Nästa artikel
"Bilen behöver få en minskad roll"
Nyheter

"Bilen behöver få en minskad roll"

Publicerad 2 december 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Trots att bilarna blir mer effektiva minskar inte trafikens samlade utsläpp. Snålare bilar räcker inte för att kompensera för trafikökningen.

Nya bilar har blivit mer bränsleeffektiva och andelen förnybar energi har ökat under det senaste året. Ändå har utsläppen från vägtrafiken inte minskat, utan ligger kvar på en oförändrad nivå.
 
Det enligt en rapport från Trafikverket, Naturvårdsverket och Konsumentverket.

Under de senaste tolv månaderna, räknat från september, har antalet bilar i trafik ökat med en procent. Samtidigt har nya bilars genomsnittliga CO2-utsläpp minskat från fjolårets 165 gram/km till 156 gram/km.

Men det räcker alltså inte för att kompensera för trafikökningen, slår rapporten fast.

– Det är allvarligt. Det är oerhört viktigt att bilarna blir mer energieffektiva, men utvecklingen visar att det inte räcker. Nya drivmedel och en ny syn på trafiken för att minska biltrafikens ökning utan att försämra tillgängligheten behövs också, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Trafikverket.

Totalt har trafikens utsläpp ökat med 13 procent sedan 1990. De senaste två åren har utsläppen minskat, men den trenden är nu bruten.

”Kraftfulla insatser krävs”
Myndigheterna bakom rapporten menar att personbilstrafiken behöver minskas och ökningen av godstransporter på väg dämpas.

”Den egna bilen behöver få en minskad roll som transportmedel och tillgängligheten behöver i större grad lösas genom effektiv kollektivtrafik samt förbättrade möjligheter att gå och cykla”, heter det i rapporten.

– Det kommer att krävas kraftfulla insatser för att nå riksdagens nya mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet.

Diskutera: Vad kan göras för att minska trafikens samlade utsläpp?

Relaterade dokument

Fakta:

(Siffror för helåret 2009 inom parentes.)

139 170 bilar nyregistrerades i Sverige under första halvåret 2010.

36,0 procent (37,4) drivs enbart med bensin och släpper i genomsnittut 157 (161) gram koldioxid per kilometer.

48,5 (41,0) drivs med diesel och släpper i genomsnitt ut 151 (158) gram koldioxid per kilometer.

12,8 (18,7) procent kan drivas med etanol och släpper i genomsnitt ut motsvarande 125 gram koldioxid per kilometer.

2,7 (2,8) procent kan drivas med fordonsgas och släpper i genomsnitt ut motsvarande 79 gram koldioxid per kilometer.

Källa: Trafikverket

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-02 11:06
Raymond K (ej verifierad)

Bilen skall ha minskad roll? hur är detta möjligt när det i skåne som i stort sett består av asfalt ändå tar 2 timmar för mig att åka 3 mil med kollektiv trafik.
denna sträckan är mellan 2 mindre samhällen och det tar kanske max 20 minuter med bil. Bara om man bor i en större stad och jobbar i en annan större stad är den kollektiva trafiken ett alternativ.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-02 11:14
Gösta_L

Låt diverse verk och myndigheter i Stockholm utreda bäst de vill. Vi som lever i verkligheten kommer hitta sätt att klara oss ändå, det har vi alltid gjort. Direktörerna i Stockholm har försökt att utrota landsbygden i alla tider, men hittills inte lyckats. Även om de förbjuder bilar kommer vi hitta andra sätt att överleva, var så säkra.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-02 12:01
Anonymous (ej verifierad)

Supermiljöbilspremie!

#4 • Uppdaterat: 2010-12-02 12:30
789 (ej verifierad)

Bilden visar ett nytillverkad Toyota med dess avgasrör...; - O

#5 • Uppdaterat: 2010-12-02 13:08
SiggeN (ej verifierad)

789...du är precis lika löjlig och meningslös som Jarl.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-02 13:18
Sotaren (ej verifierad)

Ett kanske inte helt politiskt korrekt tips men man måste ju ändå få säga det självklara. Sluta ta in 100.000 nya svenskar varje år så kanske trafiken slutar öka?

#7 • Uppdaterat: 2010-12-02 14:25
357:an (ej verifierad)

Gösta, du menar väl att politikerna har försökt att utrota landsbygden i alla tider - företrädesvis då genom scialdemokratiska regeringar större delen av 1900-talet?

789 har faktiskt en poäng där!

Fossiloberoende bilflotta år 2030? Endast politikeridioter kan tro på detta.

Och i samma veva som bilarna skulle minska till antalet, lika många nya arbetslösa (med kvadraten!) kommer det att bli när bilindustrin sakta men säkert stryps till döds.

#8 • Uppdaterat: 2010-12-02 15:30
saabnisse

Men jag måste faktiskt hålla med Gösta L här (det har hänt en gång tidigare).

Politikerna har länge gjort sitt bästa för att utrota landsbygden så effektivt som möjligt.
Tittar man på kollektivtransporter så har man tagit bort de gamla "mjölkpallstågen" för regionalt resande.
Bussar har ersatt, men ständigt fått sämre beläggning.
Varför?
Naturligtvis för att kommunernas trafikberedare varit inkompetenta att reda ut transportbehovet.

Människor har i alla tider försökt klara sina kommunikationsbehov på enklaste, ekonomiska sätt och kommer alltid att fortsätta med det vad än politikerna tar för beslut.

Och jag tror att minst 90% ger fullkomligt sjutton i om det skulle förorsaka lite högre koldioxidutsläpp.

Det finns de som tror att Sverige är världens samvete, men som det sagts tidigare, vi är en piss i Missisippi.
Ytterst få utanför Sverige bryr sig om vad vi gör.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-02 15:39
Petter_Pe (ej verifierad)

Det finns en enkel och effektiv åtgärd, höj koldioxidskatten ordentligt.

Alla byråkratiska punktmarkeringar - miljöbilspremier, förmånsrabatter, trängselskatter osv. kostar mest en massa pengar pga alla nya myndigheter som måste sitta och vända papper. En höjd koldioxidskatt är ett enkelt och effektivt sätt att minska bilåkandet och/eller få folk att välja effektivare fordon.

Att kunna bosätta sig mitt ute i skogen och bilpendla 7 mil till jobbet varje dag i sin V70 är inte någon mänsklig rättighet. Det finns inte resurser för att alla jordens människor skulle kunna leva så - så med andra ord låter ni någon annan betala.

#a • Uppdaterat: 2010-12-02 15:49
357:an (ej verifierad)

saabnisse, du missförstod nog lite. Gösta skrev "Direktörerna i Stockholm har försökt att utrota landsbygden i alla tider" eftersom Gösta av gammal gråsosserutin ständigt hackar på borgare och direktörer. Jag ändrade upplägget till "Gösta, du menar väl att politikerna har försökt att utrota landsbygden i alla tider" - skillnaden är alltså direktörer <> politiker.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.