Bild
Nästa artikel

Bob Dylan: Köp amerikanska bilar

Nyheter

Efter Zlatan Ibrahimovic är Bob Dylan nästa kändis som gör bilreklam. Köp amerikanskt, uppmanar musikern i en ny reklamfilm.

 

Volvo använder fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic för att kränga bilar och Chrysler gör detsamma med Bob Dylan. I en ny reklamfilm levererar den legendariske musikern en hyllning till den amerikanska bilindustrin i allmänhet och Chrysler i synnerhet.

– Låt tyskarna brygga ditt öl. Låt schweizarna tillverka din klocka. Låt asiater sätta ihop din telefon. Vi ska bygga din bil, säger Bob Dylan i reklamen som sändes för första gången i samband med söndagsnattens Super Bowl, finalen i amerikansk fotboll.

En detalj i sammanhanget är att Chrysler ägs av italienska Fiat.

Klicka på sidofönstret här ovanför för att se filmen.

Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?

Kommentarer

#1
2014-02-03 14:30

Undrar om Jänkarna kommer att dricka mer Tysk öl nu!?

#3
2014-02-03 14:41

Tröglärda är de också. Inte många kan svenska som vi är så duktiga på. Men vi får väl ha överseende eftersom de kan bygga både bilar och motorcyklar bättre än oss.

#4
2014-02-03 14:55

Budweiser? :)

#5
2014-02-03 14:56

Bättre vet jag inte, annorlunda kanske!

#6
2014-02-03 15:29

Eftersom Dylan är gud så är det väl bara att lyda :-)

#7
2014-02-03 15:35

leifer@ Den här nya Doge ram med V8 är väl häftig ? http://www.expressen.se/motor/dodge-ram-ett-sofistikerat-monster/

#8
2014-02-03 16:07

Björn: "Men vi får väl ha överseende eftersom de kan bygga både bilar och motorcyklar bättre än oss."

??? Ska du verkligen få ha körkort?

#9
2014-02-03 16:22

Man får ju ändå inte glömma att det var en amerikan som såg till att det blev möjligt för många att skaffa bil överhuvudtaget.
Jag tänker på Henry Ford som förmodligen gjort mer för bilismen än någon annan.
Sedan är det ju en annan sak att hans bilar stannade på modell T-nivå ända in på halva 1900-talet!
Men US-bilar har fortfarande många innovationer, kanske mest på produktionsplanet, att visa upp, hur skulle de annars kunna sälja bilar till de priser de gör?
Sedan kanske de ibland inte är riktigt jämförbara kvalitetsmässigt med europeiska eller asiatiska bilar från vår synvinkel, men för en amerikan kanske de ändå ger mest bil per dollar!

#10
2014-02-03 16:25

Fan, han ser vitalare ut än väntat, retuscherad? Bobban är ju lite av en husgud för mig också så jag kan väl inte protestera alltför mycket men en liten invändning mot att låta tyskarna brygga ölen:

Visserligen är de väldigt duktiga på det också men jag hade nog låtit tjeckerna stå för den.

#11
2014-02-03 16:33

Kapten, menar du att jänkare är för snabba för svensk hastighet???

#12
2014-02-03 16:34

Jag kan resonera som så, att om en produkt är bra och håller hög klass, så behöver väl ingen dyrbar peng läggas på kändis-reklam.
Zlatan fick en bra peng av Volvo för sin medverkan i reklamen han gjorde. Vad Zimmerman får vet jag inte, säkert en bra peng där med.
Nu gör ju inte dessa "gudar och ikoner" reklam på att produkterna är bra, utan vädjar mer till våra nationalistiska känslor, köp inhemskt.
Om det är rätt väg att marknadsföra en produkt, vete fan.
Bättre att framhålla produktens förträfflighet, tycker jag.

#13
2014-02-03 17:04

Björn: Nej, jag menar att har du så dålig uppfattningsförmåga bör du låta bilen stå.

saabnisse funderar och skriver att US-bilar fortfarande har många innovationer, kanske mest på produktionsplanet, att visa upp, för hur skulle de annars kunna sälja bilar till de priser de gör? För att sedan själv ge svaret: Att US-bilar inte är riktigt jämförbara kvalitetsmässigt med europeiska eller asiatiska bilar! Just så, anskrämlig kvalitet ger låga priser!

#14
2014-02-03 19:15

Jag håller med Kapten, Amerikanska bilar och Harley Davidson är de mest överskattade fordon på denna planet. Som gammal hojåkare måste jag säga att HD är den sämsta hoj som jag kört-taskig väghållning och kvalitet och de flesta av deras bilar spelar i samma farmarliga.

#15
2014-02-03 19:50

Stefan, jag var (återigen) och kände på Kawasaki och Honda i höstas och jisses vilken finish och passform. Fina hojar kan de bygga i Japan, i alla fall. Tyvärr är bilarna så otroligt anonyma och tråkiga, men visst: hellre en japansk bil alla dagar i veckan än en amerikanare.

#17
2014-02-03 20:18

Harley Davidson baserades till 90 talet på 50 tals konstruktioner. På 90 talet kom Shadow, Intruder och Dragstar och var överlägsna HD i allt. HD vaknade ur sin bubbla och har försökt hänga med tekniskt, men ligger fortfarande långt efter. Det är märkligt hur deras varumärke än i dag kan vara så starkt, har flera hojvänner som gått från HD eftersom de tröttnat på allt strul och vibrationer i motorn som fortplantar sig i hela hojjen. Japanarna har en mycket bättre gång i motorer och väldigt lite krångel.

#18
2014-02-03 21:17

Nu har ju inte den här tråden något att göra med amerikanska motorcyklar egentligen, utan om amerikanska bilar.

Man måste ju ändå erkänna att det finns en betydande kundkrets för dessa motorcyklar och det finns många biffar som jag inte skulle diskutera deras existens med.

Men för att återgå till bilarna så finns det många amerikanska bilar som har avsevärt högre status, avsevärt högre värde och avsevärt högre status än de flesta europeiska eller asiatiska jämförbara.
Ursäkta, nu spårade jag ur, det finns ju inga! ;-)

#19
2014-02-03 21:24

Jag gillar både jänkejärn och Bob Dylan.
Tror inte det skulle funka om Yoko Ono skulle "sjunga" om Mazda på finalen i Superbowl :o)

#20
2014-02-03 22:01

En annan Super Bowl-reklam som blivit klassisk är artisten Eminems hyllning till hemstaden Detroit i reklamfilmen för Chrysler 200:

#21
2014-02-04 08:36

Sicket skitsnack i Tobo;s länk! Jag förstår att de inte själva förstår hur dumt allt låter.

#22
2014-02-04 08:57

Helt rätt Jes_, det skulle inte funka om Yoko Ono skulle sjunga om Mazda i superbowl.
Skulle Yoko Ono sjunga om någon modell så skulle det vara Toyota Camry 2012 års modell.
Nu har CarMD släppt sin sammanställning av de mest pålitliga bilmodellerna,
På tio i topp listan, enbart japaner och en Korean.
Volkswagen och Volvo fick hade ingen modell som kvalade in på topp 100.
Nu kan man ju sätta sin tilltro över dylika listor, hur tillförlitliga de är, om de inte är manipulerade så sätter jag större tilltro till dessa än om någon Ikon och gud , för pengar, gör reklam om bilars förträfflighet.

http://www.bytbil.com/nyheter/qvpevkyg

https://static.carmd.com:444/CMSResources/file/pdf/2013CarMDVHIManufacturerandVehicleRanking_120313final.pdf

#23
2014-02-04 09:26

Dylan är bra (har hört honom live)
Amerikanska bilar är bra (har själv en Chrysler HEMI)
Amerikanska hojar är bra (har kört 410.000 km Harley)
Amerikaner är bra (har många vänner där)
Vi har kört mycket i Nordamerika. Bl.a 52.000 km Harley och 10.000-tal km med jänkarbilar.
Amerikanerna är generellt mindre avundsjuka än oss svenskar (se bara på tråden här)
De har också många ”sayings” som…
Skulle du gå ifrån din bil utan att vända dig om – då är det dags att byta.
eller...
"Nothing beats Cubic Inches"
De skämtar också mycket, som…
Av de 10 miljoner Harleys som tillverkats är merparten fortfarande ute på vägarna – resten klarade sig hem.

#24
2014-02-04 10:29

Innovationer är väl inte deras starka sida, därför köper de upp europeiska och asiatiska biltillverkare.
Den sämsta us-bil jag har haft var Chrysler voyager, tillverkad i frankrike av fd. Simca, med japansk drivlina.
De Usa- tillverkade har varit bra, känslan av kvalitet är kanske inte tysk, men de har funkat, och mycket bil har det varit per krona.
Har en Honda motorcykel som är både konstruerad och tillverkad enbart i usa, som alltid ansetts vara det yppersta av kvalitet.
Harley har jag aldrig fallit för, men dom är duktiga på att bygga kult av sitt märke.

#25
2014-02-04 18:00

Jo de USA-tillverkade amerikanska bilarna är, som jag skrev tidigare, det absolut vettigaste bilköpet.
I USA!
Att de får helt andra priser i Europa är ju en annan sak, här tvingas de konkurrera med bilar som i US oftast hör hemma i andra prisklasser.