Bild
Nästa artikel
Nyheter

C4 Cactus dumpar kuddarna

Publicerad 27 oktober 2017 (uppdaterad 23 februari 2018)
När Citroën uppdaterar den högbyggda bilen försvinner airbumpsen i gummi.
Citroën C4 Cactus kom 2014 och nu är det dags för en facelift. Den franska tillverkaren säger att bilen har blivit mer sofistikerad. Kanske har den i och med det vuxit ifrån de gummikuddar på sidorna som skulle skydda mot dörruppslag, för när den nya versionen presenteras är de borttagna.   

Bilen är först ut i Europa med Citroëns fjädring Progressiv Hydraulic Cushions, där de åkande ska känna som om att de svävar fram på vägen. Dessutom har sätena inbyggd minnesfunktion och justerar sig efter tyngden på den som sitter där för bästa åkkomfort.

Biltillverkaren har sett över motorerna och från och med nästa år finns C4 Cactus med en 110 hästars bensinare som antingen kan fås med manuellt växlad låda eller automatlåda.  Det kommer också gå att välja på en 100 hästkrafter stark dieselmotor med manuell växellåda och nästa höst dyker en 120 hästars dieselmotor upp med automatlåda.

Citroën C4 Cactus rullar in hos svenska bilhandlare under första kvartalet 2018. Pris är än så länge okänt. Inte heller vet vi hur många av de 12 nya förarassistanssystemen som hänger med till Sverige.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?
 

Kommentarer

#1 • 2017-10-27 13:48
Saslam

Ja men nu ser den ju nästan normal ut ;)

#2 • 2017-10-27 14:24
Peugo

Tyvärr ja! :(

#3 • 2017-10-27 17:01
Peugo

Är till 100% säkert en av dom första som åker och provkör bilen så fort dom får en in i landet. Skeptiskt till hur dom lyckats att få bilen att kännas stabil vid inbromsning men vi får se? Säkert används bakbromsarna mera? Komfort är det jag gillar skarpt (känns lyxigt!) men inte typ jänkare som gungar åt alla håll.

#4 • 2017-10-27 17:44
Roy J

Utseendemässigt vann den på förändringen – eller kanske inte, för den tappar ju mycket i personlighet.
Den nya fjädringen ska alltså vara en av efterföljarna till det gashydrauliska system som 20 år efter premiären fortfarande låg 20 år före konkurrenterna men nu lagts ner. Den andra efterföljaren lär hamna i DS – om jag minns rätt.

Om denna nya Cittra är komfortabel och i synnerhet tystgående är den definitivt ett intressant alternativ.

#5 • 2017-10-27 17:50
mso 1000

12 förar assistanser ???
Vad kan det vara för unikt.
Är det som Ford i sina annonser i tidningen att man spaltar upp 39 punkter som försäljnings argument som alla fabrikat har haft som standard i 18 år.
Det är ett löjets skimmer när man läser annonser ibland.
Jag är skeptisk till många franska lösningar som dom tycker är unik men för en svensk bara bakvänt.
Se bara en designad handbroms spak som fläskar ut sig över hela mitt konsolen så det inte blir ett enda vettigt fack eller mugg hållare och man kan spalta upp mycket som går i samma anda.
Men visst är det då att fjädrings komfort är dom bra på men sen vet jag inte.

#6 • 2017-10-27 19:06
skidoo1238

Peugo. Vadå stabil ?. Är inte alla bilar stabil när man bromsar? Eller är inte franska bilar stabil.
Fattar ingenting.

#7 • 2017-10-27 20:06
Tvärnit

Nu har de tagit bort vad som var bra på den.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-27 21:35
saabnisse

Roy, det var ju 63 år sedan gasfjädringen presenterades på Citroën!
B15 1954.

#9 • 2017-10-27 21:51
Peugo

Skidoo, tänkte att då fjädringen inte mera är aktiv så kommer den då "gå på nosen" när man bromsar hårt? Kör själv en C5:a för tillfället (min första Citroën).

Själv märker jag inget speciellt franskt i bilarna men är man född med VW tråkiga och alltid samma design så kan man ju ha svårt stt förstå att det faktiskt finns bättre idéer i dagens läge?

#a • 2017-10-27 22:59
mso 1000

Ja visst har fransmännen idéer men många är ju rena vansinnet och finns bara nåt år.
Jag har haft två citroner tidigare före 00 och senare provat fransoser med några års mellanrum men jag tycker ofta att det är bakvänt och ologiskt och ibland helt knäppt som tex en fet handbroms spak som tar upp hela panelen mellan stolarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.