Bild
Nästa artikel
Biltillverkarnas nya huvudvärk: Brist på halvledare pausar produktionen

Biltillverkarnas nya huvudvärk: Brist på halvledare pausar produktionen

Nyheter

En liten komponent ställer till med stor oreda i bilvärlden.

Bilindustrin ställs redan inför utmaningar som gäller tuffare utsläppskrav, coronapandemin och brexit. Nu har de stora biljättarna fått ytterligare en huvudvärk som tvingar dem att dra ned på produktionen.

Anledningen är att det råder global brist på så kallade halvledare. Den lilla komponenten innebär att bilarna inte kan färdigställas i fabrikerna, och bristen drabbar många stora biltillverkare.

Problemet kommer extremt olägligt. Flera bilmärken hade börjat skruva upp produktionen igen under hösten efter att flera länder mer eller mindre stängts ned under våren.

”Det är absolut ett problem för hela industrin”

Volkswagen, Ford, Fiat/Chrysler, Toyota och Nissan har alla tvingats senarelägga produktionen av vissa modeller och kämpar nu för att hålla igång tillverkningen. Ford kommer tvingas sätta en fabrik i Kentucky på tillfällig paus.

– Det är absolut ett problem för hela industrin. Vi utreder problemen med tillgången på halvledare och utvecklar motåtgärder för att minimera påverkan på produktionen, säger en talesperson på Toyota i ett uttalande.

Efterfrågan på den här typen av komponenter är redan extremt hög och den ökar i takt med att nya bilar förses med mer och mer teknik. 

Stora biltillverkare brukar använda sig av en teknik som kallas ”just in time” och som innebär att komponenterna anländer till fabrikerna i exakt rätt tid när bilen ska byggas för att inte behöva förvaras på ett lager. Men nackdelen är att produktionen stannar av om komponenten inte finns på plats.

Läs också: Klassiska fabriken har byggt sin sista förbränningsbil

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2021-01-11 10:19

Stora leveransproblem beror på att en fabrik för kretsar som sitter i temperaturkompenserade oscillatorer har brunnit. Tyvärr hade AKM som ägde fabriken mellan 80 och 90% av världsmarknaden för såna kretsar. Oscillatorerna "håller takten" på kretskorten och när temperaturen varierar som i en bil ställer det höga krav på toleransen. Därför gör man dem så att de kompenserar automatiskt för svängningarna.
Håller de olika korten i bilen olika takt tappar de kontakten med varandra och allt funkar sämre.

#2
2021-01-11 13:13

Erik. På riktigt? Kunde du inte genomskåda den urusla konstruktionen med "Anledningen är att det råder global brist på så kallade halvledare". Haha. Det är lite som att säga att "Anledningen till att det att det tillverkas färre fartyg är att det råder brist på såna där... atomer...".

Det råder ingen brist på halvledare överhuvudtaget. Det kan däremot råda brist på enskilda komponenter, oavsett om det är elektronik eller mekanik, pga den globala pandemin.

Men snälla. Mer oinvigt än "halvledare" borde man klara av om man är född i närheten av det här sekelskiftet iaf?

#3
2021-01-11 13:19

L. Mäkinen: Verkligen inga 80-90% av världsmarknaden. Och du får det att låta som att deras XO:er var de enda på marknaden. Det finns ganska gott om såna produkter. Däremot är single-sourcing av komponenter ALLTID ett problem om fabriken går under. Det går utmärkt att hitta ersättare, men då måste du CAD:a om ditt kort, för pinouten är inte samma. Eventuellt annat mjukvara, eftersom den inte funkar exakt lika. Vilket givetvis är löjligt jobbigt för att du inte får tag på en enda fånig komponent längre.

Men det här är inget nytt. Såhär har det ALLTID vart.
TCXO:er är dessutom inga halvledare. Det är kristaller.

#4
2021-01-11 15:11

Milkylainen,
Jag skulle vilja se den som kan konstruera en TCXO utan halvledare. Själva kvartskristallen är den enkla delen i konstruktionen. Många av marknadens tillverkare av oscillatorer har vänt sig till AKM just för deras ASIC till TCXO. Flera stora tillverkare har haft en "second source" av oscillatorer, men just nu har det visat sig att AKM levererat till de flesta.
AKM tillverkar såvitt jag vet inga oscillatorer alls. Det de är mest kända för är ADC/DAC för audioutrustning.

Det finns vägar runt problemet, men ingen kan leverera ekvivalenter till det som plötsligt försvann i oktober. Flera av de Europeiska biltillverkarna har sänkt kraven på temperaturberoendet i sina konstruktioner för att kunna leverera bilar. I många fall fungerar det säkert.
Att cadda om korten hjälper inte om komponenten fysiskt inte får rum på kortet.

#5
2021-01-11 18:47

Har svårt att tänka mig att bilindustrin är så korkad så att man tillåter produktionsstopp p g a att en fabrik som tillverkar en elektronikkomponent, enligt kommentarerna ovan en vanlig enkel temperaturkompenserad kristalloscillator (TCXO), inte kan leverera. För det första har man ju bra framförhållning så man vet om det några veckor i förväg och dels är det ju bara rått hantverk att ta fram en ny lösning med en annan oscillator.

#6
2021-01-11 19:48

Esb,
Bra framförhållning inom bilindustrin? Nu skojar du väl ändå? De har under många år haft krav på leverans på bestämd tidpunkt kombinerat med kontinuerliga prissänkningar och vägran att ta ansvar för prognoser. Det har gjort att ingen producerar innan det är absolut nödvändigt.
AKM som har ritningar på sina kretsar räknar med att vara igång igen om lite drygt ett år.

De som tillverkar oscillatorer har pressat sina kostnader under många år och har i princip ingen ledig kapacitet för att göra egna ASICar så att det räcker till.
Flera av de företag jag arbetar med har liknande komponenter framtagna, men i få fall med samma precision som de gamla. Det finns förstås bättre komponenter att montera, men med en helt annan prislapp. I vissa fall har jag fått förslag på oscillatorer för 20-25 USD för att ersätta en som kostade 3 kr. Det sitter ganska många i varje bil...

#7
2021-01-12 08:05

L. Mäkinen: Min poäng kvarstår. Det är inte brist på "halvledare". Det är bara en usel översättning av semiconductor från Engelskan. Avsikten där är i princip att säga "kiselkompoent-industri". Som du säger, ASIC's av varierande sorter. Problemet är fortfarande inte heller att AKM har brunnit ner. Det är att man single-source:at en komponent någonstans och det tar tid att göra om design, validering osv för andra komponenter. LTB eller liknande är standard inom industrin, skillnaden är att du får en heads-up. Men det är samma jädrans plåga.

#8
2021-01-12 09:14

Vid en planerad nerstängning av en produkt finns alltid möjligheten att köpa på sig ett lager innan det händer, men att få ett last time buy-datum när det redan har passerat ger besvär.
Jag tror inte att någon föreställt sig att Epson, NDK, IQD, Taitien, Vectron, Micro Crystal, Rakon och ett antal till köper komponenter från samma lilla företag.

Att kalla det halvledare är förstås inte speciellt klargörande.

#9
2021-01-12 16:08

Där ser man hur känslig hela kedjan av bilartillverkning är.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.