Bild
Nästa artikel
De blev nyfavoriter i maj

De blev nyfavoriter i maj

Nyheter

Här är topplistan över de vanligaste bilarna i förra månadens nyregistreringar.

Precis som i april hamnade Volvo V60 på första plats bland alla inregistrerade nya bilar. Silvret gick återigen till V90, men på tredjeplatsen har det skett ändringar – Volkswagen Golf knuffar ner Volvo XC60 till plats fyra. 

Totalt sett tillkom 31.919 nya personbilar i maj 2019. Det är 15,3 procent lägre jämfört med samma period i fjol. Enligt branschorganisationen Bil Sweden, som sammanställt statistiken, var nedgången väntad, eftersom förra årets införande av nya skattesystemet bonus-malus trissade upp nyregistreringarna inför 1 juli 2018. 

När det gäller drivmedel var 35,5 procent av de nya bilarna i maj dieselbilar och 46,1 bensinbilar. Vidare utgjorde elhybriderna 7,8 procent, laddhybriderna 5,3 procent och andelen elbilar var 3,8 procent. 1,4 procent av maj månads nyregistreringar var gasbilar. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp maj 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Kia Niro, laddhybrid, 406 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 365 st. 
3. Renault Zoe, elbil, 199 st.  
4. Tesla Model 3, elbil, 198 st.
5. Kia Optima, laddhybrid, 196 st.  
6. Volvo S/V60, laddhybrid, 166 st.
7. Kia e-Niro, elbil, 140 st. 
8. BMW i3, elbil, 138 st.
9. Tesla Model S, elbil, 112 st. 
10. Kia e-Soul, elbil, 109 st. 

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Taggar: Nyheter
Bilmärkenas 10-i-topp maj 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 6235 st, 19,1%
2. Volkswagen: 3556 st, 12,7%
3. Kia: 2308 st, 7,5%
4. Toyota: 2231 st, 5,9%   
5. BMW: 2067 st, 6,1%  
6. Audi: 1929 st, 5,6% 
7. Skoda: 1685 st, 5,4% 
8. Mercedes: 1331 st, 6,6%  
9. Renault: 1261 st, 3,3%
10. Ford: 897 st, 2,8%  

Bilmodellernas 10-i-topp maj 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 2316 st.
2. Volvo S/V90: 1152 st.  
3. Volkswagen Golf: 1143 st.  
4. Volvo XC60: 1065 st.
5. Volvo V40: 1027 st.
6. Kia Niro: 807 st. 
7. Volkswagen Tiguan: 773 st.
8. Toyota RAV4: 726 st.
9. Volkswagen Passat: 587 st. 
10. Toyota Corolla: 553 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2019-06-04 09:19

Topp 10 listan stämmer inte riktigt, det är Corolla som är den 10:e mest sålda bilmodellen i maj med 553 enheter.

Källa:http://www.bilsweden.se/storage/ma/4978653eaa2d41f68022ed0814fabb88/ec2c...

#2
2019-06-04 10:59

Tack vad bra att du såg. Jag har ändrat i listan.

#3
2019-06-04 11:28

Var är Volvo XC40, CAR OF THE YEAR, säljer den så dåligt?
Att nån köper gamla V40 är en gåta!

#4
2019-06-04 12:18

Eftersom nästan alla elhybrider och laddhybrider har bensinmotorer så blir andelen bilar med bensinmotorer nära 60%.

#5
2019-06-04 12:18

Undrar hur det känns för Hyundai att det är det lilla syskonet som säljer bäst. Att de har 4 av 10 av bonusbilarna är imponerande. De borde stjäla kunder av varandra.

Toyota som tidigare var favorit bland de som ville ha ett bra miljöval finns inte ens på kartan.

#6
2019-06-04 12:31

Att det säljs så ruggigt många bensinbilar är grymt tragiskt för miljön. Kåldioxidutsläppen ökar dramatiskt för att inte säga katastrofalt!

#7
2019-06-04 14:01

Re (#5) Det hänger nog ihop med att Toyota inte erbjuder särskilt många bilar som kan få klimatbonusen från staten. Enligt Bilsweden är de bara två stycken, Prius laddhybrid och bränslecellsfordonet Mirai.

http://www.bilsweden.se/miljo-sakerhet/miljobilar/miljobilslista

En annan iakttagelse är att av de tio mest sålda klimatbonusbilarna så är sex stycken renodlade elfordon. Bara fyra är laddhybrider. Jag gissar att från och med år 2022-23 någon gång finns det inte en enda laddhybrid kvar på den listan.

MVH AL

#8
2019-06-04 14:13

Var är Volvo XC40? Blev den ingen hit i Sverige?

#9
2019-06-04 14:31

Ja XC40 är ett frågetecken. Kan den ha blivit utskåpad av Rav4:an?

#10
2019-06-04 14:33

@Stonebreaker m.fl.

XC40 är den 10:e mest sålda bilen i Sverige Jan-Maj, se topplistan i min tidigare länk.

#11
2019-06-04 14:57

Kia borde ligga hyfsat till på totala utsläpp från sina farkoster ?? Utsläpp på pappret alltså.

#12
2019-06-04 17:10

@Khaled Farhad. Men nu handlade artikeln som vi kommenterar månaden maj.

#13
2019-06-04 17:17

Det är inte efterfrågan som är låg på XC40 utan tillgången. Det finns helt enkelt inte kapacitet för att producera tillräckligt med bilar.

Därför hittar ni inte XC40 i listan.

MVH AL

#14
2019-06-04 18:01

Det skulle gå att sälja betydligt fler elbilar på svenska marknaden om bara tillverkarna kunde leverera.

#15
2019-06-04 18:14

Rikard,
KIA har nog lättast att nå kraven framöver. Om de har kapacitet att få tag på batterier vill säga.

#16
2019-06-04 20:58

Låg skriver: "Att det sälgs så ruggigt många bensinbilar är grymt tragiskt för miljön. Kåldioxidutsläppen ökar dramatiskt för att inte säga katastrofalt!"

Det stämmer inte beroende på att de som väljer diesel samtidigt väljer en STOR och tung stadsjeep med automatlåda av konverter typ och fyrhjulsdrift. Det gör att hela bränslebesparingen med en dieselmotor blir eliminerad jämfört med en normalstor sedan eller kombi med tvåhjulsdrift och bensinmotor. Utsläpp av CO2 blir därmed större för dieseln än för en normalstor bil med bensinmotor.

#17
2019-06-04 21:24

Tilldelningen av Rav4 2019 är slutsåld i Sverige. 4500 ex. Beställ nu, leverans ca April 2020.

#18
2019-06-04 23:32

VW o Volvo säljer mest eftersom att de flesta vill ha en Volvo eller en VW därför att det är bra bilar till hyggliga priser svårare än så är det inte!

#19
2019-06-05 07:11

Outlander/Rav4. Stora dyra klumpar som som inte egentligen inte är bättre på någonting jämfört med en simpel golf kombi som både är tystare med bättre åkkomfort och dessutom snålare.
Ett högre insteg för en trött gammal pensionärs kropp kanske men där är nog plusen slut om det nu är ett plus.

#20
2019-06-05 10:06

Ser i Khaleds länk att det såldes 517st XC40 i maj. Den hamnar alltså utanför "tio i topp".

Rav4 hybrid gissar jag kommer upp på listan när man får fart på leveranserna av 2020års modell. Den får visserligen ingen bonus, men låg skatt och förbrukning gör den ändå populär. 2019-års tilldelning är som sagt slut och just nu är det 12 månaders leveranstid fick jag höra!

#21
2019-06-05 11:10

Både Toyota och Volvo har så hög efterfrågan att tillgången inte räcker till. Därför säljer man inte mer i numerära tal.

I mina ögon innebär en sådan efterfråga att man skall höja priserna. Så gjorde Volvo med XC90 (P28) när den sålde slut snabbare än vad man kunde producera bilar.

https://www.di.se/bil/volvo-cars-rusar-mot-strommen-alla-vill-kopa-deras...

MVH AL

#22
2019-06-05 11:40

AL,
Höja priset är ett sätt att minska efterfrågan och kan förstås initialt ge högre täckningsgrad, men i slutändan är det täckningsbidraget man lever av. TG gör bara ekonomer glada och ekonomi är inte en seriös vetenskap.

#23
2019-06-05 12:10

L.Mäkinen. Ja höjer man priset reducerar man efterfrågan såpass mycket att den motsvarar produktionskapaciteten. Det är en lösning som kan användas ifall det är dyrare att bygga ut kapaciteten (eller för att täcka tillfälliga toppar i efterfrågan) än vad man får in extra pengar via den högre volymen. Omvänt råder att när man närmar sig den nedre delen av kapaciteten (under 80%) så lönar det sig att öka utrustning/sänka priserna etc för att hålla uppe volymerna. Att bygga med förlust gör ju ingen glad.

Så i detta fallen har både Toyota och Volvo missbedömt betalningsviljan för bilarna och lagt ett pris som ligger under jämvikt. Då får man köer efter varan. Genom att korrigera priset uppåt (eller om det kommer in nya substitut på marknaden som kan möta efterfrågan) så hamnar priset och kvantiteten på den nivå som kunderna är beredda att acceptera.

MVH AL

#24
2019-06-05 12:14

Alltså seriöst, vem vill ha en XC40 som drar 0,9 liter per mil bensin, eller ca 0,7 liter diesel?. Dessutom lastar den typ mindre än en vanlig Golf. Invändigt är den nog mindre än en Honda Jazz. Att en sådan bli kan bli så populär och uppmärksammad begriper jag inte.

#25
2019-06-05 12:26

Vargen: Har du provkört XC40? Till att börja med är den inte mindre än vanlig Golf! den lastar mindre voym än en Golf kombi, sant. Men alla har inte det behovet. Sen är den väldigt skön att köra, och den drar INTE 0,7 l/mil diesel. Hade hemma en som lånebil, hamnade med min körning på ett dygn på 0,53 på färddatorn. Då snålkör jag inte direkt utan "kör som man gör".

#26
2019-06-05 13:53

Nej Vargen har aldrig kört en XC40 lika lite som han har testat något annat som han skriver ner utifrån sin något avgränsade värld.

XC40 med diesel ligger inte på några 0,7 l/mil utan hamnar precis där du redovisar Henrik M. Det gäller även BMW X1 och Toyota RAV4 (av dem som provkört den).

Bränsleåtgången sitter främst i förarstolen. Innan Vargen förstår det är vidare diskussioner med honom lönlösa.

MVH AL

#27
2019-06-05 14:01

Hur många bilar är det som lastar mer än en Golf kombi? Kombibilar i den klassen har gigantiska bagage. Man köper en XC40, som har tillräckligt stort bagageutrymme för de flesta, för att det är en lyxigare, snyggare och skönare bil att köra.

#28
2019-06-05 14:34

Jag trodde att enda anledningen till att man köper en XC40 var att man inte har råd med en XC60 och hoppas att grannarna inte ser skillnaden.

#29
2019-06-05 16:33

Njae, det är ju ändå rätt olika bilar, xc40 och xc60. Den kostar väl inte ens så mycket mindre?

#30
2019-06-06 06:20

Fast Apex. Jag kan hålla med om en lite lyxigare bil eller kanske snyggare för ögonen och flashigare invändigt men krasst så åker du inte det minsta bättre i en rav4 eller xc40 mot en golf eller v60 utan det är mer ögongodis som känns bra och gemytligt.
Golfen och v60 är dessutom garanterat tystare alla dagar än dessa suvar.
Sittkomforten är en individuell bedömning som kan vara bra eller sämre på viken bil som helst.
Och sedan åker du nog snålast i bensin golfen med 1,0 tsi och dess prestanda överensstämmer ganska bra med xc dieseln och den får dessutom dra mer än en rav4 trots att det är en 1,0 motor. :)

#31
2019-06-05 16:59

Eller så köper man en XC40 för att man inte behöver en XC60, för att den är 2-300 kg lättare och för att den är snyggare.

#32
2019-06-06 09:26

xc40 må vara en fantastisk bil, men den är ingen vacker skapelse

#33
2019-06-06 17:08

Av Volvos suvar så är väl XC40 som är den minst vackra tycker jag. Å andra sidan tycker jag ingen av de nya XC är så snygga. Klossiga på ganska tråkigt sätt. Tycker den förra XC60 är snyggare och gamla XC90 faktiskt ser bra ut.
Visst går det att bygga klossiga bilar som är snygga men tyvärr tycker inte jag Volvo har lyckats med det senaste åren.

#34
2019-06-06 22:27

A.L, i så fall kör nog nästan alla XC40 som biltjuvar får man anta?
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/1642-XC40.html?poweru...

Och jag vet redan svaret, underlaget är för litet osv.. bla..bla..bla. Men om inte Volvo hittat på något unikt, så kan inte en bil som väger ca 1700-1800 kg med luftmotstånd som ett utedass dra mindre än det som folk angett i länken ovan.

#35
2019-06-07 05:06

Vargen. Storleken på underlaget är helt irrelevant eftersom det inte uppfyller grundvillkoren för statistisk inferens. Stickprovet är därför inget stickprov så som du tänker dig och därför spelar inte heller stickprovsstorleken någon roll.

Men den slutsats man kan dra på dessa påstådda siffror är att det just speglar körsättet och miljön hos de som redovisar snarare än fordonets konstruktion eller egenskaper.

För det är inga problem att komma under 0,5 l/mil med en XC40 - eller BMW X1 precis som man kan komma upp i nära det dubbla. Skillnaden beror på hur man kör, med antalet passagerare, i vilken miljö, valet av last och släp eller utefter effektuttag.

För tar du ut mer effekt går det också åt mer bränsle.

Testa gärna själv med Skodan och notera skillnaden mellan full, halv eller måttlig gasfot.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.