Bild
Nästa artikel
Dacia Duster uppdateras – ny design

Dacia Duster uppdateras – ny design

Nyheter

Rumänska lågprissuven Dacia Duster ska få en mer robust framtoning. Nu uppdateras modellen med en del ny design.

En suv för under 100 000 kronor. Så försöker den svenska generalagenten sälja in Dacia Duster, och hittills under 2013 har 430 bilköpare nappat.

I samband med bilsalongen i Frankfurt i mitten av september premiärvisar det rumänska märket, som ägs av Renault, en ansiktslyftning av modellen.

Nyheterna är strikt kosmetiska och Dacia uppger att man velat förstärka bilens terrängimage. Duster har bland annat fått nytt mönster i grillen, nya strålkastarhus, avgasrör i krom och takbågar med namnet Duster ingraverat.

Motoralternativen är samma som tidigare, med andra ord en dieselmotor på 1,5 liter (107 eller 109 hk) och en bensinmotor på 1,6 liter (105 hk). Och precis som tidigare erbjuds bilen med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Kommentarer

#1
2013-08-28 09:23

Synd att de inte gör något nyttigt som att uppdatera säkerhetsbristerna...

#2
2013-08-28 09:30

Ännu mer robust framtoning? Är det ens möjligt? Men visst, den nya grillen verkar väldigt robust jämfört med den tidigare. :)

Gällande säkerheten - vuxenskyddet i Sanderon är faktiskt bra.

#3
2013-08-28 09:39

Ja inte hade den väl någon snygg grill tidigare, men jag vet inte om jag tycker den här är bättre.
Jag tycker den verkar lite "grillig".

#4
2013-08-28 15:00

Vi får nog grilla teamet vad de menar med mer robust framtoning när de bara ändrat grillen och strålkastarinsatserna. :) Samtidigt så kan jag tycka att tja, det var väl inget större fel på designen innan så det är väl rätt bra att de inte gjort mer än så när det ändå bara handlar om en uppdatering och ingen ny modell. Men "mer robust" låter mer som marknadsföring än ett reellt värde.

#5
2013-08-28 15:25

Om två år kommer jag att införskaffa mig en sådan här - och ha som hundbil. Med 4 x 4 verkar den vara helt oslagbar i terrängen. Man kan ju räkna med rejält värdefall på de som sålts som nya och på så vis kan man köpa en begagnad variant riktigt billigt.

Sedan får jag nog räkna lite på om jag kan bygga om den och göra utrymmet tillräckligt säkert för mina fyrbenta vänner likaså. Det förutsätter nämligen goda utrymmen baktill. Men som slit- och slängpryl fyller den ett behov för mig.

MVH AL

#6
2013-08-28 15:41

Ja vad skall man saga , bilen är snygg också
en snygg SUV för under halva priset av en vanlig .
Skall detta vara räddningen för Volvo denna bil som
hamnade här från Rumänien kanske ryker resten av
Bolvo imperiet tank bara : lyx = Kina // vanlig Svensson
en bil från Rumänien . Vart är allt på väg . ??

#7
2013-08-28 16:19

Skulle visst vara bättre ljudisolering också + ny baklucka. tveksamt om detta bättrar på robustheten heller. Likt AL planerar jag för en sådan här bil om ett par år, tror den kommer passa perfekt på dåliga skogsvägar där jag ofta kör.

#8
2013-08-28 16:23

Jag tycker att en Duster som är utrustad som en SUV med fyrhjulsdrift har kommit ganska långt ifrån de 99.000 kr som man pratar om i annonseringen. Roade mig igår med att plocka ihop en vettig SUV på Dusterkonceptet och landade på 169.000.

#9
2013-08-28 16:59

Nu uppdateras det, så då får man gå tillbaks till det gamla namnet Renault igen. Om man nu vill ha en Fransk bil vi säga .

#10
2013-08-28 17:19

Jag förstår inte varför man bygger en bil som till utseendet klarar tuffa utmaningar och kan köpas med framhjulsdrift???
En SUV har per definition sämre vägegenskaper än en mer lågbyggd bil och enda anledning till att bygga en SUV är ju att de ska kunna klara mer än vanliga bilar. Löjligt!

#12
2013-08-28 18:09

Jag har en fin Duster som jag nog lägger ut till försäljning nästa vexka.
Läs mer här http://www.daciaduster-tillsalu.se/
//Maria

#11
2013-08-28 18:09

@Boxer, man bygger dem av samma anledning som man bygger bilar med coupéliknande linjer, sänkt chassie och fusk-diffusor i bak. DESIGN!. Vissa vill ha en bil som ser sportig ut, trots att man aldrig kommer att ta ut den på bana. Andra vill ha en bil som ser bruksig ut, trots att man aldrig kommer att ta ut den i skogen. Sen finns det dom som skiter i allt sånt och väljer bil efter någon slags formel de skapat i ett excelark ...

#13
2013-08-28 20:17

Ja Duster, den verkar fin. Skulle inte förvåna mej om du får över 80.000 för den. Visserligen är udda billigbilar svårsålda. Men en så praktisk bil kan nog hitta ett nytt hem.

#14
2013-08-28 21:07

Det finns de som har svårt att förstå varför det tillverkas framhjulsdrivna bilar med hög markfrigång. Ett svar på det kan vara att de säljer bra, och eftersom marknaden efterfrågar det så är det vad tillverkarna erbjuder. De framhjulsdrivna modellerna har lägre förbrukning än den 4-hjulsdrivna versionerna, och i fallet Duster så har den framhjulsdrivna versionen bra kör- och vägegenskaper som inte känns riktigt lika vevig (det är iaf min upplevelse).

Jag känner inte att 4-hjulsdrift är för mig, jag kör inte ut i terrängen - men jag bor på landsbygden med söndriga grusvägar, gropar och djupa spår som kan göra att en lågbyggd bil hasar med underredet - värst är det när vårfloden har farit fram och tjälen har lossnat. Därför är jag intresserad av en bil med något högre markfrigång, en bil som gärna får vara framhjulsdriven. Jag känner inte för att betala för något jag inte har behov av. :)

#15
2013-08-29 11:30

Jag är högst förvånad över att trafiksäkerhetsprofeten här på forumet vill riskera orsaka samhället stora kostnader genom att själv köra en farlig bil. Men, det är väl som med föräldrar och barn: "Du ska göra som jag säger, inte som jag gör".

Det är inget unikt med SUV med 2WD, till och med Volvo bygger såna.
Det finns förutom högre markfrigång, ännu en fördel med SUV: de är bekväma att stiga i och ur. Den högre sittpositionen ger också bättre överblick, inte alla föredrar att "sitta på golvet".
Det är knappast en tillfällighet att Nissan Qashqai säljer riktigt bra runtom i Europa, enda asiaten på topp10-listan.

Jag tycker Duster verkar vettig, den är enkel och robust, inte översållad med diverse mer eller mindre onödig utrustning, som kan orsaka bekymmer i framtiden för ägaren. En rak och basic bil, helt enkelt. Fast lite högre.

#16
2013-08-29 11:41

Ja Hultarn, framhjulsdrivna SUV:ar är så populära att t o m Land Rover gör sådana. :) Mitsubishi ASX, Mazda CX-5, Hyundai ix-35 - alla finns med framhjulsdrift och säljer bra i sina framhjulsdrivna versioner. Opel Mokka och Chevrolet Trax är nykomlingar och även där är framhjulsdrivet storsäljare. Senaste färskingarna är Peugeot 2008 och Renault Captur som utomlands har gjort stor succé, framförallt Peugeot 2008. I Sverige har de precis kommit och det är väl lite för tidigt att sia om hur de kommer att slå här.

I USA har man gjort och sålt 2-hjulsdrivna SUV:ar länge, inte minst Jeep har haft sådana modeller med enbart 2-hjulsdrift. Exempelvis första moderna Cherokee-serien fanns med enbart 2-hjulsdrift. I Europa brukar dock de 2-hjuldrivna inte säljas utan de är för den nordamerikanska marknaden. Och 2-hjulsdrivet är populärt "over there".

#17
2013-08-29 12:50

Kan en bil bli mer "basic"?
Ingen radio ,ingen AC, inga elhissar m.m. men under 90000:- för en 4wd-Suv med ca 1000 mil på mätaren:
http://www.blocket.se/eslov/Dacia_Duster_4x4_1_6_16V_Duster_48891306.htm?ca=8&w=3

Ett modernare alternativ till Lada Niva?

#18
2013-08-29 12:57

Nu blir det inte så många mil i hundbilarna hultarn, och riskökningen (kontra en ny Volvo eller MB) kan man kompensera för genom att sänka hastigheten i motsvarande grad och köra med förstånd. Därigenom blir heller inte samhällskostnaden högre.

Vad som då är värre är att vissa småbilar har fem stjärnor i EuroNCAP och i kraft av detta betyg förmedlar till konsumenterna att de är ett säkert val. Särskilt anmärkningsvärt blir det dessutom när många köpare därigenom tror att de får snarlika krocksäkerhetsprestanda som i de större fordonen - som också har fem stjärnor.

För som jag redan visat: En liten bil kan aldrig bli lika säker som en stor. Det vore därför mer korrekt om biltillverkarna kunde gå ut och säga; "vår bil kan, oavsett trafikmiljö, ge ett hyfsat skydd mot personskador - så länge du som förare inte kör fortare än 80 km/h" (67% av trafikarbetet sker i hastigheter över detta).... Men vilken småbilstillverkare kommer någonsin gå ut och säga en sådan sak?

MVH AL

#19
2013-08-29 13:24

Hej Dacia! Jag tycker du verkar ha en fin bil, men såg nu att den inte har ESP vilket gör att just din bil går bort för mig. Och 120 000 får väl betraktas som en fantasi - eller? På bilpriser.se värderas den till c:a 85 000 kr vilket känns mer rimligt.

Så om något år eller så räknar jag med att motsvarande modell har rasat ned till 50 000 kr. Det är min gräns för hundbilarna (då de slits och dessutom bygger jag om dem rejält i skuffen så att hundarna kan åka säkert).

MVH AL

#20
2013-08-29 16:09

Nej,det där med att sälja bil är inte det lättaste men snyggare och mer påkostad annons har jag nog aldrig skådat.
Som redan nämnts så kostar en Duster idag från 100.000kr och inte alla förstår att det då handlar om en väldigt basic bil,långt sämre utrustad än vad de flesta är vana vid eller skulle acceptera.
Med 4 hjulsdrift och det finare paketet sticker priset iväg med ca 35000kr och sedan kommer all övrig utrustning men denna får man sällan något för men bilen blir mer lättsåld.

Tyvärr tror jag inte att Maria kommer att få så mycket mer betalt än vad bilhandlaren vill erbjuda och det största problemet är avsaknaden utav ESP.
För min egen del så har en Duster ett för dåligt bagageutrymme för att rymma min hund men annars hade jag nog beställt en sådan i enkelt utförande. Kanske blir det istället en Lodgy som är väldigt rymlig vart det lider.

Ett högt värderas de första åren lider alla bilar utav och ju dyrare desto större ras.
Dacia var sen med sitt ESP beslut vilket drabbar de kunder som idag vill sälja sina bilar,..men som sagt en billig bil sjunker också mindre i värde.

#21
2013-08-29 22:27

Är bagageutrymmet verkligen så litet Mistro? Studera exempelvis Dacias egen broschyr, sidan 7 och bild nr 9 http://www.dacia.se/upload/B-Duster-H79-V5-SE.pdf

Den tycker jag ser mer än tillräcklig ut för mina (hund)behov och även en Leonberger (en hund som Mistro har - se mer här http://www.google.se/search?gs_rn=26&gs_ri=psy-ab&cp=5&gs_id=2y&xhr=t&q=leonberger&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.51495398,d.bGE&biw=1366&bih=638&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=PasfUtKqBMfV4QSlxIHgBw torde kunna åka bra däri. Dock vet jag inte innan jag sett det i verkligheten om det går att utforma för maximal säkerhet.

I fallet andrahandsvärde tror jag rent personligen att det är svårt att sälja en begagnad bil för mer än nypriset - särskilt om man inte har ESP på sin egen bil (vilket numera följer med från fabrik).. Jag tror heller inte att man får tillbaka särskilt mycket av den extrautrustning som man beställer till (AC undantaget). Därför menar jag att 120 000 kr, vilket annonsören här i tråden kräver för sin bil, är för högt - särskilt på ett fordon utan ESP. Så jag skulle tippa en 75-80 000 kr för det fordonet.

Men som jag skrivit tidigare. För egen del väntar jag tills dess att de faller ytterligare. Det procentuella värdefallet är rejält på en Dacia (dock inte lika alarmerande i kronor räknat eftersom den är relativt billig i inköp). Om något år eller så slår jag nog därför till, max 50 000 kr och c:a 7000-8000 mil blir utmärkt för mig och hundarna för att åka till brukshundsklubben och militärövningar i (de senare är ofta ute i skog och mark vilket passar biltypen utmärkt).

MVH AL

#22
2013-08-30 07:24

Hmm,..håller med om att bagaget ser stort ut men jag minns det inte så. Får kanske ta en ny tur in om Bilia och titta igen. Minns en hög lasttröskel t.e.x men någon sådan finns ju inte?

#23
2013-08-30 10:21

Bagaget på Duster sägs rymma 475 liter, är 90 djupt och 100 brett. Höjden inuti har jag inte sett någon uppgift på.
Dessvärre ser det ut att vara en lasttröskel vilket kan ställa till det när man har hundbur. Sedan är förstås lastgolvets höjd över mark hög som på alla SUV.

#24
2013-08-30 13:37

"Robust" och "terrängimage" vem går på detta?
En massa plastdetaljer och annat mönster i grillen gör väl inte bilen mer robust?

#25
2013-08-30 14:39

Tack hultarn för måtten, men de gäller förstås med baksätet uppfällt. Jag tänker mig att köra med det nere, enligt bild 9 på sidan 7 i Dacias katalog (se min länk 2013-08-29 22:27). Då får man en volym om 1600 liter.

Lasttröskeln ser däremot lite besvärlig ut. Fast samtidigt kan det nog vara användbar i mitt specifika fall, då den kan få bli infästningspunkt för hundsele alternativt buren. Jag tror bestämt att jag skall följa Mistros ide och svänga förbi Bilia för att kolla närmare!

Hacken: Nej, det har du förstås helt rätt i. Men terrängegenskaperna verkar det i alla fall inte vara något fel på! . http://www.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8

Hur bilarna ser ut efter denna behandling kan man ju bara gissa...

MVH AL

#26
2013-09-02 19:18

Jag tror att Dacia är mycket glada för att AutoLiv tydligen kan tänka sig att köpa Dacia. Jag ser framför mig slogans "Gör som AutoLiv, välj Dacia du också". "Dacia - märket som trafiksäkerhetsexpertisen AutoLiv väljer". "Välj säkerhet och välj samma som AutoLiv - Dacia, märket för säkerhetsexpertisen".

#27
2013-09-02 20:26

Ja om det är mig som åsyftas PSA-Bob så är det korrekt att jag kan tänka mig en Dacia som hundbil. Skälen har jag angivit nedan. Om PSA-Bob är intresserad av att ta en debatt om dem är han förstås välkommen - detta är ju en tråd om Dacia Duster.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.