Bild
Nästa artikel
Nyheter

DS utökar efter dystra år

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
DS 7 Crossback.
Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.
Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Kommentarer

#1 • 2019-03-14 15:10
L. Mäkinen

Man får ju hoppas att de har fler märken i de nya hallarna så säljarna åtminstone får sälja varsin bil under året.

#2 • 2019-03-14 15:14
Raphael

Det var 2014 som Carlos Tavares meddelade planerna på DS som ett eget märke och separationen från Citroën. Men det var i början av 2015 som ändringen kom ut på marknaden, DS modellerna stylades om, blev av med Citroën märket och den nya front-design - som redan hade visats upp på mässor, gick i produktion.

Det är klart att när man tar bort modeller från marknaden så sjunker försäljningen. DS har idag bara en produkt på den svenska marknaden - DS7 - och har bara haft en återförsäljare, i Stockholm. DS7 kom dessutom sent till Sverige, andra länder fick hit bilen tidigare.

KW Bruun är ny importör av DS, och de jobbar nu med att bygga upp en ny ÅF organisation för att stå redo att lansera DS 3 Crossback i Sverige efter sommaren.

Nästa DS på tur blir DS 9 som visas i slutet av året, och om den kommer till Sverige bör det kunna ske under våren 2020. Sen har DS en ny DS 5 på gång.

Jag tror att DS kan nå framgång hos lyxköpare som tycker att de vanloga Audis och Minis är för vanliga och tråkiga. Men Svenskar är fegare än sydeuropéer designmässigt, vågar inte sticka ut från grannen för mycket så jag tror inte DS blir en stotsäljare i Sverige. Den har bättre chans på andra marknader.

Jag tror att DS E-Tense kommer sälja bra i Norge, och i Danmark kommer man gilla DS 3 Crossback. Danskarna kör gärna franskt.

Norge och Danmark är mer öppna för spännande design, än mellanmjölkens Sverige.

#3 • 2019-03-14 15:16
Raphael

Så med de fyra nya så får de 5 återförsäljare. Det är inte särskilt mycket alls. Ängelholm??? Var finns Göreborg, Karlstad, Örebro?

#4 • 2019-03-14 15:42
Audi A5 SB

Tobias Pettersson, vd på KW Bruun: "– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS." Det håller jag helt med om. Sälj 76 bilar i år, så har ni fördubblat försäljningen. Det är ca 6 bilar i månaden fördelat på 5 återförsäljare....

Om man däremot tror att vägen till framgång ligger i att sälja en DS7 Crossback med 2-liters diesel och framhjulsdrift för ca 450.000:-, ja då önskar ja KW Bruun lycka till! Hittills har man kommit en liten bit på vägen med 1 bil såld på 2 månader....

#5 • 2019-03-14 16:15
Peter E

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?

Dömt att misslyckas. Höja priserna in absurdum och kalla det för "premium" Tokstollar.

#6 • 2019-03-14 16:17
Peter E

"– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS"

Produkterna då? Glömdes de av?

#7 • 2019-03-14 16:20
Peugo

Försöka duger alla troll, men verkligheten är att DS höjt ribban så dom klassiska "premium" märkena får jobba hårdare i fortsättningen!

#8 • 2019-03-14 16:21
Peter E

Peugo: DS har ribban på marknivå än ;-)

#9 • 2019-03-14 16:45
Apex

Puego

Ja, de övriga premiumärkena får jobba arslet av sig för att få tillbaka DS:s marknadsandel på 38 bilar..

Håller med Audi. 450k för en DS7 med en medioker motor utan att ens erbjuda fyrhjulsdrift är dömt att misslyckas.

#a • 2019-03-14 17:19
Raphael

En bil såld när det bara finns en återförsäljare och en modell, det är inte så dåligt. Audi missar att det står i artikeln att de fyra nya ÅF:arna startar ”idag”. Det betyder att de inte har funnits som ÅF av DS innan. Och 2017 sålde man 38 bilar av ett utbud på en enda modell och man hade bara en ÅF över hela landet. Audi tycker om att raljera, men siffrorna är faktiskt bra för att vara på en ÅF och ett utbud bestående av en enda modell.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.