Bild
Nästa artikel
Clepa: Saab klarar sig inte

Clepa: Saab klarar sig inte

Nyheter

De utländska leverantörernas tålamod för Saab är nästan slut. Det uppger chefen för leverantörernas europeiska förening.

Det är nu tio veckor sedan produktionsbandet i Trollhättan stoppades på grund av problem med obetalda räkningar till underleverantörer. Endast under enstaka dagar har tillverkningen varit igång.

I dagsläget finns ingen prognos för när produktionen kan återupptas. Det enda beskedet som kommer från Saab är att man arbetar för att hitta en lösning.

Enligt Lars Holmqvist, ordförande för de europeiska underleverantörernas organisation Clepa, riskerar tålamodet hos de utländska leverantörerna att ta slut.

– De har nog mindre känsla för Saab jämfört med många svenska företag som har växt upp med Saab på ett annat sätt. Många har även en personlig anknytning genom att ha kört Saabbilar. De utländska underleverantörerna är nog tuffare, säger Holmqvist till TT.

Lars Holmqvist menar att leverantörerna känner sig lurade på grund av bristande information och tomma löften om försäljningsvolymer.

– Jag är förvånad att det hållit såhär långt. Jag tror inte att Saab klarar sig, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om Lars Holmqvists uttalande?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-06-16 13:51

Lars har helt rätt och detta är en klockren "dead parrot" från Monty. Se http://www.youtube.com/watch?v=4vuW6tQ0218. Tomma löften, tvivelaktiga ansvariga och rena lögner skapar bara en illusion och lurar en massa människor. Om en advokat fick granska hela denna härva så kommer han säkert finna flertalet punkter som är tveksamma och passar väl in på div. bedrägerier.

#2
2011-06-16 17:06

Deja Vu! Den här "nyheten" läste jag för två dagar sedan på Dagens Industris hemsida...

#3
2011-06-16 17:47

Inte konstigt att Jan-Åke Jonsson lämnade Saab när han gjorde. Han visste hur läget var och hur det skulle bli och orkade inte med en pärs till. Stackars Jan-Åke som la ner så mycket jobb för att ro i hamn Saabaffären med Spyker. Men Muller är att en skumfigur eller? Tråkigt om det nu blir slut på Saab på detta vis.

#4
2011-06-16 21:36

den lilla svenska bilmarknaden klarar ej två inhemska bilmärke,den befolkningsmässigt större Holland klarede inte ens ett-DAF

var glada att vi har ett bra bilmärke VOLVO
som går bra !

#5
2011-06-16 23:13

Marknaden har inget utrymme för dåliga produkter.

Oavsett hur stor eller liten den är....

Marknaden i Sverige, för Volvo, är förhållandevis liten..

Volymen finns på andra marknader..

Sen hjälper det säkert att svenskarna köper mer utav en bil än av en annan.
Men att vi är vågmästare.. No.

#6
2011-06-17 11:29

Lars Holmqvist vet vad han pratar om. Han har säkert rätt. Det är bara kineserna som kan rädda Saab nu. Hoppas dom inte får kalla fötter och drar sig ur.

#7
2011-06-17 11:52

@Peter, kineserna ser nog till att de inte förlorar något, de pengar de satsat räknar de med att få igen, antingen genom att tillverkningsproblemen löser sig eller om det värsta skulle hända genom att se till att flytta rubbet till Kina.
@HP. Vad menar du? Skulle DAF vara nerlagt?
http://www.daf.com/EN/Pages/Homepage-DAF-Trucks-NV.aspx
För övrigt är Volvo pv kinesiskt, det är Volvo lv som är svenskt.

#8
2011-06-18 15:41

Saabnisse, HP har väl halvrätt i alla fall. DAF personbilar finns inte längre. Biltillverkining togs över av Volvo redan på 70-talet.

#9
2011-06-18 18:24

saabnisse skrev; "Peter, kineserna ser nog till att de inte förlorar något, de pengar de satsat räknar de med att få igen, antingen genom att tillverkningsproblemen löser sig eller om det värsta skulle hända genom att se till att flytta rubbet till Kina."

Jag tror inte att stålarna kineserna satsat finns som tillgång i aktiebolaget Saab Automobile. I så fall har man tagit en oerhörd risk och det är inte likt kineser. Alternativt känner man inte till den svenska konkurslagen, vilket inte heller är troligt. Jag tror att pengarna finns på Spykers konto och är låsta. Allt annat skulle sätta ett pris på VM:s huvud vid en konkurs.

#15
Skärpning
2011-06-19 19:02

Jag kan erkänna att jag haft olika nick bl a för att ställa till oreda för alla som kallar de som gillar Toyota för troll.

.nef är inte det största trollet här som många tror. Värstingen är Erik N.

Tyvärr verkar inte mitt kanske omogna sätt till att ställa till oreda fungera. Så jag lämnar nu sidan och återkommer senare som helt seriös.
Visst har jag varit helt seriös även nu emellanåt men ibland lite barnslig kanske. Jag har t o m kallat mig adel och toyotahatare som en del av min väl genomtänkta plan.

Jag vill be ViB om ursäkt.

Stort tack för en i övrigt bra hemsida och tidning.

MVH Uno Lööv. Även kallad Börje bilkunnig, Gert Andersson och Allan Hägg...

#16
2011-06-20 10:05

Vi införde för en tid sedan obligatorisk inloggning för att motverka missbruk av kommentarsfunktionen. Trots detta har en del användarkonton skapats enkom för att förstöra diskussioner på sajten. Flera av dessa har blockerats.

Skärpning:
Vi lämnar det bakom oss.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#17
2011-06-20 15:17

Saab står nu still i ytterligare 2 veckor. Huva...

En sak slår mig, kan det vara så att Pang Da köpt 94-X och inte bilar från Stallbacka? Jag kan inte påminna mig om att informationen som kommit i ärendet innehöll något om att det var svenska bilar man köpt. Eller har jag fel?

I alla fall skulle det kunna förklara ett och annat i så fall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.