Bild
Nästa artikel
Tydliga trenden: Manuella växellådan utrotningshotad

Tydliga trenden: Manuella växellådan utrotningshotad

Vi Bilägare granskar

Den manuella växellådan sjunger på sista versen. Åtta av tio nya bilar är numera automatväxlade och många modeller säljs inte längre med spak.

Att trampa ned kopplingspedalen och flytta växelspaken till rätt läge kan snart vara ett minne blott. Snart finns varken koppling eller traditionell spak i nya bilar.

Den manuella växellådan är i dag utrotningshotad, visar Vi Bilägares genomgång av den svenska bilförsäljningen.

För tio år sedan dominerade fortfarande den manuella lådan. Bara tre av tio nya bilar som såldes 2011 var automatväxlade.

Därefter har fler och fler bilköpare gått över till automat. 2015 satt en automatlåda i mer än fem av tio nya bilar, för första gången såldes fler automater än manuella i Sverige. Ökningen har sedan fortsatt och 2020 var nästan åtta av tio nya bilar automatväxlade.

”Övergången till automat har snabbats på rejält under de senaste åren”

Trenden har varit tydlig ända sedan slutet av 1980-talet men övergången till automat har snabbats på rejält under de senaste åren och inget tyder på att utvecklingen är på väg att avstanna.

– Trenden är tydlig att det sker ett skifte mot automatväxlade fordon, säger Mattias Bergman, vd för biltillverkarnas och importörernas branschorganisation Bil Sweden.

– Detta är drivet både från konsument och från industrin. För konsumenten är det enklare att slippa växla och dagens automatiska växellådor är så effektiva att de är konkurrenskraftiga. Från industrins perspektiv vill man samtidigt minska komplexiteten som stor variation av komponenter och modeller innebär. Så när efterfrågan minskar fasar många fordonstillverkare ut den manuella växellådan.

Sista växelspaken i en ny Volvo? Manuell låda säljs bara till XC40, alla andra modeller erbjuds endast med automatlåda.
Sista växelspaken i en ny Volvo? Manuell låda säljs bara till XC40, alla andra modeller erbjuds endast med automatlåda.

USA föregångare

En viktig bidragande faktor är att elbilar och hybrider alltid är automatväxlade.

– Eftersom fordonsindustrin är på väg att byta drivlina förstärks trenden att fasa ut den manuella växellådan, säger Mattias Bergman.

Det är också elbilar och hybrider som gynnas av dagens skattesystem.

– Om regeringen fortsätter att bara lägga morötter och bonusar på elbilar och hybridbilar blir det en naturlig övergång till automatlådor, säger Mikael Tornberg, eftermarknadschef på begagnathandlaren Kamux, och konstaterar:

– Folk känner att det är de enda bilarna som man kan välja. Man kan inte köpa en ny bensin- eller dieseldriven bil som har kanske 17 000 kronor i årsskatt, även om det är den bilen som man egentligen skulle vilja köpa.

Mikael Tornberg tror att Sverige kommer närma sig USA, där i stort sett alla kör automat:

– I det stora landet i väster har man länge tyckt att det är skönt att bara gasa och bromsa, utan att behöva koppla och dona. Sverige har legat efter men jag tror att vi mer och mer kommer att efterlikna USA. Den yngre generationen som vuxit upp med all modernisering är mer benägen att ta till sig ny teknik och mer öppen för automatlådor.

”Jag tror andelen manuella bilar fortsätter ned, men inte till noll”, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Mattias Bergman. Foto: David Thunander
”Jag tror andelen manuella bilar fortsätter ned, men inte till noll”, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Mattias Bergman. Foto: David Thunander

Fasas ut hos många

Övergången till automat syns tydligt i de olika biltillverkarnas utbud. Till exempel erbjuds manuell växellåda endast till instegsversionerna av Volvo XC40 (T2 och T3), annars är det automat som gäller för samtliga Volvobilar.

– Elektrifieringen kommer att göra att det enbart finns automatiska växellådor på kommande modeller. Därmed ser vi att utbudet av manuella växellådor blir ytterst begränsat framöver, säger Christina Zander, presschef på Volvo.

Tittar man på de tio mest sålda bilarna 2020 går det över huvud taget inte att välja manuell låda till sju av dessa. Volvo V60, XC60 och V90, Volkswagen Passat och Tiguan, Toyota RAV4 och Kia Niro är endast automatväxlade.

Vissa märken har gått ännu längre än Volvo och spolat den manuella växellådan helt och hållet, det gäller bland annat Alfa Romeo, Jaguar, Jeep, Land Rover, Lexus och Subaru. Manuella alternativ saknas också hos Tesla och Polestar som enbart säljer elbilar och en laddhybrid i Polestars fall.

Automatlådan tar över

78 procent av alla nyregistrerade bilar 2020 hade automatlåda.

Stark bland småbilar

Stark står sig dock den manuella lådan fortfarande bland mindre och billigare bilar. Majoriteten av flera populära småbilar säljs fortfarande som manuella, till exempel Ford Fiesta (60 %), Hyundai i10 (68 %), Kia Picanto (77 %), Renault Clio (65 %), Skoda Fabia (54 %), Toyota Aygo (60 %) och Volkswagen T-Cross (60 %).

I takt med att eldrift och hybridsystem blir vanligare tror Hyundai att de manuella alternativen blir färre – men ännu är de inte uträknade.

– Försäljningen av manuella växellådor minskar så klart men vi säljer fortfarande bra och speciellt i segmenten med mindre bilar. Manuella lådor kommer fortsatt vara en viktig del av erbjudandet då det erbjuder både ett kostnadseffektivt alternativ i de lägre segmenten men även en klassisk körglädje, säger informationschef Tobias Joelsson.

Seat spår att andelen manuella växellådor kommer minska med 2–3 procent per år för märket totalt sett.

– Mindre bilar som Ibiza och Arona kommer fortsatt ha en hög mix med manuell växellåda, där frånpriset har större betydelse för kunden i sitt val av bil, säger Susanne Karlsson som är pressansvarig.

Men även i mindre och billigare bilar blir automat vanligare, det har bland annat Kia märkt av.

– Även för bensinbilarna i den mindre storleksklassen märker vi ett allt större intresse för de automatväxlade alternativen, som till exempel Kia Picanto AMT, säger presschef David Lilja.

”I det stora landet i väster har man länge tyckt att det är skönt att bara gasa och bromsa”

Småbilen Mazda 2 säjs till 80 procent med manuell växellåda medan 98 procent av märkets stora suv CX-5 är automat. Sportbilen Mazda MX-5 kommer endast som manuell.

– Generellt tror vi att manuella lådor kommer att fortsätta existera framför allt för sportbilar och småbilar, där priset fäller avgörandet. I alla fall i det halvlånga perspektivet, tills förbränningsmotorn blir utrotad av beskattning eller lagkrav. För stora bilar är trenden tydlig, där är det automatlåda som gäller, säger Johan Lagerström, pressansvarig på Mazda.

Omställningen kan ta lite längre tid men Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, tror på ett skifte till automat även för mindre och billigare bilar:

– Jag bedömer att skalekonomin talar för automatiska växellådor även i detta segment.

Bland bilarna som endast säljs med manuell växellåda finns framför allt småbilar och sportbilsmodeller. Dacia Duster sticker ut som en mer högbyggd bil som endast finns med manuell låda (automatlåda tillkommer i sommar).

– Vi ser att automat ökar från år till år men vi har svårt att se att intresset för manuella växellådor försvinner helt, säger Karin Lyrborn, presschef på Dacia och Renault.



Inte heller Mattias Bergman på Bil Sweden tror att den manuella lådan kommer försvinna helt och hållet:

– Jag tror att andelen manuella bilar fortsätter ned, men inte till noll då det finns segment som sportbilar och terrängfordon som troligen kommer att fortsätta med att erbjuda vissa modeller med manuell.

Mikael Tornberg på Kamux tror att den manuella lådan blir en nischprodukt:

– När det gäller sportbilar går det mer mot att folk efterfrågar manuell. Så de manuella växellådorna kommer nog att finnas kvar. Jag tror inte att de kommer att försvinna för gott. Det är nog 30–40 år fram i tiden i så fall.

Läs också: Titta här – Porsche lanserar sportbil med manuell låda

Många bilar går inte att få med manuell

I takt med att automatlådan blivit allt mer populär har det manuella alternativet försvunnit från många modeller. Här listar vi alla personbilar som fortfarande erbjuds med manuell växellåda. Andelen av försäljningen som var manuell under 2020 inom parentes.

Audi

Manuell erbjuds: A1 (60 %), A3 (45 %),
Q2 (30 %).

Bara automat: A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q5, Q7, Q8, TT, R8, E-tron.

Alfa Romeo

Manuell erbjuds: –

Bara automat: Giulia, Stelvio.

BMW

Manuell erbjuds: 1- (25 %), 2-serie Active/Gran Tourer (2 %), 2-serie Gran Coupé (4%), M2 (14 %), M3 (0 %), M4 (0 %).

Bara automat: 3-, 4-, 5-, 6-, 7-, 8-serie, Z4, X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, i3, iX3.

Citroën

Manuell erbjuds: C1 (100 %), C3 (80%), C3 Aircross (39 %), C4 (54 %), C4 Spacetourer (10 %), Berlingo (6 %).

Bara automat: C5 Aircross.

Cupra

Manuell erbjuds: Formentor (3 %).

Bara automat: Leon, Ateca.

Dacia

Manuell erbjuds: Sandero (80 %), Duster
(100 %).

Bara automat: –

DS

Manuell erbjuds: 3 (11 %).

Bara automat: 7.

Fiat

Manuell erbjuds: 500 (85 %), 500X (70 %), Abarth 595/695 (100 %), Panda (100 %),
Tipo (90 %).

Bara automat: –

Ford

Manuell erbjuds: Fiesta (65 %), Puma (50 %), Focus (55 %), Kuga (5 %), Mustang (23 %).

Bara automat: Mondeo, S-Max, Galaxy, Explorer, Mustang Mach-E.

Honda

Manuell erbjuds: Civic (46 %), Civic Type R (100%), HR-V (21 %).

Bara automat: CR-V, Jazz, E.

Hyundai

Manuell erbjuds: i10 (68 %), i20 (60 %), i30 (44 %), i30 N (100 %), Tucson (22 %), Kona (32 %).

Bara automat: Ioniq, Kona Electric, Santa Fe, Nexo.

Jaguar

Manuell erbjuds: –

Bara automat: I-Pace, E-pace, F-Pace, XE, XF, F-Type.

Land Rover

Manuell erbjuds: –

Bara automat: Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Range Rover, Range Rover Sport.

Jeep

Manuell erbjuds: –

Bara automat: Renegade, Compass, Wrangler, Gladiator.

Kia

Manuell erbjuds: Picanto (77 %), Rio (48 %), Stonic (12 %), Ceed (9 %).

Bara automat: Niro, Xceed, Optima, Proceed, E-Soul, Stinger, Sorento.

Lexus

Manuell erbjuds: –

Bara automat: UX, NX, RX, ES, LS, RC F, LC.

Mazda

Manuell erbjuds: MX-5 (100 %), 2 (80 %), 3 (31 %), CX-30 (13 %), CX-5 (2 %).

Bara automat: MX-30, 6.

Mercedes

Manuell erbjuds: A- (60 %), B-klass (12 %),

Bara automat: C-, E-, S-, G-, V-klass, CLA, CLS, GLC, GLE, EQA, EQC, EQV, GLA, GLB, GLC, GLE, GLS, AMG GT.

Mini

Manuell erbjuds: Cooper (34 %), Clubman (0 %) 

Bara automat: Cooper SE, Countryman.

Mitsubishi

Manuell erbjuds: Space Star (30 %).

Bara automat: ASX, Eclipse Cross, Outlander.

Nissan

Manuell erbjuds: Micra (43 %), Juke (32 %), Qashqai (12 %), X-Trail (15 %).

Bara automat: Leaf, E-NV200 Evalia, GT-R.

Opel

Manuell erbjuds: Corsa (28 %), Astra (34 %), Crossland (68 %), Grandland X (20 %), Zafira (57 %).

Bara automat: Insignia.

Peugeot

Manuell erbjuds: 108 (100 %), 208 (50 %), 308 (28 %), 2008 (39 %), 3008 (10 %), 5008 (16 %), Rifter (20 %).

Bara automat: 508.

Polestar

Manuell erbjuds: –

Bara automat: 1, 2.

Porsche

Manuell erbjuds: 718 (100 %, såldes dock endast med manuell 2020), 911 (5 %).

Bara automat: Macan, Panamera, Cayenne, Taycan.

Renault

Manuell erbjuds: Clio (65 %), Megane (20 %), Captur (40 %), Kadjar (35 %).

Bara automat: Zoe, Koleos.

Seat

Manuell erbjuds: Ibiza (50 %), Arona (45 %), Leon (25 %), Ateca (10 %).

Bara automat: Mii, Alhambra, Tarraco.

Skoda

Manuell erbjuds: Fabia (54 %), Scala (56 %), Octavia (15 %), Kamiq (30 %), Karoq (26 %).

Bara automat: Kodiaq, Superb, Enyaq.

Subaru

Manuell erbjuds: –

Bara automat: Forester, Outback, XV.

Suzuki

Manuell erbjuds: Swift (41 %), Vitara (42 %), S-Cross (9 %), Jimny (6 %).

Bara automat: –

Tesla

Manuell erbjuds: –

Bara automat: Model 3, Y, S, X.

Toyota

Manuell erbjuds: Aygo (60 %), Yaris (10 %), GR Yaris (100 %).

Bara automat: Corolla, C-HR, RAV4, Camry, Land Cruiser, Supra, Mirai.

Volkswagen

Manuell erbjuds: T-Cross (60 %), T-Roc (25 %), Golf (25 %), Arteon (0 %)

Bara automat: ID.3, ID.4, Passat, Tiguan, Touareg, Touran, Sharan.

Volvo

Manuell erbjuds: XC40 T2/T3 (10 %).

Bara automat: XC40 (övriga versioner), C40, V60, V90, S60, S90, XC60, XC90.

Taggar: Reportage

Att trampa ned kopplingspedalen och flytta växelspaken till rätt läge kan snart vara ett minne blott. Snart finns varken koppling eller traditionell spak i nya bilar.

Den manuella växellådan är i dag utrotningshotad, visar Vi Bilägares genomgång av den svenska bilförsäljningen.

För tio år sedan dominerade fortfarande den manuella lådan. Bara tre av tio nya bilar som såldes 2011 var automatväxlade.

Därefter har fler och fler bilköpare gått över till automat. 2015 satt en automatlåda i mer än fem av tio nya bilar, för första gången såldes fler automater än manuella i Sverige. Ökningen har sedan fortsatt och 2020 var nä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.