Nästa artikel
Direktrapport: Volkswagen Golf GTE - hybrid med drag
Nyheter

Direktrapport: Volkswagen Golf GTE - hybrid med drag

Publicerad 12 september 2014
Erik Rönnblom med sportiga laddhybriden Volkswagen Golf GTE.
Vi Bilägers biltestestare Erik Rönnblom rapporterar från provkörningen av sportiga laddhybriden Volkswagen Golf GTE i Schweiz.

Hej Erik, vad är det här för ny version av Volkswagen Golf?
 – Golf GTE är en laddhybrid. Den kan alltså köras på antingen el- eller bensin eller båda delarna samtidigt. Med både el- och bensinmotorn aktiverad får bilen 204 hästkrafter, därav ”GT” i namnet…
 
Hur är bilen att köra?
– Den är fast och stabil i fjädring och såklart går den tyst och fint inne i stan. Fartresurserna skäms inte för sig heller, 0–100 km/tim går på 7,9 sekunder och toppfarten är 222 km/tim.

Hur långt kommer man på el?
– Det är svårt att säga. Volkswagen menar att det ska gå att åka 50 kilometer, jag kom cirka 40 under provkörningen. Bilen har fem olika körlägen för att bland annat bara gå på el, hålla en viss laddning i batteriet eller köra på både bensin- och elmotor samtidigt. Men mer om det i tidningen…
 
När kan man köpa Golf GTE här hemma och har du något mer intressant att säga om bilen?
 – Bilen kan utrustas med dragkrok, vilket är lite ovanligt för en laddhybrid. Den går att beställa redan nu och kommer kosta 369 900 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Golf GTE?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-12 13:11
Pi

Möjligheten att hänga på dragkrok kan nog sälja en och annan GTE till de som behöver detta men ändå vill åka eldrivet inne i stan. Men priset - hur motiverar VW att den kostar i stort sett exakt lika mycket som en Audi A3 e-tron ? Är det så att Golfen har mycket bättre standardutrustning eller vad är orsaken ?

#2 • Uppdaterat: 2014-09-12 13:52
Mistro

Lägg i drivlinan i en kombi så börjar det att likna något.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-12 13:59
McTar

GTEn är rikligt utrustad. Dragpaket och bensinvärmare som tillval skulle räcka för mig. Att få dra 1500kg (1480kg med b-kort) är helt ok...

#4 • Uppdaterat: 2014-09-13 07:51
Oomkullrunkelig

Dragkrokar ska vara infällbara! Det borde vara lag på det!!!
Men varför skulle man vilja ha en dragkrok på en sån här bil? Det är en premiumbil,
(redigerat/Hackenbush)

#5 • Uppdaterat: 2014-09-12 16:14
Peter E

Dyker tydligen upp i slutet av första kvartalet nästa år....hm då kan man ju beställa en nu och få den lagom till våren :-)

#6 • Uppdaterat: 2014-09-12 19:27
Pi

"Dragkrokar ska vara infällbara! Det borde vara lag på det!!!" - och hur kommer detta in i denna tråd. F ö är de fabriksmonterade krokarna på Golf och många andra folkor enkelt infällbara så varför detta skrikande om infällbara krokar dyker upp förstår jag inte.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-14 16:10
Roy J

Jag är lite tvehågsen inför laddhybrider. Vad händer när batteriets laddning tar slut - för det gör det ju oundvikligen på lite längre resor. Vad jag förstått så laddar inte förbränningsmotorn batteriet alls, utan man är helt hänvisa till eluttag.

#8 • Uppdaterat: 2014-09-14 20:10
Peter E

Nja, nu kan man faktiskt få bensinmotorn att ladda batteriet under färd, det finns 5 olika lägen för hur man använder drivkällorna antingen ensamma eller tillsammans.
Så man kan ladda batteriet under färd, dock ökar förbrukningen rejält eftersom det såattsäga går trögare då :-)

#9 • Uppdaterat: 2014-09-14 20:11
Peter E

Och sedan ÄR det ju så att om batteriet tar slut under färd så har man ju lilla 150 hästaren kvar...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.