Bild
Nästa artikel
Provkörning: BMW iX3 (2020)

Provkörning: BMW iX3 (2020)

Provkörning

Den ser ut som en vanlig BMW X3 men går på el och kostar bortåt 800 000 kronor. Trots vindfånget och sina 2,2 ton verkar iX3 hushålla med strömmen. Vår provkörning avslöjar både styrkor och brister.

Vore det inte för några blå färgstänk runt karossen och de mönstrade skivorna som täpper till överdelen av grillen skulle vi tro att detta var en vanlig BMW X3.

Under huven hittar vi en stor plastkåpa och under den finns – ingenting! Lite överdrivet förstås men det finns mycket luft i ”motorrummet” på nya iX3.

De vitala delarna är gömda på annat håll. Elmotor, växellåda och styrelektronik sitter direkt på bakaxeln i ett hopbyggt paket. Batteriet är inbakat i golvet. Förpackningen inkräktar inte så väldigt, det har försvunnit lite plats under lastgolvet där bak och markfrigången har blivit någon centimeter lägre.

Swooosh, låter det när man trycker på den blå startknappen. Det spejsade ljudet är framtaget av Hans Zimmer, kompositören som gjort filmmusik till Lejonkungen och en hel drös Hollywoodrullar.

Samma Zimmer ligger bakom det fejkade motorljudet som vi snart stänger av för att kunna njuta av den tysta och mjuka drivningen som bara en elbil kan åstadkomma.

Första BMW:n som byggs i Kina och exporteras hit men samma solida känsla som i märkets andra modeller.
Första BMW:n som byggs i Kina och exporteras hit men samma solida känsla som i märkets andra modeller.

Typiskt för elbilar kommer all kraft på samma gång och det gäller att behandla gaspedalen med viss vördnad för att inte slungas framåt.

Plötsligt bromsar bilen av sig själv, den har upptäckt att gasen är uppsläppt och att trafiken framför saktat in. Blixtsnabbt börjar elmotorn att jobba ”baklänges” och blir en generator som laddar batteriet och tar ned farten.

När vägen är fri och vi är uppe i landsvägsfart är beteendet omvänt, då väljer bilen att frirulla vid gasuppsläpp. Tekniken använder kamera, radar och karta för att avgöra vad som är mest effektivt för tillfället. Ovant först men snart naturligt.

Suvar kan kritiseras för mycket men utsikten från den höga kommandobryggan är inte så dum när man väl sitter där. Parat med en skön stol med justerbart svankstöd och utdragbart lårstöd är förutsättningarna för långfärd goda. Första intrycket är också att vägbullret är hyggligt dämpat (med vinterdäck och 19-tumsfälgar).

På sämre vägar blir det dock tydligt att BMW styvat upp fjädringen för att ta hand om de 2,2 tonnen. Bilen känns lite stum och färden blir inte så avslappnad som man skulle önska. Förmodligen har också självbilden om att en BMW ska vara körglad bidragit till den strama känslan. Snabb i reaktionerna är i alla fall iX3.

Kuriosa är att den första elbilen från BMW, det futuristiska lättviktsbygget i3, vägde ett ton mindre när den kom 2013. Frågan är om utvecklingen går åt rätt håll alla gånger?

Ingen prylförvaring fram som i vissa elbilar, bara ett stort hålrum. En missad möjlighet!
Ingen prylförvaring fram som i vissa elbilar, bara ett stort hålrum. En missad möjlighet!

En sak som kan ligga iX3 i fatet är avsaknaden av fyrhjulsdrift, det har alla konkurrenter i dyra elbilsklassen. Att BMW:n bara driver på bakhjulen bidrar dock till att hålla ned förbrukningen.

Efter tio mils körning på blandade vägar ligger vi på 18,2 kWh/100 km, vilket motsvarar en räckvidd på 41 mil. Inte fullt så långt som de utlovade 46 men ändå rimligt en höstdag som denna.

Några mil på 110-väg hinner vi också med och då sticker förbrukningen upp till 23,2 kWh/100 km, vilket omräknat ger en räckvidd på 32 mil. Inte lika imponerande.

Annat som kan vara värt att veta: dragkrok finns som tillval men bara 750 kilo får hängas på, värmepump för effektiv uppvärmning av kupén är standard, utrustningen är riklig men en enkel sak som rattvärme finns inte, baksätet är rymligt för två vuxna men mittplatsen störs lite grann av den ”onödiga” kardantunneln på golvet.

Och så var det priset, väldigt mycket pengar så klart men faktiskt några tiotusingar lägre än konkurrenterna. Förmånsvärdet är nog mer intressant, frågan är hur mycket dyrare det blir efter alla höjningar som regeringen aviserat.

Både sladd och insynsskydd får plats under luckan i lastgolvet. Bra fyrkantigt utrymme där ovanför.
Både sladd och insynsskydd får plats under luckan i lastgolvet. Bra fyrkantigt utrymme där ovanför.

Plus: Rimlig förbrukning, välförpackad eldrift.

Minus: Ingen fyrhjulsdrift, högt pris, stötig på dålig väg.

Vad nytt? Ny elbil baserad på BMW X3.

För vem? Företagare och tjänstebilsförare som laddar hemma.

Igentäppt grill är elbilarnas nya kännetecken. Gillar man inte de blå detaljerna kan man få de i grått.
Igentäppt grill är elbilarnas nya kännetecken. Gillar man inte de blå detaljerna kan man få de i grått.
Taggar: Provkörning, BMW X3

Vore det inte för några blå färgstänk runt karossen och de mönstrade skivorna som täpper till överdelen av grillen skulle vi tro att detta var en vanlig BMW X3.

Under huven hittar vi en stor plastkåpa och under den finns – ingenting! Lite överdrivet förstås men det finns mycket luft i ”motorrummet” på nya iX3.

De vitala delarna är gömda på annat håll. Elmotor, växellåda och styrelektronik sitter direkt på bakaxeln i ett hopbyggt paket. Batteriet är inbakat i golvet. Förpackningen inkräktar inte så väldigt, det har försvunnit lite plats under lastgolvet där bak och markfrigången har blivit någon centimeter lägre.

Swooosh, låter det nä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

BMW iX3

Pris, från kr: 769 000 (exklusive klimatbonus på 60 000 kr), förmånsvärde 5 967 kr/mån (brutto), fordonsskatt 360 kr/år.

Svensk lansering: April 2021.

Mått, cm: L 473/B 189/H 167.

Markfrigång, cm: 18.

Bagagevolym, l: 510–1 560.

Tjänstevikt, kg: 2 260.

Max dragvikt, kg: 750.

Motor: El, max effekt 286 hk (210 kW), max vridmoment 400 Nm.

Batteri: Litiumjon, 80 kWh (74 kWh användbart).

Laddning: Max 7,4 kW enfas eller 11 kW trefas med intern laddare, max 150 kW snabbladdning.

Kraftöverföring: Enväxlad automatlåda, bakhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 180 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 6,8 s.

Deklarerad räckvidd, km: 459.

Deklarerad förbrukning: 19,5 kWh/100 km, CO2-utsläpp
0 g/km.

Konkurrenter: Audi e-tron, Mercedes EQC, Jaguar I-Pace, Volvo XC40 Recharge.

Kommentarer

#1
2020-12-09 15:13

" Minus: Ingen fyrhjulsdrift, högt pris, stötig på dålig väg " Det finns absolut inget behov av fyrhjulsdrift i storstäder och tätort där de flesta köparna finns, Det finns alltid en kapitalstark kundkrets för trendiga bilar, det spelar ingen stor roll att den är stötig på dålig väg för de flesta kunder kommer aldrig eller sällan köra på dåliga vägar och gör de det så är det ett pris de gärna betalar för att följa trenden och ha en stadsjeep.

#2
2020-12-09 15:31

Hahaha, 2 kwh/mil... skojjar de? Vilka fina framsteg biltillverkarna gör *klapp* *klapp*, alltså... är det inte dags att kasta in SUV-handduken snart? De vet redan om att det är omöjligt att få låga utsläpp, rimliga priser med en effektiv bil om de skall hålla på med dessa löjligt klumpiga modeller. Har man helt tappat sunt förnuft? Om det nu är "kundernas fel", tala dem till rätta och få dem att inse att de inte behöver en EL-SUV.

#3
2020-12-09 15:46

Det var ingen folkets elbil !

#4
2020-12-09 16:42

Kardantunnel?.. det skall i alla fall inte jag har i min nästa bil.

#5
2020-12-09 18:42

Här håller jag med Vargen, kardantunnel på en bil som har hela drivpaketet bak!
Ett surrogat som verkar framtaget i panik för att inte bli helt utanför!

#6
2020-12-10 06:24

En dyr sniklösning på en fosilbils kaross med 2 meter menlös huv och inget under den.
Ingen rattvärme går att få för pengar.
Riktigt snabb dålig ihophafsad lösning för att snabbt få ut någonting på marknaden verkar det vara.
Och man kan väl åtminstone tycka att dom borde gjort nåt Simply clever förvaring under 2 meters huven.
45 mil utlovad och kanske inte ens 30 på vinterns långkörningar efter E4.

Ytterst tveksam om man inte är bmw frälst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.