Bild
Nästa artikel
Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4

Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4

Nyheter

Dacia ska lansera en viktig modell i form av en tuff suv-modell som utmanar Toyota och Volkswagen. Här är de första bilderna på konceptet.

Att blåsa nytt liv i bilmärket Dacia och fokusera på lågt inköpspris har blivit en av Renaults största framgångar. Märkets modeller säljer bra, framför allt till privatköpare, och här i Sverige är det suven Duster som står för en stor del av försäljningen.

På torsdagen presenterade Renault upp en plan för hur Dacia ska ta nästa steg. Det handlar om att fortsätta locka med billigt bilägande men lägga till ett tuffare utseende.

Därför presenterar Dacia en ny konceptbil som kallas Bigster och som blir en något större suv än Duster, och framför allt med ett helt nytt designspråk.

Köparna kan få en interiör tillverkad av återvunna material
Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4
Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4
Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4
Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4
Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4

Dacia Bigster är en 4,6 meter lång suv vilket gör den något längre än Volkswagen Tiguan, något kortare än Volvo XC60 och exakt lika lång som Toyota RAV4. Den ska ha robusta designdetaljer, gott om utrymme och bra framkomlighet i tuff terräng.

”Inga kromdetaljer eller imiterad aluminium – Bigster Concept är en genuin bil som bygger på genuina principer”, hävdar Dacia. Köparna kan välja interiör och exteriöra skyddspaneler tillverkade av återvunna material

Dacia ska även samarbeta tätare med ryska Lada och minska antalet plattformar som dagens modeller bygger på från fyra till en. På sikt ska också hybridmodeller och elbilar lanseras, något som inte finns i Dacias modellutbud i dag.

Läs också: Europas billigaste elbil officiell – kommer till Sverige

Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4
Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4
Dacia Bigster är en tuff terrängsuv som utmanar Toyota RAV4
Taggar: Nyheter, Dacia

Kommentarer

#1
2021-01-14 10:39

Nu går "Vargen" i taket. Kanske läge för hjälm?

#2
2021-01-14 10:49

Inte i taket, skrattar mest.. vem har behovet att åka i svår terräng? Skall denna modellen hamna i Ryssland ute på tundran? Jag kommer inte att köpa någon och denna modellen ligger verkligen inte i tiden när klockan klämtar och är 5 i 12... för klimatet.

#3
2021-01-14 11:09

Nej jag ska inte heller köpa någon sådan. Jag kommer gå ner en bilstorlek när det är dags. Det är dock så att införandet av elbilar inte på något vis kommer att rädda eller för den delen på något vis förbättra klimatet. Det är inte ens en viktig del i en framtida omställning. Det handlar helt enkelt om en framtida förändring av vår livsstil med en radikalt minskad konsumtion.

#4
2021-01-14 11:30

Håller med dig glimma i stort, elbilarna kommer att sänka utsläppen i de länder där vi har mycket förnybar energi och kärnkraft. samtidigt måste varje person på jordklotet dra ned på sin konsumtion och använda MINDRE EL, inte mer i form av SUV's mm.

#5
2021-01-14 12:36

Designmässigt verkar den snyggare än de flesta SUV:ar på marknaden.

#6
2021-01-14 12:47

Vargen:

Har du ö.h.t tänkt på vad det innebär om folk drar ned på sin konsumtion?

Kortare livslängd?
Högre spädbarnsdödlighet?
Sämre förmåga att behandla sjuka?
Folk kan inte äta sig mätta?

osv.

Problemet med ditt enögda perspektiv är att du inte ser sambanden (eller inte vill se dem) med de medföljande konsekvenser som det får. Och så länge du blundar för dem får du aldrig med dig resten av världen på din väg, oavsett hur mycket du tjatar om samma sak.

MVH AL

#7
2021-01-14 12:49

Glimma - Jag förutsätter att du inte har bil alls och att du bor i en grotta samt arbetar ute på fält med militären. Med ditt tankesätt så försvinner både jobb och bekvämligheter, härligt att leva så :)!

#8
2021-01-14 12:49

Förövrigt, snyggaste Dacian hittils om man kollar på deras utbud.

#9
2021-01-14 12:58

A.L, det du förordar genom evig tillväxt utan återkoppling till naturen där ekonomin styr kommer aldrig att hålla i längden. Men visst, för stunden kan du köra på som vanligt, men det slutar ändå om det jag talar om... anpassningen, och den kan nog bli brutal om inte antalet människor plötsligt sjunker drastiskt på jordklotet (typ 4-5 miljarder försvinner över en natt).

#10
2021-01-14 14:05

Vargen och A.L. Green Growth, Sustainable Growth är vad jag tror och hoppas på. Utan tillväxt inga överskott att investera. Endast tillväxt kan leda oss ut ur denna ekologiska rävsax. Sedan kommer jordens befokning sluta öka snart och vid 2100 kommer befokningen sjunka. Vi fixar det här med tillväxt och kretslopp skall ni se. Tillväxten har varit fosssildriven men det är slut med det nu.

#11
2021-01-14 16:34

"sedan kommer jordens befokning sluta öka snart "
Nej, enbart Afrika beräknas öka från 1 miljard till 4 (!) på 70 år. Tänk vilken belastning det blir enbart för dem.

Bortsett från det: jag tycker konceptbilen var snygg, är kanske en fingervisning av vad vi kan vänta oss. Intressant!

#12
2021-01-14 17:26

Bra att Dacia bygger en större bil, än vad som tillverkas nu.

#13
2021-01-14 17:54

AL
Oändlig tillväxt på en ändlig jord, konsumera oss ur klimatkrisen, tror du verkligen på det !

#14
2021-01-14 22:02

Bilen ser väl helt ok ut, men hjulhusen ser ju inte kloka ut speciellt fram.

Vargen, A.L är nog inne på ett spår där.
Personligen tror jag att det stora problemet är befolkningsmängden och att den ökar så som den gör. Om inte naturen gör sitt för att minska den så är nog i framtiden mån typ av lagstiftning al la Kina för att en familj med två enbart skaffar ett barn. Då kommer befolkningen att minska. Men som sagt, det tar ju tid,för att få effekt.

#15
2021-01-14 22:50

Jag tror absolut inte att människan generellt är ett dugg intresserad av att kapa sin levnadsstandard med 40 procent. Jag tror faktiskt inte ens man kan tänka sig 10 eller 20 procent heller. Jag tror tvärtom att människan också i framtiden tänker fortsätta att upprätthålla och förbättra sina livsvillkor, och detta på bekostnad av både djur och natur.

Det är också den motsättningen som världens politiker behöver reda ut innan man börjar ställa krav på annat än lokala åtgärder (dit småsaker som Sverige räknas).

Sedan Vargen så finns det inget stöd för dina påståenden,vare sig hos IPCC eller någon annan. Miljarder människor kommer inte bli av med sina hem och allra minst på ett bräde. Modellen du tänker på har IPCC själva skrotat eftersom den byggde på räknefel. Klimatet ändras successivt, inte abrupt. Och det är också den gradvisa och relativt långsamma förändringen (utifrån mänsklighetens begreppshorrisont ) i kombination med att dagens utsläpps eventuella påverkan ligger mycket långt fram i tiden som gör att mänskligheten inte förmår ändra på sitt beteende. Det är ytterligare en omständighet som omöjliggör den skyndsamma och drastiska omställning som vissa ytterligheter av den politiska skalan påstår är nödvändig.

Är jag pessemist? JA!
Är jag realist? JA!

Sätt in åtgärder där de ger effekt och sluta med symbolpolitik (dit drev mot SUV: ar räknas)

MVH AL

#16
2021-01-14 23:17

Al
Klartext.
Men fanatikerna kommer inte (vill) fatta ändå.

#17
2021-01-15 07:56

AL
Din tro är stark, det kan tyckas att det går långsamt, Hört talas om Tipping point ?

#18
2021-01-15 08:16

Hultarn. Det finns många projektioner och anledningen att befolkningen ökar mycket tex i Afrika är att befolkningen är ung, och kommer att bilda familj. Men det som förändras är familjestorleken. I tex Bangladesh är den genomsnittlsiga familjestorleken 4,06 personer. Googla och lär, tro inte Ehrlich från 60-talet. Ehrlich hade i stort fel i allt. A report in 2020 from researchers funded by the Global Burden of Disease Study projects world population to peak in 2064 at 9.7 billion and then decline to 8.8 billion in 2100. "World’s population is projected to nearly stop growing by the end of the century". https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/06/17/worlds-population-is-pr...

#19
2021-01-15 08:36

fabi 11. Ja, det stämmer att det har lanserats modeller som försöker skatta sådana scenarier. Men eftersom det rör sig om extrapolerade data blir osäkerheterna mycket stora (inte minst eftersom många skattningar dessutom har en grund i IPCC:s numera skrotade modell RCP8.5) - ja nära på rent religiösa. Därför är det egentligen ingen som kan uttala sig i den frågan.

Det kan man däremot göra i fallet människan. Vi är en varelse som har en starkt inneboende och evolutionär benägenhet att förbättra våra levnadsvillkor. Likt de flesta andra organismer gör vi dessutom på bekostnad av andra. Därför breder vi ut oss som aldrig förr.

Så för att få ihop kalkylen behöver världens ledare lyckas förklara för folket att

- Vi inte skall äta oss mätta
- Att vi skall acceptera en högre spädbarnsdödlighet
- Att vi skall upphöra med en rad livsupprätthållande åtgärder (hjärt/kärl, diabetes etc)
- Att vi skall minska vårt resande och vår boendestandard högst radikalt
- Att vi skall inskränka vår konsumtion av textilier osv högst radikalt
- Att en inte helt obetydlig del av världens befolkning skall få en radikal reduktion av sina resurser och betalningsmedel

Osv.

Jag tror inte att människorna i världen är beredda att acceptera en sådan förändring.

MVH AL

#20
2021-01-15 08:43

Med rätt pris, så kommer det att säljas en hel del av den Dacian.

#21
2021-01-15 10:59

AL
Tyvärr går det inte att förhandla med naturen. 99 % av klimatforskarna har förstås fel, ingen tror att det blir lätt, men du överdriver nog i ditt scenario över allt elände som ska drabba oss.
Acceptera förändringar nu eller vänta 5 år och det blir mycket värre.

#22
2021-01-15 11:28

Jag gillar robusta oömma bilar men ser inget behov (för min del) av att den skulle bli större (varför ska alla bilar jämt göras större?) - dagens Duster är i en alldeles tillräcklig storlek (för mig).

#23
2021-01-15 11:26

Fabi: 99% av klimatforskarna? Jag vet inte riktigt vad du menar med den kommentaren. Det är inte 99% av några forskare som har uttalat sig i frågan.

Vad man gjort är att man via observationer gjort olika skattningar, och med grund i en rad olika antaganden formulerat slutsatser om olika utvecklingsscenarier (redovisas i IPCC rapportflora). Vissa av dessa modeller har man förkastat (även om metodiken som används är självbekräftande så därför kan inbyggda fel reproduceras utan att någon reagerar), medan andra har uppdaterats (helt enligt vetenskaplig metodik). Och det är förstås helt ok med mig.

Dock har ingen av dessa modeller några svar på hur man skall få människor att dra ner på sin konsumtion i den omfattningen som krävs, och som kommer vara förenat med stora kostnader och välfärdsförsämringar (också det enligt samma forskare som du hänvisade till).

Det är alltså den problematiken jag hänvisar till. Resultatdiskussionen är något helt annat.

MVH AL

#24
2021-01-15 18:37

AL
Jag håller med dig om att det är mycket svårt att få acceptans för det som måste ske, men har vi nåt annat val.

#25
2021-01-15 19:31

Fabi11. Ja alternativet är att fortsätta som idag givetvis. Att gå emot människans inneboende natur har alltid misslyckas, oavsett man kallar det för religion, marxism eller klimat.

MVH AL

#26
2021-01-16 17:09

Första bilen från Dacia som var snygg, hoppas de vågar vara så djärva att de låter bli att polera bort det grovhuggna i den färdiga versionen. Konstaterar också att LED-tekniken har gett designteamen nya möjligheter, ljuset blir en del av designen.

#27
2021-01-16 17:39

När det gäller utseende har de givetvis lyckats bättre än Toyota med RAV 4, där är det ju svårt att misslyckas, men i övrigt tror jag inte att de har någon chans i utmaningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.