Bild
Nästa artikel
Nyheter

BMW:s reklamfilm fälls: ”Vaga och ospecfifika argument”

Publicerad 2021-04-16 09:02 (uppdaterad 2021-04-16 09:05)
BMW fälls av Konsumentverket för en reklamfilm om elbilen iX3. Argumenten är för vaga, tycker myndigheten.

BMW har fått mycket uppmärksamhet för en kampanj som kördes igång förra året. I annonsen kallar sig BMW för ”världens bästa bilmärke för klimatet”, efter att ha rankats högst av alla bilmärken i Dow Jones Sustainability Index.

Annonsen spelade på samma tema som Greta Thunbergs skyltar om skolstrejk för klimatet, och anmäldes till Konsumentverket.

”Det är greenwashing på hög nivå”, skrev en av personerna som anmält BMW.

De senaste åren har Konsumentverket infört en betydligt strängare hållning kring olika former av miljöbudskap i annonser. Företag får inte längre kalla produkter för ”gröna” eller ”bra för miljön” utan att ha ordentligt faktaunderlag, något bland andra Skoda och Mitsubishi fått erfara.

Argumenten är vaga och ospecifika, enligt Konsumentverket

Nu kritiserar Konsumentverket även BMW:s reklamfilm för elbilen iX3 som körs i flera kanaler. I filmen uppger BMW att batterier är smartare för miljön och kallar sig återigen för världens mest hållbara biltillverkare.

Det tycker Konsumentverket är vilseledande och obefogat. Argumenten är vaga och ospecifika, rapporterar Dagens Industri, och BMW får nu möjlighet att svara på kritiken innan myndigheten eventuellt väljer att gå vidare.

”För att BMW ska få använda sådana påståenden krävs att påståendena preciseras på ett tydligt, framträdande och lättförståeligt sätt för att konsumenten inte ska vilseledas. Konsumentverket kan konstatera att påståendena inte har preciserats alls”, skriver myndigheten.

Läs också: Kritiserad annons retar upp läsarna: ”Greenwashing”

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.