Bild
Nästa artikel

Citroën Numéro 9 – ny lyxbil

Nyheter

Citroën presenterar konceptbilen Numéro 9 i samband med bilsalongen i Peking. Modellen visar DS-seriens närmaste framtid.

Citroën satsar på premiumbilar och förhandsvisar formspråket för tre nya modeller i DS-serien – en sedan i golfklassen, en suv och en personbil mellanklassen.
Namnet på konceptbilen ger en föraning om att någon av modellerna troligtvis kommer att heta DS9.

Laddhybriden Numéro 9 är en väldigt lång och låg femdörrars halvkombi i så kallad shooting brake–design. Höjden är endast 1,27 meter samtidigt som bilen är hela 4,93 meter lång och har ett axelavstånd på 3 meter. Bilen har 21-tumsfälgar och vikten är 1500 kilo.

Under skalet rör det sig om en 1,6 liters bensinmotor på 225 häskrafter som jobbar tillsammans med en 70-hästkrafters elmotor på bakaxeln.
Detta ska ta bilen från 0 till 100 km/tim på 5,4 sekunder samtidigt som bränsleförbrukningen uppges till 1,7 l/100 km.  

Utsläppsnivån ligger på 39 gram koldioxid per kilometer och räckvidden med eldrift ska vara 50 kilometer.  

Diskutera: Vad tycker du om Citroën Numéro 9?

Kommentarer

#1
2012-04-13 12:44

Nej den är inte elegant alls, måhända lite fräck. Jag förknippar inte denna bilen med lyx. Men det är fantastiskt att de lyckats hålla nere vikten till 1500 kilo. Lyxbilar brukar annars ha en massa lullull och extra isolering mot oljud så de brukar annars var ganska tunga.
Fälgarna är riktigt ordentligt fula i mitt tycke. ser liksom "billiga" ut och det passar inte på en lyxbil.
Ett mer passande namn på denna bilen vore kanske GT "Grand Turismo" den har mer av det stuket precis som Porsche Panamera.

#2
2012-04-13 12:49

Visst är den snygg men den har inga som helst Cittra-dna. Dessutom så befarar jag att den inte heller kommer med gasfjädring..

Men nyrika och bilhistoriskt okunniga kineser är säkert rätt målgrupp.

#3
2012-04-13 13:15

Se där!
Nu tycks det ha hänt det som jag länge befarat.
Sidorutorna har på nästan alla nya modeller blivit allt mindre tills de som på den här helt försvunnit och ersatts av plåt.
Och naturligtvis ska bilarna endast ha kryputrymme, bara en tidsfråga tills de är så låga att man får lägga sig på marken utanför bilen och rulla sig in i den.

#4
2012-04-13 13:37

Jaha, men den viktigaste frågan när det gäller "les grands Citroëns" är ju inte besvarad: Har den gashydraulisk fjädring?

Har den inte det så är den ju meningslös, till utseendet skiljer den sig ju inte från minst ett dussin andra trista bilar med samma formspråk. Man måste titta på loggan för att se att det faktiskt är en Citroën, och inte en Audi eller en Honda.

Kan någon föreställa sig Frankrikes president, påven eller någon annan sedvanligen lyxcitroënframsvävande potentat kravla sig ur det där trista standardåbäket? I synnerhet om den skakar omkring på järnfjädring och 21-tums tattarfälgar med däckprofil motsvarande tre lager eltejp?

Ett plus dock för halvkombiformatet. C6 må visa sig bli den sista riktiga (=säregna) lyxcittran, men avvikelsen från CX och XM i form av vanlig liten sedanbaklucka (och ingen helkombiversion) gjorde inte C6 så användbar för andra än just presidenter och påvar.

#5
Förstikön
2012-04-13 15:58

Kan bara hålla med saabnisse. Bilen ser så låg ut att den endast duger till franska dvärgpresidenter. Inget för fullvuxna vikingar.

#6
2012-04-13 16:17

Kan den dra in pengar så ok.
Den är ändå helt ointressant för min del.
Jag vill se nya modeller med gasfjädring ! Från C3 och uppåt.

#7
2012-04-13 16:51

Var är det tänkt att man ska ha huvudet? De borde såga upp hål i taket där man kan sticka ut skallen när man ska köra. Intressant också med mycket tydliga hakkors på fälgarna.

#8
2012-04-13 17:29

re:saabnisse - :) tacka vet jag min Freelander :)

#9
2012-04-13 19:05

Nummer Nöff

#10
2012-04-13 22:16

JOKA_1, eller LC, den kliver man upp i och sätter sig.

#11
2012-04-13 22:26

Äsch...När Citroen byggde sina "konstiga" bilar som så många älskade men åtskilligt fler hatade så var detta fel ...
När sedan Citroen började att bygga bilar som påminde mer om vanliga bilar för att sedan knappt gå att urskilja ifrån allt annat ...så var detta också fel!

Varför måste ett fabrikat alltid gå att känna igen genom ett visst formspråk?
Det här är kanske just så som Citroen-bilar kommer att se ut om 10 år!?
Vet inte om man kan förvänta eller egentligen önska att allt skall se likadant ut alltid.
80 talets bilar liknar inte dagens bilar och dagens bilar kommer inte att se likadana ut i framtiden.
Dock vet jag inte vad jag tycker om fälgarna...varför så stora?

#12
2012-04-13 22:47

Mistro, Citroën byggde världens modernaste och mest komfortabla bil 1955, visserligen med många barnsjukdomar som rättades till efterhand, men ändå!
Nu kommer man med en idiotdesign som mest verkar vara framtagen för dvärgar,
är det då underligt om man får negativ kritik?
Jag hoppas att det här stannar som ett koncept.

#13
Uno Lööw
2012-04-14 06:13

Varför göra en opraktisk "kombi" istället för snygg sedan? Detta blir inte lyxigt och tufft, bara fjantigt...

#14
2012-04-14 10:26

Detta är alltså en konceptbil, inte en färdig modell. Det har kommentarerna missat. Konceptbilar har extrem design, det är själva idén med konceptbilar. Det mest förvånande med detta koncept är att bilen saknar måsvingedörrar, som annars nästan alla konceptbilar brukar ha.

För att förstå idén med koncept - jämför Citroën Hypnosis med Citroën DS4.
Ja, DS4:an är Hypnosis i produktfärdigt skick.

#15
2012-04-14 15:59

Man har gjort en konceptbil som man vill att vi skall tycka till om. Och det har vi gjort i denna tråden. Det finns liksom inget annat än denna bilen att prata om här. Om man nu vill göra bil som är mer som en vanlig bil varför inte göra den då och visa istället? Att en konceptbil har extrem design är vanligt ..,ja men den är ju ganska ointressant då eftersom vi inte kommer att kunna köpa den eller förmodligen inte skulle köpa den även om vi kunde, så vi har tyckt till om denna konceptbilen och den föll inte många i smaken kan vi konstatera.

#16
2012-04-14 16:51

@Uno: det kanske fanns inte plats för folk på baksäten om det hade varit en sedan? Man måste väl nästan ligga i en så låg bil :)

#17
2012-04-14 17:16

Då var väl Volvo V60 laddhybriden inte så "unik" då... :P

#18
2012-04-14 20:43

ViBilägare visar upp samma inkompetens som andra biltidningar när det gäller hybrider och bränsleförbrukning. Den uppgivna förbrukningen på 1,7l/100km är en fantasisiffra från en körcykel i laboratorium. Testen startar med fullt batteri som förbrukas under testen men som inte laddas efteråt. Ungefär likadant som att köra en bensinbil med en extra tank som inte behöver räknas med när förbrukningen räknas fram.

Snälla ViB gör er själva en stor tjänst genom att inte redovisa falska förbrukningssiffror som uppenbart bara är ren reklam från biltillverkarna och inte har något att göra med verklig förbrukning. För om kunderna tror på era siffror och köper en bil utifrån det. Vem ska då ta ansvaret när bilen drar 3-4 gånger mer i verkligheten?

#19
2012-04-15 09:45

Den är faktiskt udda och inte alls så lik "alla andra" som en del påstår här i spalten. Fronten är Citroën och aktern har lite drag av C6, men här finns inte den konkava bakrutan.
De har verkligen dragit det "moderna" formspråket till sin spets. Sidorutorna är nästan utplånade. Kan man anta att det vimlar av diverse kameror baktill och att baksätet har en komplett underhållningsanläggning?
Och hög är den alltså inte. Någon som minns Lotus Europa? Den snubblade man ju nästan över när man skulle gå över gatan.
Jag tycker dock inte att fälgarna ser billiga ut, till det är de alldeles för intrikata, men de är klart udda.

Konceptet har en viss elegans, men är det egentligen snyggt? Helt klart är att det är alldeles för korkat opraktiskt.

#20
Sture af Palmeus
2012-04-15 11:29

Vi ska dansa i neoon bortom sådana här töntbilar utan funktion!!! Jag vill ha en vanlig bil eller en sportbil Vem behöver denna? Na na na na na na na när vi är tilsammans ingenting är större än såhääääääääääääär som en låga i natten haha! Dudududududud leende guldbruna ögon... ÖRON! Herrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrregud! Illa illa jag mår illa när Arja damdamdamdamdem Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeloiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiseåhgo'o

#21
2012-04-15 11:53

Nya DS4 som "riktig" bil är ju rätt snygg, men det här är ännu mycket vassare. Helt klart Citroën's snyggaste bil om den blir verklighet och helt plötsligt kan man ju börja fundera över Citroën som ett riktigt alternativ om prissättningen blir förnuftig och bilen går lika bra som den ser ut.
När det gäller formerna är det många drag av Audi i fronten och kanske en kombination av Audi och Peugeot baktill, men det är iallafall en lyckad design.
Om man lyckas få till en bränsleförbrukning på låga 1,7 dm3/100km med de prestandauppgifter som anförs och dessutom på 21" däck så är det väl bara att gratulera! Även om förbrukningen i verklig trafik stiger till 2-3 dm3/100km så är det kanon. Grattis Citroën! Hoppas det blir verklighet!

#22
2012-04-15 13:35

Att grubbla över praktiskhet i denna tråd, är ungefär lika intelligent som att avfärda högklackade damskor med argumentet bristande joggingkomfort.
Ni kylskåpsfraktare och likasinnade hänvisas att dregla över Dacia Logan-broschyren.

#23
2012-04-15 13:59

Pender har helt rätt. Bilen vänder sej inte till vardagsköparen, utan till den med mycket pengar och som vill ha något annat ...
Men den ser onekligen ganska låg ut ..

#24
2012-12-07 19:15

Vilken underbar vackert skapelse. Fantastisk vackert bil. Fina proportioner, ser riktig tuff och sportig ut, trots sin storlek. Skulle det går att köpa bilen idag skulle jag inte tveka en sekund. Citroen har producerat underbara och vackra bilar, men de har även byggt ett antal riktig tråkiga bilar, när det gäller utseende (komforten är ofta super bra, om inte bäst i klassen, se C5).
DS9 kommer visst att produceras och det kommer att bli en framgång, inte enbart i Kina, "wait and see".
Min sambo äger en DS3 som vi nu kommer att sälja, då vi har lagt en ny beställning idag på en DS4. Hon var så himla nöjd med sin DS3 (110 HDI) att hon ville inte titta/utvärdera nåt annat. Jag lyckades att lura henne till en provkörning av en DS4 (2L HDI) sen var hon helt såld :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.