Nästa artikel
Citroën C4 Aircross – rapport från provkörningen
Direktrapport

Citroën C4 Aircross – rapport från provkörningen

Publicerad 13 april 2012 (uppdaterad 17 april 2012)
Citroën C4 Aircross ser ut som en helt ny bil men bygger på Mitsubishi ASX och känns redan aningen föråldrad. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig utanför Lyon i sydöstra Frankrike där han provkört Citroën C4 Aircross. Bilen är som sin syskonbil Peugeot 4008 byggd på samma plattform som Mitsubishi ASX.

– Skillnaden är karossen och formgivningen. Citroën har ritat om allting och tagit ut svängarna mer. Med detta tycker jag de har lyckats ganska bra. Jag har kört bilen med en 1,8 liters dieselmotor med 150 hästkrafter från Mitsubishi.  

Vad är ditt första intryck?
– Jag tycker de har gjort så gott de kunnat men bilen känns gammal redan som ny. Det känns lite som en tio år gammal bil. Utseendet ger ett modernt intryck men den är inte överdrivet kul att köra och jag är bara måttligt imponerad.   

Hur är körupplevelsen?
– Styrningen är riktigt dålig. Den är trög och känns stendöd.  Men utrymmena i bilen är rätt bra. Det är mycket benutrymme i baksätet även om det är lite sämre med takhöjden bak.

Är det något som är nytt tekniskt?
– Förutom att Citroën har stämt av fjädringen lite så är det bara en ny motor. Det är en 1,6 liters 115 hästars HDi-motor. Bilen kommer att säljas med den, eller med en 1,6 liters bensinmotor från Mitsubishi, eller med den 1,8-liters diesel som jag har kört.  

När kommer den till Sverige och vad blir priset?   
– Priserna är inte klara men bilen kommer att börja säljas under andra halvåret så det blir antagligen någon gång under sommaren.

Läs en utförlig provkörning av Citroën C4 Aircross i ett senare nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Aircross?

Testbetyg
BMW 118i Sport Line Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo Mercedes A200 SE Edition
Grundpris 291 400 kr 299 900 kr 301 400 kr
Milkostnad 37,54 kr 37,38 kr 37,72 kr
Körkänsla 4/5 5/5 4/5
Ekonomi 3/5 3/5 3/5
Komfort 3/5 3/5 5/5
Säkerhet 5/5 5/5 5/5
Miljö 2/5 3/5 2/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-04-16 08:48
Tobo

Att PSA samarbetar med Mitsubishi på SUV-sidan och elbilar (i-miev/ion/C-Zero)samt Toyota på mikrobilsfronten (Aygo/C1/107) och nu dessutom ingått allians med GM är tyvärr enbart en ekonomisk fråga.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-16 11:13
Irvor

Som bilmärke gäller det att hitta ett eget uttryck. Jag tycker inte Citroen gör det när man kopierar och slätar ut sig så här. Det gäller att vara rädd om sitt "DNA". Jag tycker Citroens starkaste egenskap borde vara komforten, och då gärna med hjälp av gasfjädring. Då kan man skilja ut sig på ett positivt sätt, jämfört med alla hårdfjädrade så kallade premiumbilar !

#a • Uppdaterat: 2012-04-16 13:18
Raphael

Tyvärr har ju Citroëns DS-serie blivit en succé, ja "tyvärr" just för att den är stålfjädrad med hård fjädring - och det är tydligen precis det som kunderna vill ha eftersom det är vad kunderna köper. Även Peugeot har ju blivit mer stram i sin fjädring och blivit populära hos köparna. Nu är det sport som säljer, och med "sport" menas då tydligen en stram fjädring för körkänslans skull. De tyska hårda märkenas enorma försäljningsökning visar vad kunderna vill ha - det ska vara raka linjer, stram fjädring, hårda stolar och höga priser! Det är det som är gångbart på marknaden idag.

Frågan är om biltillverkare har råd att satsa på kundgrupper som är för små för att generera vinst? Och den kundgrupp som är intresserad av komfort, verkar vara väldigt liten tyvärr.