Nästa artikel
Batteriet i GMC Hummer EV väger som en Toyota
Nyheter

Batteriet i GMC Hummer EV väger som en Toyota

Publicerad 16 februari 2022 (uppdaterad 16 februari 2022)
Hummers nya elbil blir en riktig tungviktare – bokstavligt talat. Bara batteriet väger lika mycket som en hybrid-Toyota.

General Motors har än så länge inte avslöjat så många detaljer om den nya elbilen från Hummer. Märket lades ned 2010 men gör nu comeback, och först ut är en eldriven pickup.

Nu har dock en del tekniska specifikationer om GMC Hummer EV avslöjats, i samband med att bilen lagts in i amerikanska miljömyndigheten EPA:s databas.

Lanseringsversionen heter GMC Hummer EV Edition 1 och har över 1 000 hk. Batteripaketet är på massiva 212,8 kWh vilket är större än för både Ford F-150 Lightning och Rivian R1T. Det är också mer än dubbelt så stort som i Tesla Model S Long Range och nästan tre gånger så stort som i Polestar 2 Long Range.

Den totala räckvidden enligt EPA-körcykeln hamnar på 53 mil och den preliminära förbrukningen är nästan dubbelt så hög som i Audi e-tron och hela 33 procent högre än i Rivian R1T.

Mest skräckinjagande är kanske tjänstevikten. Bilen väger in på 4 110 kilo – nästan ett ton mer än Rivian och nästan dubbelt så mycket som Porsche Taycan. Bara batteripaketet väger in på 1 326 kilo vilket är ungefär lika mycket som en Toyota Corolla.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 17 februari 2022 Hmm.. jag som tycker 2 ton…
  • 16 februari 2022 Bra att jag har alla…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.