Bild
Nästa artikel
BMW planerar större version av i3

BMW planerar större version av i3

Nyheter

BMW:s elflotta väntas få tillökning av en större variant av i3, kallad i5. Hur den ser ut är oklart men BMW har redan registrerat namnet.

Det är tidningen Autocar som säger sig ha fått information inifrån fabriken om den kommande i5-modellen som ska bygga på nuvarande i3. Tanken är att i5 ska vara en mer familjeanpassad eldriven bil. Det extra utrymmet ska ge tio centimeter mer benplats i baksätet och 15 centimeter mer över bakhjulen. Förlängningen kan göras billigare än att förlänga ett vanligt chassi på grund av i3:s uppbyggnad.

BMW har sedan tidigare registrerat alla i-namn mellan 3 och 8. Autocar tror att i5 dyker upp innan mitten på 2015, precis som tidigare rykten har talat om.

Taggar: Nyheter, , BMW i3, BMW i5

Kommentarer

#2
2013-12-03 22:01

i3 är ju egentligen en ganska fånig bil som inte tillför något nytt.
Men det är ju inte så underligt eftersom BMW inte gjort sig kända för innovationer, däremot har de ju varit duktiga på att ta tillvara redan färdiga konstruktioner och förbättra dem så att de många gånger blivit riktigt bra.
Men när det gäller elbilar är det säkert bara en marginell satsning som mest ligger till grund för att marknadsföra sina konventionella bilar.

#3
2013-12-04 08:21

Ja någon större försäljning räknar inte Bmw med för sina elbilar men de skall finnas och sticka ut. Det är viktigt att visa att man följer med och inte står utanför. Den uteblivna försäljningen kan man ju som vanligt bara skylla oss konsumenter för.
Oavsett vilket så måste ju fler tillverkare också följa med nu när Bmw "visar vägen"
En dyr,ful och opraktisk elbil är ju trots allt bättre än ingen alls då dess teknik om än på lång sikt blir vanligare.
Med en "folk-Tesla" på G så vill det till att de stora och duktiga tillverkarna också åtminstone har något eldrivet att komma med,

#4
2013-12-04 09:38

Mistro, sluta svamla. I3 säljer över allas förväntningar och BMW har skruvat upp produktionstakten.

#5
2013-12-04 13:38

Ursäkta Swemba, men jag tyckte att det som Mistro skrev var helt riktigt och vad vet du om deras förväntningar?
Att de skruvat upp produktionstakten är inget annat än försäljarsnack och samma sak när det gäller att den säljer över förväntan.'
De kanske bara räknat med ett par tre stycken sålda!
Men det spelar ju ingen roll, huvudsaken är att de säljer, men jag tvivlar på att de skulle kunna hålla sig flytande på elbilar, de kan vara glada att de har konventionella bilar som ju säljer ännu bättre och kan generera vinst som kan läggas på elbilsexperiment.

#6
2013-12-04 14:14

Jag känner flera personer på ganska höga poster inom BMW.
BMW är extremt stolta över bilen och har satsat mycket pengar på utvecklingen och all marknadsföring runt om. Förboknings/försäljningsframgångarna har mottagits med jubel.

Det här tramset att BMW gjort bilen dyr och ful för att slippa sälja den är inte bara tröttsamt, det saknar dessutom all logik och det finns ingen möjlighet att en sådan komplott skulle kunna existera i ett stort företag som BMW.

Tror man något sådan har man ingen aning om hur ett börsnoterat företag fungerar, hur beslutsprocesserna går till, hela vägen från bolagsstämman, till styrelse, VD och ledningsgrupper.

#7
2013-12-04 16:32

Ok Swemba, kanske har du rätt, men varför har man då gjort den dyr och ful?

#8
2013-12-04 18:34

Ful? Jag tycker den är snygg! Smaken är som baken, du vet.
Dyr? Inte dyrare än någon annan elbil med motsvarande prestanda.
Batterier är dyrt! Inte bara till bilar.

#10
2013-12-04 19:11

Jag tycker den är ful och enligt många som provat den är den obekväm, men det vet jag inte för jag har inte provat den.
Och visst är den dyr, men det ska ju ses i jämförelse med konkurrenterna och inte i förhållande till motsvarande konventionella bilar.
Men jag tror att BMW kan bättre och att det här bara är ett test på hur många som går på den här satiriska avarten.

#12
2013-12-04 19:23

Eftersom batterier är så vansinnigt dyra fortfarande så går det inte att bygga en billig elbil som också har bra räckvidd. Inte ens Tesla med en prislapp på strax under miljonen, har en räckvidd likvärdig en bensin/diesel-bil. Batterierna i Model S är 90% av kostnaden.

Enda sättet att komma ner i pris och få ekonomi är att göra elbilar med kortare räckvidd - bilar lämpade för stadstrafik.
Som citybil är i3 perfekt, tycker jag. Kompakt, högbyggd och fullproppad med smart teknik och modern ingenjörskonst.

Design är som alltid en smaksak. Jag gillar den. Den känns lite som en modern Audi A2.

Att det skulle vara ett halvhjärtat bygge vars syfte är att få en elbil på programmet, är trams. Det här är en väl genomtänkt bil och en 100% seriös satsning från BMW.

http://www.techradar.com/news/car-tech/why-the-bmw-i3-is-the-best-electric-car-on-the-planet-1200923

#13
2013-12-04 20:02

När Bmw säljer låt oss säga 50.000 elbilar om året så kan du börja snacka igen "Swemba" men innan dess ligger det absolut ingen mer "riktighet" i det som du säger mot vad jag hävdar.

#14
2013-12-04 20:27

Hur kom nu Saab in här 328i?
De har väl inte tillverkat någon elbil!
Det handlar ju om BMW, missat det?

#15
2013-12-04 20:36

---

#16
2013-12-04 20:44

@Mistro, du vidhåller alltså att BMW helst inte vill sälja i3. Ditt argument är att den enligt ditt tycke är ful. Är det ett rimligt argument, tycker du, eller har du fler anledningar som skulle bekräfta ditt påstående?

Men ok, låt oss leka med tanken att "BMW " faktiskt inte vill sälja bilen ... VEM är det som inte vill sälja den? Är det VD'n? Har VD'n gått ut med riktlinjer till designchef och produktchef att ta fram en ful bil som inte säljer, eller hur har det gått till tror du?
Har VD'n fått dessa direktiv från styrelsen? Har ordföranden klubbat igenom denna komplott? Har alla tusentals aktiägare godkänt detta? Har denna "satiriska avart" varit en agenda på Bolagsstämman, enligt dig och Saabnisse?

Kom igen! Hur gamla är ni?

#17
2013-12-04 20:45

Lägg ner "Swemba" ..Nämn gärna en standard bil som Bmw byggt tänkt att tillverkas i några tusen ex ?
På tal om åldern så är vi i stort sett jämngamla så det vore bra om du respekterade detta.
Angående denna fina bil som tydligen Bmw har satsat sådana enorma resurser på så var det ju ganska tråkigt att den inte klarade krockprovet bättre. Men det har vi ju fått lära oss att det inte gör så mycket då det handlar om en Bmw.

Du får ta mitt ord precis hur du vill men i3 kommer i nuvarande utförande inte att sälja i så många ex och som sagt ....det var aldrig tanken!
Med en traditionell kaross så kunde det ha blivit bra men inte nu.

#18
2013-12-04 21:04

@Mistro, men jösses. Så alla produkter måste vara för "mass market" annars är de oseriösa bluff-produkter?

När Peugeot RCZ kom 2009 tillverkades 100 bilar world-wide. Innebär det att Peugeot inte ville sälja fler RCZ? Var det en bluff-produkt?
Självklart inte. Man ville se hur marknaden mottog en bil av den typen från Peugeot, precis som BMW vill se med sin i3.

i3 är en produkt för en ny marknad för BMW. Försäljningsprognosen är därmed försiktig - runt 20,000 bilar årligen (rätt många fler än RCZ).
Det innebär inte att BMW inte vill sälja fler bilar.

#19
2013-12-04 21:16

Lite fakta ang batteripriser (köpepris för slutkund alltså - inte tillverkningskostnad)...
Detta är norska priser. Har inte sett några batteripriser för i3 så det får bli E-Up istället och den kostar där 182.700 NOK.
Man har också annonserat reservdelspriset för batteriet (18,7 kWh kan utnyttjas så nominellt är det säkert 15 % högre kapacitet) och det är 45.000 NOK. M a o 25 % av bilpriset i detta fall - och då brukar ju reservdelspriserna sällan vara konkurrenskraftigt prissatta - i detta fall helt enkelt för att det inte finns nån konkurrens.
Så med denna prissättning på ett originalbatteri så får man ju nästan säga att det inte är så förfärligt dyrt ändå. VW lämnar 8 års/16.000 mils garanti (70 % återstående kapacitet). Om batteriet trots allt måste bytas efter 8 år och 16.000 mil så skulle batterikostnaden därmed motsvara 2,81 NOK/mil. Lägg till detta kostnader för laddning som kanske ligger på max 2 kr/mil så hamnar man på maximalt ca: 5 NOK/mil. Ja - visst kan man anföra kritik mot den enkla kalkylen men den ger ändå lite hum om bl a batterikostnader. Sen är det väl högst troligt att batteriet inte tvärdör efter 8 år - och dessutom kanske reservdelsmarknaden vaknat och pressat batteripriserna.

#20
2013-12-05 11:17

@swemba: Batterierna är ca 15-20% av kostnaden i en Tesla.

#21
2013-12-05 13:32

@TB, har du någon källa på det? Jag antar att du inte syftar på konsumentpriset för utbytesbatteri. Det är något helt annat.

Jag kan medge att "90%" kanske var att ta i och i stället ska ses som en symbolisk siffra för att poängtera att batterierna utgör en mycket stor del av bilens pris.

#22
2013-12-05 13:50

Det märkliga är ju att även BMW, liksom så många andra bilbyggare som plötsligt får för sig att ta fram en elbil, också lyckats med en Clownbil!
Ingår röd näsa och slitna skor i storlek 56 i köpet?
Visst ja, rutig kavaj och gula byxor behövs ju också, men det hör kanske till extrautrustningen?

Jag trodde faktiskt att just BMW skulle lyckas bättre, deras övriga bilar tycker jag ofta är riktigt snygga.

#23
2013-12-05 15:54

@saabnisse, du är väl gammal nog för att veta att "snygg" är något subjektivt?

#24
2013-12-05 15:59

Japp och det var därför jag frågade om Clownattributen.

#25
2013-12-05 17:54

Swemba - du får försöka se det som att du förskottsbetalar drivmedlet när det gäller själva kostnaden för batteriet. Visst - det skall fyllas på också men i sammanhanget är ju det en rätt överkomlig kostnad. Sen hade väl knappast du heller på fötterna när du först sa 90 % av bilpriset... Har du nån källa som verifierar detta eller i alla fall i närheten av denna nivå ?
Sen tror jag ju knappast att kostnadsandelen i tillverkningskostnaden är större än andelen när du jämför vad man får ge för batteriet som reservdel kontra bilpriset. I nästan alla andra sammanhang så är reservbatterier mycket överprisade - se t ex på priset för reservbatterier till elverktyg. Även om jämförelsen kanske haltar lite så tror jag ändå att den kan ge en vink...

#26
2013-12-05 19:57

Lite OT men nu har " slanga soppa " kommit in i 2000-talet! =) http://www.teknikensvarld.se/2013/12/05/44818/elbilsagare-anklagad-for-elstold/

#27
2013-12-05 20:54

Där ser man,...finns det reserv/piratversion utav Teslas batteripack? ;)
Gällande Teslas batteripack så verkar det svårt att få en mer exakt kostnad. En del rykten säger 150-200.000kr men jag är tveksam till dessa uppgifter.

Lite mer om Tesla:
http://www.laddaelbilen.se/2013/09/24/nytt-tesla-patent-hybrid-batteri-med-63-mils-r%C3%A4ckvidd.-18409024

http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=57729

Just kostnaderna för batterierna i framtiden tror jag personligen är en överdriven oro.

Gällande räckvidden så finns det lösningar även för detta:

http://www.elbilsrekordet.se/content/tesla-byt-batterier-p%C3%A5-90-sek

Men....jag är tveksam till att det kan vara en lönade affär för Tesla att själv stå för uppbyggnaden utav dessa stationer. Har tidigare läst att dessa batteribytarstationer kostade ca 3 miljoner att bygga men har nu sjunkit till ca 1 miljon. I ett annat klipp sägs det att kostnaden är 500.000 dollar !? Även de som har pengar och därmed har råd med en Tesla tror jag nog kommer att föredra att tanka sin bil gratis istället för att betala motsvarande en tank bensin för elen.

#28
2013-12-06 09:25

@Pi, som jag också skrev så erkänner jag att de 90% var taget ur luften. Jag vidhåller dock att batterikostnaden är en stor del av elbilens höga pris.Vissa här hävdar att det höga priset i stället är en komplott för att slippa sälja elbilar.

Jag har dock svårt att tro att alla tillverkare av batterier och utrustning som drivs av batterier är med på denna komplott. Alla som ägt en skruvdragare, mobiltelefon, laptop osv, vet hur dyrt det är med nya batteripaket.
.
Ett nytt batteri till en laptop kan kosta 1500 kronor. På piratmarknaden kan man få dem för halva priset, runt 6-700 kronor. En Tesla har 7000 laptopbatterier från Panasonic. Självklart betalar de inga konsumentpriser för dessa med det skulle inte förvåna mig om batteripaketet kostar ett par hundra tusen ...

Det antagandet styrks när man tittar på batteripriserna till i3 samt hur mycket mer en VW E-Up kostar jämfört med vanliga Up.

Slutligen, personligen har jag inget emot att betala det högre priset då det som sagt säkert ändå blir billigare i längden genom lägre driftskostnader.
Jag argumenterade enbart för varför elbilar är dyra att köpa.

#29
2013-12-06 09:37

@saabnisse, du har väl clownnäsor så det räcker och blir över?

#30
2013-12-06 10:00

Ja när det gäller produkter som skruvdragare,diverse trädgårdredskap e.t.c som drivs med batterier så är jag övertygad om att tillverkaren inte alltid tjänar så många kronor på själva maskinen. Att de sedan tjänar betydligt mer på batterierna tycker jag är tydligt. ( ungefär som med billiga skrivare med dyra toners )

Ofta kan man köpa en ny maskin inkl batteri för ungefär samma kostnad som vad batteriet kostar och det är ju klart att batteriet inte egentligen är så dyrt. En dyr maskin har också oftast ett dyrt batteri men samma batteri kan även återfinnas i en långt billigare maskin . batterier som tillverkas i miljoner ex och som passar till många olika maskiner är så klart billigare än ett batteri som har anpassats för att passa bara EN maskin.

Med så många maskiner i omlopp som använder samma batterier så är förstås eftermarknaden intresserad utav att vara med och de säljer gärna batterierna billigt då de egentligen inte är så dyra att tillverka som maskintillverkarna vill låta gällande.

Då det gäller elbilar så är produktionen inte så hög och varje batteripack passar bara till en modell som regel vilket förstås driver upp priserna rejält.
Om t.e.x 1 miljon bilar kunde ha använt samma batteri så skulle självklart kostnaderna bli mycket lägre.
Biltillverkarna sammarbetar ju snart med det mesta annat så varför inte även med batteripaketen?
ett sådant sammarbete skulle även kunna resultera i gemensamma batteribytarstationer och räckvidden är löst på samma gång.

En elbil skall produktionsmässigt inte behöva kosta mer än en likvärdig Bensin eller Dieselbil (utan tvärtom är de troligtvis billigare)
Priset skulle därför klart kunna reduceras till kund om produktionen var större.
I fallet i3 så pratade man först om att bilen inte skulle säljas hos mer än tre återförsäljare i Sverige och för mig går det inte ihop med visionen om att vilja sälja många bilar.
Bilen är dock ändå att betrakta som prisvärd sett till vad marknaden erbjuder för övrigt men jag tycker att den är överdrivet opraktisk och andas inte särskilt mycket Bmw.
En liknande skapelse skulle aldrig lämna fabriken med enbart en förbränningsmotor.

Ta en stor tillverkare som t.e.x Toyota som säljer 10 miljoner bilar om året. Om de hade bestämt sig för att 10% utav dessa skulle vara helt eldrivna...ja låt oss säga att det även blir en elversion utav kanske 20 redan befintliga modeller. Då skulle Toyota kunna använda sig av samma batterier till 1 miljon bilar. Bilarna behöver inte vara så märkvärdiga för övrigt utan bara lågt prissatta för att till en början kanske fungera för marknaden i Kina m.m
Idag har man väl bara Rav4 med eldrift? och den tekniken köper man utav Tesla ....ganska ironiskt i sig eller?

#31
2013-12-06 10:29

"I fallet i3 så pratade man först om att bilen inte skulle säljas hos mer än tre återförsäljare i Sverige och för mig går det inte ihop med visionen om att vilja sälja många bilar."

Att VILJA sälja och KUNNA sälja, är två olika saker, det måste du väl förstå? Precis som i exemplet med Peugeot RCZ som bara tillverkades i 100 exemplar första året, kan BMW självklart inte pumpa ut enorma volymer av i3 innan de ser hur efterfrågan ser ut.
När nu mottagandet varit gott och efterfrågan ökar, så skruvar BMW upp tillverkningstakten. Det är precis så det alltid fungerar med alla produktlanseringar.

Sen tror jag att det kommer att dröja innan elbilar får ett stort genomslag i Sverige, om de någonsin får det.
Vi är ett litet glesbefolkat land. Fördelarna med elbilar här är små, jämfört med nackdelarna.

#32
2013-12-06 10:59

Swemba och andra intresserade - kollade för en stund sedan priset på ett batteri till en Sony videokamera. Svenskt pris på original-batteriet är 999 kr, samma företag har ett "piratbatteri" för 799 kr. När jag kollar på Ebay så kan jag köpa ett piratbatteri (samma kapacitet) där för ca: 65 kr inkl frakt !!
Jag säger inte att kvaliteten är densamma för det kan absolut vara så att originalet är lite bättre men å andra sidan kan man köpa 15 st piratbatterier via Ebay för samma kostnad som ett originalbatteri och det skulle förvåna mig mycket om inte dessa 15 skulle ge totalt mycket längre livslängd. Ja - i de flesta fall är inte piraterna speciellt mycket sämre. Vi har t ex en Asus-dator där originalbatteriet blev väldigt dåligt efter ca: 2 år och då gäller inga batterigarantier längre. Kollade svenska priser, även på piratbatterier, men dom var höga så jag chansade och köpte ett via Ebay för ca: 200 kr inkl frakt. Detta fungerade också i 2 år (PCn används väldigt frekvent med batteridrift) så i det fallet kan man nog konstatera att kvalitetsskillnaden var försumbar. Så priset till konsument på original-batterier säger inte mycket om vad dom egentligen kostar att tillverka - det ligger nog snarare i samma härad som piratbatteriet på Ebay är min gissning.
Sen är det givetvis så att ett batteripaket till en elbil är oerhört mycket mera komplicerat än ett paket till småmaskiner för det behövs ett mycket kvalificerat "Battery Management System (BMS)" som antagligen övervakar varje enskild cell vilket i Teslas fall är runt 7000 st så givetvis är det inte bara kostnaden för cellerna utan till detta kommer mycket elektronik.

#33
2013-12-06 11:26

Hur snabbt elbilen får fotfäste även i vårt trista klimat hänger mest ihop med prissättningen på bilarna. Utvecklingen går nu utav någon anledning i ett rasande tempo och man kan snart som tillverkare inte stå utan minst en eldriven version.
Lanserar Tesla som lovat en "folkbil" så skall ni får se att marknaden inom max två år har mängder att erbjuda.
Elbilen har sina begränsningar och passar inte alla men om de tillåts att komma i produktion i en större skala så kommer de liksom allt annat att utvecklas väldigt fort.
Förhoppningsvis blir nya i5 en snyggare bil.

#34
2013-12-06 11:47

Misstänker dock att "folkbil" i Teslas terminologi ändå kommer att innebära ett pris i 400.000 kr häradet och då är det nog lite för dyrt för privatköpare. Tror egentligen mera på småbilskonceptet a'la E-Up - sen kanske man ändå tvingas ha en bil till och t v får det väl i så fall vara en konventionell bil och då löser man ju långresebekymret (?) den vägen. Det är nog som sagt till stor del prisbilden som är problemet. Kunde man köpa en bra el-småbil för säg 130.000 kr så tror jag personligen att det närmast skulle explodera med elbilar även i Sverige eftersom de flesta småbilar i regel inte körs så långa sträckor varje dag.

#35
2013-12-08 09:32

Absolut "Pi" och en småbil måste inte heller vara rymlig eller kunna dra släp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.