Bild
Nästa artikel
Byråerna har inget intresse för Saab

Byråerna har inget intresse för Saab

Nyheter

Saabs gamla reklambyråpartners har inget intresse av att återuppta samarbetet med biltillverkaren efter nystarten.

Reklambyråerna Lowe Brindfors och Valentin & Byhr delade tidigare på Saabkontot och hade haft Saab Automobil som kund i 15 år när konkursen närmade sig och byråerna plötsligt slutade få betalt från biltillverkaren i början av 2011. En tid senare avbröts samarbetet.

Nu när Nevs startat upp Saab igen finns dock inga planer på ett nytt samarbete från de två reklambyråernas sida, rapporterar tidningen Resumé.

– De har ingen affär i dagsläget och det kommer nog att ta flera år innan det blir relevant, säger Valentin och Byhrs vd Magnus Valentin till tidningen.

Lowe Brindfors vd Anette Gårdö säger att om Saab är intresserade så är de välkomna att ta kontakt med byrån.

– Skulle det lösa sig med varumärket och produktionen kan man sannolikt tänka sig att de skulle behöva kommunicera. Men vi har inga planer på ett samarbete.

Diskutera: Tror du att Saab behöver ett nytt reklambyråsamarbete?
 

Kommentarer

#1
Förstikön
2012-09-07 14:34

Bränt barn skyr elden...

#2
2012-09-07 16:39

Det är säkert inte bara reklamsidan som drar åt sig öronen.
Nevs har ett fruktansvärt hårt och kostsamt jobb framför sig att ordna med marknadsföring, återförsäljare, underleverantörer och inte minst att övertyga alla tvivlare på att de har seriösa avsikter.

#3
2012-09-07 17:25

Saab är väl lika intressant som en kall fisk nu. Nej vänta jag tar hellre en kall fisk än en Saab, fisken kan man ju grilla :-).

#4
Förstikön
2012-09-07 18:23

@Hackenbush: Parkera Saaben i valda förorter som Ronna, Tensta, Rosengård, Skäggetorp med flera så kan du även få bilen grillad...

#5
2012-09-07 20:55

Lite synd ändå. Det enda som tilltalade mig med Saab var reklamfilmerna. Grymt snygga oftast.

#6
2012-09-07 23:01

Vad ni gör, akta er för att blanda in en äkta Saab i en Nevs-saab!

#7
2012-09-07 23:15

Saabnisse: Tycker NEVS koncept rimmar rätt väl med SAAB. Saab har ju alltid varit lite udda. Att vara det ett av de första märkena som enbart sysslar med "riktiga" el/hybrider (är väl egentligen bara Fisker som tillverkar någolunda vanliga bilar, alltså inte så muppbilar eller konverteringar) får väl ändå anses vara i Saabs "injengörsanda". Ett nytt kapitel med den senaste tekniken. Lite det som Saab försökt vara hela tiden utan att riktigt lyckas.

#8
2012-09-08 04:35

Jag tror inte att Nevs behåver någon reklambyrå på ett bra tag. Det är väl ett antal år tills man har något att sälja.

#9
2012-09-08 09:30

Roger, hade Nevs haft för avsikt att tillverka hybridbilar kanske jag skulle ha trott på dem, men inte enligt den flummiga förklaring de gett om att enbart tillverka rena elbilar som till en början ska baseras på 9-3, en idag tio år gammal bil som från början var byggd för att drivas med en turbomotor.
jag tror inte att det går.
Reklambyråerna är nog ett av deras minsta bekymmer.

#10
2012-09-08 11:10

Ja Förstikön
Bor man i ett område som oftast brinner så är ju risken ganska stor att man får bilen grillad med :-)

#11
2012-09-08 15:41

Deras reklam gjorde ju i.o.f.s. inte att Saab sålde så många bilar precis...

#12
2012-09-10 08:11

@saabnisse: den sista "äkta" SAAB:en var SAAB 9000

@Roger Skagerström:det finns inga elbilar i SAAB:s gener - men däremot en hybridbil med e-AWD dvs eldriven bakaxel.

@Jocke-A: jag kan inte värdera reklambyråernas insats, men för att sälja "bra", måste bilarna:
-ha attraktivt utseende
-ha de egenskaper annonserna påstår - och kunderna förväntar sig
-ha "bra" kvalitet
-vara prisvärda

Jag håller med saabnisse: att komma ut med en (utseendemässigt lätt modifierad ?) 9-3 combi år 2014 verkar inte särskilt smart.

#13
2012-09-10 10:10

Tjalle, den sista "äkta" Saaben var väl 900 första generationen, där var ju inga andra biltillverkare inblandade.
Däremot tycker jag att 9000, som ju togs fram tillsammans med Fiat, Lancia och senare Alfa-Romeo, var den absolut mest lyckade och de sista årgångarna av den var ju väldigt bra.
Sedan kom ju GM och kompromisserna in i bilden (bilen) på gott och ont. ;-/

#14
2012-09-10 11:21

saabnisse: 9000 utvecklades tillsammans med Lancia. I vissa delar, där man inte kom överens, gick man skilda vägar. Ex. bakhjulsupphängning.
Inredning och drivaggregat var helt olika.

GM tvingade på SAAB, mer eller mindre, dåliga plattformar.

#15
2012-09-10 22:33

Javisst Tjalle, jag vet mycket väl det mesta om det som skilde, speciellt när Alfa kom med i ett sent skede fick man konstruera om hela främre delen för att Alfa skulle få plats med V6an i 164an.
Men det var ingen nackdel, bilen fick ännu bättre krocksäkerhet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.