Bild
Nästa artikel
Diesel och bensin över 16 kronor litern

Diesel och bensin över 16 kronor litern

Nyheter

Drivmedelsbolagen har höjt sina riktpriser idag. Både bensin och diesel kostar nu mer än 16 kronor per liter vid pumpen.

Literpriset för blyfri 95-oktanig bensin höjdes 18 maj till 16,16 kronor. En liter diesel kostar 16,06 kronor. Detta enligt OKQ8, Preem och Circle K:s listor över riktpriser på drivmedel för privatkunder. Det är en höjning med 20 öre per liter sedan sist priserna justerades.

Efter att USA dragit sig ur kärnenergiavtalet med Iran steg världsmarknadspriset på råolja till 80 dollar per fat. 

Diskutera: Vad tycker du om drivmedelspriserna?
 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-05-18 14:50

äntligen

#2
2018-05-18 14:59

Det är helt sjukt i det här landet ibland. Vi ska vara så himla "bror duktiga" och källsortera och straffbeskatta stackars bilister med världens högsta skatter på drivmedel. Meanwhile kostar bensin ca 8 kr litern i USA, 6 kr litern i Ryssland och är i princip helt gratis i Venezuela!
Men lycka till Sverige att rädda världen! Lycka till!!!
Vad man inte förstår är att det drabbar vanligt folk som är nödgade att använda bilen i vardagen om de så skulle höja priset till 50 kr litern!!!! Det är inte alla som kan åka tunnelbana till jobb i det här landet. Jag blir så ARG!!!

#3
2018-05-18 14:57

Resurssvaga familjer får mindre rörlighet,precis så politikernas beslut drabbar som menat.
Man kanske iofs får mindre rörlighet inom landet när husbilar byts mot utlandsresor,pengarna spenderas utomlands istället.
Fiken o restaurangerna kan då med dra ner på personal eller stänga,smart?
(Min båt kanske får en äkta tändkulemotor snart, då blir den gratis att köra och staten missar all skatt.
Bra!)

#4
2018-05-18 15:00

Kan någon bilägare tycka att det är bra, som tankar fossilt?
Det löjliga i hela debatten är ju att regeringen höjer skatten på bränslet hela tiden - inte att råoljepriset går upp. För några år sedan var oljepriset över 100 dollar per fat, då köpte vi bränsle för runt 12,00 kr/lit.. Men sen dess har skatten gått upp - flera gånger (och oljepriset ner)..

#6
2018-05-18 15:05

Låg över 16 kr/litern i Tyskland när jag var på genomresa 2015. Orsaker är flera till det höga bensinpriset som det är beskrivet ovan. Egentligen borde det vara tvärtom med tanke på att det finns mer rå olja än vad det finns efterfrågan. Egentligen handlar det om att alla ska välja hybrid bilar men dom är dyra.

#7
2018-05-18 15:05

Politik får väl inte diskuteras här vill jag minnas,men sittande regering är väl iafskyldiga till KPI+2% så sossarna kan man allt hålla skyldiga med va?

#8
2018-05-18 15:06

Lugn, miljöpartiet kommer inte ens in i riksdagen. Dock tror jag vi får vänja oss vid höga drivmedelspriser då vi måste komma ifrån fossila bränslen. Synd bara att batterier är svåra och miljöfarliga att tillverka. Hoppas bara att bilbranchen hittar på något som gör att vi kan köra i princip utsläppsfritt (även flyg och båtar och andra transporter skulle behöva nya drivkällor).

#9
2018-05-18 15:10

Och tilläggas bör att höjda drivmedelsskatter inte ger någon som helst effekt på de globala utsläppen. Vi konsumerar mindre och någon annan mer och nettot blir oförändrat. Globala problem kräver alltså globala lösningar. Lokal höjning av drivmedelspriserna blir därför bara en lokal påverkan och en omfördelningseffekt, inte en global sänkning av utsläppen av växthusgaser.

Notera exempelvis att andelen fossil energi numera slår alla rekord. Bara år 2017 har den ökat med 1,4% - trots att mp höjt de svenska skatterna. Och det kommer den att fortsätta att göra även om de svenska bränslepriserna uppgår till 100 kr.

MVH AL

#10
2018-05-18 15:15

Bensinpriset har inget med miljö att göra,bara ett sätt att få in pengar.
Annars hade väl sossarna satt stopp?

#11
2018-05-18 15:27

Priset går upp globalt också, inte bara här. Så argumentet att vi inte räddar klimatet eller behöver anpassa oss genom lägre förbrukning gäller ej. Uttalande som "någon annan använder mer" stämmer per automatik inte heller. Köp en snålare bil, det fungerar och helst något som inte använder fossilt bränsle. Än bryr jag inte så mycket om priset, min bil drar inte så mycket och nästa bil jag köper kommer ha väldigt låg förbrukning eller helst ingen förbrukning av fossila bränslen överhuvudtaget.

#12
2018-05-18 15:29

Verkar som om bränslepriset stiger stadigt och dyrare blir det. Glad att jag har en `bespottad´ dieselbil. Min inspirerande 120D drar lätt under halvlitern

#13
2018-05-18 15:33

Min bil drar 0,5 alltså 8:- milen det blir om man åker två 4:- milen per skalle, det är mindre än hälften mot vad det kostar att åka buss, så jag tycker det är ok.

#14
2018-05-18 15:34

Sabud, din dielsel bil blir kanske lättsåld med tiden då priset stiger. Förnuftig bil med låg förbrukning börjar bli allt mer sällsynt idag.

#15
2018-05-18 16:00

Rätt åt alla som åker SUV

#16
2018-05-18 16:06

Skyll inte på råoljepriset, vi får skylla oss själva. Ca 10 kr, dvs 2/3, är ju skatt. Och vi har själva röstat fram regeringen som höjer skatten.
Men man får väl säga som den gamla damen, mig spelar literpriset ingen roll, jag tankar ändå för 700 kr varje gång.

#17
2018-05-18 16:17

Råoljeprisets höjningar kan knappast skyllas på regeringar, oavsett "färg", mest sympati för landsbygdens bilägare och de som lever "på marginalen"! Vi får glädjas åt att drivmedlen varit så "låga" i ett flertal år!

#18
2018-05-18 16:34

Vargen: Syftet med skatterna är att vi skall köra mindre. Det gör vi också enligt grundläggande villkor i priselasticitetsmodellerna. Och när vi kör mindre här blir det några liter över på annat håll i världen. Med högre utbud sjunker deras priser på precis samma sätt som våra ökar, och de kan istället köra mera. I den svenska ankdammens inskränkta mp-perspektiv tycks man inbilla sig att priskänsligheten bara gäller åt ena hållet, och då tynger man de stackars svenska bilisterna med nya pålagor. Men det är helt fel. Lägre priser ger precis samma effekt på utnyttjandet som högre. Svenskarna kör då mindre, och amerikanerna mer. Nettot av växthusgaser blir oförändrat. Det gynnar då kanske Vargen som kan flyga lite extra exklusivt och släppa ut ett antal extra tusen SUV-mil förutom dem han redan bidrar med?

Det är därför som andelen fossila bränslen ökar globalt sett. År 2017 pumpade vi upp 1,4% mer råolja än vad vi gjorde år 2016 i världen. Detta trots våra skatter.

MVH AL

#19
2018-05-18 16:32

Tacka f-n för att drivmedelspriset höjs, det är likadant varje år när det drar ihop sig till semester. Är det inte bolagen så harvi en regering som sitter i knät på miljönissarna.

#20
2018-05-18 16:54

@LeifR, Råoljpriset har halverats de senaste 5 åren.

#21
2018-05-18 17:11

Har noterat att nya bilar får allt mindre bränsletank. Förmodligen för att vi ska vänja oss vid kortare räckvidd, inför övergången till elbilar... Samtidigt gör ju detta, med stigande bränslepriser, att priset för en full tank hålls på samma nivå som när tanken var större. :-)

Nä, jag är inte heller glad över stigande bränslepriser, ifall nån trodde det. Som redan konstaterats av flera, skatten är för hög.

#22
2018-05-18 17:21

Det är ju inte förvånande att bensinpriser ökar i sommartider. Det där med efterfrågan styr priset. I det här fallet så är det bensinbolagen som pressar upp priset för att tjäna pengar.

#23
2018-05-18 17:36

Massor av människor i min omgivning hävdar att "man får vad man betalar för". Alla bör jubla med den logiken för bränslet har plötsligt blivit mycket bättre. Så det så.

#24
.
2018-05-18 17:42

Prishöjningen är tydligen en följd utav världsläget så att skylla på regering och riksdag, vare sig den nuvarande, den tidigare eller den nästa lär vara en agenda från fundamentalisten.
Om bensinen kostar 14 eller 16 kr idag, igår eller i morgon lär inte vara avgörande för normalbilisten. Bränslekostnaden är varken den enda eller ens oftast den största utgiften i bilägandet.
Den som vill ha det som i Ryssland eller USA borde rimligen söka sig dit.

#25
2018-05-18 17:52

Mindre tank, men bilen går minst lika långt eller till och med längre än på den gamla bilen. Själv kommer jag nästan 80 mil på en tank (47 liter). Min gamla bil hade större tank men kom man 70 mil hade man kört extra snålt.

#26
2018-05-18 18:19

Det stämmer att bensinbolagen höjer priserna sommartid.
De har till och med uttryckligen sagt att bensinpriserna ska höjas när det närmar sig semester.
Och, av en "ren tillfällighet" så höjs priserna lika mycket hos de olika bolagen samtidigt.
I Danmark är det inte så.

#27
2018-05-18 18:35

Skyll inte på att oljepriserna gått upp till 80 dollar fatet, det är inte mycket i bensinen som är kopplat till detta. Skyll på våra odugliga politiker som sitter på ett bekvämt ryggdunkarjobb, det är de som överröstar varandra i bränsleskatter. Den som vill höja mest är den duktigaste och mest miljömedvetna, och ser nog på sig själv som planetens räddare. Det passar sig nog inte att skriva vad jag tycker om Miljöpartiet, men jag tror alla som lever i verkligheten förstår ändå.

#28
.
2018-05-18 18:56

Vad är inte så i Danmark hultarn?
Benzinpriserna stiger alltid inför sommarsemestern även i Danmark.
Och, om du inte vet så är det okristligt dyrt med bil öht i Danmark.

#30
2018-05-18 19:31

Om inte jag tolkar dig fel Notarius så håller jag med.

#31
2018-05-18 19:34

Tre misstänkt skyldiga till energiskatt, värdering av kronan och högt oljepris:
Maggan - gillar att höja skatter både av ideologiska och nostalgiska skäl (fd skattebyråkrat)
Ingves - gillar inflation och ser därför gärna att kronan är värdelös
Trump - gillar bra "deals" och tror att han är "streetsmart" i världspolitiken

#32
2018-05-18 19:34

Luften tycker jag inte är så bra längre, för 30 år sedan var det ingen "dis" i luften och sikten klart bättre (längre sikt). Men det är klart, jämför man med Kina så är det bra. I en stad såg jag inget berg på flera dagar, en dag försvann lite av smogen och jag sa till chauffören "titta ett berg", han skrattade åt mig. Då kände jag direkt, jag vill hem till Sverige fortare än kvickt.

#33
2018-05-18 19:43

Vårt bensinpris är bara 61.3 % högre en världens medelpris på bensin.
http://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-en-liter-bensin-runt-om-i-varl...

#34
2018-05-18 20:44

Mycket gnäll om bensinpriset, men en ännu större bov. är den numera kraftiga värdeminskningen på vår kära "statuspryl", bilen, vars värde sjunker som en sten efter bara några månader, ja, detta med ekonomi är inte alltid lätt!

#35
2018-05-18 20:44

Många säger alltid att drivmedelpriset drabbar oss i glesbygd. Men enligt skatteverket görs dom flesta och största reseavdragen i grannlän till storstadsområdena. Så ser verkligheten ut.

#36
2018-05-18 21:31

Mycket gnäll, anpassa er; kör mindre bil och börja cykla mer.

#37
2018-05-18 22:57

Gnäll o gnäll,bara att köpa en elbil.

#38
2018-05-18 23:04

Det ska jag göra, men alla kan eller vill inte.

#39
2018-05-18 23:14

@Reinhard 2018-05-18 22:57
Ja, fast är ju billigt el driftkostnad men hemsk dyr inköp.
Allt ägandekostnad ca 50 kr per mil på elbil och 40 kr per mil på bensinbil, båda är mellanklassbil från konsumentverket.
Hur tänkte ni på år 2018 är inte lönsamt att byta elbil utan vänta tills år 2020 eller senare då kan vi köpa elbil blir billigare säger alla nyheter.

#40
2018-05-18 23:16

OPEC-länderna har tydligen enats om att strypa tillgången för att driva upp priset - det hörde jag i alla fall för ett tag sen. Och dom har lyckats - hittills. Så det är nog inte bara staten som är boven i dramat.

#41
2018-05-18 23:20

GF ja troligen.
Sedan har vi us/ israels krigshets.
Snart är dollarn död som reservvaluta,men innan dess ska det krigas för dollarn..

#43
2018-05-19 00:05

AL #9: "Och tilläggas bör att höjda drivmedelsskatter inte ger någon som helst effekt på de globala utsläppen. Vi konsumerar mindre och någon annan mer och nettot blir oförändrat."

Det här mantrat har vi hört förr och är inget annat än ren populism! Verkligheten är betydligt mer komplex.

#44
2018-05-19 10:33

Fylte diesel i dag, pumpepris 13,79 helt ok pris det

#45
2018-05-19 00:37

John. Vad bra. Med andra ord är då bensinskatten helt onödig, eller?

Sanningen är att bränsleskatterna påverkar konsumtionen, både på kort som lång sikt. Priselasticiteten är på lång sikt -0.5 respektive lång sikt -1.5.

Och denna strypning av efterfrågan skapar en ny jämviktsvolym, som sedan följer det jag har sagt förut. Överskottet konsumeras på annat håll i världen.

Det är därför som vi år 2017 ökade vårt fossila energiuttag. Den har faktiskt aldrig varit högre än idag. Bara sedan år 2000 har olja och kål ökat med 30%, detta trots svenska skatter.

MVH AL

#46
2018-05-19 07:50

Att ny teknik och grön omställning ska kunna lösa klimatkrisen är ett stort självbedrägeri. Det är anmärkningsvärt att man inte pratar om elefanten i rummet, dvs att trots att vi satsar hårt på förnybara energikällor så har vi ännu inte ersatt en enda droppe fossil energi. Tvärtom ökar vi bara på vårt beroende av energi. Världens energianvändning ökade med 2,1 procent år 2017. Den förnybara energin stod för cirka 30 procent av ökningen medan den fossila energin stod för 70 procent. Det torde vara uppenbart för den normalbegåvade individen att inse korrelationen mellan ökat energibehov och populationstillväxt. Det är hög tid att vi begränsar populationstillväxten av människor på denna planeten. Föga förvånande vill svenska politiker istället via ekonomiska incitament uppmuntra att vi ska föröka oss så mycket som möjligt i detta landet. Flerbarnstillägget ska bort ty det är inte ekologiskt hållbart att erhålla ett extra bidrag på 4114 SEK vid sex avlade barn och sedan ökar bidraget successivt med 2500 SEK per barn. Vad gäller den svenska bensinskatten så slår den hårdast på låginkomsttagarna, paradoxalt nog den grupp som miljöpartiet säger sig värna mest om. Jag själv, som enligt statistiken klassas som höginkomsttagare, har köpt mig en elcykel av rent principiella skäl. Jag ska minimera min bränsleskatt till dessa inkompetenta politiker. Återigen visar detta att miljöpartiet via elcykelpremien gynnar höginkomsttagarna. Bra jobbat Fridolin!

#47
2018-05-19 08:08

Ja vi klagar inte än så länge fast bensinen kostar 16,19.
Ny modern billig ekonomisk stor bil med låg skatt och försäkring och som tar halvlitern med bensin och vi samåker till jobbet och åker gratis var annan,/tredje vecka och gör förmodligen som alla andra med avdrag i deklarationen och får igen pengar på skatten.
Min milkostnad kanske ligger på max 4-5 kronor utan att ha räknat.
Det gäller att bo på rätt ställe :)

#48
2018-05-19 08:14

Tänk att man med en snål bil kommer över en mil för 8:- förr när bensinen kostade 8:- så drog en bil nästan litern, så man kan säga att bränslet kostar ungefär det samma idag om man köper snål bil :)

#49
2018-05-19 08:39

Sluta gnälla. Och sluta tanka. Sluta köpa bilar som ska tankas. Om man kör mycket blir det alldeles för dyrt med fossilbilar.

Om du på fyra med en bensinvolvo år kör 20000 mil får du betala 300kkr för bränsle
Skatter ca 20kkr.
Service och reparationer: 60kkr
Värdeminskning: 300kkr
Tillsammans kostnader på 4 år: 680 kkr!

En fyrhjulsdriven Tesla ModelS 75D kostar efter statens bidrag 842kkr
Du tankar den hemma för ca 25 kkr på fyra år annars gratis på Teslas egna Superchargers som täcker hela Europa.
Service behöver inte göras, men säg att du gör en eller två servicar på fyra år för 16kkr och reparationer förlika mycket. Skatt 1kkr.
Efter fyra år har du en bil som har halva garantin kvar på drivlina och batteri och som du kan sälja för ca 500kkr, kolla gärna priserna på blocket. Kostnader på fyra år tillsammans 400kkr. Sluta gnäll och köp en tesla. Har du inte råd så köp en 4 år gammal tesla. Jag har inte råd med en Volvo.

#50
2018-05-19 10:10

Dull - Vilken bensin Volvo förlorar 300kkr på 4år? Måste vara nån för 5-600kkr i nypris... Och 20.000mil på 4år!!! Hur många kör det? Märkligt räkneexempel...

#51
2018-05-19 10:19

Men om bara rika vinner på tex en subvention för elcykel, så är det väl ändå också de rika som måste köpa ut både elbilar och elcyklar så att den fattige har råd att köpa dessa som begagnad. Bilhandlaren står där idag med SUV bilar ingen vill ha, tex en quashqui med diesel motor. Framför oss kommer nu massor av begagnade bilar förbli osålda för de har onödig fyrhjulsdrift, diesel motor och energikrävande SUV kaross. Väldigt långsiktigt av rika att köpa bilar som är de mest miljövänliga som de äger ett fåtal år.

#52
2018-05-19 10:24

Antag att vi kör 1500 mil/år med en bil som förbrukar 0,8 l/m= 1200 l.
Vid en förbrukning på 0,6 l/m förbrukas 900 l.
1200 l a 16,19 kr/l ger 19428 kr.
900 l a 16,19 kr/l ger 14751 kr.
1200 l a 15,19 kr/l ger 18228 kr.
900 l a 15,19 kr/l ger 13671 kr.
En kr lägre pris per liter ger en besparing på 1200 kr vid 1500 mil och 0,8 l. En besparing på 900 kr vid 0,6 l förbrukning.
Dom 300 liter lägre förbrukning vid 0,6 exemplet ger en besparing av 4557 kr vid pris 15,19 kr och en besparing av 4857 kr vid 16,19 kr/l.
Köp alltså en snålare bil!

#53
2018-05-19 10:37

Som grädde på moset kommer reseavdragen försämras,när folk på diverse forum skriver att man fuskar i grupp,straffas man som grupp.
Någon som tror annat?
Sedan är bränsleskatterna ocker när större delen är skatt,10 kr i skatt på en liter det är tamejfan lika illa som smslånebovarna.

#54
2018-05-19 11:01

Stygga vargen: för det första har du fel angående ditt påstående att "massor av begagnade bilar förbli osålda för de har onödig fyrhjulsdrift, diesel motor och energikrävande SUV kaross". Befolkningen i de forna östländerna (numera EU länder) köper dessa bilarna. Det är stor efterfrågan på denna typ av bilar. Lyft blicken ovanför ankdammen Sverige. För det andra är det inte ett dugg bättre för miljön att ersätta SUV:ar med bränslesnålare och lägre bilar med låg luftmotstånd. Det bästa man kan göra för miljön är att begränsa världens befolkningstillväxt. Och det kommer att ske på ett eller annat sätt. Huruvida detta sker genom krig pga de begränsade resurserna eller genom att fler dör pga tex utbredd antibiotikaresistans återstår att se. Naturen strävar alltid efter jämvikt.

#55
2018-05-19 11:04

16 kr är ju högt, men inte rekord om man tar med inflationen i beräkningen. Tillsammans med iaf lite snålare bilar idag så är nog inte situationen så dyr ännu.

Men vi måste ju också inse att det är alldeles för billigt att åka bil om Svensson tar bilen till Ica för att köpa mjölk. Att inte alla länder gör exakt som Sverige är ju inget argument för att vi ska lägga oss platta inför klimatutmaningen.

#56
2018-05-19 11:07

@Styggavargen, som vanligt hittar du på din egna verklighet. Ditt hatobjekt Volvo XC60 hör till en av de mest eftertraktade bilarna på begagnatmarknaden. Efterfrågan på begagnade dieselbilar ökade med 7,4% förra året.
https://www.expressen.se/motor/begagnade-bilar/10-hetaste-begagnade-bila...
http://teknikensvarld.se/begagnade-bilar-slog-rekord-2017-581684/

#57
2018-05-19 11:14

Några länder jag gissar har högre bränslepriser än Sverige. Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Grekland, Italien, Portugal.

#58
2018-05-19 11:16

Ja Vargen och hans korståg. Flyga första klass till och från Kina har han inga problem med, trots att det ger utsläpp som motsvarar tiotusen mil med en SUV. Att då få spader så fort man ser en SUV visar på ett hyckleri av sällan skådat slag.

Men så fungerar både troll och miljöfanatikerna. De fördömer gärna andra men sopar ogärna rent framför egen dörr.

MVH AL

#59
2018-05-19 11:18

Alla är väl miljöfanatiker i någon mening - ungefär som att alla är livsfanatiker. Vad är alternativet liksom? Sedan finns det olika former av politik för att nå målet. Repressiv eller uppmuntrande. Skatter eller morötter.

#60
2018-05-19 11:26

Bättre att flyga iväg utomlands då, synd för den inhemska turistnäringen.

Total milkostnad 21:- varav 6:80:-/mil i diesel i min pendlarwagen inkl. 1:20kr/L rabatt på dieseln, får även tillbaka runt 17k i milersättning. Inte gratis att arbeta direkt.

Åka på bilsemester är helt otänkbart;
- ingen rabatt på drivmedel
- ingen milersättning

#61
2018-05-19 11:45

Vissa tycks inte begripa att det är mer än den egna kostnaden för höjda bränslepriser, som får effekt. Varenda produkt och tjänst som förbrukar bränsle blir dyrare.

#62
2018-05-19 11:49

Ni kan räkna tills ni får hjärnblödning. Men faktum är att skatten ska in. Oavsett. Det är ju vad vi gör med pengarna som är det intressanta. Man vill få folk att låna pengar till en ny "miljöbil" och som hjälp på traven straffar man ut den fossila fordonsflottan.

Systemet bygger på en permanent skuldsättning för att främja den så kallade tillväxten. Hur många vi ska bli och varför har jag inte sett någon vettig människa presentera något om ännu. Har ni?

Vi är slavar under ett banksystem som tvingar oss till evig tillväxt pga. det räntebaserade lånesystemet, där bankernas risker i princip är minimala, där skattebetalare agerar skuldsanerare och bankerna kan låna ut pengar de egentligen inte har. Pga. denna mekanism, där pengar skapas ur tomma intet, som bär med sig en medföljande skuld måste penningmängden alltid öka. Eftersom arbetets merskapande värde sjunkit i exempelvis Sverige samt att befolkningsökningen avtar så måste ekonomin expandera på annat sätt.

Det gör man genom att importera människor. Det är därför vi har massinvandring, så att bankerna har fler juridiska personer att skuldsätta för att upprätthålla lånepyramiden.

Fråga vilken politiker eller ekonomijournalist som helst om detta och de kommer inte ge några som helst vettiga svar.

Gräv där du står...
(den som gräver åt någon annan gräver inte åt sej själv)

#63
2018-05-19 13:31

Dull, ditt räkneexempel haltar. Inte alla har möjlighet att köpa en Tesla för närmare en miljon även om man skulle få mer än hälften tillbaka efter 4 år. Att köpa en begagnad är inte heller så lätt ehuru begagnathallarna inte svämmar över av dom. Vad säger dessutom att den är värd så mycket om 4 år eftersom utvecklingen nu går snabbt och många av de stora tillverkarna kommer med elbilar vilket kommer att pressa priserna både på nytt och begagnat. Dessutom har majoriteten svenskar inte möjlighet att ha en elbil då man inte kan ladda hemma och infrastrukturen med laddare inte är utbyggt.

#64
2018-05-19 14:22

107Carlsson
Lite som att bo i hus eller lägenhet. Fattiga som inte har råd med ett hus får bo i en lägenhet. Det är bara det att det är klart billigare att bo i hus än lägenhet.

Den fattige får alltså betala mera för att bo än den rike. Rättvist eller inte, men så är det. Precis som att det är billigare att köra Tesla än att köra Volvo.

#65
2018-05-19 14:26

Ja nog verkar det vara rätt så slött.

#68
2018-05-19 17:43

Haha ja bra gjort att få in invandrare i kommentarer om bensinpriset.

Åter till ämnet: 16kr är mycket för en liter bensin/diesel. Men varken historiskt eller jämfört med stora delar av övriga Europa är det särskilt dyrt att köra bil nu.

#69
2018-05-19 18:05

Lasse J, det går inte att jämföra priser rakt av utan de ska jämföras med de ören som återstår efter skatt.
Alltså vad jag har kvar att köpa bensin för sedan annat är betalt!
Sverige har ett av världens största skatteuttag och det försöker politikerna oss att glömma genom olika "avgifter" för än det ena och än det andra.

#70
2018-05-19 19:08

saabnisse
Ok. Kostnadsläget. Hur mycket kostar en stöl på krogen i Sverige, Norge resp Nederländerna? Någon som vet?

#71
2018-05-19 19:24

Lasse,,gissar bara 50, 90, 40, men det har ju inget med bränslepriset för bilen att göra.
Och fortfarande är det för de flesta som nettolönen gäller, oavsett bränsle, öl eller bensin/diesel!

#72
2018-05-19 20:33

Snarare vad pengarna räcker till, eller...? Hur många procent av nettolönen behövs för att köra 100 mil i en likvärdig bil i respektive land.

#73
2018-05-19 21:53

Det är fortsatt billigt om man vet att ett visst partis delmål är 24 kr litern och huvudmålet 28kr litern men där tvekar de själva med insikt att dem där sista 4 kronorna kan komma att väcka anstöt.
Det tror inte jag faktiskt jag tror inte på någon övre smärtgräns, där går vi fint i led utefter väg grenen och parnassen den sveper förbi i volumiösa premiumfordon, vägdammet yr upp i ansiktet på oss där vi går och knyter näven i fickan, en svensk Tiger.

#74
2018-05-19 23:32

Nu när soppan kostar nästan 16 kronor per liter förklaras det med att råoljepriset har gått upp. Idag ligger råoljepriset på cirka 75 dollar per fat. När råoljepriset var 120 dollar per fat kostade soppan cirka 12 kronor litern. Snart är skatten på bränslet uppe i 70 procent. Det är väl dags för alla att inse hur politikerna blåser bilisterna?! Men det klart, bor man i storstan med kommunala färdmedel i alla riktningar var tredje minut skiter man givetvis i alla andra, och är man Miljöpartist - dessutom sittande i riksdagen med nästan 70 000 i månadslön med fria resor - skiter man ännu mer i alla andra. Men så här ser det ut!

#75
2018-05-20 00:56

Priset på drivmedel är något som speciellt svensken verkar älskar att hata, oavsett vad det kostar. Det är bättre att sluta klaga och rätta munnen efter matsäcken istället eller emigrera till t ex det oroliga Venezuela där 1 liter bensin bara kostar 4,89 kr.

Högre drivmedelspriser speciellt på de fossila som är en ändbar resurs, är att vänta även med en regering och riksdag utan Miljöpartiet.

#76
2018-05-20 01:17

John. Om du hade följt med i debatten om bränsleskatter och läst in dig på den ekonomiska teoribildningen kring desamma så hade du förstått att dagens nivåer inte är vare sig folkligt förankrade eller ekonomiskt motiverade. De är bara ett verk från ett politiskt parti som gör vad de kan för att locka tillbaka sina kärnväljare.

Den glovöbala Miljön tjänar inget på dessa skatter och inte den svenska ekonomin heller. Och hur demokratiskt förankrade är egentligen bränsleskatterna med tanke på vad som uttrycktes i valet 2014?

Det är som sagt inte konstigt att mp åker ur riksdagen i höstens val. De har både svikit sina väljare som den svenska ekonomin. Och domen kommer därför bli hård men rättvis. Det visar att demokratin faktiskt fungerar.

MVH AL

#77
2018-05-20 08:33

John, svenskarna hatar de höga SKATTERNA. Vi har bland de högsta skatterna i världen. Trots detta har vi inte den bästa skolan, den bästa sjukvården, den bästa välfärden, etc. A.L har helt rätt i sin analys. Dessutom om vi vi fortsätter på detta rödgröna spåret behöver du inte flytta till Venezuela, Sverige kommer att bli en bananrepublik. De ekonomiska incitamenten till att arbeta urholkas för varje år som går. Fridolin, denna maktkåta karriärist har förstört sitt parti i grunden. Hans ambitioner att göra MP till sveriges näststörsta parti genom att låta islamister komma in i partistyrelsen och härigenom locka muslimer att rösta på MP har misslyckades kapitalt. Islamisten Kaplan åkte ut med huvudet före ur regeringen. Som grädde på moset offrade denna självutnämnda feminist det andra kvinnliga språkröret men satt själv kvar. GRATTIS Fridolin, du kommer förmodligen att lyckas med konststycket att få MP utröstat ur riksdagen!

#79
2018-05-20 09:52

Syftet med klimatarbetet är att skapa förutsättningar för kommande generationer. Inte att belöna oss som lever nu. Vi och tidigare generationer har ur klimatperspektiv festat färdigt.

#80
2018-05-20 09:59

Förlåt Eric, men halva din kommentar saknar helt relevans. Ingen ignorerar sjöfarten, men det är svårare att reglera eftersom den är internationell. Det betyder ju inte att man ska ge upp alla andra områden.

Däremot förstår jag frustrationen över att det saknas alternativ på landsbygden. Där måste det till andra lösningar. Bättre bilar kanske, eller ett samhälle där man inte behöver förflytta sig 10-tals mil bara för att jobba/handla/besöka läkare etc. Det är nog tyvärr inget alternativ att fortsätta som vi gör nu. Sen kanske jag kan tycka att det ännu inte är särskilt dyrt att bo på landet jmf. med "stan", om man ska prata någon slags fördelningspolitik.

#81
2018-05-20 11:22

@notariuspublicus:
Vet du hur den svaga svenska kronan påverkar råoljepriset?

Idag kostar bensinen 16kr/l.
Oljan kostar ca 80dollar/fat.
Senast bensinen kostade 16kr/l så kostade oljan 120dollar/fat.
Då har alltså bensinpriset relativt oljepriset stigit 33%.
Svenska kronan har sedan den tidigare toppnoteringen av oljepriset sjunkit med 30%.
Hur mycket är skattehöjningen?

#82
2018-05-20 12:40

McTar. Om vi jämför energiskatterna på bensin år 2012 med vad trafikanterna betalar år 2018 så har de höjts med 20%. Tillkommer gör momsen.

Samtidigt har kostnaderna för externaliteter sjunkit. Framförallt till följd av mindre trafikskador. Normalt sett brukar minskad kostnad resultera i lägre pris för slutanvändaren.

I fallet bilresor har man dock valt en annan väg och detta på rent ideologiska grunder. Den svenska vägtrafiken är därför numera överbeskattad, vilket i slutändan gör oss alla fattigare.

MVH AL

#83
2018-05-20 16:09

Saab var på rätt spår.. vi i Sverige skulle köra på etanol/metanol..

#84
2018-05-20 16:11

Dubbel post

#85
2018-05-20 16:12

Själv kör jag på etanol nu.. nästan 6kr billigare..

#86
2018-05-20 18:02

Som normalinkomsttagare tillika normalbilist tycker jag det är mycket gnäll och politiskt dravel här i kommentarsfälten.
Vad är mera magiskt med 16-kronersvallen mot 5 -kroners dito (80-90talets gnällPellars stortid)?

#87
2018-05-20 18:16

AL: ja det stämmer, dvs 1kr (6% på totalpriset). Resten är sveriges sjunkade valuta.

#88
2018-05-20 18:53

Man kunde nästan tro att SD var Miljöpartiet om man inte kände igen ansiktena i den senaste partiledardebatten. Ska man snacka miljö så är det ANDRA länder som behöver våra pengar och inte fan händer någonting globalt att 3 % böjar köra elcykel i Stockholm. Man mår illa hur ignorant man kan vara. Vi bor på samma planet och då ska man rikta resurserna dit det är som värst. Sverige är rent (om man jämför)!

#89
2018-05-20 19:24

Läs igenom #52. Vanlig enkel matte. Kronor eller ören per liter har en marginell inverkan på din ekonomi. Det avgörande är förbrukningen. Då storsäljarna i Sverige ligger i viktklassen runt två ton , med en verklig förbrukning i närheten av litern per mil, ligger problemets lösning inte på astronomisk distans. Gå ned en eller annan vikt- och förbrukningsklass så kommer din ekonomi att åtnjuta positiva effekter. Har ingen som helst förståelse för detta ylande avseende högt skattetryck. Däremot har jag full förståelse för att många är kritiska till hur skattekronorna används. Så länge pengarna går till t.ex omsorg, sjukvård, skolor, återställande av vårt förslummade järnvägssystem, anständigt vägunderhåll samt ökade satsningar på energi och miljö är det ok för mig. Däremot är jag och säkert många andra ytterst kritiska till det stora "svarta hål" som för närvarande slukar alltför mycket av våra tillgängliga resurser.

#90
2018-05-20 19:31

Nu måste partierna inför valet lova stopp på bensinskattehöjningarna (blir knappast miljöpartiet) och i stället utlova skattesänkningar. Bilistorganisationerna måste trycka på.

#91
2018-05-20 21:01

Då är det moderaterna som gäller.

#92
2018-05-20 23:47

Det är klart att folk gnäller. De har ju inte råd att tanka sin SUV, sin fyrhjuling, motorbåt, husbil, moppe till tonåringen och motorsågen när de går hipster i skogen...

Håller med Lasse, det är viktigare att skattepengarna går till rätt saker. Skattas inte bensinen blir det något annat.

#93
2018-05-20 23:58

Motivet till att beskatta vägtrafiken är inte att få in pengar till statskassan. Syftet med skatterna är att återskapa marknadens jämvikt där även de dolda kostnaderna (s.k externaliteter) är inkluderade. När man gör detta på ett korrekt vis är bilresorna anpassade efter sitt samhällsekonomiska optimum.

I nuläget är vi dock inte där. I nuläget tar vi på rent normativa grunder mer betalt för bilresan än vad som är ekonomiskt motiverat. Och det betyder att transportkostnaderna blir högre än nödvändigt, vilket får efterverkningar på flertalet områden.

Det enda rationella vore att sänka bränsleskatterna så att de ligger på samma nivåer som summan av marginalkostnaderna för olyckor, vägslitage och miljön. Den senare bör dessutom räknas om så att koldioxidfaktorn inte längre är inkluderad- då dess verkan är obefintlig.

Vid en sådan situation kommer det bli billigare att tanka bilen, och trafikanterna får pengar över till annat. Något vi alla tjänar på.

MVH AL

#94
2018-05-21 01:07

Tittar man på många svenskars bilval och körstil i trafiken, så kan man undra om drivmedelspriset verkligen har så central betydelse i deras liv, som många av dem vill göra sken av. Det är patetiskt när man klagar på och riktar sin ilska mot ett enskilt parti, istället för att ta eget ansvar.

#95
2018-05-21 07:53

Om man utgår från vad man vet och inte låter de ideologiska skygglapparna förblinda sina perspektiv helt (#94) så utgör bilen en av hushållens största utgiftsposter, med 12.8%. Det är bara kostnaden för bostaden och uppvärmning som tar högre summor i anspråk (26.8%) av deras konsumtion än transporterna. Det här skall jämföras med hälsa och sjukvård på 3.5%, möbler och hushållsartiklar på 5.4% eller kläder och skor på 4.6%. Ja faktum är att hushållen lägger mer resurser på sitt resande än vad man lägger på livsmedel (12,1%) eller fritid och kultur på 10.1%.

Så varje krona fördyrning av transporterna gör att hushållen tvingas minska ner på något annat - med sämre livskvalitet som konsekvens. Jag har svårt att uppfatta det som vettigt, särskilt inte när strypningen av hushållens resande inte ger några påvisbara globala miljöeffekter.

MVH AL

#96
2018-05-21 08:46

@John2008, även om du har en liten bränslesnål bil så ökar skatten på bränsle. Du kanske tycker att det är "häftigt" att betala skatt, men för de allra flesta går smärtgränsen inte vid personlig konkurs. För de flesta ska skatter vara skäliga och rimliga.

#97
2018-05-21 09:15

Om de något äldre kommer ihåg så började domedagsprofetiorna om ett bränslepris över 10kr/liter redan när 8kr/l passerades.
I procent är vi där nu!
Bara att vässa pennorna och vara beredda, 20kronorgränsen kommer att passeras snabbare än de flesta tror.

#98
2018-05-21 11:16

noterar att två personer tycker att skatter ska vara oskäliga och orimliga ...

#99
2018-05-21 11:47

bgl: Vi behöver inte vässa pennorna för att rösta bort mp i nästa val. Det räcker med att gå till valstugan.

MVH AL

#100
2018-05-21 12:22

Bensinskatten är inte på något sätt öronmärkt för att täcka upp en specifik utgift för staten.
Om den ena skatten minskar då höjs någon annan skatt. Särskilt om man ska ha likadan täckning för utgifterna. Det verkar vara trögt hos vissa att förstå detta...

Sedan är det ju fantastiskt att vissa verkar tro att bensinskatten kommer förändras bara för st MP åker ur riksdagen. Den kommer ligga kvar även med ny regering.

#101
2018-05-21 12:32

Axa. Så du tycker det är märkligt att folk reagerar? När man som mp (efter diverse utpressning på (s)) lägger ut punktskatter som ligger över de samhällsekonomiska marginalkostnaderna så blir bilresorna en skattebas. Då är det också fullt legitimt att ifrågasätta hur de används precis som vid andra skatteuttag.

MVH AL

#103
2018-05-21 13:11

Regeringen har inte fått igenom någon budget överhuvudtaget utan stöd från (V). Och frågan är om inte just (V) är ännu mer bilfientligt än MP. (V) tycker inte att det räcker att minska bilars utsläpp utan vill t ex ha "gratis" kollektivtrafik finansierat bl a med "miljonärsskatt". (V) har en mycket stark medvind i opinionen f.n.

#104
2018-05-21 13:32

ingen svensk regeringen kommer sänka skatten den kommer snarare öka eftersom fossila bränslen ska bort...

#105
2018-05-21 14:14

Hoppas (V) också åker ur riksdagen. Den (riksdagen) bör minskas ändå och effektiviseras. Däremot hoppas jag människor nu tänker till när de köper ny bil så det blir en snål och miljövänlig bil, speciellt om den är fossilt driven.

#106
2018-05-21 14:49

Jo då A.L.11:47, nu nuddar du en av den sk demokratins svagaste sidor.
Vi kan bara rösta in en företrädare men vi får inte rösta bort en någon.
Att ge folket makten att rösta bort oönskade individer har det politiska etablissemanget alltid och för alltid förhindrat!

#107
2018-05-21 16:04

Hade momsen på sprit ökat eller det tillkommit en sockerskatt hade det blivit lika mycket gnäll, fast möjligen inte på ett bilforum.
AL, visst kan man reagera på skatt. Men som alltid är denna reaktion tydligt självcentrerad vilket även märks här. För de flesta här skiter i att andra skatter höjs så länge det inte drabbar.

Det är bra att notarius är ärlig i sitt hat, det liksom bidrar till en mycket tydligare bild av en.....person.
Sedan återstår det att se om svenska folket tycker som honom. För övrigt tror jag inte Mp ryker på grund av bensinpris eller bränsleskatten utan snarare misslyckanden i andra frågor.

Men visst, jag ser gärna att en bensinskatt sänks och kompenseras med tex dyrare malus för bilar med höga utsläpp. Eller att flyget ytterligare beskattas då. Men då blir det väl ett jäkla gnäll på ökad flygskatt....

#108
2018-05-21 16:47

Axa skrev: "Sedan återstår det att se om svenska folket tycker som honom." Eller som hon tycker ;)

#109
2018-05-21 18:45

Not
Hen? :-D

#110
2018-05-21 21:08

Axa. Bränsleskatterna syftar till att internalisera de externa kostnaderna. Marknaden själv misslyckas alltså att uppnå sin jämvikt. Med skatterna - motsvarande externaliteterna - fungerar vägtransporterna som andra marknaderna.

Följaktligen: skatterna skall sättas på en nivå som motsvarar de externa kostnaderna. De skall vare sig sättas över eller under. Idag ligger de över och därför skall de justeras ner till den korrekta nivån. I annat fall motarbetar man det som är grundtanken med skatterna, d.v.s att marknadsprissätta transporterna.

Bonus malus är sedan en helt annan diskussion. I princip är den ännu längre från en effektiv styrning baserat på marginalkostnadsprincipen. Bonus malus borde även den skrotas - av mängder med skäl.

MVH AL

#111
2018-05-21 21:08

Stygga Vargen: Det finns inga mijövänliga bilar.
Angående kollektivtrafiken: bygg ut den så att alla kan använda den. Då behöver vi inte bekymra oss om bränslekostnaderna ur det perspektiv som belyses här. Ett problem i dagens samhälle är att många sitter ensamma i bilen och åker till jobbet, av varierande anledningar. Väl planerad kollektivtrafik med ett relativt lågt pris skulle kunna minska den klimatpåverkande faktorn.

#112
2018-05-21 21:35

En röst på S i valet i höst är en röst på miljöpartiets nedmontering av landsbygden..

#113
2018-05-21 22:01

AL: det eftersatta vägunderhållet lär kosta en del pengar. Då behövs överskottet.

#114
2018-05-21 23:32

Altea xl. Vägslitage ingår redan som en faktor i bränsleskatterna och i fallet personbilar betalar dessa redan för det fullt ut. I fallet tung trafik gäller motsatsen. Men det kan man inte korrigera genom högre bränsleskatter utan då krävs andra åtgärder.

MVH AL

#115
2018-05-22 12:26

Riktigt roligt att tanka nu. 10:41 kronor litern.
E85 alltså.

#116
2018-06-06 23:50

Hej igen. Fortfarande roligt att tanka. Idag 10:21. (95 oktan 15:71)
Kan man hoppas på att biltillverkarna plockar fram flexifuel modellerna igen så man kan köpa nytt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.