Nästa artikel
BMW kan införa ”pant” på elbilsbatterier
Nyheter

BMW kan införa ”pant” på elbilsbatterier

Publicerad 22 februari 2021
Elbilsköpare som slår till på en BMW kan få pengar tillbaka när bilen skrotas, om BMW-chefens idé blir verklighet.

BMW har inte alls haft samma fart i elbilsutvecklingen de senaste åren som när i3 och i8 presenterades. Men i år ska nya BMW i4 börja byggas och i november visades även suven iX upp.

Förra året publicerade BMW också en kontroversiell annons som hävdade att märket är ”det bästa för klimatet”. Nu berättar även BMW-chefen Oliver Zipse om planerna på att bygga världens mest klimatsmarta bilar, även om han erkänner att elbilar har högre utsläpp än bensin- eller dieselbilar under tillverkningen.

– Men det motverkar vi konsekvent och framgångsrikt tillsammans med våra leverantörer, för att kunna möta vårt påstående om att den ”grönaste” elbilen kommer från BMW, säger han i en intervju med Focus.

”Vi minimerar användningen av kritiska råvaror i batterierna”

Han berättar bland annat att all elektricitet som används när batterierna tillverkas ska vara förnybar, något som sparar tio miljoner ton koldioxid fram till 2030. Den aluminium som används ska tillverkas med solenergi vilket sparar ytterligare 2,5 miljoner ton koldioxid.

– Vi minimerar också användningen av kritiska råvaror och har minskat andelen kobolt i katodmaterialet till mindre än tio procent i vår senaste generation battericeller.

Läs också: BMW-chefen avslöjar: Här är modellerna som hänger löst

Oliver Zipse har spenderat hela sin karriär på BMW.

Men det är minst lika viktigt att minska utsläppen när bilen ska skrotas eller återvinnas som när den tillverkas eller körs, enligt Oliver Zipse. En lösning skulle kunna vara att införa en sorts ”pantsystem” på bilar för att komma åt värdefulla råmaterial som litium, kobolt och nickel.

– Vi planerar faktiskt en sådan modell för högvoltsbatterierna i våra elbilar. Det kan införas redan med vår eldrivna BMW iX som ska lanseras senare i år. Vi betalar tillbaka en premie i slutet av bilens livscykel baserat på värdet av råmaterialet, säger BMW-chefen och berättar att batterierna kan användas som energilagring på andra platser när de tjänstgjort i en bil för att sedan återvinnas.

Läs också: Svenska företagen som räddar elbilens uttjänta batteri

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.