Bild
Nästa artikel

Chevrolet och Fiat årets floppar

Nyheter

Chevrolet Volt och Fiat 500 återfinns på en mindre smickrande årslista. De är utsedda till två av årets största floppar.

Ibland går inte saker och ting som man har tänkt sig. Det gäller även företag, då stora satsningar kan gå om intet. Fråga bara Chevrolet och Fiat. De båda tillverkarnas modeller Chevrolet Volt och Fiat 500 har blivit utsedda bland årets sju största floppar av den amerikanska finanssajten 24/7 Wall St.

Listan har tagits fram genom att man tittat på de största amerikanska lanseringarna och sett hur det har gått för dem. Sajten konstaterar att orsaken till att produkter floppar ofta är antingen att de är sämre versioner av etablerade produkter eller att produkten saknar marknad.

125 sålda exemplar
På tredje plats på listan, och sämst placerad av listans båda bilmodeller återfinns Chevrolets elbil Volt. I juli såldes bara 125 exemplar av modellen i hela USA, trots att GM:s talesperson Michelle Bunker påstått att de nästan sålt slut. Volt har dessutom drabbats av en utredning av bränder i modellens batteri, vilket gjort att GM lånat ut bilar till ägare av elbilen.

Fiats lilla modell 500 placerade sig på listans sjätteplats sedan bilen förväntats utmana BMW Mini och sälja i 50 000 exemplar i USA under året. Branschkunniga förutspådde dock att modellen skulle misslyckas eftersom det saknas en marknad för så små bilar. Mycket riktigt: Fiat 500 såldes bara i 12 000 exemplar och Chrysler Groups vd fick sparken i november.

Bland övriga varumärken på listan återfinns Disneyfilmen Mars Needs Moms och Facebook-mobilen HTC Status. Listan toppas av Ashley Push-up Triangle, en bikinitopp med stoppning för barn mellan 8 och 14 år.

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Volt och Fiat 500?

Kommentarer

#1
2011-12-29 15:16

Oj, 125 sålda, undrar hur många Opel Ampera det kommer att säljas.....?

#2
2011-12-29 17:11

Hur många månader har Volt funnits till försäljning? Har utredningen om bränderna medverkat till ett försäljningsstopp?
När det gäller Ampera, har Opel fått en stororder av Europcar (hyr o leasingbilar), kommer inte ihåg antalet tyvärr.

#3
2011-12-29 17:43

Så olika är marknaderna. I USA gäller annat än Fiat 500. Inte ens snåla kraftfulla dieslar säljer där. Drömmen är fortfarande stora pickuper, V8 och billig bensin. Vi har en annan marknad i Europa. Det känns löjligt att prata gram CO2 hit och dit i lilla Sverige när USA inte bryr sig alls.

#4
2011-12-30 00:17

Självklart bryr sig mäniskor om bränsleförbrukning i USA där deras bränsledepartiment rangordnar bilar efter bränsleförbrukning ser man här.
http://www.fueleconomy.gov/feg/best/bestworstnf.shtml
Något liknande har vi inte i Sverige. Där kan man även se hur mycket äldre bilar förbrukar i verklig användning av vanliga bilister med olika körvanor.
Och dieselbilar är även med i deras listor. USA landet där Toyota Prius sålts i 1 000 000 exemplar eller ca: 30 % av alla tillverkade Priusar i världen.
Opel Ampera har sålt slut sina i 5000 bilar i Europa, 2745 Volt har sålts i USA sedan den började säljas förra året.

#5
Granlund
2011-12-30 07:18

Då kan väl ändå inte ampera åbäket bli årets bil...
Tommys: usa är ett föregångsland gällande utsläppskrav

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111229/kaliforniens-nya-lagar-for-elbilar-hela-varlden-lyssnar

#6
2011-12-30 10:10

Granlund. Detta visar bara på hur amerikanen väljer om inte lagar styr. Vi köper snålare än dem utan hårda lagar.

#7
2011-12-31 01:11

Men nu kommer även Ford med som dom påstår, snålaste plug-in bilen. Som går snålare än både Prius och Volt enligt Ford.
http://www.hybridcars.com/news/ford-drops-escape-hybrid-boasts-focus-electric-and-c-max-hybrids-33812.html

#8
2012-01-01 11:10

Är inte ett dugg förvånad. En korkad amerikan tror att det är bättre att köra runt i en 2,5 tons pickup än en smidig Fiat 500.
Dessutom är det säkert lättare att ta sig i och ur en jättebil när man väger 130-170 kg....

#9
2012-01-19 22:34

Även om det finns - ett fåtal - personbilar med diesel i USA så är de inga storsäljare för amerikanare förknippar diesel med trucks och lastbilar. Ingen av de amerikanska biltillverkarna har en dieselmotor i produktion för sina personbilar, för de vet att marknaden inte finns. (det är därför de köper in dieselmotorer från andra tillverkare när de säljer sina bilar i Europa för i Europa är diesel viktigt).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.