
Euro NCAP har krocktestat 16 nya bilmodeller. Flera av dem får toppbetyget fem stjärnor, bland annat Audi A5 och Q5, Volkswagen Tayron, MG S5, Tesla Model 3 och Toyota C-HR.
Även Kia EV3 får fem stjärnor, men bara om den är utrustad med ett säkerhetspaket som finns tillgängligt på den europeiska marknaden. Annars är det fyra stjärnor som gäller.
Den nyutvecklade elbilen Renault 4 får däremot nöja sig med fyra stjärnor oavsett utrustningsnivå. Det får även koncernsyskonen Opel Grandland, Peugeot 3008 och Peugeot 5008.

Budgetmärket Dacia har tidigare uppgett att högsta betyg hos Euro NCAP inte är någon prioritet. Det bekräftas återigen när märkets största modell hittills, Dacia Bigster, får nöja sig med tre stjärnor.
Bigster får bland annat kritik för krockskyddet i brösthöjd för föraren. Dessutom saknas mittkrockkudde i kupén.
Euro NCAP kritiserar också trenden att nya bilar blir allt tyngre. Den över 2,2 ton tunga Audi Q5 kan orsaka stora skador på en mindre bil vid en kollision och beskrivs som ”överdrivet aggressiv”.
”Vissa delar av frontstrukturen på Audi Q5 visade sig vara särskilt oförlåtande”, skriver organisationen.
Trenden är dock inte ny. Även tidigare har bland andra BMW iX, Land Rover Defender, Polestar 2 fått högsta möjliga ”straffpoäng” i den här typen av test. Mazda CX-60 och CX-80 har däremot fått beröm och är inte alls lika aggressiva vid en krock.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- Igår 19:51 Dacias kundkrets struntar…
- Igår 19:35 Euro NCAP handlar inte…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.