Nästa artikel
Dålig luft stoppar bilister i Paris
Nyheter

Dålig luft stoppar bilister i Paris

Publicerad 17 mars 2014 (uppdaterad 18 mars 2014)
Franska regeringen tar till drastiska metoder för att bekämpa den smutsiga luften i Paris. Bilåkandet begränsas till varannan dag.

Under de senaste dagarna har föroreningarna i den franska huvudstaden varit ansenliga. Mätningar visar att halterna av hälsofarliga småpartiklar är rekordhöga.

I ett försök att komma till rätta med problemet inför franska regeringen restriktioner som innebär att Parisborna bara får köra bil varannan dag, rapporterar AFP.

Reglerna börjar gälla på måndagen och under första dagen är det tillåtet att köra bilar som har en udda sista siffra på registreringsskylten. Dagen därpå får bilar med jämna siffror ge sig ut på gatorna medan de andra tvingas stå stilla.

700 poliser ska övervaka trafiken vid 60 kontrollplatser för att se till att reglerna följs. Undantag finns dock för utryckningsfordon, el- och hybridbilar, taxibilar, utländska bilar och bilar som transporterar tre eller fler passagerare.

Hur länge begränsningen ska gälla är ännu oklart. Beslut väntas i början av veckan.

Diskutera: Rätt eller fel att begränsa trafiken i Paris?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-17 13:14
Leif Kavander

Det där gör den Franska regeringen bara för att folk skall köpa en extra bil. Så de kan åka varje dag.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-17 14:05
snabb95

Vilket klagomål det skulle ha varit i dessa spalter om det hade varit i Sverige.
Här går klagoropen höga bara för att man inte får köra på dubbdäck mot en skälig avgift.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-17 14:06
trasten

Det är väl bara att införa en dubbdäcksavgift? Hur svårt kan det vara? =)

#4 • Uppdaterat: 2014-03-17 14:11
Peugeote-Pär

I Stockholm så borde man tex förbjuda för gamla bilar innanför tullarna, sätt en gräns på max 10 år.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-17 14:12
Hackenbush

snabb95, så du tycker att vi skall knyta näven i byxfickan och hålla tyst?
Demokrati är när man får tala om vad man tycker utan att kastas i fängelse och det är detta vi gör här, talar om vad vi tycker.

Man skulle kanske inför en extra skatt för de bilar som är äldre än 6 år?
Det är bara att hålla tyst och betala.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-17 15:02
trasten

Hade man inte detta system i Rom. Alla skaffade två bilar med olika slutsiffror, sen var det som vanligt!

#7 • Uppdaterat: 2014-03-17 15:53
saabnisse

Jag vet att man hade det i Aten och det blev just så, antingen två bilar eller dubbla skyltar.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-17 16:01
erifog

Jag tror att dieseldriften i alla fordon är en stor bov i detta drama. Inga partikelfilter, gamla partikelfilter, borttagna filter, lastbilar och bussar, PM 30 eller vad de mycket små partiklarna kallas, som inte fastnar i filtren...

Diesel är ett lågvärdigare bränsle än bensin och därmed mindre rent. Utvinns tidigare i raffineringsprocessen, vad jag förstått. Typ olja - fotogen - diesel - bensin... Ett smutsigare bränsle helt enkelt. Att man får använda det än idag är konstigt.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-17 18:35
Oomkullrunkelig

Leif, du glömmer att Frankrike är så mycket mer än Paris.
Det här har inget med den franska regeringen att göra utan är ett lokalt miljöproblem.

#a • Uppdaterat: 2014-03-17 18:42
Leif Kavander

"Franska regeringen tar till drastiska osv" så står det i början av artikeln.
Det är med utgångspunkt från den jag kommenterar.
så omkullrunk, var är felet, mitt eller Vib eller vad du tolkar ?.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.