Bild
Nästa artikel
Klart: Bonus/malus görs om – så mycket högre blir fordonsskatten

Klart: Bonus/malus görs om – så mycket högre blir fordonsskatten

Bonus/malus

Nu är det klart: Fordonsskatten höjs för nästan alla vanliga bensin- och dieselbilar redan den 1 april 2021. Det kan skilja flera tusenlappar på att köpa bil på ”fel” sida gränsen, visar en genomgång Vi Bilägare gjort.

Regeringen har länge velat skärpa bonus/malus-systemet. Förra veckan blev det klart att elbilsbonusen höjs till 70 000 kr och att reglerna för laddhybrider skärps, vilket innebär lägre bonus för flera populära modeller.

Nu har riksdagen även tagit beslut om att skärpa malusdelen, det vill säga att höja straffskatten. Den blir betydligt högre för nästan alla nya bilar med vanlig bensin- eller dieselmotor som registreras från och med 1 april.

Den förhöjda fordonsskatten som vanliga bilar med förbränningsmotorer får läggs på den vanliga fordonsskatten under tre års tid. 

Formeln för att räkna ut hur hög straffskatten blir skärps vilket innebär en högre fordonsskatt för varje gram koldioxid över en viss gräns. Det så kallade koldioxidbeloppet för bilar som inte omfattas av bonus höjs med 25 kronor per gram, och samtidigt skärps gränserna som avgör vilken fordonsskatt bilen får. Dessutom blir ”miljötillägget” som höjer skatten på dieselbilar kvar.

På grund av coronapandemin var bara 56 av riksdagens 349 ledamoter på plats för att besluta om malushöjningen. Men den gick ändå igenom: 32 röstade för, 21 röstade mot och tre personer avstod.

Det var Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som röstade för. Moderaterna och Sverigedemokraterna röstade mot.

En BMW 3-serie med dieselmotor kostar över 7 000 kronor om året att skatta enligt det nya förslaget, under de första tre åren. Ökningen jämfört med i dag är 1 600 kronor om året.
En BMW 3-serie med dieselmotor kostar över 7 000 kronor om året att skatta enligt det nya förslaget, under de första tre åren. Ökningen jämfört med i dag är 1 600 kronor om året.

Höjningen får stora konsekvenser för några av Sveriges vanligaste bilar. Uträkningar som Vi Bilägare gjort på 37 olika modeller visar att de får fordonsskatten höjd med mellan 935 och 5 610 kronor per år. Det motsvarar en höjning på mellan 20 och 56 procent.

Populära suvar som Honda CR-V och Subaru Forester får fordonsskatten höjd med över 3 000 kronor om året. Hondan som saknar hybridteknik är värst – där får köparna lägga över 40 000 kr på fordonsskatt under de första tre åren. Hybridmodellen har dock lägre utsläpp.

För Volkswagen Tiguan och Volvo XC60 är höjningen inte riktigt lika stor men fordonsskatten ligger ändå på över 11 000 kronor per år.

Allra störst är höjningen för transportbilar, som ofta har relativt höga utsläpp i förhållande till sin storlek eftersom de inte alltid får ta del av samma teknik som nya personbilar. Vi Bilägare har gått igenom utsläpp och fordonsskatt för 19 populära dieseldrivna transportbilar på den svenska marknaden. I samtliga fall blir straffskatten högre än i dag – den ökar med mellan 1 260 och 5 335 kronor per år.

Mazda CX-5 med dieselmotor är en riktig ”malusbil” med fordonsskatt på nästan 13 000 kronor om året.
Mazda CX-5 med dieselmotor är en riktig ”malusbil” med fordonsskatt på nästan 13 000 kronor om året.

Bonus/malus har fått hård kritik från olika håll. Flera olika myndigheter och organisationer som fick tycka till om skärpningen har kritiserat förslaget i sina remissvar.

Branschorganisationen Bil Sweden vill till exempel sprida ut straffskatten över sju år istället för tre, och vill att även dieselbilar som går att tanka med HVO100 får bonus. Och eftersom straffskatten drabbar transportbilar och husbilar särskilt hårt har förslaget fått kritik från Husvagnsbrasnchens Riksförbund.

Men Miljöpartiet har uppgett att bonus/malus-systemet kan behöva skärpas igen framöver.

– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen, har riksdagsledamoten Lorentz Tovatt (MP) sagt på förra årets upplaga av Stora mobilitetsdagen.

Testa själv: Så hög blir fordonsskatten med nya reglerna – få svar direkt

Populära Volkswagen Transporter med 150-hästarsdiesel kostar 16 700 kronor om året att skatta, eller över 50 000 kronor på tre år.
Populära Volkswagen Transporter med 150-hästarsdiesel kostar 16 700 kronor om året att skatta, eller över 50 000 kronor på tre år.
Så räknas fordonsskatten ut

• Alla bilköpare betalar 360 kr i grundavgift per år.

• Elbilar och vätgasbilar med noll lokala utsläpp av koldioxid får bonus på 70 000 kronor enligt förslaget.

• Bilar med utsläpp på upp till 60 gram är berättigade till bonus, som blir lägre ju högre utsläppen är. Grundbonusen för dessa bilar ligger på 45 000 kronor och sedan får bilen ett avdrag på 583 kr per gram upp till 60 g/km. Maxbonusen är 25 procent av inköpspriset. 

• Bilar med utsläpp på 61–89 gram får varken bonus eller malus.

• Bilar med utsläpp på 90–129 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram över 90 gram.

• Bilar med utsläpp på mer än 130 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram mellan 90 och 130 gram plus 132 kronor per gram för utsläpp över 130 gram.

• Dieselbilar betalar dessutom en miljöavgift på 250 kronor plus 13,52 kronor per gram.

Uppdatering 4/3: Vi har justerat siffrorna för utsläpp och skatt för flera Audimodeller som hade blivit felaktiga.


Taggar: Nyheter

Regeringen har länge velat skärpa bonus/malus-systemet. Förra veckan blev det klart att elbilsbonusen höjs till 70 000 kr och att reglerna för laddhybrider skärps, vilket innebär lägre bonus för flera populära modeller.

Nu har riksdagen även tagit beslut om att skärpa malusdelen, det vill säga att höja straffskatten. Den blir betydligt högre för nästan alla nya bilar med vanlig bensin- eller dieselmotor som registreras från och med 1 april.

Den förhöjda fordonsskatten som vanliga bilar med förbränningsmotorer får läggs p

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.