
Först ut i den senaste omgången krocktester från Euro NCAP är den kompakta coupésuven Volkswagen Taigo som får toppresultatet fem stjärnor. Det får även Volkswagen Polo, men den säljs inte längre i Sverige.
Mer intressant är kanske att den nyutvecklade elbilen Renault Megane E-Tech Electric också får fem stjärnor med bra resultat för både passivt och aktivt krockskydd. Den bygger på en ny plattform och resultatet är helt annorlunda än för Renault Zoe, som nyligen fick noll stjärnor i krocktest eftersom viktig säkerhetsutrustning tagits bort.
Lexus NX kommer i ny upplaga och finns numera både som hybrid och laddhybrid. Även den får fem stjärnor men Lexus får ändå bakläxa för att inte ha delat viktig information med Euro NCAP, något krocktestorganisationen beskriver som ”slarvigt” och ”inte typiskt för Toyotakoncernen”.
Den enda bilmodellen i senaste testomgången som inte får fem stjärnor var BMW 2-serie Coupé. Den får nöja sig med fyra. Krockskyddet för vuxna och oskyddade trafikanter är bra, men de aktiva säkerhetssystemen klarar inte av mer utmanande situationer med exempelvis cyklister.
Som avslutning får Volkswagen ID.5 samma krocktestbetyg som ID.4 och skåpbilen Ford Tourneo Connect som numera är syskonmodell till Volkswagen Caddy delar den tyska modellens femstjärniga betyg.
Kommentarer till artikeln (1)