Bild
Nästa artikel
De kan bli årets bil 2020

De kan bli årets bil 2020

Nyheter

Den europeiska juryn av motorjournalister, där Vi Bilägare är representerade, har nu vaskat fram sju finalister.

I augusti kom ett första utkast med kandidaterna i tävlingen Årets Bil 2020. Nu har de ursprungliga 48 bilmodellerna sållats ner till sju. 

De som fortfarande har chans att vinna den åtråvärda titeln är (i bokstavsordning):

 

  • BMW 1-serie
  • Ford Puma
  • Peugeot 208
  • Porsche Taycan
  • Renault Clio
  • Tesla Model 3
  • Toyota Corolla
BMW 1-serie.
BMW 1-serie.
Ford Puma.
Ford Puma.
Peugeot 208.
Peugeot 208.
Porsche Taycan.
Porsche Taycan.
Renault Clio.
Renault Clio.
Tesla Model 3.
Tesla Model 3.
Toyota Corolla.
Toyota Corolla.

Nu väntar en sista testomgång där Vi Bilägares Tommy Wahlström och de andra 59 europeiska jurymedlemmarna ska nagelfara finalisterna en sista gång innan de delar ut sina poäng. Juryn ska i sin rangordning ta hänsyn till bland annat komfort, ekonomi, köregenskaper och miljöaspekter.

Vinnaren presenteras i samband med bilsalongen i Genève den 2 mars nästa år. 2019 vann elbilen Jaguar I-Pace. 

Diskutera: Vem tror du vinner Årets Bil 2020?

Kommentarer

#1
2019-11-25 14:26

Borde bli Tesla Model 3, då den är mest nyskapande. Men...

#2
2019-11-25 14:41

I den skara får det allt bil Tesla Model 3, eller en liten fransos i form av e-208.

#3
2019-11-25 14:51

Borde bli Tesla Model 3, däremot tror jag inte det blir den.

#4
2019-11-25 14:58

Peugeot e-208 vinner över Clion för den finns som elbil, och jag tror den tar hem alltihop.

#5
2019-11-25 15:02

Peugeot 208 borde ligga bra till.
Finns som bensin, laddhybrid eller ren elbil.
Tesla 3 är för dyr.

#6
2019-11-25 15:18

Hur kan Puma bli årets bil när den inte säljs förrän årsskiftet. Jag fick söka på den??

#7
2019-11-25 16:21

Jag tycker alla kandidater ser ut som något jag mötte på vägen i förrgår. Inget som står ut rent visuellt.

#8
2019-11-25 16:37

Ingen som förtjänar att vinna enligt mig.

#9
2019-11-25 16:38

Själv tycker jag Tesla model 3, men om jag ska tänka lite större än så, så känns det som att 208an vinner eftersom den finns i flera olika utföranden. Någon nämnde bensin, elbil och laddhybrid. Det senare är jag inte så säker på. Såg en testkörning där de sades testa alla varianter och då testade dom bensin, diesel och elbil och var lyriska.

Då priset för en e208 är mycket humanare än en Model 3 samt hyfsad räckvidd och att det finns drivmedelsalternativ så tror jag det blir vinnaren.

#10
2019-11-25 17:10

Peugeot e-208 finns inte som laddhybrid, Peugeot tror inte på laddhybrider i mindre bilar - de satsar på full eldrift där. Laddhybrider har de bara för större bilar.

Ford Puma börjar säljas och levereras i Europa i slutet av detta år, det räcker för att den ska få vara med om titeln Årets Bil 2020. Jag ser inget speciellt med den alls.

Överlag känns startfältet tråkigt, men nya 208 ser iaf fräck ut exteriört och interiört och journalisterna gillar hur den känns i storlek. En lagom bil i lagom storlek för lagoma pengar och med bra specc på eldriften.

208 ligger i Europas populäraste segment - småbilar.

#11
2019-11-25 17:35

Peugeot 208 med vanlig motor har många rätt allvarliga brister och svagheter som kraftigt begränsar möjligheten att konkurrera med prestationer, fakta och teknik, om de inte visste att de skulle sälja massor till sina hängivna beundrare utan att behöva slösa bort pengar på att göra en speciellt bra bil - så hade den förmodligen av nödvändighet varit mycket bättre än den nu är.

Tveksamt om den vanliga förbränningsversionen kan vinna några biltest överhuvudtaget med bottennoteringar för bagage och baksäte.
Elbilen däremot är vassare i konkurrensen.
Men med högt pris blir VW ID 3 en klar konkurrent och hur tänker man vinna över kunder i den jämförelsen?

#12
2019-11-25 17:36

Absolut Toyota på 1:à plats!:-)

#13
2019-11-25 17:46

Ska man se framtiden an så blir det ren elbil, i detta gänget. Självklart tycker jag Model3 ska vinna - Tesla leder fortfarande miljöbils-racet (flera år till), men Porschen är säkert mycket välgjord och bra - om man får glömma att titta på prislappen..

#14
2019-11-25 18:20

Allt annat än Tesla är bakåtsträvande. Fast det lär bli sista gången Tesla har möjlighet till den utmärkelsen.

#15
2019-11-25 18:27

N-iklas, PSAs största misstag var att de förbarmade sig över Opel istället för att lägga ner dem.

Journalisterna är lyriska över 208:ans körkänsla, kvalitetsinteriör och fina motorer. Där konkurrenterna låter bilarna växa ur sin klass så har Peugeot behållit formatet. 208 är en småbil, vill man ha utrymmen som i en större bil så väljer man en större bil.

Det ska bli roligt att se N-iklas min sen när 208 tar hem titeln Årets bil. *ler*.

När det gäller priser i förhållande till ID.3 så har ID.3 mindre batteri och långsammare laddning samt en mindre motor i sin instegsversion. Det är inget nytt med att en snabb och motorstark småbil kostar som en större bil med minsta motorn. Detta har funnits länge i Europa och småbilen har sålt bra ändå. Men i Sverige vet vi inget om det för här har de de minsta motorerna i storbilarna inte sålts.

Nu är det inte ID.3 med minsta motorn och batteriet som kommer först, det är mellanmodellen som börjar levereras till sommaren och den kostar mer än e-208. Instegsmodellen av ID.3 som ligger som e-208 i pris, den ligger alltså ett år bort.

E-208 börjar att levereras till svenska kunder i mars, Förhandsintresset är mycket stort då många gillar designen.

#16
2019-11-25 18:48

205 vann tester på sin tid för att det var en harmonisk, rolig och snygg bil. Den var absolut inte rymligast, Fiat Uno var rymligare, mer praktisk, mer välutrustad för pengarna. Men det var 205 vann köparnas hjärta. Nu var det Uno som blev Årets bil med 205 som tvåa. Men 205 hade en charm som gjorde den till en klassiker. Och nya 208 har också charm. Jag tror det är dags för Peugeot igen.

#17
2019-11-25 19:20

Tesla 3 är den mest intressanta bilen för mig. Designen tilltalar mig.

#18
2019-11-25 19:40

Tesla 3 är snygg... men jag vill tycka om Corolla ... men det är svårt. Clio tycker jag design mässigt blivit bättre och bättre...

#19
2019-11-25 19:44

Dags för Porsche att ta hem Årets Bil igen, senaste gången var väl 928;an 1978 eller så.
Första moderna el-bilen med växlar för att få ner förbrukningen i högre hastigheter.

#20
2019-11-25 19:46

Ingen annan som reagerat på prisnivåerna för dessa nya franska småbilar - 208 resp Clio. Vill man ha automatlåda så börjar priserna på ca: 200.000 kr och det är väldigt lätt att hamna avsevärt högre. Lite saftigt för en fransk B-klassare tycker jag.

#21
2019-11-25 20:20

Jag har under längre tid funderat vad det är som stör mig på Tesla 3. Kom äntligen på det. Fronten ser lite ut som munnen på Kalle Anka. Bilen har helt enkelt en anknäbb. Och det är inte snyggt.

Puman ser inte rolig ut den heller. Ser kort ut. Lite som en smällfet sköldpadda. Definitivt ingen puma där inte.

Peugeoten, ser faktiskt trevlig ut. Till och med i gult. (Dottern har en lek att peka ut gula bilar i trafiken, inte riktigt klar över reglerna men det har att göra något med vad som rimmar på gult).

Toyotan tilltalar mig. Ser lite frän ut. Men det kanske bara är bakgrunden som skall föra tankarna till en dåligt upplyst gränd.

Porschen har ett eget utseende. Tack för det. Men nej tack ändå.

De övriga bilarna är intetsägande. Totalt intetsägande. Säkert trevliga att köra men ändå dussinbilar.

Skulle jag vilja ha någon av dem? Nej inte alls. Jag skulle hellre lägga pengarna på en Tesla pickup. Var nästan på väg att boka idag. Trodde inte det själv efter ha sett bilderna här i tidniningen, NyTeknik och dagstidningar. Den kändes totalt ointressant. Gick dock in på Teslas hemsida. Då klarnade det för mig. Tekniken är superhäftig. Chassit riktigt smart och att den var helt i rostfritt stål hade jag inte uppfattat innan. Och den kommer reta folk till vansinne. Helt enkelt underbar!

#22
2019-11-25 20:55

Doug DeMuro säger, att många betalar den låga depositionsavgiften på 100 dollar, bara för att kunna skryta på Facebook att de har beställt en Tesla Cybertruck. Först år 2021 vet vi hur många som verkligen kommer att fullfölja sin beställning...

#23
2019-11-25 21:36

Nu är Cybertruck inte aktuell som Årets Bil i Europa, den finns inte med i finalomgången och dessutom ska den ju börja tillverkas först 2021... Jag tror inte den har en chans i Europa. Inte Europa på Jorden. Men möjligen månen Europa för den är ju gjord för Mars.

#24
2019-11-25 21:46

208:an ser rund och fin ut, tänk vad bra det kan bli om man backar lite och skippar stealth-designen.
Borde placera sig ganska högt.

#25
2019-11-25 21:59

Jag tror Tesla 3

#26
2019-11-26 00:03

Designmässigt säger jag peugotten 205.
Snygg!!

Men som pi säger att vanliga småbilar som ligger på 200tusen.
Dyrt!!

Jag tror på teslan som vinnare.
Det måste bli den.

#27
2019-11-26 06:03

Som en del antyder, det skall vara en el-bil? Varför är bilar med drivmedel med, de skall ju inte ha en chans om det nu skall vara "politiskt korrekt"?

#28
2019-11-26 08:10

Ingen av någon att jag är inte intresserad där 7 olika bilar årets bil 2020. Det får bli eventuellt årets bil 2021 eller 2022 hoppas att vinna med endast VAG oavsett som att jag väljer 3 olika märken är Seat, Skoda och Volkswagen endast elbil med små eller mellanklassbilar för kombi eller SUV.

#29
2019-11-26 07:58

Leif, det finns inget i reglerna som säger att det ska måste vara en elbil och att andra drivmedel är kvalificerade. Däremot ska det vara sju finalister och Årets bil ska kombinera innovation med hög prisvärdhet (därför är det ovanligt att dyra bilar vinner).

Bilen ska dessutom vara ny (för Europa) och att försäljningen på minst fem olika europeiska marknader ska ha påbörjats alternativt påbörjas innan årets utgång samt att försäljningen (faktisk eller beräknad) måste överstiga minst 5 000 enheter.

Kombinationen eldrift med hög prisvärdhet är det som kommer att göra 208 till vinnaren. Det är den billigaste elbilen bland årets finalister, den är absolut ekonomiskt överkomlig, och den ligger i en oerhört populär storleksklass i Europa. Dessutom är den snygg, och Årets bil-juryn har tidigare år fallit för design.

#30
2019-11-26 09:32

Jag har första gång i årets bil 2016 vann är Opel Astra 2016 jag ägt helt ny bil kört i under 2 år och över 3700 mil sålde. Det har inte upplevelse så bra bil och ointressant köp även slutat Opel service och återförsäljare har minskat kraftigt i Sverige.

#31
2019-11-26 09:35

@Raphael. Hmm, jag skrev inte att Cybertrucken är aktuell för Årets bil. Jag skrev att jag inte vill ha någon av kandidaterna. Jag är mycket medveten om att Cybertruck inte är kvalificerad till Årets bil. Jag skrev även att jag skulle vilja ha Cybertrucken. Detta oavsett om den blir Årets bil eller inte i framtiden. Är faktiskt totalt ointresserad vilken bil som blir det.

Jag har noterat att signaturen Raphael ofta hamnar i konflikt med andra i kommentatorsfältet. Tror att det beror på att personen är extremt partisk till förmån för franska bilar samt ofta inte förstår skriven text. Eftersom signaturen Raphael inte gillar Cybertrucken stärker det min övertygelse att den måste vara riktigt bra.

#32
2019-11-26 10:23

MSO #26. Visst är det lite dyrt med en småbil för 200kkr. Vill minnas att du just köpte en sådan bil, dvs liten och dyr. Men nu börjar priset på 208 från 160kkr och för knappt 195kkr får du en välutrustad Allure, dvs ca 20kkr dyrare än en Fabia. Men jag tror trots att vissa tycker det är dyrt att Peugeot 208 vinner.
En riktigt fräck liten bil som inte drabbats av branschens fetmaepidemi, utan fortfarande håller formen. Man har också väsentligt höjt kvalitén på bilen. Det räcker att stänga förardörren på bilen så känner och hör man ett betydligt mer gediget intryck än i de flesta andra småbilar.

#33
2019-11-26 14:00

Varför någon vinner spelar inget större roll, frågan är om det är baserat på fakta eller åsikter.
Men den "säkra" vinsten för en fransk bil kan snubbla på tröskeln när det finns två stycken, det kommer att splittra rösterna för det är nästan lika många som är lika hängivet entusiastiska över Clio och de lägger sig nog inte gärna platt utan vidare.

#34
2019-11-26 15:55

Guran - från-priserna för t ex en 208 är rätt ointressanta (du anger dessutom det s k förbokningspriset - ordinarie för motsvarande bil börjar på 225.000 kr och kampanjpriset på 205.000 kr) och dessutom talade jag om automatväxlade bilar där en Allure 100 hk har ett kampanjpris på 225.000 kr. Så välutrustad är dessutom inte en Allure så det tillkommer en hel del tusenlappar innan man är i mål och det tycker jag är dyrt för en fransk B-klassare.

#35
2019-11-26 17:25

Pi, nu var det MSO inlägg 26 jag svarade som du sett om du haft läsglasögonen på.
Peugeot brukar även ha sina lanseringspriser årsvis (508 har fortfarande efter drygt ett år ett rabatterat lanseringspris), på samma vis som VW och Skoda allltid har diverse kampanjpriser eller ultrarabatterade paket. Så jag jämför äpplen med äpplen, dvs vad man köpa bilen för.
En fråga, har du provkört den nya dyra Franska B-klassaren? Det ör väl fört efter att man provkört och utvärderat vad man får som det är möjligt att avgöra om den är dyr. Jag tror också att dom siktar på en helt annan kundgrupp än de som bara söker en mindre billig bil att frakta sitt arsle, några passagerare och lite bagage i. Det finns det andra som gör betydligt billigare och det kanske är dom du jämför med Pi

#36
2019-11-26 18:08

Provkörde 208 och oj-oj vad dom har lyckats bra!

#37
2019-11-26 18:31

N-iklas, men nya Clio finns inte som elbil och därför kommer den inte vinna Årets Bil.

#38
2019-11-26 18:38

Guran, ja Peugeot har lanseringspris och så kampanjpris och sedan ett nytt lanseringspris för nya årsmodellen som blir ett kampanjpris och sen kommer en ny årsmodell som har ett lanseringspris... Så här har de gjort under flera år, och det är faktiskt samma strategi även för Citroën, DS etc.

Det finns alltså ett högre pris i prislistan, som aldrig gäller och aldrig kommer att gälla och så ett lägre pris. Det lägre priset behålls under hela året men kan gå under lite olika namn (lanseringspris, introduktionspris, kampanjpris).

Det lägre priset i prislistan är det som i praktiken är rekommenderat ca pris, sen har återförsäljarna ofta ett ännu lägre pris för de får ge rabatter på det lägre priset.

Så priset är, som alltid, en förhandlingsfråga. Men det är det lägre priset man förhandlar om, inte det högre.

#39
2019-11-26 18:41

Peugeot 205 var inte rymligast i klassen (det var Fiat Uno), men 205 sålde bra för den hade charm, komfort och både roliga och säkra köregenskaper. Och så uppskattade många designen.

Det är samma värden som nya 208 också har. I Sverige såldes 205 i betydligt fler exemplar än Fiat Uno trots att Uno var rymligare och mer praktisk, Uno var en boxig funkisbil. Men svenskarna uppskattade 205 mer.

Jah tror absolut att många svenskar även kommer att uppskatta nya 208!

#40
2019-11-26 18:45

Så valet för juryn står mellan Tesla 3 och 208, ingen av de andra kommer vara med i toppstriden. 208 är en fräsching i ett segment som i Europa är mer populärt än den större mellanklassen där 3:an tävlar. 208 är en bil för privatbilister medan 3 är mer en marknad för tjänstebilsförare. 208 sticker ut med sin formgivning medan 3 ser ut som vilken standard-Tesla som helst.

I den striden så är helt klart 208 en lågoddsare.

#41
2019-11-26 18:48

Raphael #38
Har du försökt förhandlat på priset på en Peugeot efter at KW Bruun tog över agenturen i Sverige?

#42
2019-11-26 18:53

Guran, KW Bruun tog över Peugeot i Sverige i slutet av 90-talet. Min mor har köpt fyra nya Peugeot sedan KW Bruun tog över, och jag kan intyga att hon fick ett bättre pris och erbjudande alla dessa fyra gånger än vad som stod i prislistan.

Så även om jag personligen inte har skött förhandlingarna, så har närstående till mig gjort det och med ett lyckat resultat.

#43
2019-11-26 18:55

Det är helt enkelt upp till återförsäljarens förhandlingsvilja.

#44
2019-11-26 19:20

Helt rätt Raphael, blandade i ihop alla rockader bland generalagenterna.
Men jag kan kolla hur stora marginalerna är på en Peugeot.

#45
2019-11-26 19:27

Kanske, om du nu är medveten om att Cybertruck inte finns med i omgången om Årets bil och du dessutom är helt ointresserad av de som finns i finalen, varför deltar du i denna tråd? Eller kan det vara så att du inte förstår skriven text och därför har missat att den här tråden handlar om Årets bil? Det finns andra trådar som handlar om Cybertruck!

#46
2019-11-26 19:33

Dessutom Kanske, så har jag inte påstått att du har skrivit att Cybertruck inte är aktuell som Årets bil. Jag skrev bara att Cybertruck inte är aktuell som Årets bil, och jag skrev det därför att den här tråden handlar om Årets bil. Årets bil i Europa om vi ska vara noggranna. Eftersom Cybertruck diskuteras här i tråden så tog jag på mig ansvaret att påminna om trådens ämne genom att konstatera att Cybertruck inte är aktuell som Årets bil.

Och om du inte hävdar den är aktuell för Årets bil, om du ser den inte har något alls med Årets bil att göra, så varför diskutera den här?!

#47
2019-11-26 19:37

Guran, just Peugeot har haft en stadig agentur sedan iaf 90-talet. Så talar vi om rockader bland agenturer så tillhör inte Peugeot dem iaf. Innan KW Bruun var det ju Autogruppen, som hade franska ägare.

Jag tror 208 kan gå bra i Sverige. Årets bil avgörs först till våren så det blir en väntan nu på några månader.

#48
2019-11-26 22:54

Guran - och om du gnuggat ur ögonen så borde du sett att mso 1000 refererade till mitt inlägg om 208/Clio-priserna.
Jag har provsatt nya 208 men inte provkört eftersom det inte fanns nån provkörningsbil inne.

#49
2019-11-27 10:24

Pi, okej läste en gång till, och såg nu att MSO bekräftade ditt missnöje med priset.
Men oavsett så tror jag inte någon Peugeothandlare någonsin kommer att skylta en ny bil i hallen med ”normalpris”.
Men en fråga utifrån din torrkörning, hur var första intrycket av bilen när du torrkörde?
A

#50
2019-11-27 12:10

Guran - jag förstår att man aldrig kommer att kunna skylta med "normalpriset" men även "kampanjpriset" anser jag vara alltför högt på denna bil. Provsittningen gav intrycket av att man höjt den "upplevda" kvaliteten men knappast i relation till priset på bilen. Nu är jag själv ingen spekulant men en B-klassare köps nog av de flesta för att den brukar ge hyfsat mycket bil/utrymmen för priset - jfr t ex Hyundai i20 som i o f s är en äldre konstruktion men jag skulle nog hellre välja en välutrustad sådan till klart lägre pris än en 208:a. Inte minst för att jag inbillar mig att det är bättre kvalitet på den sydkoreanska bilen vilket i sig brukar innebära att man får betala lite mera och inte lite mindre.

#51
2019-11-27 12:39

Pi.
Min son som säljer både Huyndai och Peugeot hävdar det samma, att den är för dyr. Och I20 säljer väldigt bra. Av Peugeots modeller så säljer den utgående 2008 bäst och framförallt som privatleasing. 508 säljer knappt något. 3008 med 130hk bensinaren är också tydligen ganska bra säljande.
Beträffande kvalitén på Peugeot så har tydligen den höjts rejält på de nyare modellerna med betydligt färre problem.

#53
2019-11-29 11:16

Detta med att Peugeot (och kanske andra franska bilar) plötsligt (?) fått högre kvalitet på "senaste generationen" är nåt som vi som hängt med i bil-svängen hört sen typ 60-talet. Frågan är om/när detta hänt ?

#54
2019-11-29 11:50

@Shogun
https://youtu.be/VtQ24W_lamY
RAV4 är inte med i denna tråd. Kanske som tur är...
Jag tror att det står mellan 208 och Tesla 3 med övervikt på 208. Om peggan och franska bilar kvalié, ja där är mina erfarenheter inte så bra, men det kan ha ändrats. Hoppas för ägarna att saker förbättrat. Jag köper dock aldrig mera franskt, mitt beslut, vilket tyvärr även numer utesluter Opel.
Lycka till 208!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.