Bild
Nästa artikel
Nyheter

De vinner prestigefullt designpris

Publicerad 8 augusti 2012 (uppdaterad 9 augusti 2012)
2012 års upplaga av Automotive brand contest är avgjord. Här är de många lyckliga vinnarna av det prestigefulla designpriset.

Man brukar säga att det är insidan som räknas, men för bilköpare är det inte helt oviktigt hur bilen faktiskt ser ut. Många bilintresserade kommenterar också gärna utseendet när en ny bil presenteras.

Antagligen är det just där lite av prestigen i Automotive brand contest ligger. Designpriset delas i år ut för andra gången och det är German design council som ligger bakom. En internationell expertjury har utsett vinnarna i olika kategorier, tillsammans med en handfull hedersomnämnanden.

Vinnare och hedersomnämnanden
Bland de absoluta vinnarna, som omnämns som ”Best of the best” finns Audi A3 för bästa interiör, Mercedes Concept style coupé för bästa koncept och Volkswagen Up för bästa exteriör. Dessutom tog BMW hem priser för kampanj, event och varumärkesdesign, medan Mercedes vann för digital design och Volkswagen tog hem accessoarekategorin.

Bland hedersomnämnanden märks Kia Cee’d som får utmärkelsen för sin interiör. Även BMW, Mercedes och Fiat får hedersomnämnaden.

BMW i8 blev vinnare i specialkategorin ”Årets innovation”, samtidigt som Volkswagen blev ”Årets varumärke” och BMW:s designteam blev ”Årets team”.

Priserna kommer att delas ut på bilsalongen i Paris i september.

Diskutera: Hur ser du på vinnarna av Automotive brand contest?

Kommentarer

#1 • 8 augusti 2012
Thommys

Hoppas bara att priset även står för funktion och inte bara form.

Audi A3 har i varje fall en bra funktion av den inte designen och det är att hastighetsmätaren sitter på höger sida och inte på vänster. Där den är mycket lättare att läsa av. Obegripligt av de tillverkare som sätter den på vänster sida.

#2 • 8 augusti 2012
Thommys

Jes_ ja VAG är en av dem, och det är mycket bra. Mercedes och BMW är två som inte har det, och det är dåligt av dem.

#3 • 8 augusti 2012
Thommys

simon_d, du har helt rätt i att egentligen sitter hastighetsmätaren bäst i mitten. Men vi går mot en ny trend med ett större infofönster i mitten. E-klassen du visar är en av de sista Mercedes som har hastighetsmätaren i mitten. Det skulle inte förvåna mig om den lämnar det bakom sig redan på nästa, snart kommande, facelift. Se bara på hur hastighetsmätaren sitter i dagens A, B, SL, R, GLK, ML och GL-klasser. Kommande S-klass får även den hastighetsmätaren till vänster och dessutom visas den på en TFT-skärm.

#4 • 8 augusti 2012
Thommys

simon_d, ja det tycker jag med. Jag hade en E-klass med den typen av hastighetsmätare och det är det bästa jag haft. Idag har jag på den digitala hastighetsmätaren i mitten för att den riktiga till höger inte syns tillräckligt bra.

#5 • 8 augusti 2012
Peugo

Up! och Audi A3! Fy fa*! :D

#6 • 8 augusti 2012
raks

Helt rätt vinnare, trevligt att VW blev årets varumärke!

#7 • 8 augusti 2012
Prestigelös

Säga vad man vill om den tyska bildesignen, men den är måttstocken när andra biltillverkare vill komma upp sig i smöret.
Om den sedan är snygg eller intetsägande är upp till var och en att tycka...

#8 • 8 augusti 2012
Roy J

Smaken liksom baken...
Jag tycker att Up är den sämsta i den trion med sitt plåster på tvären över käften.
Audi A3 verkar ha det mesta välplacerat, inklusive ventilationsreglagen. Ser prydligt ut - och tyskt murrigt. Röd instrumentbelysning är ett stort minus. Även om några påstår sig inte störas av den, så är den dock aldrig en fördel. Hastighetsmätaren har väl den märkliga blandningen av jämna och udda tiotal.
I övrigt har jag inga synpunkter - mer än att utmärkelserna i sig är tämligen värdelösa.

#9 • 8 augusti 2012
Roy J

Om mätartavlor i bilar

I det perifera synfältet är vinkelpresentation det som uppfattas snabbast. Alltså rejäla visare - hela visare som inte skyms av något informationsfält i mitten av tavlan. (Sen får "svävande" visare imponera hur mycket de vill på okritiska journalister.)

Givetvis är mittplacerad hastighetsmätare det bästa, men det är helt OK även med högerplacerad och då med varvtalsmätaren till vänster.
I normala farter där de flesta hastighetsbegränsningar befinner sig, så läser man av den vänstra delen av mätaren. Om man under körning använder varvtalsmätaren (lite felaktigt oftast kallad varvräknare), så är det vid högre varvtal - den högra delen av mätaren. Alltså hamnar den väsentligaste informationen i bägge fallen i mitten. Med tanke på hur man söker av vägbanan, så är det ingen nackdel att ha hastighetsmätaren något till höger.
Jag är väldigt nyfiken på hur Volvo med flera kan motivera den omvända placeringen.

För några år sen kommenterades i Vi Bilägare mätare som var placerade brett isär (typ Audi) - de var "skelögda". Nu, med stora informationstavlor som flyttat isär tavlorna ännu mer, så kommenteras det inte alls...

När olika typer av logik kolliderar, så blir det lätt fel.
Att ett högre värde ligger uppåt på en skala är helt logiskt, men kan bli tokigt med visarinstrument. Det är ju precis lika logiskt att maxvärdet ligger medurs på skalan.
Jag är definitivt inte ensam över att ha noterat den konflikten. Jag hörde senast härom dagen en reflektion över detta.
Alltså bör alla visare för bränslemängd, temperatur med mera helst vara högerhängda eller annars bottenhängda.

#a • 8 augusti 2012
Unos sista nick (not verified)

Sedan är frågan, jag vill plantera trädgårdsnattviol, borstnejlika, fingerborgsblommor och brandliljor lite skönt halvvilt nedanför lusthuset medans frugan vill ha rosor i en trist rabatt med barkmull i så som det är idag.

Jaja, ska hon ha hjälp med gardinstängerna varje vår borde jag väl få säga till om något? Vågar man framföra det tror ni?

MVH Uno

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.