Nästa artikel
Bosch sägs ha dolt Volkswagens avgasfusk
Nyheter

Bosch sägs ha dolt Volkswagens avgasfusk

Publicerad 8 september 2016
Bildelstillverkaren blir alltmer insyltad i härvan om Volkswagenkoncernens riggade dieselbilar.
Bosch försöker intensivt att slå sig fritt från anklagelserna om inblandning i Volkswagens manipulation av mjukvara i dieselbilar. Tidigare har det kommit fram att Bosch tillverkat styrenheterna med tillhörande programvara som Volkswagen använde för att fuska med utsläppsvärdena i 11 miljoner dieselbilar världen över. Bosch förklarade då att de enbart gjort komponenterna utifrån beställningen och hur biltillverkaren sedan använder produkterna är upp till dem.

Men nu anklagas Bosch för att ha spelat en mer direkt roll i utsläppshärvan, i och med att de sägs vetat om fusket en längre tid och inte berättat om det för myndigheterna. Advokater i USA har tagit fram mail som skickats mellan Volkswagen och Bosch, som visar att Bosch redan 2008 bad Volkswagen att hålla dem skadeståndslösa.

”Uppenbarligen nekade Volkswagen att ge rättsligt skydd till Bosch, men trots det fortsatte Bosch att utveckla det som kallas ”akustikfunktion” för Volkswagen i sju år ytterligare”, uppger advokaterna, enligt Automotive News.

Termen ”akustikfunktion” sägs vara kodnamnet för den så kallade fuskprogramvaran. Enligt Handelsblatt sträcker sig dess historia tillbaka till 1999, då Audi utvecklade en teknik för att reducera det knattrande ljud som uppstod när deras dieselmotorer stod på tomgång. Resultatet blev högre utsläpp, och för att tackla det problemet uppfanns den ökända så kallade ”defeat device” som känner av när bilen är i testmiljö och därefter reducerar utsläppen.
 
Diskutera: Kommer fler företag än Volkswagen att bli skadeståndsskyldiga i utsläppsskandalen tror du?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-08 16:54
Styggavargen

Usch diesel, i Danmark när jag tankade på macken hade diesel knappen en lastbils ikon... tänkte att det var helrätt. Diesel är endast för lastbilar :-)

#2 • Uppdaterat: 2016-09-08 16:54
Reverend Benny

Även om nyheten att Bosch är insyltade och visste om detta inte kommer som en chock så måste jag säga att de detaljer som nu läcker ut är obehagliga.
Bra att ViB rapporterar om detta då vanliga medier och alternativmedier helt verkar ointresserade.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-08 21:34
lasse_jo

Är någon förvånad?

#4 • Uppdaterat: 2016-09-08 22:54
Reverend Benny

Jag är förvånad att man spårar det så långt tillbaka som till 1999. Och tror knappast Audi/VW haft ensamrätt på defeat devices. Att dom skulle fått hålla på i 17 år utan att någon annan tillverkare kommit på dom låter osannolikt. Kanske förklarar tystnaden från andra tillverkare.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-09 08:14
Lars58

VW är nog en ganska betydande kund för Bosch, så dom tillverkar nog det kunden vill ha i detta fall.
Att sprida falska rykten är ju inte heller nåt nytt arbetssätt hos VW. Skulle inte förvåna mig om VW "sponsrade" hackern (DUH miljöaktivisten) som försökte dra med fler märken i skandalen. Opel har nu friats av KBA. FIAT påstås stänga av avgasreningen efter 22 minuter(testet tar 20 min). Vem fasen programerar in 22 min om testet tar 20 min. Jag hade då tagit till nån min till för att vara på säkra sidan....

#6 • Uppdaterat: 2016-09-09 08:38
duccedriver

Stygga vargen, då har du tankat vid en pump anpassad för lastbilar.....
Fanns nog en vanlig dieselknapp också, den med lastbilen går till tjockare handtaget, där det pumpar snabbare ......

#7 • Uppdaterat: 2016-09-09 08:51
Lason1

Fast, hade det inte varit Bosch kunde det varit Siemens, MagnetiMarelli, Denso mf.l.
Kunden specar, underleverantören tillverkar.
Det en underleverantör inte vill tillverka, ringer bara tillverkaren någon annan med samma kompetenser som vill..

#8 • Uppdaterat: 2016-09-09 09:30
Pi

Ja - Lastbilssymbolen finns ju på många diesel-pumpar men där jag sett den så är det samma munstycke/handtag så det är nog bara bättre "tryck" för det är ju "lite" mera volym i en lastbilstank.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-12 07:08
Dull

Elbilar!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.