Bild
Nästa artikel
C4 Cactus dumpar kuddarna
C4 Cactus dumpar kuddarna
C4 Cactus dumpar kuddarna

C4 Cactus dumpar kuddarna

Nyheter

När Citroën uppdaterar den högbyggda bilen försvinner airbumpsen i gummi.

Citroën C4 Cactus kom 2014 och nu är det dags för en facelift. Den franska tillverkaren säger att bilen har blivit mer sofistikerad. Kanske har den i och med det vuxit ifrån de gummikuddar på sidorna som skulle skydda mot dörruppslag, för när den nya versionen presenteras är de borttagna.   

Bilen är först ut i Europa med Citroëns fjädring Progressiv Hydraulic Cushions, där de åkande ska känna som om att de svävar fram på vägen. Dessutom har sätena inbyggd minnesfunktion och justerar sig efter tyngden på den som sitter där för bästa åkkomfort.

Biltillverkaren har sett över motorerna och från och med nästa år finns C4 Cactus med en 110 hästars bensinare som antingen kan fås med manuellt växlad låda eller automatlåda.  Det kommer också gå att välja på en 100 hästkrafter stark dieselmotor med manuell växellåda och nästa höst dyker en 120 hästars dieselmotor upp med automatlåda.

Citroën C4 Cactus rullar in hos svenska bilhandlare under första kvartalet 2018. Pris är än så länge okänt. Inte heller vet vi hur många av de 12 nya förarassistanssystemen som hänger med till Sverige.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?
 

Kommentarer

#1
2017-10-27 13:48

Ja men nu ser den ju nästan normal ut ;)

#2
2017-10-27 14:24

Tyvärr ja! :(

#3
2017-10-27 17:01

Är till 100% säkert en av dom första som åker och provkör bilen så fort dom får en in i landet. Skeptiskt till hur dom lyckats att få bilen att kännas stabil vid inbromsning men vi får se? Säkert används bakbromsarna mera? Komfort är det jag gillar skarpt (känns lyxigt!) men inte typ jänkare som gungar åt alla håll.

#4
2017-10-27 17:50

12 förar assistanser ???
Vad kan det vara för unikt.
Är det som Ford i sina annonser i tidningen att man spaltar upp 39 punkter som försäljnings argument som alla fabrikat har haft som standard i 18 år.
Det är ett löjets skimmer när man läser annonser ibland.
Jag är skeptisk till många franska lösningar som dom tycker är unik men för en svensk bara bakvänt.
Se bara en designad handbroms spak som fläskar ut sig över hela mitt konsolen så det inte blir ett enda vettigt fack eller mugg hållare och man kan spalta upp mycket som går i samma anda.
Men visst är det då att fjädrings komfort är dom bra på men sen vet jag inte.

#5
2017-10-27 17:44

Utseendemässigt vann den på förändringen – eller kanske inte, för den tappar ju mycket i personlighet.
Den nya fjädringen ska alltså vara en av efterföljarna till det gashydrauliska system som 20 år efter premiären fortfarande låg 20 år före konkurrenterna men nu lagts ner. Den andra efterföljaren lär hamna i DS – om jag minns rätt.

Om denna nya Cittra är komfortabel och i synnerhet tystgående är den definitivt ett intressant alternativ.

#6
2017-10-27 18:27

Kuddarna var just det som utmärkte den. Så det var ju lite tråkigt.

#7
2017-10-27 19:06

Peugo. Vadå stabil ?. Är inte alla bilar stabil när man bromsar? Eller är inte franska bilar stabil.
Fattar ingenting.

#8
2017-10-27 20:06

Nu har de tagit bort vad som var bra på den.

#9
2017-10-27 20:31

Roy, det var ju 63 år sedan gasfjädringen presenterades på Citroën!
B15 1954.

#10
2017-10-27 21:51

Skidoo, tänkte att då fjädringen inte mera är aktiv så kommer den då "gå på nosen" när man bromsar hårt? Kör själv en C5:a för tillfället (min första Citroën).

Själv märker jag inget speciellt franskt i bilarna men är man född med VW tråkiga och alltid samma design så kan man ju ha svårt stt förstå att det faktiskt finns bättre idéer i dagens läge?

#11
2017-10-27 22:59

Ja visst har fransmännen idéer men många är ju rena vansinnet och finns bara nåt år.
Jag har haft två citroner tidigare före 00 och senare provat fransoser med några års mellanrum men jag tycker ofta att det är bakvänt och ologiskt och ibland helt knäppt som tex en fet handbroms spak som tar upp hela panelen mellan stolarna.

#12
2017-10-28 00:32

Kuddar o kuddar. Peta på en och det kändes som vanlig knottrig ABS-plast. Den där var ju hur som betydligt snyggare!

#13
2017-10-28 08:28

Kuddarna är kvar men flyttade neråt, så de är inte försvunna bara gjorts mindrre. Enligt designansvarig ger det mer "premiumkänsla" med mer naken plåt. Den har fått tjockare fönster och bättre isolering av motorn så den är tystare. Stolarna är helt nya med tjovkare stoppning och i flera lager a'la Tempur-madrass. Journalister som provsuttit känner skillnad direkt. Svankstödet är justerbart och ratten justerbar i fyra riltningar. Tyger och interiörfärger är nya, jag gillar Wild Red och Metropolitan Red. De har vinröd instrumentpanel och vinröda fält på stolarnas överdel. Metropolitan Red har även vinröda nackskydd. Fjädringen består av nya stötdämpare med inbyggda "kuddar" i ändlägena som mjukar upp kolvens rörelse och ger långsammare/mjukare återgång. Det är en väldig kontrollerad rörelse och standard på alla versioner utom med minsta motorn utan turbo, den motorn kommer inte till Sverige. Talbågarna är borttagna som standard men finns kvar som tillbehör. Förarassistans handlar om autobroms, filvarning, paus-detektor, döda-vinkel-varnare, parkeringsassistans, adaptiv farthållare, avläsning hastighetsskyltar osv. Och så finns bilen med Grip Control.

#14
2017-10-28 13:01

Jag tror den initiala lovsången till lättviktsbyggda Cactus (snål och tålig) samt vid lanseringen framställd som en milstolpe, har tystnat.

#15
2017-10-28 17:57

Cactus är fortfarande en lätt och snål bil, som vi ser så har alla nya Citroën efter den inspirerats av Cactus. C3, C3 Aircross och C5 Aircross har alla designelement från ursprungs-Cactus, alla är cross-over modeller, och både C3 och C5 Aircross har AirBumps kuddar på sidorna (fast mindre än ur-Cactus), breda mjuka stolar och en låg instrumentpanel med raka linjer och ombonad interiör med textilier med detaljer i kontrastfärger. Nu har man slimmat Cactus för art få mer samma stuk i hela modellprogrammet och för att skilja ut den från Aircross-modellerna. Om första Cactus var inspirerad av 2CV så är nya Cactus en modern efterföljare till GS. Fluffiga säten, "flygande matta komfort" och fortfarande en dinstinkt exteriör i Citroëns nya stil.

#16
2017-10-29 19:02

Ja jag måste nog prova årets modell men man har inte stor förhoppning.
Udda finesser för fransosen.
Att inte ha frisklufts utblås på passagerarsidan!! är väl en sak

#17
2017-10-29 23:24

Att det Raphael skriver är så oerhört populärt, trots att det endast är citat ur reklambroschyrer...

#18
2017-10-30 07:18

Som en kaktus utan taggar.

#19
2017-10-30 11:37

Nja, jag är kluven här. Förmodligen tycker många att den ser bättre ut i den nya designen, men samtidigt tappade den ju sin personlighet. Bubblorna på sidorna var bra, men jag har aldrig riktigt gillat dem på bakluckan, där är det bättre på den nya i mina ögon. Den nya ser mer ut som en stor C3, vilken i sig ser trevlig ut. Men, det är inte lätt att vara Citroen. Är bilen udda - då är inte det bra. Är bilen inte udda - då är det inte heller bra...

#20
2017-10-30 23:11

Jodå, saabnisse, jag känner till när den lanserades. Då ansågs fjädringssystemet ligga minst 20 år före alla andra och efter 20 år konstaterades samma sak. Efter ytterligare 20 år var de faktiskt i vissa avseenden fortfarande före.

#21
2017-10-31 07:33

Jag tycker bilen nu ser bättre ut, dom förra airbumpsen var en god idé men såg ut som stora plåster, lite för mycket skämtartikel över dom. Dom kunde ha ritat om dom och behållit deras plats för dom nya skyddens låga placering gör ingen nytta, det är iallafall min erfarenhet. Hoppas fjädringen verkligen är så skön som texten låter, det i kombination med bra automatlåda och sköna stolar vore mumma. Måste provas!

#22
2017-10-31 18:50

Den ser bra ut i nyllet som sitter på flera modeller. Hoppas denna får större dragvikt än C3 Air Cross med sina 840 kg, stolarna på GS var sköna men tyget var dåligt. Förr så hade Citroen större hjul än de flesta andra(kännemärke), och det var bra, med bättre framkomlighet och så ger det större kontaktyta mot vägen, mindre bränsleförbrukning inte fel heller(de var smalare), det håller lite längre och så ser det bra ut.

#23
2017-10-31 21:32

Gummikuddar var den värsta idé...

#24
2017-10-31 22:57

N-iklas, då kan ju du tala om för mig vilken reklambroschyr om nya C4 Cactus som jag enligt dig citerar och var du har hittat den. Jag har nämligen inte sett någon broschyr om nya C4 Cactus än, för de är varken tryckta eller distribuerade än. Försäljningen börjar först under första kvartalet 2018.

#25
2017-11-01 09:44

Klokt att skippa gummisjoken mitt på dörrarna tycker jag. En "uddaidé" som säkert fyllde en bra funktion, rent praktiskt, men som påverkade helhetsintrycket av designen allt för mycket i en negativ riktning. Nu ser ju bilen riktigt snygg ut! Skydd mot dörruppslag kan man lösa på betydligt smidigare och diskretare sätt om det nu är det man vill. Citroen har tyvärr alltid haft lite av en "korky side" med flera, inte alltid så självklara, "lösningar" på funktioner i sina bilar. Citroen har också alltid haft potential att kunna bli något mycket, mycket mer än de är i dag vilket är synd att deras ägare inte förstått.

Deras störst tillgång har varit just deras idérikedom och den fantastiska hydropneumatiska fjädring som kanske mest av allt kännetecknat Citroen. Problemet har varit att man stannat där... Struntat i fundamentala saker som detaljkvalitet och tillförlitlighet. Rostproblem har också varit en stor del av Citroens historia tyvärr. Många hålrum ooch utsatta komponenter i fjäder/hjulupphängningar och i princip inget skydd alls för underredet/motorrummet. Så har det settut år efter år efter år.. Det hade lätt kunnat förbättras med skyddande plast som alla andra tillverkare förstod. Jag var nyligen nära att skaffa en C5 Crosstourer av utgående modell då jag tyckte att det är mycket bil för pengarna man får. Men jag måste säga att det nog var klokt att avstå. Invändigt känns bilen lika gammal eller tom lite äldre än min lilla BMW 1-serie från 2008 trots att den är typiskt spartanskt BMW inredd.

Fortfarande inga dämpare som håller uppe motorhuven och inget motorrumsskydd under motorrumet.. och det är 2017. Hade Citroen gjort annorlunda har de kunnat vara dagens BMW, Mercedes eller Audi. Det är svårt att inte konstatera att alla utom just PSA insett det genom åren. Kundsupporten som PSA erbjuder sina köpare har nog inte heller varit den bästa och jag tror att ens stor del av att Citroen fört en allt mer tynande tillvaro ligger i det. Man har blundat för kundernas problem/synpunkter i allt för stor utstreckning genom åren. Jag tror tyvärr att det är för sent för Citroen att vända utvecklingen trots att de har nya modeller på gång. Kanske kineserna kan köpa ut Citroen och göra något bra av det, man kan ju hoppas.

#26
2017-11-01 11:25

Starclass: Det är nog de förhatliga ekonomerna som varit framme, de förstör ju mer än vad företagen förstår. Det är nog därför den smarta fjädring försvinner, ett kännetecken för Citroen, tillsammans med andra intressanta saker. Min Xsara 02 hade både huvisolering, gaskolvar och mycket bra rostskydd, så även C5 -05/06. Xsara hade många smarta detaljer, som t.ex. dubbelledad upphängning av innerspegeln, justerbara bältespunkter bak, indikatorer om barnlås var aktiverade, etc. På mina C5 finns det mängder av standardutrustning som inte konkurrenterna har ens erbjöd som extra, och det bästa är att allt fungerar efter alla år! Det finns väl inget bilmärke som inte haft rostproblem genom åren, men inte har Citroen utmärkt sig negativt på år. Jämför jag mina C5 med hyllade Audi eller VW av samma årsmodeller så är C5 betydligt fräschare rostmässigt.

#27
2017-11-01 17:19

StarClass, det är intressant att du förespråkar en lösning som bilprovningar och andra ser som ett problem. Plastsjoken under bilarna må skydda mot direkt stensprut, men de samlar sand och fukt och försvårar besiktning. Dessutom har de flesta tillverkare snålat in på rostskyddet ovanför plasten.
För övrigt har Citroën numera mindre rostproblem än genomsnittet.

#28
2017-11-04 13:35

Nej Starclass, jag tror du är ute och cyklar. På mina Citroën så finns det som du efterfrågar. T o m på CX så fanns det en huvöppnare som höll huven uppe, inte hydraulisk men ändå! Ja, Citroën hade rostproblem för länge sen, på 1970- och 1980-talen men det är för länge sen över. Har flera Citroën av nyare modell och de har inte några problem med rost. Vad gäller udda lösningar så stämmer det för dem som tänker i Volvo-, VW-, BMW- m fl banor. Men om man tänker sig hur Citroën har tänkt sig så blir det annorlunda. Då är det istället finurligt enkelt!! Tänk alltså utanför boxen vad gäller Citroën! Det är mycket synd att ekonomer nog har varit inne och petat som Hultarn skriver... gasvätskefjädringen skulle man ha behållit!! Det är ett kännemärke som man istället borde ha värnat om!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.