Nästa artikel
Batterihälsa i laddhybrider: Bästa och sämsta märkena
Nyheter

Batterihälsa i laddhybrider: Bästa och sämsta märkena

Publicerad Idag 14:58 (uppdaterad Idag 16:08)
Mercedes får beröm i ett nytt test av hur mycket kapacitet batterierna i 28 000 laddhybrider har kvar. Men ett annat märke får rejäl bakläxa – något som påverkar andrahandsvärdet.

Batterierna i både elbilar och laddhybrider åldras och tappar kapacitet ju längre de använts. Men det är stora skillnader mellan olika märken, visar ett nytt test från ADAC.

Det påverkar också bilens värde. En laddhybrid med dåligt batteri har betydligt kortare elräckvidd, något som gör bilen mindre värd för köparna.

Den tyska bilistorganisationen har samlat in resultat från företaget Aviloo som testat batterierna i 28 500 laddhybrider som rullat upp till 20 000 mil.

Siffrorna visar att batterierna i genomsnitt håller minst lika länge som bilen. Men mängder av faktorer kan påverka batteriets hälsa, bland annat hur mycket föraren kör på el, defekter i battericellerna, batterityp och temperatur.

Med hjälp av en liten box går det att mäta bilens batterihälsa. Foto: ADAC

En biltillverkare sticker ut med ett stabilt resultat, och det är Mercedes som generellt sett har ”mycket stabil batteriprestanda” upp till 20 000 mil, enligt ADAC.

Det står i kontrast mot Mitsubishi, vars hybridbatterier verkar degraderas betydligt mer redan vid korta körsträckor. Kurvan planar dock ut senare, och samma tendens märks hos Ford.

BMW:s batterihälsa påverkas kraftigt av hur mycket bilen körts på el, till skillnad från i Mercedes. En förare som kört mer på el kommer ha ett batteri som degraderats mer.

Mitsubishis laddhybridbatterier verkar åldras betydligt mer än konkurrenternas. Foto: Christian Ellmark

Volkswagen, Audi, Cupra, Seat och Skoda har relativt bra batteriprestanda även om föraren kör mer på el. Detsamma gäller för Volvo, som även får beröm för att det inte finns så många extremvärden som sticker ut varken positivt eller negativt.

Att byta ut ett hybridbatteri som tappat kapacitet kan i vissa fall göras av biltillverkaren om det sker inom loppet av bilens batterigaranti (som oftast, men inte alltid, är åtta år eller 16 000 mil). Alla reparationer som måste göras utanför ramen av batterigarantin får bilägaren stå för och det kan kosta uppemot 100 000 kronor, enligt ADAC.

Ämnen i artikeln