Bild
Nästa artikel

Berlinattacken stoppades av autobroms

Nyheter

Terrordådet mot en julmarknad i Berlin kunde gått betydligt värre än det gjorde om lastbilen inte hade varit utrustad med autobroms. Det rapporterar flera tyska medier.

Sedan 2012 har det varit krav på autobroms på nyregistrerade lastbilar i EU. Det kan ha räddat liv när en lastbil rammade en julmarknad i Berlin. 

Enligt bland andra Deutsche Welle stoppades lastbilens framfart av autobromsen efter drygt 70 meter. I den liknande attacken i franska Nice i juli kördes lastbilen 1,7 kilometer innan polis och allmänhet lyckades skada fordonet tillräckligt för att få stopp på det.

Kommentarer

#1
2016-12-29 14:27

Tycker det är bra att lastbilar också får autobroms som standarden kräver. Dock bör kanske lastbilars autobroms vara lite aggressivare med tanke på skadorna de kan åstadkomma. Trist att lastbilen faktiskt hann köra 70 meter. Det borde vart 0 meter. Chansen att man behöver forcera objekt för att klara livhanken är nog färre än tvärtom... Men jag kan ha fel. Svårt att föreställa sig alla scenarion.

#2
2016-12-29 14:30

Hm, tja i det samhälle politikerna skapar är det nog en god ide att utrusta alla bilar med terroristbroms.

#3
2016-12-29 14:49

@ milkylainen
Hur tänker du att man ska få stopp på en lastbil på 0 meter? 70 meter för en gigantisk lastbil är praktiskt taget 0 meter.
Nu kan man inte jämföra händelsen i Nice rakt av, då det var olika scenarier, men som artikeln beskriver kördes där lastbilen 1700 meter, utan autobroms.

#4
2016-12-29 15:25

Nä, inte nyregistrerade lastbilar, utan nya typregistreringar, nya modeller alltså.
Vilket innebär att volvo från 2013 har sån, scania från i år, som standard alltså.
Den här kan ju ha haft det ändå, vet inte om scania haft det tidigare, har dock aldrig sett det, kör f.n en från 2013 och den har inget sånt.....

#5
2016-12-29 15:53

Det här är intressant för det kan ju innebära att det kommer en lag snart som förbjuder lastbilar utan autombroms.

#6
2016-12-29 15:54

Vad bra att lastbilen hade autobrom och därmed blev det ett stopp på det hela. Men nu efter påpekandet, så kommer de att välja en lastbil (till nästa dåd) som inte har det systemet. Så, det var inte bra att skryta om det i media. Mer ansvar från media, som inte ska rätta terroristernas misstag.

#7
2016-12-29 16:29

Varför tycker ni 70 meter är långt för en lastbil? En lastbil utan släp kan väga uppåt 15 ton. Om ni inte förstår hur mycket vikten spelar roll för bromssträckan så kan ni testa att lasta en vanlig personbil med full last (max vikt) och sedan testa att bromsa, gör sedan samma test utan lasten (enbart förare) så skall ni se att det skiljer ganska många meter mellan dessa ytterligheter. Ni kan vänta med att göra testet tills sommaren på en väg som helst är avstängd för övrig trafik, vi vill inte skapa några olyckor bara för ett test skull. Här är lite läsning för den som är intresserad:
http://www.akeri.se/sites/default/files/ahb_2013_kapitel20_trafiksakerhe...

Här lite video från test med lastbil vid halt väglag:
http://www.na.se/orebro-lan/orebro/na-tv-sa-farlig-ar-lastbilen-i-hog-fart

#8
2016-12-29 17:20

Nej nej nej....

De uppgifterna från Tysk media kan inte stämma. Jag tror mer på Scanias egna uppgifter att autobromsen inte hade någon inverkan, tyvärr hittar jag inte den artikeln (ska länka till den om jag hittar den).

I ungefärliga ordalag sa Scania att det fungerade på samma sätt som när dessa begåvade människor en gång testade en Volvobils autobroms (https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo.....smarta killar de där !!!)

Alltså om jag som förare håller jämn fart med gasen och "något plötsligt hoppar fram" då FUNKAR autobromsen. Systemet läser av att "något oväntat" hände och slår på autobromsen.

MEN.....om jag som förare GER FULL GAS alltså har en vilja att FORCERA - Då funkar den INTE. Anledningen är enkel. Det kan vara så att jag VILL köra genom till exempel en snödriva eller att jag sitter fast bakom bommarna på en järnväg, om jag då visar att jag trots hinder ger full gas, ja då blir systemet "slave" och jag agerar "master". Systemets säkerhet är (självklart) underordnat förarens egen vilja.

Alltså. om terroristen VISAT att han VILL hålla full gas, ja då HÅLLER lastbilen full gas. All annan programmering av systemet vore fullständigt horribel. Det finns ingen kamera (än så länge) som läser av framförvarande omgivning och gör skillnad på människor eller snödrivor. Alla systems algoritmer är sådana att de låter föraren vara den som har "sista ordet".

Så fungerar även ett flygplan, det var därför den Tyska piloten kunde krascha sitt flygplan (http://www.expressen.se/nyheter/dokument/han-flog-149-personer-in-i-berg...)
Det vore förhållandevis enkelt att lägga in algoritmer som säger att "Här finns ingen flygplats, här kan du inte landa - och helt enkelt "ta över" pilotens roll........men så har man inte gjort eftersom maskinerna då styr över människan. Och detta att låta datorer och maskiner "ta över" är väldigt kontroversiellt. I just detta fallet hade det såklart varit bra, men omvänt, om någon terroristorganisation lägger in i systemet att "krascha planet i bergväggen" så hade inte piloten kunnat rädda planet.

Alla system är alltså programmerade för att långtradarchaufförer, piloter eller du och jag har VÄNLIGA avsikter och systemet fungerar också...........om man inte UTTRYCKLIGEN visar att man VILL något annat.

#10
2016-12-29 17:35

@Kloten, för att?

#11
2016-12-29 17:37

Hittade artikeln

http://www.nyteknik.se/fordon/scania-darfor-slog-inte-nodbromsen-till-68...

– Om bilen märker att du närmar dig framförvarande fordon och inte reagerar, varnar den dig med en ljudsignal. Om du fortfarande inte gör något, så bromsar den lite grann, och om du inte reagerar då heller så bromsar den maximalt. Men systemet aktiveras bara om du är passiv. ---------Så länge du gasar eller på annat sätt visar att du är aktiv i körningen, då kopplas systemet inte på.------------

#12
2016-12-29 18:21

Skalman1: Nej det var inte så jag menade. Kanske dålig formulering. En lastbil kommer aldrig stanna på 0 meter såklart. Det var bara min reflektion över tragedin "trist att den hann köra"..., inte över fysiken.

#13
2016-12-29 18:22

Styggavargen: Hastigheten spelar mer roll, kvadratiskt myket så.

#14
2016-12-29 19:09

Konstig rubricering. Berlinattacken stoppades inte, den är ett faktum med flera döda.

#15
2016-12-30 06:10

Jaadu milkylainen, bromssträcka på 0 meter då blir upplevelsen som att köra in i en bergvägg :)

#16
2016-12-30 16:51

det känns lite som om alla letar fel på kommentarerna, det är väl inte andemeningen?

#17
2016-12-30 19:17

Hmm, autobroms? Det borde Europa och Sverige infört för 20-30 år sedan. Men det gjorde man inte utan lät folk komma hit och bilda enklaver, kallade no-go områden. Dit inte polisen vågar åka längre. Hade man haft autobroms så hade dessa människor inte kunnat ta sig till Europa. Moderater och sossarna samt de andra ville ha öppna gränser. De fick det och se vad som hände och händer varje dag. I höstas blev regeringen tvungen att dra i nödbromsen. Tyvärr alldeles försent och nu får vi svenskar betala priset i flera generationer framöver... Autobroms har man dock infört i pensionssystemet. Dock gäller denna broms inte de som inte arbetat och betalat skatt i Sverige. Autobromsen i pensionssystemet gäller ju bara svenskarna!

#18
2016-12-30 21:28

Du kanske ska ta ditt debattinlägg i Avpixlat istället?

#19
2016-12-30 21:58

Fast Odedicerad har ju rätt.

#20
2016-12-30 23:04

En lastbil utan släp kan väga närmare 26 ton Styggavargen.
Vidare finns det kommentarer som direkt är under locket, längst ner under fiskrenset och blöjorna.

#21
2016-12-30 23:57

Kommentarernas placering i höjd är högst subjektiv. Jag tycker att Odedicerads inlägg låg som grädde på moset.

#22
2016-12-31 10:12

Brun grädde!

#23
2017-01-01 23:10

Gott nytt!
Ja vad ska man säga....jag funderade lite långsökt när jag kastade returpapper i för det anordnad dumper.
Vi äger en preventiv iver, för tiotalet år sedan så fastnade en unge i öppningen och därpå i preventivt syfte så svetsades ett järn mitt över...alla ska vi lida för en syndares skull, svärandes så blev jag tvungen att dela upp mitt medhavda pappersbyk och mata in detta pö om pö i den annars så stora öppningen, tålamod, tålamod, man måste förstå alla bokstavskombinationer för hur vore det om inte det satt ett järn där? Och tänk på allt annat som folk kan hitta på, jag vet en som sökte akuten för att lemmen hans satt fast i dammsugarröret, märkligt om man inte ha satt in en pinne på tvären där vid mynningen, det kommer nog. Preventivt...det sägs att vi kommer ur träden och vi lär backa oss tebax hela vägen upp.
Förr fanns det mer direkta metoder typ att är huvudet dumt så får kroppen lida.
Detta gällde förr för alla kombinationer och det fungerade utmärkt. Det tragiska som sker i världen och vad som nu skedde i Berlin javisst vi kan preventera oss maximum o tro att vi löser något men det vi i gör är att vi bygger in oss skär ned vår tillvaro, backar sakta men säker tillbaka upp i träden och bli till ett o samma, tok o dåre visar vägen.

#24
2017-01-06 22:05

Teknikens fantastiska framfart, keep IT up!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.