Nästa artikel
Camaro ZL1 Convertible – starkast utan tak
Nyheter

Camaro ZL1 Convertible – starkast utan tak

Publicerad 11 oktober 2011 (uppdaterad 11 oktober 2011)
Chevrolets starkaste cabriolet någonsin, Camaro ZL1 Convertible, får premiär i november. V8-motorn ger 580 hästkrafter.

Chevrolet Camaro ZL1 Convertible blir USA:s starkaste serietillverkade cabriolet någonsin. Premiären sker på bilsalongen Los Angeles Auto Show 18-25 november.

V8-motorn på 6,2 liter ger hela 580 hästar. Det är mer än i exempelvis Aston Martin DB9 Volante (470 hk), mer än i Mercedes-Benz SL 63 AMG (518 hk), mer än i Porsche 911 Turbo S (530 hk) och framför allt mer än i Ford Shelby GT500 (550 hk).

Riktigt hur snabb bilen är har GM däremot inte avslöjat ännu.

Bland åtgärderna som krävts för att hålla ihop Camaro ZL1Convertible med så mycket effekt finns förstärkningsstag mellan fjädertornen i motorrummet, ett förstärkningsstag vid växellådan samt på åtskilliga ställen förstärkt bottenplatta fram och bak.

För att få ned vibrationer är vindrutestolparna förstärkta med hydroformade rör, vindrutans överliggare förstärkt och trösklarna förstärkta. Tredje generationens magnetreologiska stötdämpare ("Magnetic Ride") används, vilka klarar 1 000 justeringar per sekund.

Antispinn- och sladdsystemet kommer från Corvette ZR1 och försäljningen av Camaro ZL1 Convertible startar tidigt 2012. På sedvanligt USA-manér kommer den då att kallas 2013 års modell.

Diskutera: Vad tycker du om Camaro ZL1 Convertible?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-11 12:54
Raymond K (ej verifierad)

Hur man kan köra bil med mindre hästkrafter än 580 fattar inte jag.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-11 13:32
hultarn

Raymond:
Det undrade en bekant också. Så därför har han dubbelturbo i sin C6 och över 800 hk... ;-)

#3 • Uppdaterat: 2011-10-11 13:40
Meganmannen

Känns lite kymigt att Ford Mustang inte längre har den starkaste motorn.
Detta är helt klart en bra bil om uppskattar fantastiska motorprestanda på hyrd tävlingsbana.
Om den har ett litet baksäte, kan den användas till dagens turer till skolan. Håll med om att det skulle vara kul att se de andra barnens advunsjuka blickar och kanske bjuda några av barnens kamrater på en oförglömlig provtur? Helt klart en bil som kan sprida mycket glädje!

#4 • Uppdaterat: 2011-10-11 15:41
Raymond K (ej verifierad)

Ja hultarn :D
Att köra till Maxi med en bil med 800 hästar, det är att köra bil.

#5 • Uppdaterat: 2011-10-11 16:23
hultarn

Ja Raymond, det är manligt. ;-)

Minns inte exakt antalet hk och Nm (den är bromsad), men det är någonstans över 800 båda två.
Att han sedan aldrig får fäste för all effekt gör ju det bara desto bättre...hm

#6 • Uppdaterat: 2011-10-11 17:47
Erik T

Att man inte vet hur snabb den är stämmer inte "riktigt". Chevrolet`s testförare klarade nurburgring på 7:41:27 med Camaro ZL1 .
Det är snabbare än tex R8 v10an, SLS AMG, 911 GT3 med flera.
Enda skillnaden mot bilen som jag nämner , är att den ni skriver om är en cab. Men de e samma muskelmassa under huven :-D

#7 • Uppdaterat: 2011-10-11 19:47
Pulu (ej verifierad)

Ahh underbart, nu e det bara stålarna som fattas :)

Fast det är klart att över 800 hästar lät ju dj..igt grymt och lockande det med...

#8 • Uppdaterat: 2011-10-12 01:03
Roger Skagerström

Snygg men stor som ett slagskepp. Jag med mina modiga 167 cm skulle väl knappt se över dörrkarmen. :p

Ang. Ringentiden så är väl gissningsvis cabben tyngre samt inte fullt så vridstyv. Vet inte hur många sekundrar det gör men det går troligen fort nog ;)

#9 • Uppdaterat: 2011-10-12 11:39
hultarn

Roger: håller nog inte med. Kan du se ut i t.ex. Audi A4 så funkar det nog i en Camaro också. Den är 5 cm lägre än en A4...

#a • Uppdaterat: 2011-10-12 22:21
Roger Skagerström

Just precis ja. Den här tvådörrars coupén är LÄNGRE än en normal mellanklassare.

Efter att ha tittat, vänt, mätt o photoshopat lite så får jag fram att det borde vara ca 70-80 cm från sittdynan till fönsterkarmen :D

Men jag har sett den i en bilhall och jag tycker det är ett AS till bil :p

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.