Bild
Nästa artikel
Bilskatter slår hårdare mot landsbygden

Bilskatter slår hårdare mot landsbygden

Nyheter

En ny studie visar att landsbygden tar en hårdare smäll än storstaden när det kommer till bilrelaterade skatter.

Det är forskare från VTI som tillsammans med Jonas Eliasson, trafikdirektör för Stockholms Stad och professor i transportsystemanalys på KTH, tittat närmare på hur olika transportrelaterade styrmedel påverkar olika delar av landet. Det handlar om fyra specifika styrmedel: kilometerskatt, ökad drivmedelsskatt och ökad koldioxidskatt för ägande respektive nyköp. 

– Vi har i analyserna bland annat tittat på effekter i olika grupper beroende på inkomst. Den del lilla del av befolkningen som skulle få påtagligt sämre välfärd av dessa skatteökningar hittar vi framför allt i gruppen låginkomsttagare, säger Jonas Eliasson.

Skillnaderna mellan södra och norra Sverige är inte särskilt stora, skillnaderna hittas istället mellan landsbygd/glesbygd och storstad. Resultatet visar att låginkomsttagare påverkas i större utsträckning. Hela rapporten finns att läsa här

Diskutera: Vad tycker du om de olika styrmedlen? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-04-27 10:57

Ännu en helt fantastisk nyhet! De som är mer beroende av bilen och kör längre, och dessutom har lägre inkomst, drabbas hårdare.
Vem kunde ana det?
Vad är detta för studier? Vem som helst med sunt förnuft har ju insett detta resultat för länge sen....
Är det skattepengar som används till detta?

#3
2018-04-27 11:02

2 st skatter är allt som behövs.

1. Vägskatt = baserad enbart på vikten.
2. Bränsleskatt = enkelt att påverka sin egen skatt.

#4
2018-04-27 12:28

Landsbygden är oerhört missgynnade oavsett kategorier, men håller vi oss till färdmedel, blir skillnaden närmast groteska, du får vara glad om det finns några avgångar/kommunikationer alls, bilisterna borde vara skattebefriade! Politiker har svårt att lyfta blicken över Stockholmshorisonten!

#5
2018-04-27 13:30

Nej Leif. Missgynnas pga dålig kommunikationer ja, gynnas på väldigt billiga boendekostnader. Gissa vilken del som kostar mer pengar för den enskilda individen.

#6
2018-04-27 13:45

År 2003 hade naturvårdsverket en affisch kampanj med "Om julklappspulkan är fortfarande oanvänd. Vänj dig" Det är 15 år sedan och idag skulle vi då inte få någon snö i Sverige, annat än kanske lite nattfrost på gräsmattan vid riksgränsen. Enligt alla då världsledande vetenskapsmän och klimatexperter ska alla storstäder ligga under vatten idag. Men det är viktigt att vi i Sverige beskattar bilismen så hårt att bara de rika kan ha bil. För att minska vårt "klimatavtryck" och rädda världen genom att minska våra CO2 utsläpp med en miljarddels promille. Samtidigt som Kina och Indien ska bygga 1600 nya kolkraftverk. Hurra för stigande bilskatter. Vanligt folk ska cykla. Punkt.

#7
2018-04-27 14:01

@VolvoXC90 Varför behövs ens 2 skatter?. En bränsle eller kanske kommande "kilometerskatt", Iaf, en skatt som baseras på vilket bränsle du kör och hur långt du kör. Vad "bilskatten" är till förstår jag inte. Om jag har en bil ståendes i ett garage 1 år utan att köra en endaste kilometer, vad betalar jag för då?. Enda belastningen vore väl någon registerhållningsavgift eller liknande, men den är ju sågott som försumbar, borde ju kunna ligga antingen på inköpspriset eller i vanliga skatten som så många andra register..

#8
2018-04-27 14:09

För att alla som äger en bil, behöver och vill ha ett vägnät att bruka den på. Slitaget av det bestäms av skatten på bränslet och därmed brukandet av det. Vill du inte använda dig av din bil, så är det bara att du ställer av den från systemet.

#9
2018-04-27 15:03

Ja, o den kostnaden kan inte ligga helt i en bränsle alt. kilometerskatt då menar du?. Menar inte att bilister ska betala mindre, bara att påhittet bilskatt är onödigt och orättvist.

#10
2018-04-27 15:24

NääHää! Vilken nyhet. Det hade jag ingen aaaning om?

#11
2018-04-27 15:23

Nej, precis som jag skrev. ALLA har behov av vägnätet, så därför ska skatten vara samma, oavsett hur många mil man utnyttjar det.

Sedan får var och en betala för hur mkt man utnyttjar och sliter på det.

#12
2018-04-27 16:18

Det är väl ok xc90 tycker jag
Man kan ju påverka sina kostnader på den rörliga delen.

#13
2018-04-27 17:33

"Skillnaderna mellan södra och norra Sverige är inte särskilt stora, skillnaderna hittas istället mellan landsbygd/glesbygd och storstad. "
Märkligt? Hur kan det vara så?

#14
2018-04-27 17:40

Funderar lite på om man inte skulle beskatta motorstorlek och effekt i stället för vikt. Då skulle man slå ett slag för miljön på samma gång. Vissa länder nere i Europa har tydligen den filosofin.

// Krister

#15
2018-04-27 18:07

Nu kör storstadsbolister flest mil per år med bilen och boendekostnaden på landet ligger nog i nivå med parkeringskostnaden i tätorter som Stockholm. Däremot så är kollektivtrafiken i tätorter mycket bättre än på landsbygden vilket till stor del beror på att kollektivtrafiken har ett mycket bättre kundunderlag i tätorter än på landsbygden.

#16
2018-04-27 18:17

Är jag förvånad?
Nedmonteringen är konstant.
Jaja antingen buss, cykel eller en premiumbil ihopsnörd i Baltikum.
In i städerna och bli en pepparkaka.

#17
2018-04-27 18:22

Sett bara till resandet håller jag med om orättvisan då man är tvingad att åka bil då inga alternativ finns.
Men hur är det totalt ??
Mitt ex har nyligen flyttat till Dalarna, lite avsides ned 3,5 mil till närmsta stad (Sandviken) det är lika långt till stan för mig.
Skillnaden är att jag bor i Stockholm, och jag köpte just ett litet BR radhus på 60 kvm.
Exet och hennes man har köpt en villa med stor tomt, dubbel garage, bergvärmen mm.
Dom köpte hela huset för samma summa som jag fick betala i kontantinsats, 20%
Månadsvis kommer dom betala ett par tusenlappar, jag kommer ligga runt 9000:-
Hon har samma lön där som här.

#18
2018-04-27 18:32

Lämnade stan för 14 år sedan och ångrar inte en sekund av det, trots 4ggr så lång väg till jobbet eller affären.

// Krister

#19
2018-04-27 18:34

Rikard. Jo men du kar inte koll på varför fastighetspriserna skiljer sig stort,
I andra hand så betalar dem på landet någon krona mer för allt.
Trodde du att prissättning bottnar i välgörenhet?
Tänk om...jag vet att en kasse matvaror kostar betydligt mer ju längre ut på "landet" som man kommer.
Samma kedja men andra priser, tillgång och efterfrågan....

#20
2018-04-27 20:53

Inte direkt någon överraskning. Etablissmanget struntar i hur "småfolket" har det, vare sig det är på landet eller i förorten. Dags att inse det.

#21
2018-04-27 20:56

Christer 1: Därför att det finns väldigt mycket landsbygd även i södra Sverige och med stora avstånd också. Jag har en kompis som bor i det inre av Sörmland, ett av Sveriges mest tätbefolkade landskap och han har drygt tre mil till närmaste affär...

#22
2018-04-27 22:40

Ja ungefär så har jag det i södra Sverige. 4 mil till stadens affärer. Så nog fan vet jag att det inte är speciellt lönsamt att bo på landet, trots låga bostadspriser. Därför skrev jag ironiskt, "märkligt, hur kan det vara så". Med andra ord, artikeln är som att sparka in öppna dörrar.

#23
2018-04-28 07:29

Vi som bor på landsbygden tvingas betala allt mer via bilskatt för att få del av det vi redan har betalt en gång via inkomstskatten.
Centralisering av vård till färre sjukhus medför allt längre resvägar, allt oftare utan praktisk möjlighet till kollektiva transportmedel.
Aktuellt exempel är Örebro län, ett till ytan mindre län i kanten på tätbefolkade Mälardalen.
Akutsjukvård av allvarligare form är centrerad till Universitetssjukhuset i Örebro, men dessutom rutinmässiga undersökningar har flyttats dit. T.ex. mammografi och ultraljud av kroppspulsådern sker bara där. För boende i utkanten blir det en bilresa på 2x10mil, alltså ca 150 kronor i högre drivmedelsskatt än för den som bor i Örebro. Den som bor i norra Värmland eller i Norrlands inland drabbas av långt högre extraskatt för att få vård, oftast nere vid kusten, vore bra om någon kunde komplettera med eget räkneexempel.

#24
2018-04-28 08:02

"Funderar lite på om man inte skulle beskatta motorstorlek och effekt i stället för vikt. Då skulle man slå ett slag för miljön på samma gång. Vissa länder nere i Europa har tydligen den filosofin."

I Kina så baseras skatten på cylindervolym. Men jag vet inte om det är så lyckat. Är inte helt övertygad om att en sugmotor på tre liter med 230 hk släpper ut mindre än en 2 liters turbofyra på 360 hk.

#25
2018-04-28 08:05

Svenne60
Kinas kolkraftproduktion har planat ut sedan 2013, 15-20 år tidigare än beräknat. Kina och Indien stoppar planer på hundratals nya kolkraftverk och nybyggnationen av kolkraft föll med 65% förra året, globalt. I USA stänger man ned kolkraft trots Trumpregimen:s strävanden. Skottland har stängt sitt sista kolkraftverk och i kollandet Storbrittanien utgör kolkraften endast sju procent av energiproduktionen. Periodvis noll procent, när vinden friskar i.

#26
2018-04-28 08:15

Behövdes det en studie för att fastslå att familjer på landsbyggden beroende av bilen drabbas hårdare? Dessutom tvingas vi vara med och betala för exempelvis järnvägen som vi inte kan nyttja och nu senast ska vi straffskattas för våra dieselbilar eftersom det är lokala miljöproblem i städerna ( bonus-malus). Det är dags att något parti tar hänsyns till oss utanför städerna, nu är det bara SD som vill sänka bränsleskatten vad jag vet.

#27
2018-04-28 11:48

Styrbjörn
Partier i opposition, inkl SD, är alltid för skattesänkningar. Det är så de valfläskar. När dem väl sitter i regering låter det oftast annorlunda...

#28
2018-04-28 12:04

Tur att vi har dessa forskare på VTI, annars skulle vi aldrig få reda på saker som att beskattning av bilar hårdast drabbar de som använder bilar mest, eller att slitna däck ger sämre grepp. Tummen upp!

#29
2018-04-28 14:38

Självklart, vem trodde något annat?

#30
2018-04-28 14:48

Inga överraskningar som rapporten kom fram till såklart, men ändå viktigt att det finns svart på vitt så att det inte blir åsikter i kommentarsfält på nätet folk bildar sig en uppfattning utifrån.

Nu ligger det ju utanför rapportens ämne, men än så länge är det så mycket billigare att bo "på landet" än i stan att det inte känns som att det är ett problem. kollektivtrafiken i stan är ju inte heller gratis. I sthlm 890 kr/mån +lika mycket via landstingsskatten. 1800/mån kan man nästan köra en skruttbil på om man slipper dessa kostnader.

#31
2018-04-28 15:40

Att bo på landsbygd är ett val, ett val jag inte ångrat. MEN att det är billigare vet f.n! Betalar full kommunal skatt, bor vid enskild väg som vi underhåller själva. Har egen djuborrad brunn ov vart 20 år måste man byta ut avloppet. Ingen lokaltrafik. Grundavdraget ökas varje år men inte hur mycket man får dra av.
Men luften och miljön är ren och det är väl ett värde i sig

#32
2018-04-28 16:20

Svar till K_Klabbe:
Vi som bor på landsbygden betalar lika mycket till kollektivtrafiken via skattsedeln som stadsboende, skillnaden är att vi alltför sällan har möjlighet att utnyttja bussarna vi aldrig ser eller kommer i närheten av.
Att få en månads persontransporter lösta för 890 kronor utöver skattebetald del skulle vara en drömsits! Mycket få når dit.

#33
2018-04-28 16:39

Seriöst. Även med en del ökande kostnader i avstånd på ”landet” eller mindre orter så tas det definitivt igen på boendekostnader.
Jag bor i ett nytt hus utanför stan och jämför jag med en anhörig som bor på Lidingö i lika stort hus så betalar jag en bråkdel i boendekostnad.

#34
2018-04-28 23:09

Man får ponera att dem på Lidingö har inkomst till att leva stort, fastigheten som bolag och andra trix som gynnar dem som redan mycket har.
För vanliga dödliga så är det vardagsutgifterna som äter på ekonomin, här i kring så råder ett ständigt priskrig men 20 mil norröver så råder fullt pris på allt och att det finns inga alternativ.
Kläder för vuxna barn, mat allt är att se som ett ocker då de sitter fast så att jag har släkt som handlar här direkt som de kommer på besök och elektronik, leksaker and yuo name it det köper vi här.
Det är fel detta med glesbygd vs stad utan rätt vore att prata om hela regioner.

#35
2018-04-29 09:00

Tvärnit
Sällanköpsvaror kan man handla på nätet numera. Internet finns också på landsbygden.

Jag ver inte hur du menar att de trixar med bostaden... Deras boendekostnader är betydligt högre.

#36
2018-04-29 14:54

Axa. Internet är känt ja men sådana saker tillhör inte vardagsutgifterna och som exempel att en del varor är idag så pass "billiga" här i handeln att det blir inget tjän att handla dem samma via nätet men så ser det inte ut 30 mil bort utan dem får betala fullt pris och nu har vi moms tullavgift o postens avgift på kina-importen och vilket slår hårdast på dem som har det som tuffast.
Det är hela tiden att storstadsregionerna har det lite bättre och att dra in Lidingö i detta det är som att säga att finns det inte bröd så ät tårta.

#37
2018-04-29 16:22

Njae, kollektivtrafiken går ju via landstinget, så Stockholms kollektivtrafik slipper ju landsbygdsborna iaf.

Men tror fortfarande att det överlag är betydligt billigare att bo på "landet" än i storstad, så något rättviseproblem har jag svårt att se för att bilskatter drabbar landsbygden hårdare.

#38
2018-04-29 16:39

@Tvärnit, "fastigheten som bolag"? Hur menar du?
Och på vilket sätt handlar det om rättvisa? I Sverige styr vi över våra egna liv. Alla har möjligheten att skaffa sig en bra utbildning, jobba hårt och köpa sig en villa på Lidingö, om det är vad man vill.

#39
2018-04-29 18:01

Tvärnit
Jag förstår inte vad du menar med det du skriver om näthandel. Näthandel betyder inte bara att köpa från Kina.
Jag själv köper säkert 95% av sällanköpsvaror, kläder samt en del annat över nätet. Åker och hämtar på lokala macken eller får hemkört.
Jag betalar sällan tull då det mesta köps från EU eller Sverige. Oftast är det fri frakt.
Att handla från Kina betyder att man handlar skit från Wish eller Alibaba och då bör man bestraffas för det....

#40
2018-04-29 19:48

Swemba. Det jag reagerar över det är exemplet Lidingö vilket blir väldigt fel att lägga som ett mått över medelsvenssons inkomst och utgifter.

Bor man på ställen som Lidingö så handlar det mer om status än att man måste bo just där och en fåfänga ska kosta.
Vi har ett liknande fenomen där gräddan av i staden handlar i en o samma livsmedelsbutik och att den butiken har dyrast matkasse enligt undersökning...jaehh.. dem pingvinerna vill bara träffa varandra jämt o ständigt och bryr sig inte om vad mjölken kostar så varför ska vi?
Handlaren han skrattar hela vägen till banken.
Det är rättvist så.

#41
2018-04-29 19:54

Tvärnit
Lidingö är inte särskilt status...
En normalvilla är nog lika dyr oavsett vilken kranskommun man väljer.

Idéen med att ta upp Lidingö är att det är jävligt dyra boendekostnader i Storstockholm. Väljer man en mindre tätort i tex Mälardalen så kommer du undan jävligt billigt jämfört med stockholmarna.

#42
2018-04-29 20:10

Axa. Det är den samma "skit" du köper ifrån Wish som du hittar i butiker och i näthandeln Sverige/Eu.
Vad du gör enbart det är att du betalar extra till mellanhänder.
Ojoj. en gammal näthandelsräv som jag skulle kunna skapa en tråd bara om detta och de flesta vet idag att enormt många produkter oavsett namn och påstådd härkomst är tillverkat i Kina.

Jag märker att du har ingen koll alls som tar i med bestraffning. Dem som bestraffas bestraffas om och om igen i sina försök att få det att gå ihop.

#43
2018-04-30 08:59

5 mil utanför alla större städer, så betalar du minst en miljon mindre för din villa. Gissa hur många mil man kan köra på det, men nej då. Det ska likafullt gnällas över att det är orättvist. Jo men tjenare. Snacka om tvärnit i tankesmedjan.

#44
2018-04-29 20:32

Axa #41. Det är helt rätt så men att Sverige är så mycket mer.
Det råder skriande ojämlikheter om man tittar på regioner i mellan, vägarna är i ett skick så att man tror att även gud har glömt, det råder en låg etablering, arbete, vård, inköp kräver resor det är utgifter som äter stort men att de biter sig kvar.
Bilen är för dem ett måste och var ökad utgift slår hårt.
Allt kostar dessutom mer mot vad jag är van vid, en simpel kikare som här kostar 400 den samma kostade 800 kr uppe i Hudiksvall och då var det med en röd prislapp!
Skillnad är att här har jag minst tio butiker som säljer denna och där uppe en butik inom en 10 mils radie.

#45
2018-04-29 20:48

VolvoXC90
Det kanske inte är fullt så enkelt ändå.
Jag antar att man rättar munnen efter matsäcken, tittar jag på mitt yrke så tjänar dem i storstaden mer och så pass att jag vet dem som tar pendlingen bara därför att dem får inte till den lönen här i kring.

Störst skillnad ligger som jag menar i mellan olika landsdelar och i mellan stad o land, har man ett bra jobb i "obygden" så ska nog det ses som en ynnest i sig ibland arbetslösa deltidare och pendlare så att försöka med att löneförhandla stort det kan man glömma.

#46
2018-04-29 22:08

Tvärnit
Köp kikaren på nätet, det blir billigast.
Nej du, elektronik från Kina är inte CE-märkt. Du kan läsa på Konsumentverket om tex laddare från Kina och hur dom gång på gång slår ner på sådana. Och så gnäller folk om att deras laddande telefoner brinner...suck.

#47
2018-04-30 00:54

Axa. Kikaren är av märket Bushnell och som tillverkas i...Kina! För 170 kr på Wish

Wish tillåter inte kryphål för sin egen skull, köper jag en kaffebryggare av dem som även finns på ICA med flera så är det den samma säkerhet i och med att jag beställer till EU och att alla dom kaffebryggarna oavsett vad de heter tillverkas i Kina.
Även Iphone med flera brinner och av den samma orsak att någon fuling i ett vinstsyfte har beställt hem det billigaste, original komponenter tillverkade i Kina som är ämnade för marknader där kraven är lägre om några alls.
För att gå tillbaka till bil att detta gäller stort för bil, förbaskat farligt detta angående delar och däck då vi inte prata om plagiat utan för olika marknader och att vi får hit originaldelar ämnade för länder med lägre krav på allt kan man säga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.