Bild
Nästa artikel

Citroën C6 slutar att tillverkas

Nyheter

Den har hyllats för sin komfort – men försäljningen har floppat. Nu stoppas produktionen av franska lyxsedanen Citroën C6.

Citroën C6 lanserades 2005 som en utmanare till de tyska prestigemärkenas stora sedanmodeller och målet var 20 000 sålda bilar per år. Så blev det inte. Onsdagen den 19 december i år, strax innan bilbyggarna vid Citroëns fabrik i franska Rennes inleder sin julledighet, rullar sista C6:an av produktionsbandet.

Citroën stoppar tillverkningen på grund knaper försäljning; i fjol noterades 930 registreringar och hittills i år har endast 530 exemplar sålts. Det mest framgångsrika året blev 2007 när försäljningen uppgick till 7 600 bilar.

C6 får ingen direkt ersättare och blir en i raden av stora franska sedanmodeller som går i graven. Sedan tidigare har Renault Vel Satis och Peugeot 607 slopats. Citroën har dock flaggat för en ny storsedan som kommer att säljas i märkets DS-serie.

Framför allt minns vi Citroën C6 för den förträffliga åkkomforten som möjliggjordes av bilens gashydrauliska fjädringssystem som effektivt silade bort stötar från vägen. När Vi Bilägare testade modellen 2006 skrev vi så här: "Att köra Citroën C6 är på gränsen till avkoppling. Komforten är unik. Man nästan svävar fram över asfalten. Det är en befriande skillnad mot dagens allt hårdare och stötigare bilar."

I dagsläget kostar en Citroën C6 från 539 000 kronor i Sverige. För de pengarna får man högsta utrustningsnivån och en V6-dieselmotor på 240 hästar under huven.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C6?

Kommentarer

#1
2012-12-07 11:23

För att vara en lyxsedan så tycker jag att inredningen ser billig ut. Designen kanske det inte är något fel på men hela inredningen tycks vara gråsvart plast. Ingen färg som bryter eller några lister i aluminium eller så. Bara gråsvart rätt igenom. Det ger inte mig några "lyxvibbar"
Den yttre designen gillar jag annars, elegant och "statsmannamässig"

#2
2012-12-07 11:29

Helt ofattbart att man har stått ut så länge för redan då jag såg bilen för första gången så undrade jag vem som slantar upp +500.000kr för denna bil?

Med ett sådant pris så förväntar sig kunden väldigt mycket men om PSA bara hade råd att likt VW envist fortsätta med sin Phaeton så vore ju C6 trots allt en bra reklampelare för märket.
I mina ögon lever inte C6 alls upp till mina förväntningar på en så dyr bil men jag är nog fel person att fråga. ( eller inte med tanke på utgången )

#3
2012-12-07 11:51

Härlig glidare som kanske inte nådde hela vägen fram. Idag är den ju några år gammal, och det märks.

Kanske är designen för "Citroensk" för gemene spekulant?

#4
2012-12-07 12:40

Den ska väl ersättas av DS9? Den har ju en formgivning som sätter tyskarna på plats. Någon som vet om den finns kvar i pipeline och när den kan väntas. Raphael?

#5
Sture H
2012-12-07 12:42

Ganska stilig. Intressant design rakt igenom och väldigt tydliga citroendrag i det moderna. Men vem köper denna mer än den franska överklassen?

#6
2012-12-07 12:59

Jag har sett EN C6 här i Stockholm, och jag tyckte inte den var speciellt lyxig.
Deformerad bak också.

Fransoserna ska gå på bordell, dricka rödvin och äta sniglar, inte bygga bilar.

#7
2012-12-07 13:02

Det är just det som är det märkliga. Inte ens franska överklassen tycks ha tagit den till sitt hjärta. Den kanske var så sansad och smakfull att den blev för anonym? Un flop formidable! En 12-cyl lättmetallmotor som i gamla Citroën SM hade kanske livat upp?

#8
2012-12-07 13:10

För snabb på tangenterna igen. DS9 är avsedd för Citroëns största marknad, Kina och kommer i så fall att produceras där. Kanske kommer de att ta in några till Europa?
http://www.automoblog.net/2012/03/22/2013-citroen-ds9-concept-caught-undisguised-in-france/

#9
2012-12-07 15:50

C6 är en fantastisk bil.
Men, vem är väl jag att ha en åsikt, en gammal citronist som gillat Citroën ända sedan B7 kom ut 1934.
C6 var ju "the upper crust" för Citroën, men ganska naturligt passar den inte så bra i Sverige, långt från den trygga svenska yllekoftestandarden.
Men det är faktiskt en alldeles underbart bekväm bil.
Och Hackenbush, du behöver inte vara ledsen över den hemska svarta inredningen som ViB letat fram.
Kolla den här istället;
http://www.citroen.se/citroen-c6/#/citroen-c6/interior/

#11
2012-12-07 16:32

Saabnisse, den inredningen var verkligen snygg och lyxig. Passar bättre till bilen än den inredningen som visas i denna artikeln.

#12
2012-12-07 17:39

Det är naturligt och förväntade beslut då Citroen har inte lyckats att få fart på försäljningen, det är för små volym för att motivera en fortsatt produktion, inte minst då DS5 har redan plockat en del av den klientel från C6 potentiella köpare. Jag gillar faktiskt utseendet men jag skulle inte köpa bilen, det var vågad av Citroen att släppa en sådan med udda utseende. Jag är dock övertygad att de som köpte bilen är nöjda kunder. Komforten och utrymme är riktig bra.
Betyg från Car Buyers egna tester:
Comfort 4.6 /5
Soft leather and good noise insulation makes the C6 very comfortable over long distances. Open the rear doors of the C6, and you are presented with a beautifully crafted cabin with soft touch materials and sumptuous cream leather. All the seats are very comfortable and rear legroom is vast. Noise levels are very low and the head-up display projects the car's vital information on the windscreen, so drivers dont have to take their eyes off the road. The sloping roof does restrict headroom in the rear slightly, but overall, most people will enjoy spending time inside Citroen's top-of-the-range saloon."
DS5 är en riktig pärla, bilen erbjuder bra komfort dock inte i samma nivå som på en C5 eller C6, dock bättre än de flesta tyska bilarna.
Synd att DS9 inte finns att beställa idag, annars hade jag varit villig att lägga en beställning omgående.

#13
2012-12-07 21:27

Kan hålla med om att det är fjuttiga försälningssiffror som presenteras. Men om bilen håller måttet (vilket jag inte har en aning om) består "floppen" nog mest i bristande tålamod.
Bilen är ju väldigt tilltalande ;o)

#14
2012-12-07 22:29

Javisst Jes och liksom fallet är med din bil får man en fantastisk bil för pengarna om man lyckats få tag på ett bra beg. exemplar.
Kanske inte lika påkostad och utrustad i alla avseenden, men ändå!
Och som jag skrev tidigare är jag citronist. ;-)

#15
2012-12-08 00:07

Synd och skam, men ingen har anklagat det stora bilköparkollektivet för att ha smak. Dessutom frångick man det praktiska halvkombiformatet från t.ex. XM, fast med bibehållet kort bagageutrymme och ingen kombiversion (och ofällbara baksäten med loungepaketet). Det hela var dömt att sluta som en visserligen fantastisk men sällsynt representationsbil för små delar av den franska politikerkåren.

Tyvärr ser förslaget till efterträdare, DS9, mer anonym och vulgär ut och saknar antagligen riktig Citroënfjädring, så den kommer säkert att sälja som smör... Det är synd om människan.

#16
2012-12-08 07:43

C6 en bil med äkta Bondkänsla.

#17
2012-12-08 10:31

En fantastisk bil med komfort som överglänser dubbelt dyrare tyskar. Ändå säljer den inte.

Slutsats: Det är fel på människorna. Inte bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.