Bild
Nästa artikel
Elbilar är ofta mindre modeller med stora prislappar, men det kan det snart bli ändring på.
Elbilar är ofta mindre modeller med stora prislappar, men det kan det snart bli ändring på.

Billigare elbilar om fem år

Nyheter

Svenska forskare har räknat ut att batteripriserna sjunkit kraftigt senaste åren och att kostnaden för elbilar kan vara i nivå med bensin- och dieselbilarna om fem år.

Forskare på Kungliga tekniska högskolan (KTH) och Stockholm Environment Institute (SEI) har undersökt utvecklingen av kostnaden för de batterier som används i elbilar. Detta då den kostsamma framställningen av batteripaketen är en anledning till att dagens elbilar är förhållandevis dyra.
 
De svenska forskarna säger sig funnit att priset sjönk från över 8 600 kronor per kWh 2007 till 2 600 kronor 2007. Om priserna fortsätter falla i den här takten kommer kostnaden vara nere i 1 300 kronor per kWh i början av 2020-talet. Först då kan vi räkna med att priset för elbilarna kommer kunna konkurrera med dem för bensin- och dieselbilar, enligt KTH och SEI.
 
Kinesiska biltillverkaren Build your dream (BYD) producerar varje år batterier med en total lagringskapacitet på 10 GWh. Nyligen meddelade de att målet är att nå minst 34 GWh per år innan 2020, rapporterade Reuters.
 BYD har tillverkning i såväl Kina som USA och nyligen öppnade man en fabrik i Brasilien. Den kinesiska bil- och batteritillverkaren utmanar i och med detta Tesla som planerar egen batteritillverkning från och med nästa år.
 
Målet för Teslas fabrik är 35 GWh per år innan 2020 och biltillverkaren har tidigare sagt att man vid det laget ska ha sänkt produktionskostnaderna med 30 procent, något som då sannolikt borde komma konsumenterna till gagn i form av lägre priser på elbilarna.
 
Diskutera: Vilken roll tror du att priset spelar för elbilarnas utbredning?

Kommentarer

#1
2015-03-24 10:23

Oftast kör jag sträckor under 10 mil, så hade man kunnat ta sig fram på el enbart inom den räckvidden hade jag nog kunnat köra minst 90% på eldrift. Ibland (mest sommar) kör man längre sträckor,

#3
2015-03-24 11:04

Helt rätt Styggavargen. Många av våra dagliga resor kan genomföras på el. Det är därför jag överväger en XC90 T8 just nu. Den går mellan mitt hem och arbetsplatsen på el, laddas på jobbet, och går därefter hela vägen hem igen. Längre resor klaras med 320 hkr bensinaren.

Men vi får se. Femman skall snart bort nu....

MVH AL

#4
2015-03-24 11:10

Hej Andreas Jennersjö . Och skattemyndigheterna sitter men armarna i kors och bara tittar på?! Om bilarna hade en evighetsmotor, då blir det billigt :)

#5
2015-03-24 11:41

Elbilar är bäst i varmare länder och jag hoppas verkligen att de skaffar dem där. För då blir bensinen billigare för oss i kallare länder. Det räcker med så lite som något enstaka procents mindre förbrukning för att priserna på soppan skall falla rejält. Det är lagen om tillgång och efterfrågan som styr och om efterfrågan sjunker så slår det hårt på priset.

.

#6
2015-03-24 11:55

"Vilken roll tror du att priset spelar för elbilarnas utbredning?"

Ganska stor. Samtidigt tror jag inte att de räcker att elbilarna hamnar på samma nivå som bensin- och dieselbilarna. De måste bli rejält mycket billigare för att väga upp nackdelarna.

#7
2015-03-24 12:46

Exakt vad gick undersökningen ut på? "Om priset fortsätter att falla i den här takten"? Är det bara ett löst antagande, eller finns det någon seriös analys av kommande prisutveckling?
Om efterfrågan på batterier ökar och tillgången på mineraler minskar, känns det lite naivt att tro att priserna ska rasa.

#8
2015-03-24 16:27

Naturligtvis glädjande, inte minst eftersom med den sänkningstakten så blir det snart ekonomiskt rimligt att byta batterier på en säg 10 år gammal elbil istället för att skrota bilen.

Mycket viktigt med tanke på LCA (LivsCykelAnalys - totala utsläppen från bilen inklusive tillverkning, reparationer och skrotning).

Men vill nog ändå att målet ska vara att klara sig utan batterier på något sätt.

#9
2015-03-24 23:07

Nissan Leafs batteri tappar ca: 1,9 % kapacitet per 1600 mil vilket är lågt, men har man en begränsad körsträcka med elbilen så vill man inte att körsträckan begränsas än mer. Då fungerar laddhybriden bättre där en minskad körsträcka på bara el inte så kritisk som för rena elbilen, så har man inte heller några problem under vår långa vinter där vi inte är säkra på att batteriet klarar hela resan när temperaturen sjunker eller köerna blir längre vid något hinder på vägen. Ändå kan man köra sina flesta mil på bara el trotts ett mycket mindre batteri i laddhybriden vilket talar för laddhybriden.

#11
2015-03-25 12:19

Poshpanda: Ja korrekturläsa det man skrivit är inte ViBilägares starka sida som du ser, inte heller följa med i läsarnas debatter som andra biltidningar gör. Så här skulle det väl stå.
"Så länge batterikostnaden är hög är biltillverkare tvungna att kompromissa mellan räckvidd och pris, men det kan det alltså bli ändring på snart.
Enligt rapporten kostade elbilsbatterier år 2007 över 8 600 kronor per kilowattimme, sju år senare, 2014, låg kostnaden på 2 600 kronor per kilowattimme. Ett prisras på hela 70 procent.

– Situationen är imponerande särskilt som produktionen och försäljningen av elbilar gått upp rejält först de senaste åren. Om priserna fortsätter falla i den här takten kan kostnaden 1 300 kronor per kilowattimme vara nådd i början av 2020-talet. Det är också vid det priset som experter och analytiker anser att elbilar är konkurrenskraftiga gentemot bensin- och dieselbilar, säger Björn Nykvist, forskare på SEI."
Från Teknikens Värld.

#12
2015-03-25 12:50

Fast är man lite konspiratoriskt lagd så kanske det är så enkelt som att de vanliga "fossilbränslebils-tillverkarna" antagligen inte är så intresserade av att pressa priserna på elbilar för att nå hög volym och då är ju ett styrmedel att bara sälja dessa med typ 20 kWh i batterikapacitet och till förhållandevis högt pris. Den enda tillverkaren hittills som har incitament att erbjuda elbilar med mera normal räckvidd är nog bara Tesla, tyvärr.

#13
2015-03-25 13:12

Det har varit svårt för biltillverkare att få fram en elbil till mer normala priser och som säljs i större antal än Tesla som erbjuder en rätt dyr bil som säljs i några tusentals bilar per år. Toyota betalade Tesla någonstans kring 36 000 $ per bil för batteri och elutrustningen till RAV 4EV och så tillkommer själva bilen så blir priset därefter. Priusen som är en elbil med förbräningsmotor behövde fyra år för att bli lönsam säger Toyota och då var ändå batteriet rätt litet jämfört med rena elbilars batteri. Här ser man försäljningssiffror i USA.
http://my.teslamotors.com/forum/forums/tesla-model-s-sets-alltime-sales-...
Som jämförelse så tillverkades över sextusen vanliga bilar i veckan i den fabrik som nu Tesla tillverkas i.

#14
2015-03-25 18:21

@Pi, varför skulle de traditionella tillverkarna hellre vilja bygga bilar med fossila motorer?

#15
2015-03-25 22:24

Swemba - tror nog att du själv listat ut det förlösande ordet nämligen "lönsamhet" - och inte bara vid försäljningen utan kanske främst för eftermarknaden.

#16
2015-03-26 06:47

Pi + Swemba: Jag undrar också varför bilar med fossilbränslemotor skulle vara mer lönsama för biltillverkarna? Ser ingen logik alls i det.

#17
2015-03-26 06:58

Det måste ju finnas nån orsak till att de vanliga tillverkarna hittills mest skapat sina elbilar som "Kalle Anka-bilar" så min egen, personliga åsikt är att man inte haft nåt större intresse av att sälja den typen av bilar - däremot behövs dom säkert i sortimentet av andra orsaker. En förbränningsmotorbil är relativt billig att tillverka och kräver rimligen dessutom mera service efteråt vilket säkert uppskattas av bilindustrin, Sen skall vi inte glömma hela petroleumindustrins påverkan och den lär innefatta bilindustrin i allra högsta grad för den ena föder den andra.

#18
2015-03-26 13:24

För att jag skulle kunna använda en elbil i jobbet så måste den klara min. 50 mil mellan laddningar och det lär inte hända innan jag går i pension. Familjebilen går mycket korta sträckor så en elbil skulle funka bättre i det dagliga harvandet men vi gör utryckningar till dottern i Brisbane några gånger per år (120 mil enkel resa) och till ambassaden i Canberra när något är på gång (30 mil enkel resa) så jag tror nog vi biter oss fast vid bensin- eller dieselmotorer oavsett priset.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.