Nästa artikel
Bilen som kommer i en byggsats
Nyheter

Bilen som kommer i en byggsats

Publicerad 12 september 2016
Lastbilen OX levereras i ett paket och byggs ihop på plats.
Brittiskt företag lånar Ikeas koncept med lastbil som kräver montering.
Fordonet OX från Global Vehicle Trust är en tvåhjulsdriven lastbil som med sin 2,2 liters dieselmotor som är 100 hästkrafter stark kan lasta 1900 kilo. Vad som är unikt med den är att den levereras i delar i ett paket.   



Bakom konstruktionen står brittiske affärsmannen och filantropen Torquil Norman och i utvecklingen tog han hjälp av Gordon Murray, som designade McLaren F1.

Tanken med OX är att kunna erbjuda mobilitet i utvecklingsländer. Till exempel kan den hjälpa till med frakt av vatten, gödsel, byggnadsmaterial eller sjuktransport i Afrikas fattiga regioner. Enligt Global Vehicle Trust möjliggör de platta paketen att kostnaden hålls nere då många fordon kan transporteras samtidigt till svårtillgängliga områden. Än så länge är uppfinningen på prototypstadiet.



– Vår prioritet är nu att samla in pengar för att slutföra testerna och förverkliga projektet. OX har en enorm potential för välgörenhet, hjälporganisationer och utvecklingsprogram. Min dröm är att en dag se en OX i varje by i Afrika, säger Torquil Norman.



I förarhytten sitter ratten i mitten, vilket gör att lastbilen kan köras i såväl vänster- som högertrafik. Det tar tre personer 12 timmar att montera ihop lastbilen.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-12 11:04
Hackenbush

En ganska god idé tycker jag men det krävs säkert en viss mekanikerkunskap för att montera ihop dessa lastbilar.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-12 11:50
hans.antnas

Bara det följer med en bra monteringsmanual, dom får väl ta konsulthjälp från Kamprad som kan göra bra bildbeskrivningar

#3 • Uppdaterat: 2016-09-12 13:15
Mattse

Hur många stjärnor i EuroNcap har den där då? Noll eller?

Hur kommer det sig att bilar som är tänka för u-länder ska ha sämre säkerhet än de som rullar på våra vägar? Är inte alla liv lika värda oavsett kontinent? OX har noll deformeringszoner, vassa utstickande kanter i cupen, inga nackstöd och säkert inga krockkuddar. Dessutom så förvaras drivmedel inuti förarhytten.

#4 • Uppdaterat: 2016-09-12 13:37
Hackenbush

Mattse, att skicka sådana här fordon till utvecklingsländer innebär att det inte får kosta för mycket och att kunna utföra transporter med fordon som är lättillgängliga till bra priser är nog det som i första hand är viktigt.
Fullutrustade fordon med alla säkerhetssystem skulle troligen bli platt fall då det skulle bli för dyrt.
Det är ett val, billiga fordon och en chans att få dessa där de behövs som mest eller dyra fordon och inte kunna ha dessa alls där alls för det kostar för mycket.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-12 13:59
saabnisse

Brittiska bilföretag, med få undantag, har väl levererat sina produkter som byggsats i alla tider.
Efter något års skruvande brukar det gå att få en hyfsat fungerande bil.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-12 14:54
Hackenbush

Hehe, saabnisse. Det gäller nog en del Engelska Mc med.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-12 16:15
Mattse

Hackenbush, kostar för mycket och är för dyrt?

Återigen en väldigt skev bild av människors värde och ett bra bevis på "vi och dom".
Svensson ser inga problem med att ta sin 700.000 kronors XC90 till fjällen för lite rekreation och lek. Medan ett fordon i u-länderna som bokstavligen ska rädda liv ska anses vara av billigaste och farligaste sorten för att "det är bättre än inget".

#8 • Uppdaterat: 2016-09-12 17:11
trasten

Sätter man ihop den med en sexkantnyckel?

#9 • Uppdaterat: 2016-09-12 21:24
saabnisse

Mattse, dina tankar är naturligtvis rätt, men ändå fel. I länder där det kanske finns en bil, som vi anser vara ett vrak som skulle skrotats för decennier sedan, men som ändå är det enda fordon som finns i byn och där byinnevånarna hänger som druvklasar på väg till marknaden, har man inte de tankar på säkerhet som vi så gärna omhuldar.
Det är ju så att vi har hunnit olika långt i vår civilisation, delvis beroende på att vi utnyttjat invånarna i många utvecklingsländer till att berika oss på olika sätt och det är nog dags att börja betala tillbaka.
Men det gäller att leverera på lagom nivå, det finns ingen anledning att ta fram högteknologiska produkter till reparatörer som är vana att klara felaktigheter med slägga och spett.
Jag tror att det här kan vara något i rätt riktning, det som möjligen bekymrar mig är just att den kommer från Brittanien!
Inte tekniskt förstås, många av de största tekniska genierna har varit brittiska, men de har en märklig förmåga att förstöra genom fackliga konflikter.
Men jag tror på det här konceptet, det har förutsättningar att lyckas, men kanske bör produktionen ske just i något utvecklingsland, dels för att ge kvalite', dels för att det ska hända något överhuvudtaget!

#a • Uppdaterat: 2016-09-12 22:56
juhani.torro@ringen.se

Jag såg att det kom protester direkt på denna fantastiska innovation. Hopsättningsbar lastbil till Afrika t.ex är ju jättebra ide och säkerheten är ju som den är ( ett föraransvar ) men jag tvivlar att det finns någon anläggning i bushen som kan krockprova bilen när den inhemska befolkningens montörer fått ihop bilen i körbart skick. Så ni kritiker, gör något i stället för att sitta på baken och kritisera dem som får hjulen att rulla.Kom att tänka på när Mosanbiq ville skaffa svarvar för att utbilda mekaniker att svarva m.m. Sida i Sverige ställde upp och köpte in en hel maskinpark med NC maskiner ( numeriskt styrda datasvarvar och fräsmaskiner ) utan att kolla först om de hade elektrisk ström till maskinerna. Dessa nya italienska ( Berco ) maskiner står någonstans i byarna och rostar bort. Denna hets efter dagens teknik och säkerhetstänk är ibland endast av ondo. Alla experter se er omkring lokalt så fungerar det säkert bättre med allt. Så alltså inga självkörande bilar till Somalia, Gambia m.fl. länder !!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.