Bild
Nästa artikel
Volvo V70 regerar fortfarande.
Volvo V70 regerar fortfarande.

Biltoppen i maj

Biltoppen

Här är de 25 bilmodeller som är populärast just nu. I toppen är det sig likt, men lite längre ner i listan hittar vi en nykomling.

Antalet nyregistreringar av personbilar i maj i år uppgick till 29 458 stycken. Det är en ökning med 6,5 procent jämfört med samma månad förra året.
 
Andelen dieslar var 58,8 procent, under maj förra året var dieselandelen 60,9 procent. Antalet nyregistrerade miljöbilar under maj var 4 436, vilket gav en miljöbilsandelen på 15,1 procent, hittills i år är miljöbilsandelen 16,3 procent.

I toppen fortgår kampen mellan Volvo och Volkswagen. En nykomling på listan från förra månaden är Opel Astra, en bil vars efteträdare kommer premiärvisas i Frankfurt i september.
 
Bilarnas 25 i topp
(modell, antal nyregistreringar, förändring i procent från jan-maj 2014)
1. Volvo V70, 2 177,  +19,1
2. VW Golf,  1 932,  +39,9
3. Volvo XC60, 1 379,  +15,7
4. VW Passat, 1 096,  +21,4
5. Volvo S/V60, 1 014,  +1,1
6. Volvo V40, 760, -5,2
7. Kia C'eed, 575, -7,3
8. Toyota Auris, 545, +5,3
9. Skoda Octavia, 518, +28,5
10. Skoda Fabia, 499, +54,4
11. Renault Clio,  467, +15,8
12. BMW 3-serie, 385, -21,3
13. BMW 5-serie, 381,-14,7
14. Nissan Qashqai, 380, +0,8
15. Toyota Avensis, 351, +45,8
16. Audi A6, 348, +50,6
17. Toyota Yaris, 337, -4,7
18. Audi A3, 332, +2,4
19. Audi A4, 329, +0,6
20. Seat Leon, 317, +33,4
21. Peugeot 208, 301, +38,1
22. Opel Astra, 294, +25,8
23. VW Polo, 284, -43,1
24. Kia Sportage, 283, +2,9
25. Mitsubishi Outlander, 280, +7,5

Källa: Bil Sweden
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2015-06-04 11:32

Fortfarande tjänstebilarna överst.

#2
2015-06-04 12:21

En Seat på topp-25 listan tillhör inte heller vanligheterna.
Förmodligen deras prisvärda privatleasing som visar sig i registreringsstatistiken.

I t.ex. Norge har VW lagt ner Seatförsäljningen p.g.a. liten försäljning. (Finns dock en privat ÅF som importerar bilarna från Sverige :) http://www.seatnorge.no/ )

#3
2015-06-04 13:08

Volvo och Passat är nog det, men Golf som tjänstebil?

#4
2015-06-04 13:56

Fortfarande ingen Mazda på top 25 listan? Tycker mig se Mazda överallt nu för tiden

#5
2015-06-04 14:07

mw73: man kör runt som f-n i sina Mazda just nu. Brådis innan de rostar bort. (Ja, det var ett skämt...)

I övrigt tror inte jag heller på Golf som typisk tjänstebil.

#6
2015-06-04 14:24

Golf som tjänstebil,javisst.Gasversionen är inte ovanlig.

#7
2015-06-04 14:31

Tror att gas-Golf tar marknadsandelar tack var att det saknas en gas-Passat numer. På de flesta företag får man inte välja bilar med mer än 119 g CO2/km i utsläpp. Förmånsvärdet blir ju bättre med en biogas/elbil och det är väl det många kollar på i kalkylen.

#8
2015-06-04 14:42

200 sålda Golf med gasdrift under maj förklarar inte saken. (Eller för all del 10%.) Men visst, märket har en hög del juridiska köpare....

#9
2015-06-04 14:46

Tycker att man väldigt ofta ser Golf med kommun- eller omvårdnadsföretagslogotyper.

#10
2015-06-04 14:51

Man sålde 296 st XC90n under maj, men den dyker ej upp i BilSweden topp 75 då listan även baseras på antal sålda bilar Januari - Maj.

http://bestsellingcarsblog.com/2015/06/sweden-may-2015-new-volvo-xc90-ju...

#11
2015-06-04 15:32

Precis muskorv, kommunbilar är väldigt ofta Golf.

#12
2015-06-04 19:25

Vad gäller Seat Leon så tror jag att det inte bara gäller leasing. Seatsäljaren sa till mig att han hade fullt upp. Seat har en hel del lagerbilar som de rear ut så jag kan tänka mig att de är lättsålda för den som vill ha en VAG-bil utan att betala överpris.

Jag själv har bidragit med statistiken genom Seatköp i maj o är grymt nöjd.

Är förvånad att BMW som ska vara så "bra" har tappat en hel del. Men de kanske har nya modeller på gång?

#13
2015-06-04 20:38

Jag är fortfarande förvånad över att inte Mondeo finns med, den slår många av de här som tjänstebil.
Passat är fortfarande min personliga favorit. Att gamla V70 ligger i topp är ju inte underligt, det finns en mängd bilköpare som enbart köper bil efter gamla fördomar, men den är ju passerad av många i samma prisläge, om man bortser från stolarna där den fortfarande är svårslagen, men i övrigt!
Att Golf ligger så högt förvånar inte, det är en trevlig bil med ett trevligt uppträdande och jag tycker att den numera går förhållandevis tyst, betydligt bättre än förra generationen.
Men den är för dyr!
Att Opel Astra ökat tycker jag är trevligt, kanske har satsningen på märket börjat ge resultat?

#14
2015-06-04 21:01

När ska vi få en topplista där tjänstebilar inte räknas in?

#16
2015-06-05 09:57

Gäsp, "Tjafset om tjänstebilar lämnar jag därhän ... den marknad är lika konkurrensutsatt som privatbilsmarknaden."
Det var just det, tjänstebilen bör hamna i pris under 7,5 basbelopp och som jg skrev tidigare är Passat min favorit, men ska man inte sitta på träbänkar blir den nästan 50000:- dyrare än Mondeon och hamnar fel i pris!
Men visst känns Mondeon plastig, men det gör ju de flesta bilar idag, det stör inte så mycket, bilen är rymlig, går komfortabelt och är ett fynd för knappentusiaster, den är nerlusad med knappar högt och lågt.

#17
2015-06-05 10:11

Att påstå att Mondeo, Passat m.fl. är ett bättre tjänstebilsval än Volvo tror jag beror på bristande insyn i paketeringen mot företag.
Jag bytte själv tjänstebil i våras, kör 5000 mil per år och drar halvofta hästtransportsläp på leriga gårdsplaner och småvägar ut till ridtävlingar så jag vill gärna ha 4wd, Fick ihop en välrustad XC70 D4 med automat, 4wd, driversupportpaket, helskinn och allt annat mer eller mindre nyttigt för 349.900, det är riktigt mycket bil för pengarna! Ni som inte förstår hur Volvo kan sälja bättre än Passat, Mondeo m.fl. kan ju gärna ge exempel på nån annan bil för de pengarna som har4wd, samma komfort och dragförmåga?

#18
2015-06-05 10:15

Är det inte en fantastisk prestation av Volkswagen att hamna på andra plats i försäljning av nya bilar trotts alla fel på bilarna med växellådor och nackskydd och kamkedjor och kugghjul och rostiga gastankar medmera och som inte håller och som inte ersätts av Volkswagen ,förutom en verkstadsorganisation som verkar stå lägst i förtroende bland sina kunder jämfört med andra biltillverkares verkstäder.
http://teknikensvarld.se/volkswagen-backar-om-motorhaverierna-oppnar-for...
Ersätter Volkswagen även försäkringskollektivet som oftast fått stå för fiolerna när Volkswagens ursprungsfel ersätts med maskinskadeförsäkringspengar av försäkringskollektivet.

#19
2015-06-05 10:32

V70 2177 st
Passat 1096 st
Det måste vara första gången Volvo säljer 100% fler än Passat. När VW introducerade nya Passat hade man mycket stora förhoppningar och de flesta hos VW trodde att nu skulle man passera V70 som Sveriges mest sålda bil. Resultatet blev det omvända. Passat har aldrig sålt så dåligt som nu trots en massiv reklamkampanj. Passat låg ett par gånger innan dom introducerade den nya modellen före V70. Då skålade man i champagne hos VW. Nu har man ställt undan champagneglasen.

#20
2015-06-05 10:37

Previa, nu är det ju bara en låg %-andel av VW koncernens alla sålda bilar som haft problem.

#21
2015-06-05 10:52

Jag tror nog att Golf säljs mer och mer som tjänstebil, idag så är det svårt att klara 7,5BB med en Passat och en Golf Sportscombi eller Alltrack med bra utrustning är absolut ett ypperligt alternativ, då den numer är en mini-Passat.
Utan att veta skulle jag tro att Passat lider av långa leveranstider och siffrorna ovan är registrerade bilar. Senast jag kollade så var det i alla fall 6 månaders leveranstid på en ny VW.

Intressant annars är att ganska många "privatbilar" syns röra sig i listan, då tänker jag på Fabia, Clio, Leon, 208 och Astra som har riktigt stora procentuella ökningar och sedan är nog Octavia en balans mellan privat och tjänste, men den ökar också stort.

3-ser och 5-ser tappar mycket, okej, 3-ser kommer ju snart en ny, men 5:an?

Volvo är ju alltid Volvo i Sverige...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.