Bild
Nästa artikel

De vinner prestigefullt designpris

Nyheter

2012 års upplaga av Automotive brand contest är avgjord. Här är de många lyckliga vinnarna av det prestigefulla designpriset.

Man brukar säga att det är insidan som räknas, men för bilköpare är det inte helt oviktigt hur bilen faktiskt ser ut. Många bilintresserade kommenterar också gärna utseendet när en ny bil presenteras.

Antagligen är det just där lite av prestigen i Automotive brand contest ligger. Designpriset delas i år ut för andra gången och det är German design council som ligger bakom. En internationell expertjury har utsett vinnarna i olika kategorier, tillsammans med en handfull hedersomnämnanden.

Vinnare och hedersomnämnanden
Bland de absoluta vinnarna, som omnämns som ”Best of the best” finns Audi A3 för bästa interiör, Mercedes Concept style coupé för bästa koncept och Volkswagen Up för bästa exteriör. Dessutom tog BMW hem priser för kampanj, event och varumärkesdesign, medan Mercedes vann för digital design och Volkswagen tog hem accessoarekategorin.

Bland hedersomnämnanden märks Kia Cee’d som får utmärkelsen för sin interiör. Även BMW, Mercedes och Fiat får hedersomnämnaden.

BMW i8 blev vinnare i specialkategorin ”Årets innovation”, samtidigt som Volkswagen blev ”Årets varumärke” och BMW:s designteam blev ”Årets team”.

Priserna kommer att delas ut på bilsalongen i Paris i september.

Diskutera: Hur ser du på vinnarna av Automotive brand contest?

Kommentarer

#2
2012-08-08 16:50

En Korean smög sej in men annars är det mest Tyskt.
En Italienare, dock inte Alfa men var är Fransoserna?
I mina ögon har flera franska, speciellt Peugeot de senare åren visat vägen för framtidens design ... Inte alltid vackert men ofta väldigt djärvt!

#1
2012-08-08 16:51

Hoppas bara att priset även står för funktion och inte bara form.

Audi A3 har i varje fall en bra funktion av den inte designen och det är att hastighetsmätaren sitter på höger sida och inte på vänster. Där den är mycket lättare att läsa av. Obegripligt av de tillverkare som sätter den på vänster sida.

#3
2012-08-08 17:02

VAG brukar väl ha hastighetsmätaren på höger sida Thommys?

#4
2012-08-08 17:55

Jes_ ja VAG är en av dem, och det är mycket bra. Mercedes och BMW är två som inte har det, och det är dåligt av dem.

#7
2012-08-08 18:26

simon_d, du har helt rätt i att egentligen sitter hastighetsmätaren bäst i mitten. Men vi går mot en ny trend med ett större infofönster i mitten. E-klassen du visar är en av de sista Mercedes som har hastighetsmätaren i mitten. Det skulle inte förvåna mig om den lämnar det bakom sig redan på nästa, snart kommande, facelift. Se bara på hur hastighetsmätaren sitter i dagens A, B, SL, R, GLK, ML och GL-klasser. Kommande S-klass får även den hastighetsmätaren till vänster och dessutom visas den på en TFT-skärm.

#9
2012-08-08 18:48

simon_d, ja det tycker jag med. Jag hade en E-klass med den typen av hastighetsmätare och det är det bästa jag haft. Idag har jag på den digitala hastighetsmätaren i mitten för att den riktiga till höger inte syns tillräckligt bra.

#11
2012-08-08 20:28

Up! och Audi A3! Fy fa*! :D

#12
2012-08-08 21:16

Helt rätt vinnare, trevligt att VW blev årets varumärke!

#13
2012-08-08 21:24

Säga vad man vill om den tyska bildesignen, men den är måttstocken när andra biltillverkare vill komma upp sig i smöret.
Om den sedan är snygg eller intetsägande är upp till var och en att tycka...

#16
2012-08-08 21:37

Smaken liksom baken...
Jag tycker att Up är den sämsta i den trion med sitt plåster på tvären över käften.
Audi A3 verkar ha det mesta välplacerat, inklusive ventilationsreglagen. Ser prydligt ut - och tyskt murrigt. Röd instrumentbelysning är ett stort minus. Även om några påstår sig inte störas av den, så är den dock aldrig en fördel. Hastighetsmätaren har väl den märkliga blandningen av jämna och udda tiotal.
I övrigt har jag inga synpunkter - mer än att utmärkelserna i sig är tämligen värdelösa.

#17
2012-08-08 22:00

Om mätartavlor i bilar

I det perifera synfältet är vinkelpresentation det som uppfattas snabbast. Alltså rejäla visare - hela visare som inte skyms av något informationsfält i mitten av tavlan. (Sen får "svävande" visare imponera hur mycket de vill på okritiska journalister.)

Givetvis är mittplacerad hastighetsmätare det bästa, men det är helt OK även med högerplacerad och då med varvtalsmätaren till vänster.
I normala farter där de flesta hastighetsbegränsningar befinner sig, så läser man av den vänstra delen av mätaren. Om man under körning använder varvtalsmätaren (lite felaktigt oftast kallad varvräknare), så är det vid högre varvtal - den högra delen av mätaren. Alltså hamnar den väsentligaste informationen i bägge fallen i mitten. Med tanke på hur man söker av vägbanan, så är det ingen nackdel att ha hastighetsmätaren något till höger.
Jag är väldigt nyfiken på hur Volvo med flera kan motivera den omvända placeringen.

För några år sen kommenterades i Vi Bilägare mätare som var placerade brett isär (typ Audi) - de var "skelögda". Nu, med stora informationstavlor som flyttat isär tavlorna ännu mer, så kommenteras det inte alls...

När olika typer av logik kolliderar, så blir det lätt fel.
Att ett högre värde ligger uppåt på en skala är helt logiskt, men kan bli tokigt med visarinstrument. Det är ju precis lika logiskt att maxvärdet ligger medurs på skalan.
Jag är definitivt inte ensam över att ha noterat den konflikten. Jag hörde senast härom dagen en reflektion över detta.
Alltså bör alla visare för bränslemängd, temperatur med mera helst vara högerhängda eller annars bottenhängda.

#19
Unos sista nick
2012-08-08 22:28

Sedan är frågan, jag vill plantera trädgårdsnattviol, borstnejlika, fingerborgsblommor och brandliljor lite skönt halvvilt nedanför lusthuset medans frugan vill ha rosor i en trist rabatt med barkmull i så som det är idag.

Jaja, ska hon ha hjälp med gardinstängerna varje vår borde jag väl få säga till om något? Vågar man framföra det tror ni?

MVH Uno

#20
2012-08-08 23:45

328i, som Roy beskrivit. Detta är ju underförutsättning att skalan stiger åt samma håll som klockan går. Men det gör ju allas mätare ändå. Om hastighetsmätaren sitter ute till vänster så befinner sig den delen som man använder mest av skalan, 0-120 km/h allra längst ut till vänster och syns inte lika bra som om hastighetsmätaren skulle sitta till höger då detta fält hamnar närmare centrum.

På min bil som har hastighetsmätaren till vänster så ser jag inte ens hastigheten 80-120 med båda ögonen utan bara med höger öga eftersom rattet skymmer för vänster öga. Håller jag dessutom vänsterhanden i läge kl 10 så ser jag inte hastigheten alls och när man rattar lite till höger så skyms hastigheten direkt av rattekern.

Jag begriper inte hur dessa tillverkare b la. Mercedes, BMW och Volvo resonerar när de väljer vänster placering. Eftersom bl a både VAG och Toyota/Lexus kan göra rätt så borde de andra kunna också.

#21
2012-08-09 00:16

Thommys, det där att händerna skymmer är ytterligare ett argument. Bra tänkt!
Den där konflikten med maxvärde uppåt kontra medurs hittar du på t ex bränslemätare som kan vara vänsterhängda och ha tomt nedåt - men medurs.

Minns att Ford Transit en gång i tiden hade soppamätarens läge för full tank max medurs, vilket är logiskt, men var vriden så (vänsterhängd) att det var placerat nedåt, vilket är ologiskt. Orsakade åtminstone ett par soppatorskar när ovana hoppat in bakom ratten.

#22
2012-08-09 00:34

Bara att sätta igång att veva med lämpligt tillhygge under ljudligt gapskratt.

#23
Eco
2012-08-09 08:51

Nån som provat BMW:s HUD?
Blir man vindögd med den? Kan ju vara bra om folk skelat ett par år.

#24
2012-08-09 09:18

Roy J, ja, det verkar som om det är en som gör instrumentklustret men aldrig kör den färdiga bilen.

Det som jag retar mig mest på i instrument är att hastigheten mellan 190-260 km/h är det som syns bäst. Bilens toppfart är 190 km/h enligt tillverkarn.

Eco, jag har inte kört med HUD själv, men kommentarer kring denna är vanligen att den stör vid mörkerkörning.

#25
Leif Larsson
2012-08-09 09:23

Årets innovation BMW i8. Det räcker för mig att ignorera 2012 års upplaga av Automotive brand contest.Fy vad ful den är.

#26
2012-08-09 13:09

@Leif Larsson, har du sett den i verkligheten? Jag tycker inte man ska dömma ut en bil innan man sett den i verkligheten, jag såg den den på Frankfurt salongen och jag tyckte den var grymt läcker!

#27
2012-08-10 09:44

Nja skall du primiera allt opraktiskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.