Bild
Nästa artikel
Bensinbilar ska bort från städerna

Bensinbilar ska bort från städerna

Nyheter

EU vill fasa ut bilar som drivs av fossila bränslen som bensin och diesel. Målet är att bilarna ska vara borta från städer i Europa år 2050.

EU-kommissionen väntas presentera en ny transportstrategi på måndag den 28 mars, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Kommissionen vill inledningsvis halvera utsläppen från vägtrafiken som drivs av fossila bränslen i de europeiska städerna till år 2030. Nästa steg är att fasa ut bilarna helt till år 2050.

Istället föreslår kommissionen ökat stöd till alternativen bränslen, kollektivtrafik, tåg- och sjöburen transport och infrastruktur som möjliggör ökad användning av elbilar.

Transportersektorn står i dag för en fjärdedel av de totala utsläppen inom EU.

Diskutera: Vad tycker du om EU-kommissionens nya strategi?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-03-24 16:48

Den strategin kan man väl knappast invända emot. En förbättrad kollektivtrafik är ju i det perspektivet inte helt fel - gärna med utökade bagagemöjligheter, åtminstone på kvällar och helger, då folk handlar mest.

#2
2011-03-24 16:53

Den som lever får se ... själv måste jag bli närmare 90 och, i så fall kör jag nog inte bil ändå.

#3
2011-03-24 19:03

Hä´ bli´ no´ rullatorn till slut, eller ena sparkstötting!

#4
2011-03-24 19:20

Det är på tok för lång tid. Varför vill man vänta så länge? 40 år till! Bara i Moskva rullar 4 miljoner bilar in/ut (alltså 8 totalt) i stan per dag. I Tyskland är det redan i dag förbjudet för de värsta blå-röks bilarna att köra in i stan. Elbils tekniken finns redan.

Börja redan nu med att 2015 får endast miljöklassade bilar (<120 mg) bilar komma in i stan.

Denna senfärdighet med 2050 kommer knappast få bilfabrikerna att göra något särskilt närmaste 20 åren mer än den forskning som alltid pågår.

#5
2011-03-24 19:32

Jaja, den som lever den får se! Det enda som är statistiskt fastställt är, att om man dricker en glas cognac varje dag i 1200 månader så blir man 100 år gammal! (Snacka om vin)! Så det gätter att ligga i för att få se!

#6
2011-03-24 20:33

Ja ja.. Tur man inte bor i en stad!

#7
Gert Andersson
2011-03-24 23:21

Oj! De flesta bilarna på bilden är stora och fula.
Vilket skumt folk! Dessutom verkar det bara sitta en person i vardera bil av dem.

#8
2011-03-25 20:16

Varför använda en bild från US,när artikeln handlar om EU?

#9
Raymond K
2011-03-26 16:44

Mr Colt
Allting i Sverige skall vara amerikanskt eller engelskt nu. Nya företag antar engelska namn, reklam i tv för svenska produkter till salu för svenskar görs på engelska. Maträtter och varor har engelska namn. Vi håller på att utrota det svenska språket mer och mer och jag fattar inte varför. Är det genuina svenska så tråkigt?

#10
2011-03-27 08:11

Wuzac varför denna hets? Bilarna släpper förvisso ut mycket skit men det är bara en bråkdel utav det totala, folk reser som tokar men flyget i världen står bara för 3-4% utav utsläppet.
Dessutom kan inte eldriften konkurrera med en fossil källa idag, på tok för dålig räckvidd dessutom en nöt att fixa värmefrågan (volvo kör på sprit i sin nya C30) eftersom ingen vill sitta och åka utan värme i ett kallt land som Sverige.
Sen det här med "endast elbilar i stan" du vill alltså att alla ska köpa en snordyr elbil bara för att åka inne i städerna? Nej du...sluta jäkta, 2050 känns som en realistisk siffra.

#11
2011-03-27 11:49

Fin ide att göra sig av med den farliga dödsmaskinen diesel, men inte lika fin ide att EU fattat beslut om att diesel är det bästa miljöalternativet när det i själva verket är det sämsta av alla.

Men annat kunde man inte vänta av politiker som tycks vara det yrke som attraherar de dummaste människorna på planeten.

#12
2011-03-27 12:32

Ved och pelletseldning är ju iaf bra mycket skitigare än moderna dieselmotorer.. Massiva utsläpp av partiklar stora som små m.m m.m..

#13
2011-03-27 17:08

Undrar på om EU-kommisionen har insett vilken miljöbelastning det är att flytta hela gänget till Strasbourg en vecka varje månad? Vilken strategi avses? Huvudet under armen eller huvudet i sanden? Detta är en stor miljöbelastning orsakat av Frankrikes behov av "prestige"!

#14
2011-03-28 17:24

Bensin och diesel går att tillverka syntetisk av biomassa. Så vad är poängen med att nämna just bensin och diesel?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.