Bild
Nästa artikel
Chevrolet visar framtidens stadsbil

Chevrolet visar framtidens stadsbil

Nyheter

I morgondagens storstäder kör vi runt med eldrivna kapslar på två hjul. Det är General Motors vision om framtidens stadsbil.

År 2030 kommer mer än 60 procent av världens befolkning att leva i städer, enligt General Motors beräkningar. För att klara skärpta utsläppskrav och över huvud taget få plats i trafiken krävs därför en ny typ av fordon.

Ett förslag på en sådan bil är nya konceptstudien Chevrolet EN-V, en förkortning för Electric Networked-Vehicle. Precis som namnet antyder handlar det om en elbil, den är tvåsitsig och rullar på endast två hjul.

EN-V visades redan förra året på världsutställningen i Shanghai, men har nu uppdaterats med nya former, bagageutrymme och klimatanläggning. Bilen laddas via ett vanligt vägguttag och med full kräm i batterierna blir räckvidden 40 kilometer.

General Motors uppger också att EN-V kan kommunicera med infrastruktur och övriga bilar i trafiken. I förlängningen innebär det att den kan manövreras utan att föraren vrider ratten.
 
Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet EN-V?

Taggar: Nyheter, , Chevrolet

Kommentarer

#1
2011-10-13 14:33

!! Detta var revolutionerande minst sagt!!

Jag var tvungen att titta två gånger, bilden visar den från höger framsida och inte helt från sidan som mina ögon lurade mig till först.

Varför inte?

#2
Raymond K
2011-10-13 15:51

Hur säker är den vid en krock? Kan inte vara så stor deformationszon.

#3
2011-10-13 16:28

Ballansear den som en Segway?
Det är nog inget man ska krocka med, i vart fall.

Bor man i den nära förorten och vill slippa släpa och krångla med kassarna på buss och tunnelbana, så - visst.

#4
2011-10-14 05:13

Flera klasser snyggare än deras förra skiss. OBS att den är 2-sitsig. Antagligen betydligt krocksäkrare än dagens mopedbilar. Och flera gånger krocksäkrare än MC/Scooter och cykel. Dock vore det på sin plats att göra en specialmodell (nån meter längre) för svenskar som till vardags har både hängslen, livrem och reår i byxorna.

#5
2011-10-15 17:20

Tur att man bor på vischan och slipper en massa trams.

#6
2011-10-15 17:26

Tja saabnisse. Men den ser ut som något man kunde hänga en löv och gräsuppsamlare efter. Så det finns kanske en marknad för den här bilen även för oss som bor ... hmmm, fritt.
:oD

#7
Raymond K
2011-10-15 22:08

Kan man koppla en gräsklippare till denna?

#8
2011-10-15 22:34

Tur man bor i stan, och slipper en massa efterblivna bonnläppar.

#9
2011-10-16 14:54

Din kommentar är egentligen inte värt att kommentera Pender ... men utanför stan finns det inga läppförstorings-salonger apropå efterblivna ... Hur feta läppar har du köpt dej?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4748791

#10
2011-10-16 18:57

Ja, där ser du jes. Förr så fanns inte läpp-salonger varken på land eller i stad. Nu finns dom i större städer. Är det sant som det sägs, att det är mycket inavel i glesbygderna? I så fall förlåter jag många underliga inlägg.

#11
2011-10-16 19:13

Ännu ett inlägg som är obegripligt.
Hur stora läppar har du egentligen Pender?
.
Om nu en stads storlek har att göra med hur efterblivna folket är ... som Pender insinuerar, ju mindre ort desto mera efterblivna så är det fortfarande storstadsbor som springer på läppförstoringssalonger, pride-festivaler och köper herr-parfym ..
Ja, då trivs jag bättre bland de efterblivna ... men det är - Mitt val :oD
Tror inte det finns inavel bland människorna här ... fast vad vet jag, jag själv är ju utböling.

#12
2011-10-16 19:33

Men jes, nu klarar du inte att läsa innantill. År du lantis? Jag har inte jämfört småstadsbor med storstadsbor. Bara en misstanke att inavel fortfarande frodas i glesbygd. Men, OBS, jag ser varken ner på mongolida eller glesbygdsbor. Jag själv har andra brister. Fast jag är varken det ena eller andra av tidigare nämnt.

#13
2011-10-16 20:01

Visst läser jag innantill Pender
"Tur man bor i stan, och slipper en massa efterblivna bonnläppar"
.
Vad är en "lantis"?
Jag bor i ett mindre samhälle utanför en mindre stad .. Är jag lantis då? Vad har mitt boende med min läsförståelse att göra?
Jag läser och förstår att .. då föredrar man alltså att bo i stan bland överblivna och förstorade stadsläppar, för jag förutsätter att ditt boende inte enbart är tur utan också ett val? Mitt boende är ett val! Ser det mera som tur att jag faktiskt har ett val :oD

#14
2011-10-16 21:14

Ursäkta jes, jag menade givetvis inte att du inte kan läsa. Utan bara att du inte förstår det du läser. (Eftersom du trodde dej ha läst att jag har nån idé om att människors klokhet har nåt samband med deras stads storlek.) Småstadsbor är säkert lika kloka som vi storstadsbor. Ditt "mindre samhälle utanför en mindre stad" låter misstänkt likt ödebygd. Där kusiner och bryllingar gifter sej huller om buller. Och deras avkomma kan säkert läsa. Men kanske inte alltid förstå vad dom läser.
PS. Varje kommentar, ger mej glädjen att åter få anledning att njuta av bilden på EN-V. Go Chevrolet!

#15
2011-10-16 21:38

Pender@
Chevrolet EN-V ser ut som något att ha i redskapsboden. Möjligt att att den kan göra nytta i riktiga städer, nu finns det förstås inga sådana i vårt land.
Din uppfattning om Svensk glesbygd och Svenska småstäder tyder nog mera på en inskränkt medvetenhet eller omedvetenhet ... för inte ens skolorna i Stockholm kan väl lära ut så'na dumheter?
Där jag bor finns nog mest migrerade familjer. Sommartid dräller här dock av både Stockholmare och Tyskar ... båda omnämns dessutom som fiskmåsar :o)

#16
2011-10-16 22:02

Nej jes, det handlar inte om vad skolorna lär ut. Utan om vad (inavlade) elever förmår att ta till sej. I de värsta fallen kan det sluta så illa, att de ser en EN-V som ett trädgårdsredskap. (Men så illa går det nog bara i de mest isolerade avkrokarna i vissa delar av Dalarna.) Men helt riktigt är nog EN-V inte avsedd för lantliga långpendlare. Hur konstigt det än kan låta, så finns faktiskt de som inte använder sin bil till långpendling för 4 personer. Jag förstår att det kan låta otroligt. Men så är det.

#17
2011-10-16 22:53

Du måste vara född bakom tåget Pender.
Tror du för ett ögonblick att någon pendlar med passagerare, det gör man varken i Stockholm eller någon annanstans. På landet ska alla olika håll vid alla olika tider och i Stockholm vill man kunna fisa och njuta själv av lantluften som uppenbarar sej!
.
Pender, att man tycker att denna skapelse ser ut som en förväxt datormus har väl för tusan inget att göra med var man bor?
Dina kommentarer om efterblivna förtjänar inget annat än kommentarer om överblivna.
Själv är jag från en stad större än du möjligen kan bo i ... även om det nu skulle vara Tokholm men jag har aldrig sett min födelseort som något som ger mej en rätt att se ner på någon utifrån sin lokalitet ...
.
Denna bil kan vara riktigt intressant för stora städer ... vilka vi inte har i vårt land! Även Tokholm är en bondhåla internationellt sett!

#18
2011-10-17 08:02

jag pendlar med passagerare... vi är 3 st som samåker till jobbet, 4,5 mil hemifrån...

#19
Raymond K
2011-10-17 09:13

Jes
Du framstår som den mer vettiga i denna debatten. Du sysslar inte med pajkastning på "lantisar".
Det är verkligen lågt att som Pender prata om inavel och oläskunniga "lantisar" Är inte detta någon form av rasistiskt tänkande?

#20
2011-10-17 10:36

Raymond K, du framstår som den minst vettiga i denna debatt. Jes, som i grunden är ganska klok, men kanske lite väl lättretad, tror inte att "lantisar" är en ras. Att vara lantis innebär att man bor på landet. Eller möjligen kommer från lantlig miljö. Många antropologer hävdar att det inte finns olika människoraser. Personligen anser jag att tex. negrer är av annan ras än vita. Dock byter jag inte rastillhörlighet, om jag flyttar till glesbygd. Eller när jag åker till mitt sommarställe. (Det där med inavel är ett känsligt ämne. Därför ska jag undvika det i fortsättningen. Dock är mitt råd: gift er inte med släktingar, även det bara finns såna i närområdet.)

#21
2011-10-17 10:41

Jes, även jag fattar att FLAC ljuger som en häst travar. Och han är säkert född bakom ett tåg. Varken han, eller någon annan, pendlar med passagerare. (Iaf inte när man yrkar reseavdrag i deklarationen. Där man intygar på heder och samvete.)

#22
Raymond K
2011-10-17 10:42

Oavsett vad du skriver nu Pender så har min aktning för dig sjunkit till lägsta nivå. Du verkar vara omogen.

#23
2011-10-17 11:03

Raymond, du sårar mej djupt. Min aktning för dej, har inte sjunkit nåt alls sedan länge. Vad det nu kan bero på?

#24
2011-10-18 11:38

Om man ser bortom den ovanliga designen, så blir nog denna biltyp en av många nödvändiga medel mot framtidens storstadsträngsel. (Och påhittiga bönder kan nog ha den som nåt sorts trädgårdsredskap. Likväl som dom använder T-Röd i frukostgroggen. Och vad dom använder kossor ska vi inte tala om.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.