Nästa artikel
Cykelgatan sprider sig – fler städer hakar på
Nyheter

Cykelgatan sprider sig – fler städer hakar på

Publicerad Idag 9:44
På cykelgatorna är det inte bilisterna som bestämmer – och nu införs trafiklösningen i fler svenska städer. Men cykelgatorna har också mötts av kritik.

För några år sedan fick svenska kommuner möjlighet att införa så kallade cykelgator, med ett särskilt vägmärke.

På cykelgator ska bilförare anpassa hastigheten efter cyklisterna och högsta tillåtna hastighet är 30 km/tim. Först ut blev Surbrunnsgatan i Stockholm.

– Det är inte rimligt att cyklisterna ska dela på en rännil och bilisterna ska ha en motorväg, sa Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Enligt honom får bilisterna köra på cyklisternas villkor.

– Vill någon cykla i bredd med sina barn är det okej, säger han till lokaltidningen Mitt i när cykelgatan på den 120 meter korta Glasmålarvägen nyligen invigdes.

Cyklisterna ska inte behöva dela på en ”rännil” medan bilisterna har en motorväg, sa Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) i samband med att cykelgatan på Surbrunnsgatan i Stockholm invigdes. Foto: Anki Sydegård

Nu har cykelgatan dykt upp på fler platser, bland annat i Uppsala där en cykelgata redan är invigd och ytterligare en ska öppnas under hösten.

– Vi hoppas att det ska göra cykeln till ett ännu mer självklart och tryggt val för fler, säger Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

I Lund införs också en cykelgata och där ska dessutom uppsatta kameror filma både bilister, cyklister och fotgängare för att se hur trafikanterna rör sig.

– Cykelgator har inte införts systematiskt i svenska städer. Det saknas också utvärderingar, både av hur cykelgator kan främja cykling och av vilka åtgärder som funkar och vilka som inte gör det, säger Chunli Zhao, biträdande universitetslektor på Lunds Tekniska Högskola till Sydsvenskan.

Så funkar cykelgatan
  • Högsta tillåtna hastighet för fordon är 30 km/tim.
  • Bilister får bara parkera på särskilt anordnade parkeringsplatser.
  • En bilförare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan och ska alltså lämna företräde.
  • Bilförare ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken och inte köra om cyklisterna.

Men greppet möts inte bara av hyllningar. En enkätundersökning som Eskilstuna kommun gjort visar att nästan sex av tio bilister tycker cykelgatan försämrat trafiksäkerheten, och Upsala Nya Tidning har kritiserat stadens cykelgata på ledarplats.

Dessutom har vägmärket som visar att cykelgatan upphör fått kritik. Det är en blå skylt med en cykel och en bil samt ett rött streck. Det kan tolkas som att man inte längre får cykla på gatan – men så är det alltså inte.

– Det är en intressant synpunkt, säger universitetslektorn Chunli Zhao till Sydsvenskan.

Cykelgator allt vanligare

Listan är inte komplett.

  • Alingsås: Konduktörsgatan skulle ha blivit cykelgata 2023 men projektet pausades eftersom det visade sig vara ett problem att alla parkeringsplatser på gatan skulle försvinna. Nu är Konduktörsgatan permanent cykelgata.
  • Eskilstuna: Smedjegatan.
  • Göteborg: Västra Hamngatan och Karl Johansgatan var tidigare ”cykelfartsgator” sedan 2013, ett prov som blev permanent. De är i princip cykelgator men utan skylten. Sedan dess har Göteborg infört cykelgator på Västra och Östra Hamngatan, och fler är på gång.
  • Helsingborg: Fågelsångsgatan, Norra Storgatan, Södra Storgatan och Prins Kristians gata.
  • Höganäs: Storgatan mellan Arnbergsplats och Triangelplatsen.
  • Lund: Östervångsvägen och Olshögsvägen.
  • Malmö: Hohögsgatan testades som cykelgata 2021 men upplevdes som otrygg av cyklisterna och återställdes. Sedan dess finns en cykelgata på Ribersborgsstigen och ytterligare två är på gång: Södra Förstadsgatan och Engelbrektsgatan.
  • Norrköping: Västgötegatan.
  • Oxelösund: Torggatan mellan Thams väg och Kaptensgatan.
  • Stockholm: Surbrunnsgatan i Vasastan, Kungsbro strand och Rålambsvägen på Kungsholmen samt Glasmålarvägen i Enskededalen.
  • Strängnäs: Försök med cykelgata på Norra Strandvägen till och med oktober 2025.
  • Sundbyberg: Esplanaden från Vasagatan till järnvägskorsningen och Järnvägsgatan mellan Esplanaden och Rosengatan.
  • Södertälje: Delar av Häradsvägen och Bygdevägen (sommartid).
  • Trelleborg: Sträckan mellan Västergatan/Gamla torget och Nygatan i centrum.
  • Uppsala: Fålhagsgatan (invigd) och Kansliskrivargatan (öppnar under hösten).
  • Växjö: Testar cykelgata på Norrgatan mellan Västergatan och Kungsgatan.

Ämnen i artikeln