

Shogun, där har du fel - jag har faktiskt provat flera DS. Det är bara DS 3 Crossback som jag inte provat än för den kommer ju först till hösten. Jag gillar inredningarna på de jag provat. Framförallt gillar jag DS5 och tycker det lite tråkigt att den är nedlagd. Fantastisk design! Men DS 3 Crossback är fin på bilderna.

#148
2019-03-17 20:50

Jag är inne på min tredje Citroën, jag har haft två Renault och en Peugeot. Kvalitetsbilar rakt igenom inga problem. Min Picasso har gått över 16 000 mil, jag brukar byta efter 15 000 mil men den här gången väntar jag lite kan inte bestämma mig men vill känna på DS 3 när den kommer.

De allra flesta som kör franskt är nöjda med sina bilar, Citroën hade länge Sveriges nöjdaste ägare och som var mest säkra på att rekommendera till vänner och bekanta. Jag har förstått att byte av agentur under några år har inneburit en del missnöje, men det har ju inget med bilarna att göra.

Jag vet också att framförallt Peugeot har växt snabbt och att serviceverkstäderna inte har hunnit med.

De nya DS bilarna bygger på mya plattformar. Vi talar om alumium, magnesium, hållfasthetsstål och modulär uppbyggnad. Under hela framtagningen av DS så har man haft kvalitet som fokus.

Chefen för produktionen och fabrikerna säger att han vägrar släppa igenom en dålig bil, han fördröjer hellre produktionen för att säkerställa högsta kvalitet.

Jag har aldrig varit rädd för att köpa franskt, de passar mig som person.
Bra, billiga bilar att äga och köra.
DS är ju en premiumprodukt så den blir inte billig, men den är läcker.

#149
2019-03-17 21:12

Raphael
Även om du då och då upplever hybris så är inte du allena ”marknaden”. Vad du tycker om DS spelar mindre roll för marknadens reaktion framöver.

#150
2019-03-17 22:30

Shogun, Det är fortfarande så att en DS som kör på biobränsle HVO har lägre utsläpp av CO2 än en Toyota Hybrid.

#151
2019-03-17 23:18

Raphael. Jag kan hålla med om att DS har en snygg design. PSA har hittat en nisch där och man har nog tänkt sig att det skall ge en lönsamhet som Audi och Volvo.

Problemet är bara att vare sig Audi eller Volvo kommer att kunna fortsätta att säljas som renodlade premiumprodukter. Inom 30 år kommer den autonoma körningen vara så utbyggd att premiummärken inte längre kommer vara lika attraktiva. Och därför tror jag inte heller att DS kommer bli någon framgång. Inte för att produkterna är dåliga utan för att marknaden transformeras.

Och det är inte bara DS som kommer försvinna. Hela PSA kommer gå samma väg - med eller utan franska skattepengar.

Kvar blir det två tillverkare som tillsammans väntas ha en årsvolym om 10 miljoner fordon.

MVH AL

#152
2019-03-17 23:40

AL jag vet att marknaden förändras och PSA är förberedda. Jag är övertygad om att även i en framtid om 30 år så kommer människor vilja ha egna unika transportfordon med personlig prägel.

#153
2019-03-18 00:38

Man är beredda enbart för att man fått skattepengar i stöd pga att man inte klarar konkurrensen från sådana som är duktigare på att bygga bilar. Vi är snart där igen när man kräver mer stöd för att man inte klarar konkurrensen att bygga bilar som har kvalitet.

#154
2019-03-18 01:01

Raphael. Det är just därför som DS är en felsatsning. Marknaden r den typen av produkter kommer att krympa och då småningom slå ut tillverkarna.

Kvar blir möjligen Lexus och Volvo (i någon form - vilken är oklar).

MVH AL

#155
2019-03-18 01:10

Shogun, man är beredda tack vare Carlos Tavares. Mannen som har betytt för PSA vad Steve Jobs betydde för Apple. Apple var nära botten, då kom Steve Jobs in och räddade företaget. PSA var nära botten, då kom Carlos Tavares in och räddade företaget.

#156
2019-03-18 01:12

AL vi får säkert återkomma om 30 år och se vem som fick rätt och fel. Spara länken till tråden så stämmer vi av igen om 30 år.

#157
2019-03-18 01:17

Raphael. Jag tror inte att det är 30 år kvar tills nästa stora ekonomiska krasch i EU.

Det är nämligen då som PSA och DS kommer gå i graven.

MVH AL

#158
2019-03-18 07:18

Nej, det var skattepengar/bidrag/stöd som räddade PSA, inte någon Tavares. Kort sagt ett skräp företag som inte klarar att stå på egna ben.

#159
2019-03-18 09:46

AL när det gäller EUs eventuella ekonomiska krascher i framtiden, det är bara spekulation. Och om EU skulle krascha så ligger alla företag inom EU risigt till. EU kanske inte ens finns kvar om 30 år. Alla länder kanske har gjort en brexit. Det vet vi inget om. Men att diskutera EUs framtida utveckling känns som ett stort avsteg från ämnet och en helt annan diskussion.

#160
2019-03-18 09:49

Shogun, det är Carlos Tavares som har sett till så att PSA går med vinst och tjänar pengar. Han har stoppat olönsamma modeller, han har sänkt kostnader och höjt kvaliteten genom en reducering av antalet plattformar till två, och han har satsat på en modig profuktutveckling som lyfter fram märkenas särarter. Och han satsar på DS, en intressant och spännande satsning tycker jag. :)

#161
2019-03-18 10:00

Raphael: Det som är poängen är att PSA fortfarande är beroende av den europeiska marknaden. En ny nedgång i EU (liknande den 2008) kommer alltså fortfarande slå stenhårt mot PSA. Och den nedgången ligger närmare än vad många tror - i alla fall betydligt närmare inpå än 30 år.

Så nej, det är ingen spekulation utan ett högst sannolikt scenario som PSA inte kommer klara av - särskilt inte när man också har Opel att ta hand om.

Så DS är inte bara en taktisk felsatsning, det är dessutom en långsiktigt dålig affär. Premiumligan är snart ett minne blott - även i Europa.

MVH AL

#162
2019-03-18 10:21

AL, planen för PSA är att Peugeot och DS ska växa i USA, Opel i Ryssland och Citroën och DS i Kina. Sen finns det även marknader i Mellanöstern och Afrika som är intressant för koncernen. Och så fortsätter man satsningen i Sydamerika. Din spekulation är att dessa satsningar kommer att misslyckas eller att EU kraschar innan dessa satsningar bär frukt. Det återstår att se, framtiden har ju faktiskt inte hänt än.

#163
2019-03-18 12:27

DS kommer läggas ner.

#164
2019-03-18 15:12

Raphael. Jag känner väl till planen men det är fortfarande från Europa som vinsterna kommer. Övriga delar av världen levererar inte i närheten av det kapital som behövs för att överleva ett nytt fall i EU (liknande finanskraschen). Det syns i Kina (där man dessutom tappat mark), i USA är man inte på banan ö.h.t och allra minst för att hålla uppe kapacitetsutnyttjandet i ett antal bilfabriker och Ryssland (samt Iran där Peugeot är starka) påverkas man av politiska beslut.

Kort och gott. Den kritiska volymen är beroende av efterfrågan i EU. Faller den kommer bokslutet åter bli illrött.

Det är därför som PSA inte kommer att överleva många år till som biltillverkare. Man kommer helt enkelt få lägga ner (dock kommer man slakta Opel först).

DS ligger dessutom helt fel i tiden. Hade PSA gjort rätt skulle man introducerat DS ungefär samtidigt som Lexus gjorde sin entre på marknaden. Idag finns det inte utrymme för en sådan produkt till. Därför ger jag DS 10 år till innan man hamnar bredvid Opel på kyrkogården.

MVH AL

#165
2019-03-18 17:54

Här instämmer jag med AL. En större ekonomisk kris är ett faktum, frågan är när men det kommer bli säkerligen inom 30 år.
Den produktkategori som drabbas värst vid ekonomiska kriser är lyx och premiumprodukter, men även andra kapitalvaror. Det blev tydligt 2008.

#166
2019-03-18 18:51

AL, du utgår från dagens situation och inte de satsningar som görs på marknader utanför Europa. Du säger att EU kommer krascha i framtiden, och du bedömer hur PSA reagerar på denna framtidshändelse var PSA står idag. Inte på var PSA står i framtiden. Och det blir ju fel, väldigt fel att göra så.

Det är inte dagens PSA som kommer att reagera på händelser i framtiden, det är framtidens PSA. PSA befinner sig ju inte i en låst tidsdimension. När tiden rör sig framåt så rör sig också PSA framåt.

Och framtiden har inte hänt än.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.