Bild
Nästa artikel
Volkswagen har sedan början av juli i år haft en kampanj där man bjuder på laddbox och installationen av den till alla som köper ny elbil eller laddhybrid. Från och med 1 februari 2018 har regeringen beslutat att hjälpa de som vill skaffa laddmöjligheter hemma.
Volkswagen har sedan början av juli i år haft en kampanj där man bjuder på laddbox och installationen av den till alla som köper ny elbil eller laddhybrid. Från och med 1 februari 2018 har regeringen beslutat att hjälpa de som vill skaffa laddmöjligheter hemma.

Bidrag till hemmaladdare

Nyheter

Regeringen har beslutat att ge ekonomiskt stöd på upp till 10.000 kronor till ägare av elbilar och laddhybrider som väljer att installera en laddbox vid sitt hus.

Det så kallade ladda-hemma-stödet ska gå till privatpersoner som väljer att installera laddning för helt eller delvis eldrivna bilar hemma, vid sitt hus eller sin stuga, rapporterar Sveriges Radio. Stödet träder i kraft 1 februari 2018, men redan från 1 januari kan de som installerar en laddbox ansöka om pengarna retroaktivt. De ska täcka upp till hälften av kostnaden för laddpunkten och indragning av el. Som mest utbetalas 10.000 kronor i ladda-hemma-stöd.

– För dem som har inkomster som gör att man kanske drar sig för att göra en installation för att man tycker att det blir för dyrt eller för osäkert så ger vi detta stöd för att man ska kunna känna trygghet och kunna göra detta som en överkomlig investering. Jag hoppas också att det ska ge en extra skjuts för de som har funderat på att skaffa en elbil nästa gång, säger klimatminister Isabella Lövin (MP) till Sveriges Radio.  

Diskutera: Tror du att det nya stödet i förlängningen får fler att köpa elbilar och laddhybrider?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-12-19 08:39

Vad kostar det ungefär att installera i en vanlig villa, inte kan det väl gå på 20kkr? Hur många Ampere kräver den av elanläggningen? Är boxarna kompatibla med alla bilar eller är den märkesberoende?

#2
2017-12-19 08:57

Konstigt bidrag. Så vitt jag förstår är det inga problem att ladda i vanligt uttag 10 A. Varför dessa boxar?

#3
2017-12-19 09:11

Vanliga 10A-uttag tappar styrka i kontaktblecken om man kör 10A lång tid. De första jag hade hemma att ladda i orkade helt enkelt inte med över tid. Det blev bättre med "märkesuttag".
Dessutom kan det finnas andra fördelar med en laddbox, exempelvis möjlighet att ladda med 16A eller med 3-fas för vissa bilar. Jag hade gärna haft en box hemma med fast sladd så jag kan ha den hängande framme. Att dra schuko-pluggen in och ut sliter på uttaget.

Har man en äldre installation hemma kanske det ändå är läge att se över den när man ska börja belasta kontinuerligt.

#4
2017-12-19 09:40

Ok, blev det värmeutveckling eller vad hände över tid?

#5
2017-12-19 10:06

Totalt VANSINNE ! Bidrag för att göra av med mer EL ? Det propageras för att spara EL genom att byta till snåla energilampor och andra snåla apparater, stänga av "stand by" eltjuvar osv, men den "blinda GNUFLOCKEN" på elsavannen rusar åt ett annat håll när ledaren byter riktning. Ur elförbrukninmgssyfte är El bilar ett HELVETE, STOPPA FÖRSÄLJNINGEN. Ni beslutsfattare måste bestämma ER vad som är viktigast kanske luftmiljö eller kärnkraftverk - annat räcker inte till i framtiden. Som vanligt blockeras politikers hjärna om mer ån ETT alternativ skall beslutas.För att inte tala om elcycklar, trampa och motionera i stället.

#6
2017-12-19 10:20

Det är en investering, ökat effektuttag = mer skatt. Sen smyghöjs energiskatten med högre moms på köpet och Maggan kan stå och klappa händerna berättandes att Staten går som tåget medan kommunerna går på knäna.

#7
2017-12-19 10:26

Jag installerade en Laddstation med kabel på landet för två år sedan för egna pengar, och främsta orsaken var enkelheten att ladda. Nu när jag beställde min nya e-golf får jag en gratis av VW med installation i brf.föreningens garage.
Ser detta som ett mp-snuttförslag, inget som avgör att skaffa el-bil. Alla bilar levereras med Laddkabel.

#8
2017-12-19 10:30

Har man ett äldre el-installation i huset, bör en elektriker se över den. Detta borde faktiskt gälla alla oavsett el-bil eller ej.
Sedan kan man minsta laddströmmen i bilens laddare ifall man är osäker. Laddar man hemma har det inte så stor betydelse om det tar lite längre tid.

#9
2017-12-19 10:45

johnkommentar,
Mitt uttag blev varmt efter att jag hade laddat elbilen där ett tag (ett år, kanske) och då slog tempskyddet i stickproppen ifrån så det inte skulle hända nåt mer.

Alfie,
Med elbilar minskar den totala energianvändningen i landet jämfört med bränsledrivna bilar så du är "lite" fel ute.

#10
2017-12-19 13:39

En "laddbox" är de facto ett glofierat vägguttag med lyxiga funktioner eftersom själva laddaren är inbyggd i fordonet. MEN.. med det sagt så är de det RÄTTA sättet att ladda sitt elfordon, fast anslutning hela vägen från elcentral till fordon. Inga onödiga överhettningsproblem etc.
Det jag kan reagera på när bidrag delas ut är att installationskostnaden ökar ungefär med lika mycket som bidragets storlek.

#11
2017-12-19 15:09

Om man sätter in en snabbladdare får säkert många säkra upp ett steg och får 1500:- eller vad det kan vara i högre fast avgift.
Ladda med vanlig 220v över natten skall aldrig vara problem eller ge värme om det inte är något fel i kåken.

#12
2017-12-19 15:26

På något vis tycker jag att staten och vägverket först skulle satsa på underhåll av våra vägar. Det är mer angeläget

#13
2017-12-19 16:17

Om staten hade krävt att varje hus skulle försetts med en bensinpump när bilar började synas för lite mer än hundra år sedan så hade bilen aldrig slagit igenom. Om varje bostad ska kunna husera en eller flera elbilar som laddas så måste hela elförsörjningen i Sverige göras om totalt. Så länge bara en bråkdel av alla som köper ny bil väljer elbil så funkar det. Elbilar som drivs med ström som hämtas i vägguttag är en återvändsgränd. Liksom vurmen för etanol och sen diesel, nu elbilar så kommer miljömupparnas idéer hamna på utvecklingens sopstation. Så länge de inte producerar energi på vettigt sätt så spelar det ingen roll om man tankar bensin eller diesel direkt eller om man tar omvägen över el. Dessutom, man kan ha med sig reservdunk om man har fossildriven bil. Hur går det med elbil? Ett litet elverk i bakluckan och en sladd som man drar ut vid behov?

#14
2017-12-19 16:19

Denna regering (S och MP) fortsätter att gynna dom välbeställda och sparka på dom fattiga, i Sthlm innerstad vill man förbjuda äldre dieslar (dom rika köper en ny dieselbil), man vill ha mer trängselskatt från dom som åker från förort till stan men att köra i city kostar ingen trängselskatt, nu skall villaägare få bidrag att fixa en laddstolpe, men många bor i lägenhet har varken p-plats eller laddstolpe.
S ... hur tänker ni?

#15
2017-12-19 16:28

Som vanligt så kommer en, till synes, yrvaken minister in och ska "ge åt de fattiga".. Hur lite ska man tjäna för att minister Lövin ska ge ut < detta stöd för att man ska kunna känna trygghet och kunna göra detta som en överkomlig investering >.?
Ska hon även "ge stöd" för själva bilköpet, tro - utöver miljöpremien? Eller kommer det först nästa år kanske..?
Köper någon en elbil - som kostar mellan 300.000 - 1.500.000:- ny, så får de väl inte "hicka" av att lägga till en laddare för ca 10.000:-. Det måste väl ändå ingå i elbils-köparens kalkyl!
En Tesla laddare kostar knappt 7.000:-. Monterat och klart av fackman blir totalen knappt 12.000:-. Så med minister Lövins bidrag blir den ju nästan gratis.. Den summan känns, för mig, som en "trygg och överkomlig investering" - efter att ha köpt bilen.. Så därför undrar jag igen - hur lite ska man tjäna för att få bidraget?

#16
2017-12-19 17:10

Miljöpartiet fortsätter sin klasspolitik med att ge subsidier åt de förmögna. Kanske att man blir fartblind när man som riksdagsman eller kommunalråd tjänar cirka sjuttiotusen i månaden? De fattiga däremot de ska straffas med högre skatter på sina bilar och med höga bränslepriser. Helst ska de väl inte ha bil alls. Återigen blir bilen en klassmarkör.

#18
2017-12-19 20:11

Sånt jävla hyckleri.

#19
2017-12-20 01:46

Fantastiskt att mp av alla väljer att subventionera transporter och utsläpp av fossila bränslen. Men vad gör man inte för att komma över riksdagsspärren.

Det mesta talar dock för att denna populism inte räcker för att rädda kvar mp vid makten. Och tur är väl det;-)

MVH AL

MVH AL

#20
2017-12-20 08:29

Ett rejält eluttag gör laddningen säkrare och minskar brandrisken, Vanliga eluttag är normalt dimensionerade att leverera 10 A bara under korta perioder och inte särskilt lämpliga..
Sen kan man undra över elbilen av andra skäl Vad som händer om de flesta bilar har el och några miljoner bilar laddas samtidigt på natten.Vi måste säkert uppgradera kärnkraften och importera kolgenererad el när midvinterkylan biter - Vindkraft och solkraft är ett loppspott i Missippi när effektuttagen blir höga och regelbundna. Hur man än vänder sig har man ändan bak ...

#21
2017-12-20 08:38

Viktigt signalvärde, att gå över till el som energilager/energi som alternativ till fossilt. De flesta som klagar här skulle nog ändra uppfattning om de själva fick möjlighet att köra elbil eller elhybrid. Jag tror avundsjuka är där skon klämmer mest.

#22
2017-12-20 09:24

L Mäkinen. Diskussionen gällde inte den totala energikonsumtionen. Den gällde stödet till eluttag och ökade köp av El bilar och laddhybrider. Snälla håll dig till ämnet. Kanske man man inkludera konsekvenserna med ökad elförbrukning. Vänligen Alfie

#23
2017-12-20 09:25

Bättre för miljön är att behålla bensinbilen och skicka ner elen till Tyskland. Då klarar vi oss utan både elbil och eluttag och kanske slipper ett Miljöparti som bara kostar onödiga pengar för Sverige!

#24
2017-12-20 09:43

Alfie,
Stödet till elbilar leder inte till ökad elförbrukning totalt sett. Enda ökningen är i det nya uttaget där det var noll tidigare.

#25
2017-12-20 11:07

Hade det inte varit bättre att ge 10.000kr i extra bonus till de som väljer att köpa miljöbil istället. Hade nog gett att fler hade funderat på (plugin)-hybridversioner om inte annat. Framförallt privatbilsköparna.

Ingen på person med normal sans tror väl på allvar att regelrätta elbilar är framtiden (man hävdade ju samma om etanolbilar). Däremot är tekniken kring vätgasen långt gången, varför man inte andra än Toyota och Bmw valt det spåret är ganska konstigt Kombinera det med en pluginhybrid så börjar vi snacka...

#26
2017-12-20 11:24

lsoderlund,
Jag trodde jag var normalt sansad, men nu säger du att jag inte är det. *förvirrad*

#27
2017-12-20 11:55

Ytterligare trängselkattehöjningar (på exvis Essingeleden) bekostar väl detta då.

#28
2017-12-20 13:13

Det är lugnt. Det kommer att finansieras av malus och alla halvfeta direktörer som av statusskäl väljer att behålla sin 3-literdiesel som används mellan möten i innerstan.

#29
2017-12-21 12:32

L Mäkinen. Frågan gällde inte "status Que" i antalet elbilar. Den gällde om att ifall man fick bidrag till "Bättre eller säkrare" eluttag att det skulle locka till fler elbilsinköp. Högre strömstyrka ger väl kortare laddtid och ökad tillgänglighet - i alla fall i närområdet.
Uppmaning igen läs frågan innan du skriver. Snart blir jag irriterad på flykten från ämnet. Vänligen ALFIE !

#30
2017-12-21 18:45

Elnätet behöver förstärkning på svaga punkter, men generellt finns det kapacitet att ladda även vid en större omställning till elfordon. Efterfrågeflexibilitet stavas det. Om du laddar när det är trångt i nätet (läs: underskott på effekt) betalar du en högre taxa, laddar du när det är låg efterfrågan ex. nattetid betalar du en lägre taxa.
De framtida tarifferna kommer bestå av effekt-, energi- och tidskomponenter - och allt ska "systemet" sköta med prissignaler så att du kan vara en aktiv konsument på ett så passivt sätt som möjligt.
Inget behov av att vara skeptiker då va, eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.