Bild
Nästa artikel

BMW iNext har en enorm skärm

Nyheter

BMW har förhandsvisat instrumenteringen på sitt kommande i-flaggskepp.

Elbilen iNext har länge varit omryktad och kommer lanseras under 2021 under i-familjen. Redan nu har det tyska märket börjat förhandsvisa bilen, i form av bilder på instrumenteringen.

Istället för flera olika skärmar och mätare kör BMW på en enda stor, välvd skärm i den kommande elbilen. Det är inte särskilt avslöjande bilder utan visar endast den stora böjda skärmen, som integrerar både instrumentering och infotainmentsystem.

BMW:s designchef Domagoj Dukec säger att skärmen ser ut att sväva med sin upphängning mot instrumentpanelen. Från passagerarsidan ska det inte gå att se infästningen, som består av tunna magnesiumfästen. 

Diskutera: Vad tycker du om stora skärmar i bilen? 

Kommentarer

#1
2019-05-29 10:37

Jag har kört bil i 46 år och har aldrig behövt en skärm till något alls. Men nu är det väl så att den som har den största skärmen vinner

#2
2019-05-29 11:00

En instrumentpanel plus en liten display för radio/navigering är alldeles utmärkt ... det är mycket "följa John" och flockbeteende inom bilindustrin, har dom med sig konsumenterna eller blir det en övergående "fluga" (fiasko)?

#3
2019-05-29 12:14

Tesla var ju tidigt ute och nu försöker man tydligen något liknande.
Men det är ju inte så underligt, det är ju betydligt billigare att ha skärmar än mekaniska instrument och fysiska reglage.
Och skärmar som kan ges personliga inställningar kan ju bli utmärkta, men personligen föredrar jag att ha kvar fysiska reglage med syn- och kännbara ställägen.
Men tyvärr blir det, främst av kostnadsskäl, kladdskärmar som ersätter fysiska knappar.

#4
2019-05-29 12:50

Röststyrning är bäst

#5
2019-05-29 13:16

Jag ser mest bilen som ett transportmedel inte som en rullande dator.

#6
2019-05-29 13:37

Saabs blackpanel är de absolut bästa jag sett när man kör nattetid. Vilsamt och bara fokus på väg och körning.
Skärmar i bilen är fel tänk enligt mig. Till viss del, visst, men inte ju större dess bättre, utan för vissa ändamål. Men bara det.

#7
2019-05-29 17:52

Hacken, det här kommer på varenda masstillverkad bil, vilket vi vill ha det eller ej.
Nördarna kommer att älska det, produktionsekonomerna kommer att älska det för att det blir billigare än allt mekaniskt, programmerarna kommer att älska det för alla möjligheter det ger att skapa onödig information, jag kommer att älska det genom möjligheterna att koppla bort det mesta trams som finns så jag kan närma mig Saabs "Black panel"!

#8
2019-05-29 17:59

Saabnisse, det här "uppkopplade" livet börjar gå till överdrift nu. Det är så sorgligt att se alla gå omkring med näsan i telefonskärmen och nu skall alla stirra på skärmen i bilen med. Suck....

#9
2019-05-29 18:18

Om det är en OLED så är det kanonbra för då går det i praktiken få black panel.
Är det LCD så nej tack.

#10
2019-05-30 02:19

Bilen med störst skärm vinner?

#11
2019-05-30 07:33

Och största grill!

#12
2019-06-01 22:06

Skärmar är bra! Men kladdskärmar är uselt! Att Audi har taktila skärmar förbättrar det hela, men inget kan ersätta rejäla vred och knappar.

Jag är definitivt inte teknikfientlig, vilket kanske några här märkt.
Framförallt ska man inte döma ut något som är i sin linda, utan se om det kan finnas en potential. Det är inte mycket som är perfekt på en gång.
Minns en gång för en herrans massa år sen när jag gick en kurs i Basic-programmering.
Den första programsnutten gav följande:
"Jag är datorn, vad heter du?"
Man skrev in sitt namn och tryckte enter.
"Hej, Roy."
Genast hördes en deltagares klentrogna röst: "Vad har man för nytta av det här, då?"
Somliga saknar fullkomligt fantasi och insiktsförmåga. Själv såg jag hur all direktadresserad reklam kom till och kunde se många möjligheter.
Dessvärre finns det de som dömer ut allting på liknande sätt även idag.
Med det sagt behöver man ändå inte falla i farstun för första bästa nymodighet, vilket tyvärr motorjournalister gör alltför ofta. Efter en tid infinner sig dock de insikter som borde funnits från början.
Kladdskärmar är helt enkelt inte bra i en bil!

#13
2019-06-03 22:16

Håller med dig Roy.

Mina två senaste bilar har haft touchskärm, men det är bara den senaste som har för mycket styrning via skärmen. Alla inställningar görs där, så klart radio och annan media, så klart navigering, men också saker som att ställa fläkthastighet och temperatur. Finns knappat några knappar kvar. Det är typ varningsblinkers då.

Jag har inga problem att använda tekniken, men det känns ibland lite trafikfarligt att behöva koncentrera sig på att trycka på rätt ställe på skärmen samtidigt som man kör bara för att det känns lite varm i kupén.

Det kom en lag mot att använda mobiltelefoner i bilen under körning, men samtidigt ersätts mobilens skärm allt mer av bilens skärm vilket inte är bättre i säkerhetssynpunkt på något sätt.

Man byter musik i spotify på skärmen medans man kör. Man växlar mellan musik, navigering och och annat, man ändrar temperatur och fläkt, man gör inställningar (men oftast inte när man kör)

Skillnaden är väl att man inte aktivt kan knappa ord på skärmen. T.ex. finns inte stöd för att skriva SMS (men det går med röststyrning) och inte stöd för att söka med text i spotify (men det går med röststyrning) osv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.