Nästa artikel
BMW 2-serie som laddhybrid i 225xe
Nyheter

BMW 2-serie som laddhybrid i 225xe

Publicerad 17 september 2015
BMW 225xe är en plug-inhybrid.
BMW presenterar en plug-invariant baserad på 2-serien Active Tourer, som kommer våren 2016.
På BMW 225xe finns en 1,5 liters trecylindrig bensinmotor med dubbelturbo som driver framhjulen och ska tillsammans med ett litiumjonbatteri som driver bakhjulen producera en total effekt på 224 hästkrafter.

Bränsleförbrukningen pressas tack vare hybriddriften ner till 0,2 liter milen vid blandad körning och koldioxidutsläppet ska enligt EU:s testcykel ligga på 46 gram per kilometer.

Den helt eldrivna räckvidden ska vara 4,1 mil.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW 225xe?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-17 12:03
mayors

Bilen är i sig ointressant för mig, men när drivlinan dyker upp i den nya X1:an kommer jag utvärdera den närmare

#2 • Uppdaterat: 2015-09-17 12:14
PREVIA

Några mer detaljer om drivlinan vore intressant i en tidning som vill kalla sig biltidning.
Att som i artikeln skriva att ett batteri driver bakhjulen är lika fel som att säga att en bensintank driver framhjulen.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-17 13:08
Reverend Benny

Fast tanken med en plug-in är väl att man ska i 95% av fallen klara sig på batteridrift. Och för de som bara har en bil i hushållet som mest går som pendlingsfordon känns detta riktigt bra.
Även om jag gillar Toyotas lösning så hade jag önskat att även deras lilla batteripacket kunde laddas via kabel så man slapp bränna bensin för att ladda batterierna. Att bara kunna köra 1,5 mil på batteridrift hade gjort susen för miljön i storstäder och rusningstrafik.
När det gäller byte av batteripaket så verkar det även som några leverantörer tänkt till och kan byta enskilda celler.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-17 13:13
L. Mäkinen

Jag är av precis motsatta åsikten mot leifer. Jag skulle aldrig köpa en hybrid utan laddmöjlighet. Utan det sparar man bara bromsbelägg och släpar runt en massa bråte.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-17 13:36
Reverend Benny

Spontant så har jag svårt att tro att någon som gör ett medvetet val och köper en hybrid (plug-in) struntar i att ladda den, hela vinsten är ju att kunna köra på el. Samma gäller ju beg. marknaden, man köper den ju för att den går på el.
Att inte alla kan ladda hemma är något som jag håller med om, och har själv det problemet, därför får jag vänta lite med hybrid/el-bil
Sen så kan ju även plug-in hybrider, iallfall de jag kollat på ladda upp batterier vid behov medans man kör.
Automat och extrasäker drivlina tror jag ingår som standard på de flesta hybridmodeller ;-)

#6 • Uppdaterat: 2015-09-17 14:48
Reverend Benny

@Leifer
Men vad är det för superbatterier som Toyota har som inte kräver underhåll eller byte?
Och varför skulle plug-in hybrider bli kalla på marknaden? Kan det inte vara tvärtom då bränslepriser stiger och att bilen alltid kan vara fulladdad när man kommer ut på morgonen och ska pendla till jobbet och att man aktivt kan välja driftskälla de första 3-5 milen?

#7 • Uppdaterat: 2015-09-17 17:07
tjabo44

Har svårt att begripa Leifers synpunkter. För min del skulle en laddhybrid vara perfekt (gärna MB:s C350). Med en räckvidd på 25-30 km på batteriet skulle i princip all stadskörning för min del täckas in. Att man skulle avstå från att ladda laddhybriden verkar för mig bara korkat. Naturligtvis köper man den just för att köra så mycket som möjligt på el. Att ladda under natten tar ju dessutom inte bort nån "aktiv tid". Jag skulle gladeligen omedelbart köpa en laddhybrid om jag hade laddmöjlighet i (det gemensamma) garaget. Problemet är dock att man då själv får stå för kostnaden för nytt bättre eluttag + att övertyga sin bostadsrättsförening om att man själv får installera ett sånt + egen elmätning.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-17 19:49
L. Mäkinen

Det främsta skälet till plug-in är att slippa kliva ur bilen på platser som man inte ska till för att fylla på energi.
I min vardag känns det mycket krångligare än att stoppa i sladden när jag är framme.

Batteripriser på över 100 kkr för 8-10 mil räckvidd är inte aktuella siffror.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-17 19:52
Mistro

"leifer" . Handlar det hela egentligen inte mer om att du i vanlig ordning vill hylla Toyota för deras lösningar? Själv tycker jag att alla versioner utav hybridtekniken är intressant och det oavsett vem som står som tillverkare. Det har tagit sin tid (allt för lång tid) men nu börjar det ju faktiskt hända saker på området. ALLA bilar är kalla på marknaden efter 5 år sett till värdet så att en plug-in bil skulle få ett sämre värde är ju bara trams. Problemet idag är mycket riktigt det höga priset vilket tyvärr även gäller hybridbilarna men om ett par år så kommer priserna säkert ha sjunkit för tekniken.

#a • Uppdaterat: 2015-09-17 19:59
saabnisse

leifer, det gäller väl i så fall även de hybrider som inte är plug-in?
Prius t.ex. har väl inte särskilt högt andrahandsvärde och det tycker jag nog är lite konstigt, men kanske utseendet avskräcker?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.