Nästa artikel
Därför saknar elbilar och hybrider manuell låda
Nyheter

Därför saknar elbilar och hybrider manuell låda

Publicerad 27 april 2021
Elbilsforskaren reder ut begreppen.

I en ny granskning tittar Vi Bilägare närmare på den manuella växellådans död, som verkar komma allt närmare. En anledning är att allt fler köpare väljer en elbil eller hybrid där automatlådan dominerar helt.

Det finns flera anledningar till att alla elbilar och hybrider är automatväxlade. Den viktigaste är verkningsgraden. För både hybridbilar och elbilar är det extremt viktigt att minimera energiförbrukningen, säger elbilsforskaren Fran Marquez vid Lunds tekniska högskola.

Till skillnad från förbränningsmotorn kan elmotorn arbeta effektivt inom ett stort varvtalsområde.

– Elmotorn har mycket bredare varvtalsspann än förbränningsmotorn och i de flesta fall räcker det med bara en växel, max två, för att flytta de mest använda operationspunkterna till det höga verkningsgradsområdet, säger Fran Marquez.

I stort sett alla elbilar är just enväxlade, Porsche Taycan sticker ut genom att ha två växlar.

När det kommer till hybrider måste drivningen fördelas under drift. Detta skulle bli komplicerat med en manuell växellåda till förbränningsmotorn.

– För varje kombination av moment och hastighet måste den optimala effektfördelningen mellan elmotorn och förbränningsmotorn hittas. Detta är lätt att programmera med en automatväxellåda men nästan omöjligt med en manuell, säger Fran Marquez.

Men ingen regel utan undantag. Honda har tidigare tillverkat flera hybridbilar (Insight, Civic, CR-Z) med manuell växellåda. Det finns också mildhybrider, det vill säga bilar som har en förbränningsmotor och en mindre elmotor, som är manuella, till exempel Ford Fiesta och Kia Rio.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.