Bild
Nästa artikel
Därför är de fysiska backspeglarna utrotningshotade

Därför är de fysiska backspeglarna utrotningshotade

Nyheter

Klassiska backspeglar ersätts med kameror – och en designteamets dröm går i uppfyllelse.

I många år har biltillverkarna – eller fram för allt designavdelningarna – drömt om att ersätta dagens fysiska backspeglar med kameror. Då visas området snett bakom bilen på en liten skärm istället för i en spegel.

Kameraspeglarna har funnits på konceptbilar i många år, men för första gången verkar de nu faktiskt ha fått fäste bland produktionsbilar. Audi har lanserat digitala backspeglar som tillval i elbilen e-tron och Honda e har de små kameraspeglarna som standard.

I Audi e-tron tyckte Vi Bilägares testförare inte att funktionen var tillräckligt bra, men vårt första intryck av kamerabackspeglarna i Honda e var mer positiva.

I USA är kamerabackspeglar fortfarande inte lagliga, men i Europa börjar de alltså göra sitt intåg. Och att det först sker i elbilar är ingen slump. Digitala backspeglar med kameror är nämligen mindre och nättare än vanliga, fysiska backspeglar – vilket sänker luftmotståndet. Därmed blir räckvidden längre.

Några extra kilometers räckvidd är inte så viktigt i en bensinbil, men i en elbil är det desto viktigare. Kombinerat med aerodynamiska specialfälgar och andra detaljer kan räckvidden maximeras. 

Men det ska förstås inte ske på bekostnad av säkerheten, så om du själv funderar på en bil med digitala backspeglar är vårt råd att provköra modellen ordentligt innan du slår till, särskilt i dåligt väder eller med lågt stående sol i backspegeln.

I elbilen Honda e är digitala backspeglar standard.
I elbilen Honda e är digitala backspeglar standard.

Förutom att förlänga räckvidden bidrar de digitala backspeglarna med ett slankare och mer futuristiskt intryck rent designmässigt, vilket biltillverkarnas designavdelnignar förstås gillar. Ingenjörerna å sin sida kan utveckla särskild mjukvara till kameraspeglarna som anpassar dem efter olika förhållanden vilket inte går med klassiska backspeglar.

För några år sedan började designavdelningarna göra sig av med de fysiska knapparna i bilens interiör och ersätta dem med infotainmentsystem och pekkänsliga knappar istället. Även det ger ett futuristiskt och slankt utseende, och om en knapp inte behövs för tillfället – exempelvis parkeringshjälp när föraren kör på motorväg – kan knappen helt enkelt döljas, vilket designteamen gillar.

Baksidan är att bilföraren kan uppleva det som invecklat och krångligt. Att ta ögonen från vägen för att använda ett infotainmentsystem är heller inte alltid så säkert.

När det gäller de kamerabaserade backspeglarna verkar designavdelningarna alltså till slut ha vunnit en fight som pågått sedan experimentbilarnas 1960-tal, eller ännu längre. Men det som fällde utslaget var inte designmässiga skäl, utan tekniska, och det är den längre räckvidden i elbilarna som verkar ha övertygat ingenjörerna och ekonomerna.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-14 09:48

Jag är definitivt för ny teknik när den gör något bättre. Men det jag testat av digitala backspeglar är tvärtom en försämring! Särskilt när man placerar skärmarna så otroligt korkat som Audi gjort på e-tron! Sätt en bakåtvänd bilbarnstol i passagerarsätet och skärmen är borta......och du kan inte flytta lite på huvudet lite snabbt för att se lite mer i backspegeln. Nej, detta måste utvecklas mer, t.ex. med nån form av kamera som ser hur du flyttar huvudet och styr kameran efter det...och sen upp med skärmen på a-stolpen.

#2
2020-02-14 09:52

Otroligt fult dom en människa utan öron.

#3
2020-02-14 09:54

Jag är inte innovationsfientlig, men backspeglar som fungerar med en kamera är för mig trams. " sänker luftmotståndet och minskar energiförbrukningen " också trams när intresset från tillverkare och många bilköpare är onödigt tunga och höga bilar med stora energiförluster-börja minska energiförbrukning i den änden. man vet ju hur många backkameror fungerar i snö, slask och smuts, hur bra kommer backspeglarna fungera i vårt klimat? Sannolikheten att en digital backspegel pajjar är ju så enormt mycket större än en vanlig spegel och jag skulle inte köra bil utan fungerande backspeglar-kul och bli stående för ett sådant haveri.

#4
2020-02-14 10:02

@Stefan Eriksson Instämmer. Målet med utveckling idag måste vara att göra bilar som håller så länge som möjligt. "Robust" borde vara ledordet. Det är det bästa för miljön.

.

#5
2020-02-14 10:32

Som det är gjort i nya lill-Hondan är det väldigt lyckat. Audis inte lika bra. Utöver placeringen av skärmarna finns väl dock bara fördelar.

#6
2020-02-14 10:45

Fördelen med kameror bör ju vara att man inte måste ha visningen där spegeln normalt är monterad. I Hondan finns ju även innerspegel som kan växla mellan vanlig spegel eller kamera. Måste vara praktiskt i skåpbilar och lastbilar eller helt enkelt bara för att se bakom bilen istället för genom den. Nu hade väl kameran till Hondans innerspegel inte lika bra väderskydd som de andra två kamerorna, men det lär vara lösbart.

#7
2020-02-14 10:48

Hoppas analoga speglar finns som tillval i framtidens utrustningslistor.

#8
2020-02-14 11:04

Hondan är testad i kraftig storm med mycket regn och bilden är ändå perfekt och placeringen är bra av skärmarna man kollar i.

Tydligen har Hondan nåt effektivt vattenavstötande material, så även fast det var storm så såg det väldigt tydligt ut på skärmarna i den Youtube video jag kollade på.

#9
2020-02-14 11:22

Har kamera bakåt på bilen. Allt går så jäkla snabbt när man kopplar på den - dessutom ett långt avstånd till närmaste bil. Men optiken blir/är väl annorlunda om det blir som backspegel

#10
2020-02-14 11:44

Det handlar inte om längre räckvidd för elbilar. Designers och ingenjörer i all ära, men vid biltillverkning är det ekonomerna som styr. Kamerabaserade backspeglar handlar endast om en enda sak, lägre tillverkningskostnad, vilket i sin tur betyder högre vinst för biltillverkaren.
Alla mekaniska system som exempelvis el/manuellt inställbara ytterspeglar kostar rejält mycket mer än ett kamerahus och några displayer på instrumentpanelen. Digitala mätargrupper har inte införts för att det är tufft och häftigt utan för att det sänker tillverkningskostnaden. Dessutom går de att ta extra betalt för = win-win för biltillverkaren. Mekaniska knappar och reglage har ersatts av skärmar med touch, inte för att det är bättre, tvärt om, utan för att det är mycket billigare att tillverka.

#11
2020-02-14 13:13

Mattse har helt rätt, det är alltid ekonomerna som styr och när det kan kombineras med något som reklammakarna kan göra något av spelar det inte så stor roll om det är bra eller inte.
Jag tror ändå på det här och till skillnad från kladdskärmar som ersätter fysiska reglage tror jag att skärmar i stället för speglar kan vara riktigt bra och som Mäkinen skriver kan ju skärmarna placeras där de är väl synliga.

#12
2020-02-14 13:19

När det idag kostar femsiffrigt belopp att laga en påkörd vänsterytterbackspegel på en XC60, vilken blir då repkostnaden för denna nymodighet?

#13
2020-02-14 13:29

Ja det handlar väl som vanligt om en pågående digitalisering där elektroniska komponenter blir allt billigare. Frågan är väl bara om man ens behöver gå ut numera och inte bara kan stanna kvar i sitt uppkopplade hem. Behövs bilen överhuvudtaget?

#14
2020-02-14 13:38

Tror jag får svårt att vänja mig vid den förvrängda bilden som det ger.
Och hur lång uppkopplingstid vid minus 20, trettio sekunder kanske om dom nu inte får frispel som testbilen Renault och inte tänder upp alls.

#15
2020-02-14 13:45

mso,
jag har förvrängd bild i speglarna också. Det brukar dessutom vara olika förvrängning på höger och vänster sida.

Kan inte se att den yttre delen ska behöva kosta mer än en spegel med ett knippe motorer, indikering för något i döda vinkeln och allt vad det nu sitter i en modern spegel. Det är väl knappast någon som har Amazonvarianten en bit fram på skärmen med en simpel glasbit i.

#16
2020-02-14 14:59

mso
I USA måste det finnas en skylt som talar om att bilden i backspegeln inte är lika med den verkliga!
I en kamerastyrd bild borde det vara lättere att få en bra bild, dessutom vid dåliga ljusförhållanden.
Ända fram till 1960-talet var det ovanligt med yttre backspeglar på bilar, det ansågs vara ganska onödigt och den inre spegeln var ofta ett skämt som gav en diffus bild av takgluggen bak som ofta satt för högt för att man skulle se något bakåt.
Nåja, trafiken var ju inte så intensiv och det mesta av koncentrationen gick ofta åt för att hålla bilen på rätt köl!

#17
2020-02-14 22:24

Kan rekommendera att kolla på Youtube kanalen CarPervert (Jonny Smith från Fitfth Gear), där han har en längre test av Honda-E i riktigt dåligt storm med mycket regn där kamerorna fungerar perfekt. Skärmarna är ju även mycket bättre placerade än i E-trron

#18
2020-02-15 18:52

Av slentrian placeras skärmarna där man brukar titta i backspeglarna. Bättre att ha dem centralt i instrumentbrädan så att man samtidigt har koll framåt.

#19
2020-02-16 18:32

Bra, så länge det inte blir elfel på den digitala backspegeln.

#20
2020-02-16 20:06

Gunnar
Fast jag kan tycka att backspeglarnas sedvanliga placering gör det enklare att kolla döda vinkeln. Särskilt omkörning, kollar backspegeln, kollar döda vinkeln.

#21
2020-02-16 20:40

Axa, med kameror borde man kunna eliminera döda vinkeln mycket lättare.
F.ö. håller jag med Gunnar, backspegelns skärmar kan ju placeras där de syns bäst.
Och det var en intressant videosnutt som Tobbe rekommenderade i #17

#22
2020-02-16 21:51

Saabnisse
Det är sant. Dock är det snarast placeringen av skärmarna som är intressant och för min del så vill jag inte bara stirra framåt och i mitten på skärmar, tycker det är bra att ibland titta upp och runtom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.