Bild
Nästa artikel

Bilarna som är svårast och lättast att stjäla

Nyheter

4 av 10 nya bilar har dåligt stöldskydd, det visar en ny rapport. Subaru, Suzuki, Peugeot, Mazda och Citroën har sämst skydd.


Försäkringsbranschen presenterar nu en genomgång av stöld- och inbrottsskydd i nya bilar.

Ungefär 70 nya modeller som lanserades mellan 2008 och 2010 finns med i undersökningen.

Bilarnas konstruktion och utrustning har testats och graderats.

Modellerna har tilldelats betyg som ligger till grund för bilarnas försäkringspremier.

Många underkända
Hela 40 procent av de testade bilarna får betyget underkänt.

Bland de sämsta finns modeller från Suzuki, Subaru, Mazda, Peugeot och Citroën.

Bäst klarar sig Audi, Volkswagen, Porsche, Renault och Saab.

Under 2009 begicks ungefär 75 000 bilinbrott och över 40 000 bilar blev stulna.

Kostnaden för försäkringsbolagen uppgick till 1,5 miljarder kronor.

Vägrar att delta
Försäkringsbranschen uppger att klassificeringen syftar till att driva på utvecklingen för att få mer stöldsäkra bilar.

Dock vägrar BMW, Honda, Kia och Mercedes att låta sina modeller genomgå testerna.

- Trots drygt ett års diskussioner och påtryckningar från försäkringsbranschen struntar de i att skicka in underlag för att få sina stöldskydd granskade, säger Anders Edvardsson, ansvarig för undersökningen.

- Det går bara ut över konsumenterna.
 
Även Ford och Chevrolet saknas, men de har lovat att delta i kommande undersökningar.

Läs om vilka nya bilar som har bäst och sämst stöldskydd.

Diskutera: Vad tycker du om stöldskyddet i nya bilar?
Taggar: Nyheter
Bilarna som är svårast och lättast att stjäla

Kommentarer

#1
Haubits77B
2010-05-24 17:00

Som väntat=Japanskt i botten. Deras kvalitet räcker inte i världen utanför bilhallarna.

#1
mctar
2010-05-24 17:11

Antingen har Toyota förbättrat skyddet från 2009 till 2010 i Avensis eller så har de en annan uppfattning än försäkringsbranschen

#1
Jarl
2010-05-24 17:19

Toyota är bäst.

#1
Simon
2010-05-24 17:26

Egentligen ganska ointressant undersökning, alla bilar har stöldskydd genom nyckeln idag det enda som det visar är hur lätt man kan bryta sig in i bilen och det är bara och krossa rutan så kvittar det hur bra låa man har....
Men komiskt att flera biltillverkare inte vågar lämna in för test....

#1
kenneth
2010-05-24 17:27

Jarl:
Toyota är pest, ingen protest! Undrar vad Conny Karlsson nu säger då Toyota´s säkerhet är uträknat, det också....

#1
Simon
2010-05-24 17:39

KENNETH Toyota nämns inte bland de sämsta.....

#1
kenneth
2010-05-24 17:57

Simon:
Toyota är visst bland de sämsta även om de blivit bättre. Läs HELA artikeln i dagens DN.

#1
Markus
2010-05-24 20:17

Det som stör lite grand i den här genomgången är att SSF:s gamla genomgångar inte är med.
Naturligtvis GÅR det att stjäla en modern bil. Finns ett reportage från vårens plus om en kvinna som fick problem med försäkringsbolaget när hennes Saab 9-3 blev stulen och hon omedelbart misstänktes för försäkringsbedrägeri. Men det krävs en skicklig tjuv. Just Saab är dessutom inte bland de lättare att stjäla av dagens svåra bilar.
Glädjande är också att Audi sammarbetar. Konstigt att Honda och Kia inte gör det. BMW och Mercedes: Stolta tyskar som förmodligen inte tål kritik, de beteendet har de visat på tidigare.
Asiatiska bilar har dåligt stöldskydd. Det beror inte på att det är dåliga bilar, det beror på att bilstöld är ett okänt grepp i deras värld. Japansk kvalité brukar tvärt emot vad Haubits77B påstår räcka långt utanför bilhallen.
Det är inte konstigare än att Tyska bilar är bra i hög fart (pga. Autobahn) men har sämre helljus än svenska (på grund av bristen på ensliga skogsvägar).

#1
Simon
2010-05-24 20:43

Re: KENNETH, här är DN:s artikel där man säger: Toyota nämns som ett bilmärke som tydligt förbättrat sig.
Varsegod att läsa: http://www.dn.se/motor/2.2202/daligt-stoldskydd-i-4-av-10-nya-bilar-1.1110188

#1
Lägerlefffe
2010-05-24 21:39

Skruvmejsel i låset eller andra amatörmässiga varianter är omoderna. Därför är denna ranking värdelös och verklighetsfrämmande - och bara ett sätt för försäkringsbolagen att på sikt vägra ersättning resp. höja självriskerna och premierna. Vänta bara får du se!!
Vill man ta något UR en bil slår man en ruta (man kan t.o.m.knacka en ruta utan (!) att larmet går, om man vet hur man ska göra).
Vill man ta BILEN är det rån eller extra nyckel som gäller. Därför finns det bilföretag som hellre lägger sitt krut på att hindra nyckelkopiering och slappa efterbeställningar, än att låna ut bilar till listrankare med mejsel.
Det här är försäkringsbranschens nya försök att sätta åt oss och sko sig på oss. Det har inget med säkerhet att göra - utan bara ekonomi. Vänta bara så får du bevis!

#1
Per Karlsson
2010-05-24 23:09

Bilar bör ha laminerade rutor även i dörrarna, så att de inte går att slå in, och inbyggda GPS-trackers så att de går att spåra vid behov. Enkla och billiga åtgärder som ökar skyddet högst väsentligt.

#1
Jarl
2010-05-25 11:24

Vad händer om man blir inlåst då? Då tar man sig inte ut. Elhissar borde förbjudas. Startspärr gör att alla bilar är omöjliga att köra iväg med ändå.

#1
S-E S
2010-05-25 15:58

Bilarna är lätta att ta sig in i, men svåra att köra i väg med. Med elhissar runt om kan det bli problem att ta sig ur om man hamnar i "plurret". Därför bör alla bilar med elhissar av säkerhetsskäl, ha en manuell möjlighet att öppna åtminstone ett fönster, gärna det vid förarplatsen.

#1
Conny Karlsson
2010-05-27 21:26

Ganska värdelöst test det att tjuvar ska ta sig in i bilen. Tjuven kommer in om han vill,han slår sönder rutan bara. Enkelt. Viktigt dock att han inte kan köra iväg med bilen så det är ju bra att det testas.

#1
Egil
2010-06-01 14:26

Re: Jarl
Ja, det här med att bli inlåst vet ju du mer om än oss andra!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.