Nästa artikel
Bilfrågan: Vad innehåller nya biodieseln?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad innehåller nya biodieseln?

Publicerad 19 mars 2013 (uppdaterad 19 mars 2013)
"OKQ8 lanserar en diesel med 27 procent inblandning av något förnyelsebart. Vad betyder det för dieseln?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
OKQ8 lanserar en diesel med 27 procent inblandning av något förnyelsebart.

1. Vad är det i tillsatsen?
2. Vad händer om man tankar detta?
3. Passar det alla dieselbilar?
4. Har alla biltillverkare godkänt bränslet?
5. Högre/lägre/oförändrad förbrukning?
6. Sämre/bättre/oförändrade vinteregenskaper?
7. Blir det bättre/sämre/oförändrade motorprestanda?

Torgny Åström

SVAR:
OKQ8 Diesel Bio+ innehåller 20 procent HVO, 5 eller 7 procent RME och 73–75 procent fossil diesel av miljöklass.

1. HVO står för ”hydrotreated vegetable oil” och den vi använder är antingen producerad av vätebehandlad olja av raps/rybs eller av slaktavfall. Den färdiga produkten är ett mycket rent paraffinbränsle likt diesel. Används slaktavfall så är växthusgasminskningen ca 90 procent jämfört med om fossil diesel hade används. Detta är en mycket hög siffra jämfört med många andra alternativ.

2. Inget händer förutom att du tankar ett mer förnybart alternativ.

3. Alla dieseldrivna fordon kan tanka OKQ8 Diesel Bio+ med bibehållna garantier.

4. Produkten uppfyller alla överenskomna tekniska och miljömässiga krav i den svenska samt den gemensamma Europeiska dieselstandarden, SS 15 54 35 och SS-EN 590. Det som biltillverkarna i instruktionsböckerna menar med biodiesel är förnybara dieslar av typen FAME (fettsyrametylestrar) och rena vegetabiliska oljor.

Dessa typer av dieslar får inte användas som 100 procent rena drivmedel i ditt fordon utan att fordonstillverkaren godkänt detta. Alla biltillverkare godkänner en inblandning om 7 procent FAME i diesel. I Sverige låginblandas vanligen 5–7 procent FAME av typen RME (raps-metyl-ester) i dieseln. Den syntetiska, förnybara, dieseln i Diesel Bio+ är inte lik biodiesel utan mer lik en fossil diesel.

5. Vi förväntar oss en oförändrad förbrukning. Energiskillnaden jämfört med den diesel den ersätter är typiskt ca 0,5 procent. Fossil diesel varierar minst lika mycket. Det har därför större betydelse var i landet du tankar än att du tankar ett förnybart alternativ.

6. Köldegenskaperna i den inblandande förnybara dieseln är mycket goda och vi kan fortsätta hålla en hög inblandning även under vintern.

7. Vi förväntar oss oförändrade motorprestanda.

Erik S. Moglia, OKQ8

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-19 12:42
Rail Common

Tyvärr ställdes inte, i detta sammanhang, en av dom viktigaste frågorna. Nämligen bränslets lagringsstabilitet.

Hur påverkas det av oxidation och mikrobakteriell tillväxt. Blir det mer eller mindre motorskador p.g.a. av lagringsoxidation och blir det mer eller mindre problem med bakteriell tillväxt.
Tillverkarna är inte så villiga att gå ut och informera om de baksidor som finns med dessa moderna miljöbränslen, de ovan är några som skiljer sig väsentligt från "ren diesel".

För vad spelar någon % energiinnehåll eller någon hästkraft hit eller dit för roll om du får allvarliga driftsstörningar med höga kostnader för filterbyte eller tvingas montera ned hela ditt bränslesystem för rengöring? Och, inte helt ovanligt, allvarliga och mycket kostsamma skador på bränslepump och insprutare!

Själv skulle jag ta reda på mycket noga om ovan nämnda egenskaper innan jag häller det i någon maskin, bil eller båt.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-19 13:07
saabnisse

Mycket relevant fråga "lagringsstabilitet"?
Hur löser man tillväxt av mikroorganismer?
DDT?
Eller något annat otäckt i vanlig ordning?

#3 • Uppdaterat: 2013-03-19 19:01
S-E S

Denna diesel är ungefär vad Statoil erbjuder sedan en tid tillbaka och det funkar ju utmärkt. Men Statoil har även en tillsats som "renar" spridarna från beläggningar och erbjuder denna diesel på samtliga stationer sommar som vinter utan att ändra på sammansättningen. Varför inte OK/Q8? Det finns dessutom många OK/Q8-stationer som inte erbjuder bio+ enligt OK-info.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-22 12:39
S-E S

När det gäller lagringsstabilitet säger Statoil i sin produktspecifikation att bio+dieseln inte bör lagras mer än ett år utan att vattenhalten kontrolleras. Hos OK/Q8 kan jag inte hitta motsvarande information på nätet.
Statoils standarddiesel har "betydligt längre lagringsstabilitet".

#5 • Uppdaterat: 2013-03-22 18:17
AndersAndersson

Varför vill ni lagra dieseln längre än ett år?
Förvisso finns det snåla dieslar - men att ni inte skulle köra upp en tank på ett år... är ni på rätt forum? :-)

#6 • Uppdaterat: 2014-06-24 09:19
Uff.

Se och lär via länken nedan

http://www.youtube.com/watch?v=vvGh6Hsv64s

Inte så roligt !

#7 • Uppdaterat: 2016-10-03 17:50
Roger Skagerström

Att alla bilar går att köra på det är skitsnack. En vän jobbar på Ford och på dessa sätter HVO igen bränslefiltren till den grad att bilen inte går att köra till slut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.