Bild
Nästa artikel

De här har chans att bli Årets Bil 2020

Nyheter

Lista på 48 kandidater har sammanställts. Polestar finns med på listan, liksom Tesla.

Listan som presenterats av Car of the Year är ett första utkast, den kan komma att ändras under kommande månader. Kravet är att bilarna ska vara till salu nu eller innan åresskiftet i fem eller fler europeiska länder.

Den slutgiltiga sammanställningen presenteras i mitten av oktober. Sedan tar röstningsförfarandet sin början och har två stadier: Först en sållning som resulterar i sju finalister som presenteras 25 november. Sedan följer rond två där vinnaren avgörs och avslöjas på bilsalongen i Genève 2 mars 2020. 

Diskutera: Vilken bil borde vinna titeln Årets Bil 2020?
 
Lista: Kandidater till Årets Bil 2020 (i bokstavsordning):

Aston Martin DBX 
Audi E-tron
BMW 1 Series                     
BMW 8 Gran Coupé 
BMW X7
Borgward BX7 
Cadillac XT4 
Chevrolet Corvette C8 
DS 3 Crossback 
E.Go Life 
Ferrari Portofino 
Ferrari F8 Tributo 
Ford Puma 
Honda E 
Hyundai i10
Kia e-Soul 
Kia XCeed 
Land Rover Defender 
Lynk & Co 01 
Mazda 3 
Mazda CX-30
Mercedes-Benz CLA 
Mercedes-Benz EQC 
Mercedes-Benz GLB 
Mercedes-Benz GLS 
Nissan Juke 
Opel Corsa 
Peugeot 208 
Peugeot 2008 
Polestar 1 
Porsche 911
Porsche Taycan 
Range Rover Evoque 
Renault Captur 
Renault Clio 
Seat Leon 
Škoda Kamiq
Škoda Octavia 
Škoda Scala 
Ssangyong Korando 
Subaru Forester 
Tesla Model 3 
Toyota Camry 
Toyota Corolla 
Toyota RAV4 
Toyota Supra 
Volkswagen Golf 
Volkswagen T-Cross

Kommentarer

#1
2019-08-16 08:08

Få bilar har påverkat marknaden lika mycket som Tesla Model 3 så alla utom den vore en skandal.

#2
2019-08-16 08:48

Håller helt med, Tesla är ju en given vinnare, allt annat är ju bara hopkok på gammal soppa.

#3
2019-08-16 08:56

Är ingen fantast av Tesla, men om inte Tesla Model 3 vinner så är det nästan en skandal.

#4
2019-08-16 09:15

Har jag missat något här - kommer det (eller har det redan kommit?) en helt ny modell av Skoda Octavia? Jag trodde att den nuvarande modellen som kom 2013/14 skulle bli kvar ett tag till, möjligen med något slags facelift.

I övrigt håller jag med om att Tesla 3 borde ligga bra till men det dyker ju upp andra elbilar som Porsche Taycan, Opel Corsa och Peugeot 208 också så man ska väl aldrig säga aldrig. Value for money är vad jag vet en parameter i urvalet och Teslan kostar trots allt en hel del - även om ordet "dyr" kanske inte passar helt rätt om man ser på total ägandekostnad jämfört t.ex. med en Volvo V60.

#5
2019-08-16 09:21

Camry?

#6
2019-08-16 09:23

Märkligt att bila som inte lanserats ännu finns med på listan med de kriterier som trots allt finns.

#7
2019-08-16 09:32

Inget som får håret på mina armar att resa sig, direkt. Men nya Land Rover Defender kunde ju ha varit ett nice fordon om de inte bestämt sig för att göra dem fullsmetade med bling-bling.

.

#8
2019-08-16 10:13

Tesla Model 3, inte lika revolutionerande som när Model S introducerades, men ändå en värdig vinnare.

#9
2019-08-16 10:24

Detta Car of the Year är väl den europeiska varianten, dvs ett pris organiserat av ett antal europeiska biltidningar.
Det finns litet olika varianter: https://en.wikipedia.org/wiki/Car_of_the_Year

Därav Camrys medverkan, som är ny i europa i år men inte i världen. På samma sätt med Model 3. Octavia får säljstart i fem länder före nyår får man anta, även om den inte levereras förrän kommande vår.

Jag håller med om att Model 3 är en värdig vinnare. En smula dyr för gemene man och kvinna, men det har väl hänt mer än en gång att en dyr bil (typ S-klass) har vunnit? E-Soul kan fungera som en något billigare alternativ kandidat kanske?

#10
2019-08-16 10:58

Något eldrivet blir det, mest troligt Tesla Model 3. Även Corsa e/e-208 kan nog ligga bra till hos juryn.

#11
2019-08-16 11:16

Svårt att se att rena fossilbilar kan bli Årets Bil nu eller i framtiden. Men man vet aldrig.

#12
2019-08-16 11:17

Peugeot 208/e-208 för den blir mer överkomlig i pris än Tesla. En folk-elbil, elbil för vanliga människor. I Årets Bils uppdrag ingår att det även ska vara ”värde för pengarna” och inte bara teknisk innovation.

#13
2019-08-16 11:51

Teslan på grund av el, teknik, men jag skulle kunna tro att rav4 har en chans.
Sällan har jag sett en sådan uppryckning från en modell till en annan som rav4.

#14
2019-08-16 13:08

"teknisk innovation"?
Vad är det för innovativt nytt inför 2020 med Tesla? det är väl bara samma typ av teknik som man kommit med i massor av år nu.
Bara för att man kommer med en ny modell finns det inget som säger att det automatiskt måste bli världens åttonde underverk.
Den förefaller snarare korkad än intelligent och kvalitet har den tydligen inte heller.

#15
2019-08-16 13:11

Raphael: De kan ju inte lyfta ur en modellversion och då 208 även är fossil tror jag inte på den.
Tesla Model 3 är inte speciellt högt prissatt om man ser till TCO.
Och har du glömt att S-klass, Porsche 928 m.fl. betydligt högre prissatta bilar vunnit förr.
Så den bedömningen är nog ganska flytande.

#16
2019-08-16 13:17

Toyota Corolla 2,0 h4. simpel hen bedst i KLASS. og derved Klaas. ledende....

#17
2019-08-16 13:22

N-iklas: Har du läst på om den? Annars kanske du bör göra det innan du fäller såna kommentarer. Nej, det är inte fortfarande bara samma teknik. Sen är såklart Tesla Model 3 den första riktigt högteknologiska bilen för "normalt lönesatta" personer eller vad man ska kalla det. Den ligger i absolut framkant jämfört med övriga elbilstillverkare vad gäller energieffektiv drivlina. Den innehåller batterier med lägre kobolthalt än konkurrenterna. Det är märket som ligger absolut längst fram i semiautonom körning i serietillverkade bilar. De uppvisar innovativa mjukvarulösningar som ingen annan tillverkare tänkt på, att använda bilens övriga funktioner till mer.....
Vad är korkat med den om jag får fråga? Kvalitet vet vi inget om än då den inte varit på marknaden speciellt länge men ser man till Model S och X så har de otroligt bra driftskvalitet.

#18
2019-08-16 14:16

650 000 för normalt lönesatta? + 16 600 om man vill ha en annan färg än solid svart. Inte ett dugg bekväm och 35 mil på sommaren skriver VB, vilket betyder 40 % kortare ca : 20 mil vid några minusgrader. Ingen head upp-display och att det inte finns några knappar och vred är bara av besparingsskäl.
Sedan kommer billigare modeller med mindre batteri, är det tänkta som andrabil på vintern med körsträcka i klass med plug-in hybrider då?

#19
2019-08-16 14:49

Previa: Du har inte så bra koll på Tesla va? Den kostar från 471.000 kr inkl. premie. Har en TCO jämförbar med en bil för runt 300.000 kr, vilket ja, massa normalt lönesatta personer köper. Den har vit pärlemor som standardlack, övriga färger kostar extra. (många andra fabrikat med som bara erbjuder 1 eller 2 färger på köpet), den går 40 mil med minsta batteriet enligt WLTP, mer enligt ägartester som är vana att köra elbil. och nej, det blir inte 40% kortare räckvidd i vinter, det är en myt.
Heads-up är det många som inte erbjuder, kan dock hålla med om att Tesla borde erbjuda det. Behövs inga knappar och vred om resten är smart utformat. Jag styr allt med rattknapparna eller rösten i min Tesla.

#20
2019-08-16 15:04

Niklas m fl: Måhända är inte så mycket nytt i Model 3 detta år, men modellen är ny *i Europa* för 2019, och därmed kvalar den in. Den skall alltså bedömas som en helt ny bil (återigen: i Europa), och inte relativt tidigare årgångar som funnits i Nordamerika men inte i Europa.

Edit: möjligen missförstod jag, och att du lägger alla Teslas modeller i en skål. Men så fungerar det definitivt inte i tävlingen, och i stort sett alla nya bilmodeller är mer eller mindre inkrementella utvecklingar av vad som funnits tidigare. Mycket få undantag där!

#21
2019-08-16 15:39

De här uppräknade "ofattbara" "innovationerna" är strunt.

Det är en BIL det handlar om... inte något laboratorium som ändrat någon kemisk komponent eller en elektronikmässa som imponeras av en ny svart låda...

Det är BILEN i sin helhet som ska erbjuda NYA fantastiska lösningar, kaross, inredning, stolar, säten, bagage, strålkastare, chassi och liknande saker.

Utöver tydligen bra krocksäkerhet har det väl inte hörts ett enda ord om någon ny revolutionerade utformning av någon av dessa komponenter som tillhör själva bilen som rimligt motiverar varför halva mänskligheten tycks svimma av, av pur hänförelse.

#22
2019-08-16 15:53

N-iklas: Länk till vart du funnit dessa kriterier för tävlingen att det bara är hårdvara som ska bedömas och inte mjukvara och funktioner?
Är ganska övertygad att om det hade varit Opel som kommit med dem så hade du skrivit spaltmetrar om dess förträffligheter och hur långt föra sina konkurrenter de låg...
Jag anser helt klart att bland annat säkerhetshöjande mjukvarustyrda funktioner är nog så viktiga.

#23
2019-08-16 16:22

*SPOILER - Årets är tesla model 3.

#24
2019-08-16 17:28

Hjärtat säger såklart Aston Martin DBX men sett till de rådande trenderna i bilvärlden kommer Teslan vinna.

#25
2019-08-16 18:42

Tesla M3 är i alla fall rätt bränslesnål för sin storlek och sina prestanda - går att utan större problem köra på runt 1,2--1,3 kWh/mil nu under sommaren. Sen kan jag väl hålla med om att investeringskostnaden blir rätt hög - det är nog i praktiken svårt att klara sig under 500.000 kr efter skattereduktion med metalliclack, vinterhjul och dragkrok som många svenskar trots allt vill ha.

#26
2019-08-16 19:26

Pi: Det är en metallic som är standard. Sen tar ju den betydligt lägre driften ut högre investeringskost.
Tex en likvärdigt utrustad S60 har en betydligt högre TCO.

#27
2019-08-16 20:17

”Kravet är att bilarna ska vara till salu nu eller innan åresskiftet i fem eller fler europeiska länder.” Det betyder att listan även innehåller modeller som annonserats och förväntas vara till salu innan årsskiftet. Och observera ”till salu” betyder inte ”ha levererats”. Utan det betyder att bilen kan beställas.

#28
2019-08-16 20:48

Corvette C8 given vinnare!

#29
2019-08-16 21:08

"N-iklas: Länk till vart du funnit dessa kriterier för tävlingen att det bara är hårdvara som ska bedömas och inte mjukvara och funktioner?
Är ganska övertygad att om det hade varit Opel som kommit med dem så hade du skrivit spaltmetrar om dess förträffligheter och hur långt föra sina konkurrenter de låg..."

Länken är nära till hands för den heter "sunt förnuft", en utrotningshotad företeelse.
Och hur skulle en bil utan nyheter kunna få massor bara för att man byter namn på den?

En titt på Opels bilar som vunnit visar att de kom med något nytt när de vann, jämför hur mycket nytt 3 kommer med och hur mycket nytt Ampera erbjöd i jämförelse med övriga när den blev årets bil 2012.

Mängden faktiska nyheter på Mod 3 i jämförelse med tidigare Tesla ser mest ut som en lätt facelift med en lätt uppdatering och en facelift har väl aldrig vunnit någon gång.
Att den av rent juridiska omständigheter kan kvala in i tävlingen trots detta är ju verkligen ingen grund att bygga på.

Ampera hade ingen vidare funktionell kaross eftersom karossen och inredningen var amerikansk och hade aldrig vunnit som en vanlig bil, men till skillnad från Tesla 3 var den nya tekniken (som Opel skapat till ca 88%) så omfattande och så "stor" att det räckte.
Och det är fakta och inte fördom.

#30
2019-08-16 22:02

#19 Det var VB som uppgav”Det går att komma billigare undan om man nöjer sig med versionen som heter Long Range och har svagare motorer. Den kostar från 650 000 kronor. Det är långt från förhoppningarna om en prislapp närmare 400 000 kronor efter avdragen klimat-bonus”
19 Mars 2019 och att körsträckan generellt förkortas 40. % på vintern är ingen myt speciellt när Teslaägare skriver själva att det är så!

#31
2019-08-16 22:06

Ja, Tesla 3 ligger nog bra till, och ska göra det med ny teknik som ska premieras. Men att den är folklig till sitt pris håller jag inte riktigt med om. Där borde också Kia E-Soul ta poäng, frågan är vad tycker man om designen av bakpartiet.....gamla Soul såg bättre ut där enligt mig.

Även Mercedes EQC står ju för något nytt teknikmässigt och borde då premieras för det, men faller nog på prislappen även den kanske.

Sedan så har vi hybriderna från Toyota som också bör premieras, iallafall för att de riktar sig till som mer folkliga bilar med bränslesnål teknik låga utsläpp och någorlunda vettiga prislappar jämförelsevis, kan ge poäng från juryn, om de inte röstar sydeuropeiskt av olika anledningar.......

Men räkna inte bort Honda E.......kanske en vinnare

#32
2019-08-16 22:15

Teslaägare som uppger 30-50 % kortare körsträcka vid 15 minusgrader och man kan inte lämna bilen med mindre än 10-15 % kapacitet kvar i batteriet då bilen förbrukar ström även parkerad.
https://insideevs.com/news/341676/tesla-model-3-winter-test-cold-weather...

#33
2019-08-16 22:43

Previa: för jag som Teslaägare vet såklart mindre än dig som baserar dina åsikter på vad du läst i artiklar.
Model 3 kostar i Sverige från 471 inkl. Bonus. Då välutrustad med metallic, skinn, navi, adaptiv farthållare, glastak m.m.....
Rusta upp valfri a4, 3-serie el liknande och se vad de kostar.....och sen driften?
Och nej, Teslan drar inte ström parkerad såvida du inte har nån aktiv funktion igång.
Och nej, räckvidden sjunker inte så mycket. Den drar 15-20 % mer. Finns oberoende tester med gjorda. Dock finns andra elbilar som tappar mer.

#34
2019-08-16 23:04

Corvette eller Seat Leon.
Inte Tesla.

#35
2019-08-17 08:26

Henrik M

Precis, en konkurrent med samma utrustning hamnar inte långt ifrån en TM3 i pris. Då får man en 2-liters fyra. Teslan är så otroligt mycket roligare, skönare att köra och billigare att äga.

#36
2019-08-17 09:34

Teslas akilleshäl kan komma att bli rosten, mycket oroväckande signaler om Model 3 som ör den första Teslan i plåt mestadels. Blandning av material dessutom som en försvårande omständighet.

#37
2019-08-17 11:42

Tesla Model 3 vinner nog kategorin "sämst kvalité" helt överlägset.

#38
2019-08-17 12:04

GTS: Länk på den statistiken att Tesla Model 3 har en dålig kvalitet vad gäller drift samt detaljer över hela beståndet och att det inte bara var tidiga exemplar som drabbades av bristande sammansättning? Och belägg för att en större procent levererade bilar av Model 3 har problem än snittet av andra märken?
Rosten som rapporterats på vissa bilar är trist, men frågan är om det drabbat så många bilar än att man kan se ett mönster?

#39
2019-08-17 12:35

Nu är det ju 4 rena elbilar med på listan så behöver ju inte bli Tesla, även om den nog är mest prisvärd av dem. Däremot om man bortser från ineffektiviteten och priset är ju e-tron som bil betraktat mer praktisk och bekväm, men samtidigt inte så innovativ. Mercedes EQC är den snyggaste av dem enligt mig, i AMG-utförande riktigt fin. Men den har ju stora laddbrister tyvärr som gör den inte skulle fungera för mig just nu.

#40
2019-08-17 16:06

Ja att en elbil vinner är väl ganska klart, väljer man en fossilbil är det ju att museiförklara hela juryn!
Naturligtvis behöver det inte bli Tesla, men jag tror att de fortfarande ligger några år före i utveckling och erfarenhet, vad nu detta kan vara värt i en sådan här utvärdering.

#41
2019-08-17 16:59

Ge pris åt dem som gör bilar som håller längst: Det är bäst för miljön. Inte kan man ge pris åt ett fordon som har så mycket kvalitetsproblem:

https://www.reuters.com/article/us-tesla-nextmove/rental-firm-walks-away-from-tesla-order-after-quality-dispute-idUSKCN1V61DG

Nextmove said it had ordered 100 electric vehicles in 2018 but raised objections over quality and finish after taking delivery of the first 15 Model 3 cars earlier this year.
Nextmove said its Model 3 vehicles had paint defects, faulty wiring, scratches on the dashboard, faulty wheels and condensation in the headlights. Offering faulty vehicles to rental customers would compromise Nextmove’s reputation for quality, the German company said. 

.

#42
2019-08-17 23:06

Peugeot e-208 börjar på 25 000 pund i Storbritannien. Det innebär samma nivå som MGs el-SUV. MGs är visserligen större men Peugeot har större batteri och längre räckvidd, och det är batterierna som kostar.

#43
2019-08-18 00:19

Men fatta vinken. Tesla har bäst batterier och fossila bränslen har inget på vår planet att göra längre. Ska man ge pris till en bil som har sämre förmåga att ta sig fram klimatsmart? Nej tack. Hursom så är tesla nyast på marknaden, många av dem andra har funnits i decennier och lyckas ändå inte ta hem priset trots forskning/utveckling och haft tid på sig att rätta till sina fel. Tesla är bara bebis, vänta bara.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.